Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Har hittat vårt "rida-ut-bett". Ett Kimblewick. Fiona typ kråmade sig av förtjusning, hihi :love:

Sedan så har hon fått skav av den vanliga dressyrgjorden, så vi slog till på en ELT, först höll vi på att inte kunna spänna den... (trots samma storlek som på den vanliga) men så pustade lilla fröken ut och vips så gick det! Och den höll sig bakom skavet och skavde inte mer, så den var lätt värd varenda krona :)

Imorgon hoppas jag att husse har tid att cykla med mig på en utetur!

Så otroligt fina bilder på dina ponnyer. Sista bilden på er allihop är ju helt fantastisk. :love: Pappa försökte ta några såna bilder förra sommaren på mig och mina, men C-ponnyn försökte äta upp new foresten, så det gick sådär. :meh:

knapp.

Nu är jag ponnyryttare igen, på riktigt. Min treåring är tillbaka från inridningen, och jag känner mig helt nykär.

dsc_09221_51cb106de087c348c1df38c2.jpg

KL på mig själv.

Hur har ni det i sommarvärmen? Jag har äntligen tagit ut sadelprovare och köpt dressyrsadel - underbart härligt skön är den! Nästa projekt för oss är lastträning så att vi kan komma iväg och träna även i vinter. I övrigt jobbar vi mycket på takt och tempo, både ute och på banan (med fokus på att sakta ner, det går generellt lite för fort).

Jobbigt med alla insekter! Men med en flaska giftigheter blir det bättre :p
Jag och Noreena ska på clinic nästa helg, och om en månad är det tävlingsdebut! Visserligen bara en träningstävling, men det duger fint för oss.

Vi har gjort enorma framsteg, efter ett par bakslag har vi verkligen tagit ett rejält skutt framåt. Kan rida henne i form på en hand i skritt och någorlunda i galopp. Trav har jag fortfarande svårt för, hon har ju så mycket större gångarter än min traktor Ferguson. Men vi tränar vidare!

Massören har gått igenom henne två gånger och konstaterat två saker: Hon har lite problem med spänningar i bogarna och bröstmuskulaturen, och en sjujäkla muskulatur på rygg och rumpa :D

Tänkte filma lite i eftermiddag, kanske delar med mig om det känns bra.

Här ligger ridningen nere för tillfället, det är hur mycket broms som helst och Zacke är väldigt känslig :( så jag har dragit av skorna och låter honom gå ute med täcke + massa gift alternativt inne :( vill rida! Har blivit lite sugen på att införskaffa en dressyrsadel till hösten men det är ju inte lätt att hitta något till honom som passar :wtf:

Rider som sagt inte heller. Igår sattes hon för vagn och såg väldigt nöjd ut, så vi får se till att ta upp körningen på allvar :D

Jag trodde att det skulle vara svårt (och dyrt) att hitta något bra till min breda, lågmankade, kortryggade pålle också, men den duktiga sadelprovaren la på två sadlar som båda funkade. Sedan var det bara att välja prisklass. ;)

Crown Aragorn (dyr) och Harry Dabbs True Brit (lagom!) Är hittills jättenöjd med den (jag valde alltså den senare).

Okej :) detta med sadlar är hopplöst.. Har en allround som ligger jättebra(tog 4år innan jag hitta den)men vill ha en dressyr också :D

Jag vet hur det är! Jag vill ha en hoppsadel också, trots att det nog kommer dröja tills jag börjar hoppa honom ... men den kan ju vara bra att växla med på längre uteritter och så.

Har varit och hämtat en dressyrsadel nu faktiskt :) får hoppas den har någon liten möjlighet att fungera i alla fall :P

Vilken sort blev det?

KL

Jag tog en lååååång skogstur idag och kände för första gången sedan avramlingen då jag bröt nyckelbenet (vet inte om några av er läst trådarna kring det) att min trygga lilla skogsponny från i vintras är på väg tillbaka. Vi mötte en älg och han sneglade bara på den, och kändes avspänd och fin.

Jag har alltså en häst som är rädd för soptunnor, labradorer och täcken som ligger på marken, men inte för älgar och skärmflygare. :meh:

KL
Hoppar in i tråden som blivande ponnyryttare. Dels har jag min egen lilla bruksnordis som nu är kring 140 två år gammal, så han stannar nog som ponny, och dels har jag syrrans maxade C-ponny som är sex år. Hon kommer stå hos mig från och med augusti så då blir jag definitivt ponnyryttare igen! :D Som jag längtar!

Kan väl börja med att presentera mig själv då, heter Maja och är 23 år gammal, 165 cm lång och väger ca 60 kg. Jobbar som personlig assistent vilket innebär dygnspass vilket passar min livsstil utmärkt. Hästarna får naturliga vilodagar och mina lediga dagar har jag alla dygnets ljusa timmar att använda hur jag vill, även vintertid. Jag är egentligen mest intresserad av avel men har även upptäckt tjusningen med körning, så just nu håller jag själv på att utforska brukskörningens alla delar - hur kul som helst! Har en egen liten gård med lagom stort stall och lagom mycket mark. Ingen ridplan finns i närheten så det är skogen som gäller. ;)

Bruksnordisen heter Balder och är e. Gutta - Helman. Kördes in i vintras/våras och kommer fortsätta utbildas inom körningen i höst och vinter. Sen är såklart tanken även att rida in honom framöver, men det blir nog inte förrän nästa höst.

8_zpsb179020f.jpg

C-ponnyn heter Drama Queen och är en svensk ridponny e. Risegårds Leo - Labrador - Bordeaux. Hon är hur trevlig som helst, verkligen kanonpsyke och rör sig jättebra. En riktig liten allround-tjej som vi köpte som tvååring och har utbildat själva. Tyvärr har vi missat allt vad treårs och visningar heter, men jag har hemskt gärna visat henne för att få nån bedömning inför framtida avel. Hon är väl utbildad ca LA/LA nånting men har tyvärr inte kommit ut på tävlingsbanan heller. Min förhoppning är att kunna tävla henne lite dressyr, syrran vill hoppelihoppa men det törs inte jag. ;) Vi har haft jättesvårt att hitta sadel till henne, hon har skjutit fram allt vi provat. Men nu var vi till sadelutprovare i förra månaden och hittade både en dressyr- och en hoppsadel som låg som gjutna! Så nu letar vi efter rätt modeller till rätt pris.

IMG_20130626_103035_zpsbc24454c.jpg

Här är en film från sadelutprovningen.

I övrigt funderar jag lite på att byta ner mig från min stora treåring till att även där bli med ponny. Har pratat med en jättebra familj kring ett eventuellt byte då de har ett ponnysto som verkar passa bra in på mina önskemål. Jag älskar verkligen min stora röda, men han är ju just det, stor. Även om han i ridhäst-mått kanske räknas som liten (ca 160). Jag bara älskar ponnysarna, det finns ju inget fränare än att fräsa runt på en liten! :love: Ska iväg och träffa och provrida den aktuella ponnyn imorrn kväll. Pirrigt som tusan faktiskt... Den ponnyn är new forest/SWB och vår Queenie är ju welsh/SWB, så det känns rätt kul.

Blir roligt att få följa er andra! :)

Detta är faktiskt en specialbeställd till en häst med lika knepig rygg som min. Passade faktiskt bra:) dock så blir den nog rida ut sadel istället för träningssadel för den var så himla skön :D men ger mig ingen bra dressyrsits då jag tycker den ger lite för lite stöd för det. Men som sagt, jätteskön förövrigt :D

Välkommen till tråden! :)

*kl*
Nyaste bilderna på min gamling :love:
Vi har haft en riktigt bra dag med lite :)

1016192_10151566758154843_1469498891_n.jpg

58278_10151566764399843_707453390_n.jpg

1070076_10151566770869843_1072931166_n.jpg

996817_10151566776304843_1943181123_n.jpg

*Kl*

Får väl lägga upp bild på min gamla ponny här också.

I förrgår skulle jag stila lite och galoppera barbacka på vår ärtstubb, i bara grimma och grimskaft. Det gick bra. Först. Sen gick det mindre bra :p

Hämta ponnyn gick bra.
1001761_10152020291716102_637499573_n.jpg

Åtminstone ponnyn ser glad ut :p
1002240_10152020291686102_1249901660_n.jpg

Vi galopperade fint.
1000736_10152020291706102_1184865789_n.jpg

Fortfarande lugnt och sansat.
970935_10152020292306102_1969943824_n.jpg

Sen skulle Cinna skoja lite och girade tvärt till höger samtidigt som hon ökade galoppen. Det innebär alltså att jag måste öva på mitt knäslut :p Tyvärr ingen bild på själva luftfärden utan detta får duga.
254221_10152020292276102_1951469068_n.jpg

Om jag orkar kan jag imorgon lägga upp bild på ett par blåmärken. (Blåmärke och skrubbsår på vänster axel och armbåge samt i svanken, blåmärke på höger arm och en sträckt nacke.) Jag landade egentligen bra och rullade undan fint men stubben tillverkade åtminstone skrubbsåren och blåmärkena kom nog av att det är såpass torrt ute som det är.
Hunden tyckte iaf att det var en kul lek och kom glatt galopperande när jag rullade runt på marken. Ponnyskrället ställde sig för att äta men lät sig snällt infångas av min pappa. Bara att klättra upp igen och galoppera lite mer städat.
Ska inte klaga dock. Har ägt ponnyn i mer än 14 år och det här var första avfallningen.

1004060_10152020292226102_1332616535_n.jpg

Den mycket svältande ponnyn!
206229_10152020292646102_1942896037_n.jpg

Ponnyn ifråga är dock såhär snäll egentligen:
1069192_10152016207921102_953621425_n.jpg

Förlåt, men det där såg rätt roligt ut. :rofl: Jag känner dessutom igen det där, min 26-åring är ungefär en miljon gånger värre att släppa på en öppen äng än vad treåringen är (jag brukar göra jämförelsen Porsche - Skördetröska, och ibland stämmer det rätt bra). De gamla de kan. ;)

Fin bild på din dotter och Cinna förresten! Jag hoppas verkligen min lilla kusin (född -10) kommer bli hästintresserad, jag har ju liksom sparat B-ponnysadeln just in case. :o

kl.
För min del har hästarna fått lite sommarlov efter att hästtandläkaren varit på besök och dragit vargtänder på treåringen, men funderar på att sätta igång igen nu. Precis innan vilan köpte jag för första gången i mitt liv en dressyrsadel och är barnsligt kär i den, jag som alltid ridit i hoppsadel annars...!

Självklart får du skratta! Det ser ju superkul ut :p

Mathilde var så stolt där hon satt i sadeln! När jag bad henne få igång ponnyn smackade hon glatt och när jag bad henne stanna ponnyn sa hon "Ptro!" :D Jag blev faktiskt imponerad av hennes balans. Hon satt rakt i sadeln precis hela tiden.
Jag håller tummarna för att kusinen blir intresserad. Har hon/han inte sagt något om hästarna än? Mathilde frågar nästan varje dag om vi kan åka till stallet och hon vet precis vad mina tre hästar heter.

Vad blev det för dressyrsadel?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt