Sv: Vuxna ponnyryttare!
KL
Hoppar in i tråden som blivande ponnyryttare. Dels har jag min egen lilla bruksnordis som nu är kring 140 två år gammal, så han stannar nog som ponny, och dels har jag syrrans maxade C-ponny som är sex år. Hon kommer stå hos mig från och med augusti så då blir jag definitivt ponnyryttare igen!
Som jag längtar!
Kan väl börja med att presentera mig själv då, heter
Maja och är 23 år gammal, 165 cm lång och väger ca 60 kg. Jobbar som personlig assistent vilket innebär dygnspass vilket passar min livsstil utmärkt. Hästarna får naturliga vilodagar och mina lediga dagar har jag alla dygnets ljusa timmar att använda hur jag vill, även vintertid. Jag är egentligen mest intresserad av avel men har även upptäckt tjusningen med körning, så just nu håller jag själv på att utforska brukskörningens alla delar - hur kul som helst! Har en egen liten gård med lagom stort stall och lagom mycket mark. Ingen ridplan finns i närheten så det är skogen som gäller.
Bruksnordisen heter
Balder och är e. Gutta - Helman. Kördes in i vintras/våras och kommer fortsätta utbildas inom körningen i höst och vinter. Sen är såklart tanken även att rida in honom framöver, men det blir nog inte förrän nästa höst.
C-ponnyn heter
Drama Queen och är en svensk ridponny e. Risegårds Leo - Labrador - Bordeaux. Hon är hur trevlig som helst, verkligen kanonpsyke och rör sig jättebra. En riktig liten allround-tjej som vi köpte som tvååring och har utbildat själva. Tyvärr har vi missat allt vad treårs och visningar heter, men jag har hemskt gärna visat henne för att få nån bedömning inför framtida avel. Hon är väl utbildad ca LA/LA nånting men har tyvärr inte kommit ut på tävlingsbanan heller. Min förhoppning är att kunna tävla henne lite dressyr, syrran vill hoppelihoppa men det törs inte jag.
Vi har haft jättesvårt att hitta sadel till henne, hon har skjutit fram allt vi provat. Men nu var vi till sadelutprovare i förra månaden och hittade både en dressyr- och en hoppsadel som låg som gjutna! Så nu letar vi efter rätt modeller till rätt pris.
Här är en film från sadelutprovningen.
I övrigt funderar jag lite på att byta ner mig från min stora treåring till att även där bli med ponny. Har pratat med en jättebra familj kring ett eventuellt byte då de har ett ponnysto som verkar passa bra in på mina önskemål. Jag älskar verkligen min stora röda, men han är ju just det, stor. Även om han i ridhäst-mått kanske räknas som liten (ca 160). Jag bara älskar ponnysarna, det finns ju inget fränare än att fräsa runt på en liten!
Ska iväg och träffa och provrida den aktuella ponnyn imorrn kväll. Pirrigt som tusan faktiskt... Den ponnyn är new forest/SWB och vår Queenie är ju welsh/SWB, så det känns rätt kul.
Blir roligt att få följa er andra!