Weightpulling,vad tycker ni om det?

Cappis

Trådstartare
Har läst lite om weightpulling,vet inte riktigt vad jag ska tycka och tänka om det,är det en vansinnesgrej eller tycker hundarna det är kul? kan det inte vara skadligt med så stor påfrestning,hjärta,leder???
vad säger ni?

Sv: Weightpulling,vad tycker ni om det?

Man börjar ju inte direkt med ett ton bakom hunden..
Utan börjar lätt och försiktigt och tränar upp muskler och leder såklart. Många hundar tycker det är jätte skojj.

Så länge det görs seriöst och med omtanke på hunden så kan jag inte se något fel med det.

Det finns dock rötägg inom alla sporter och jag tror dessvärre att de är överrepresenterade bland den ras som dominerar wightpulling

Är det något man kan göra med en dvärgpudel tror du? Sonen har ju en del leksaker som inte väger så mycket? :D

En här på klubben håller på med Weightpulling, dom har Rottweiler, Amerikansk bulldogg och nu en PB- valp.
Han berättade att han varit på tävling och (om jag minns rätt), att de varit en jack Russel med, då borde Pudel också fungera:D

Vet inte om det är så stor skillnad mot slädhundar egentligen? Lasten är iofs mindre, men de ligger ju i å andra sidan mycket längre tid.

Weightpulling ser bara så mycket töntigare ut :angel: Första gången jag träffade en hund som gick omkring och släpade ett däck, så lyfte matten upp den hunden i luften när den började göra utfall mot mina hundar. Efter det kan jag inte hålla mig för skratt :o

jag håller på med WP och min amstaff tycker det är sååå kul :love:
jag tycker det är ett perfekt sätt att låta en amstaff få göra utlopp av sina instinkter. att få kämpa och dra utav satan :D han blir verkligen tillfredsställd av det.

han drar ett däck i intervaller om ca 700m * 5 eller två däck 5 meter*10 ungefär. vi har precis börjat så vi kör väldigt milt och har inga ambitioner på att tävla. :) vi gör det som en kul och bra träningsvariant.

Senast ändrad:

Är det något man kan göra med en dvärgpudel tror du? Sonen har ju en del leksaker som inte väger så mycket? :D

det går aldeles utmärkt! jag vet flera kinesiska nakenhundar som håller på med WP och det går jättebra. på tävling har en av dem dragit 300kg :D

det är inte storleken som avgör - utan skallen och att de jobbar rätt. nu mera så är det i princip de flesta raser som pysslar me ddetta. men de som är mest framgångsrika överlag är amstaff, APBT, bullterrier, staffe och husky/malamute. självklart finns det individer av andra raser som sticker ut tex som en av kineserna :rofl:

Jag har sett bilder på både Chihuahua och Grandisar som utför sporten, så ja det borde kunna gå alldeles utmärkt.

lite off topic men,
Kanske kul ide att ha en liten skrinda, där man har handväskan på lilla promenaden?
Lite tvärtom hilton modet. :angel:

Jag kör lite med min unghund.
Har nästan nyss börjat så han drar ett gammalt vinterdäck. Tyckte de va en bra start, men de e lite för lätt för honom, han e stark som en oxe... å tycker de e skit kul så han lattjar bara omkring med de, men jag måste skaffa mig en ordentlig sele innan vi börjar dra tyngre, detta däcket har han dragit nu i ca två månader....

Anledningen till att jag har börjat dra e för att den lille fisen tycker de e behagligare att gå passgång än trav, så nu cyklar vi lite lagom å drar nån gång i veckan, å hans trav har blivit betydligt bättre efter detta samt att de bygger upp bra muskler kring höftlederna å eftersom jag har en tung ras tycker jag de e viktigt att träna honom ordentligt så han håller så länge så möjligt...:)

En här på klubben håller på med Weightpulling, dom har Rottweiler, Amerikansk bulldogg och nu en PB- valp.
Han berättade att han varit på tävling och (om jag minns rätt), att de varit en jack Russel med, då borde Pudel också fungera:D

Tja, varför inte? Pudlar (oavsett storlek) är duktigt underskattade. :idea:

Undrar samma sak som kratus.... :angel:

nä det är helt riktigt. och det känns rätt "naturligt" om man jämför med amstaffen som rekordet ligger på över 6 ton. då kan man snacka om :eek:

:D

lite off topic men,
Kanske kul ide att ha en liten skrinda, där man har handväskan på lilla promenaden?
Lite tvärtom hilton modet. :angel:

en sån här har jag beställt! :banana: det följer med både hjul och skidor. helt perfekt när man skaffar barn sen :D

Åh, sån vill jag också ha!!
Fast jag vill sitta i den själv, medans hundarna drar :angel:

Med Midas i spets, Eya efter (jagar Midas för att busa) och ett fiskespö med en grillkorv framför Midas nos :banana:
Alla Umeåbor kommer bara se en blixt susa förbi längs efter älven:D

:rofl: varför inte?? klart man kan åka. skulle se sjukt kul ut. bara för att måste man ju ha ett spö med en korv :D

det går aldeles utmärkt! jag vet flera kinesiska nakenhundar som håller på med WP och det går jättebra. på tävling har en av dem dragit 300kg :D

Men isåfall borde det betyda att man utan problem kan ta med sig hela familjen på utflykt i en skrinda bakom den lilla hunden, det kan väl knappast stämma?

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 714
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 994
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 147
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V