Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

kl

Mina nya häst kommer på tis, en IC med c-ponnymått :) Han är 4 så han kommer att växa ett par cm på höjden.

Varför komplicera allt, skaffa en ponny :D

Ja, den här hade väldigt trevligt psyke, jag hade inte planer på att skaffa en 4-åring :D Han rör sig väldigt fint, tror det kan bli en riktigt fin gosse i dressyren.

Det enda under ponnymåttet jag kan rida på är väl Fjording, Islandshäst och någon Nordsvensk som lyckats hålla sig under ponnymåttet :( Väger 95 kg, (ofta under men pendlar en del då jag samlar på mig vatten vid medicinering etc) är 19 år och rider ett stort halvblod, visserligen gudasnäll men ändå och ibland rider jag en islandshäst. Hade aldrig den där riktiga ponny-perioden i mitt liv, lärde mig rida uteslutande på fjordingar (de är ju inte direkt ponny-aktiga) och när jag fick egen häst vid 10 års ålder var det en kallblodskorsning en bit över ponnymåttet.

Förhoppningen är ju att man skall hitta en medicin för min reumatism som verkligen fungerar och sedan kunna gå ned en hel del, för då vill jag mer än allt annat köpa mig någon grövre ponny, en haflinger eller en liten Welsh cob :)
Blir så avundsjuk av att titta på alla fina små ponnysar här i tråden :)

20130616_220950_2_zps983c1a91.jpg

Hon är typ 143cm över havet men det räcker ju.

Jag ska bara gå ner 1/3 av min vikt, sen ska vi tävla. Typ nästa sommar :)

lil-sis: Den där ponnyn ser precis ut som min drömhäst :love:

Hoppas dina tävlingsplaner går som de skall! Själv är man för mesig för tävlingar, ridit sen jag var 4 och min tävlingskarriär består av två clear rounds på typ 50 cm :laugh:

Och igår red jag ut med husse som cyklade. Husse har sett en timmerväg som borde leda fram till hörnet på vår gård och det gjorde den. Tar ca 90min med mest skritt och lite trav, det är både trafikerad asfaltsväg, grusväg utan grus (eh ja) och rätt nylagd grusväg med jättefin svikt i (ponny tyckte vi skulle galoppera...) och så en sväng i skogen med lite lite bergsklättring och så bara superfina skogsvägar, tror de har kört med traktor där men inte så mycket i år, det är spår men inte uppkört. Perfekt! Nästan hela rundan är dessutom så bred så att det går att köra på den. Och ha med handponny :D

Hon uppförde sig jättefint, spände sig inte alls vid uppsittning och var sen mest glad, inga sura miner när jag försökte få bort henne från vägkanten (hon går så HIMLA nära ibland) och fick i princip ponnysparka först för att hon skulle lyssna... En liten pisk att peta med tror jag blir bra, hon går undan för den bara man kittlar lite.

Men galopp kände jag mig inte helt mogen för, hon gick dessutom ner typ 50kg under ridturen så till slut satt sadeln löst :rofl: Hon bajsade, fes och så skvätte hon lite (tokbrunstig) och när vi kom in i skogen där det var mjukt så kissade hon i typ en kvart, haha. Men det var öronen fram hela tiden och så gick det fortare och fortare och fortare...

Hon är född 04 så inte precis nyinriden :) Har ingen sådan, däremot är en av mina 11or på inkörning.

Håller på att testa oss fram till vardagsbetsling nu när jag litar på att hon inte bockar, rider på "Billy allen"-bett nu, stången är också det. Hon kan bli lite stark ute så ngn form av hävstång blir det nog till slut men inte det på bilden.

*hoppar in lite i tråden*

Mysigt med welsh! Nästa hästköp får nog bli en sådan =) Under tiden passar jag på att låna en vit liten sak så fort jag hinner..

monty2_51b1dc35e087c3476c55b76d.jpg

Aha, trodde att den inte var så mycket riden eftersom den var så bockig. Blir den stark ör dig får du rida mer dressyr så den blir lydig ist för att betsla upp;).

*kl*

Senaste på min ponnisar:

Juno
943513_10200769581753795_1405980328_n.jpg

Barbie
419144_10200670056105716_175200461_n.jpg

Båda:love:
935762_10200652603309407_98875589_n.jpg

Dina maror är så otroligt fina :) tycker det är så roligt att se och läsa uppdateringar från er :)

Jo men tills dess så bestämmer jag helst tempot. Och slipper slita och dra.

Hon har sadeltvång som visar sig om hon är minsta missnöjd med passformen eller sadeln glider fram.

På "banan" rider jag med anatomiskt tredeledat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25