Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Är har också en häst som är under ponny måttet! En fjording dam på 140cm och i år har hon firat sin 21-födelsedag! Känner mig faktiskt inte så stor trots mina 178 cm och långa ben (drar 34-36 tum i byxor), men är ganska smal (ca 63 kg).

Men nästa häst kommer nog få bli en stor häst, kan uppnå mina mål i dressyren på ponny (att kunna rida med kandar). Men har högre mål i hoppningen, drömmen är väl 1,30. Samt fälttävlan.

Knapplånar mig själv.

Aaaah! Jag har ridit sedan jag var fem, och jag kan inte rida. Jag ligger sämre till än en nybörjare, eftersom jag har 28 år av felaktigheter att radera innan jag kan börja på 0. Extra frustrerande är att jag vet precis hur jag borde göra, och varför - men jag kan inte! Kroppen lyder inte! Jag kan alltså inte ens rida lätt ordentligt.

Tur att ponnyn är både duktig och tålmodig, men stackaren som har en så hopplös pilot. :arghh:

Jag har känt likadant, det var ett av flera skäl till att jag slutade rida när jag var nitton :(
Jag var lika kassa då som jag var när jag nio-tio. Det var som om jag aldrig blev bättre än snäppet över nybörjare. Sitta kvar i tre gångarter och styra kunde jag, men inte mycket mer.

Nu tog jag upp ridningen igen förra våren när jag var 33 och i början var det rätt knäckande eftersom jag tyckte att jag borde kunna mer än vad jag gjorde men nu,trots att jag varit så skadad under sensommaren och hösten att jag inte ens kommit upp på ponnyn utan rejält med smärtstillande :nailbiting: så MÄRKS det skillnad!
Jag rider lektion en dag i veckan och har hyrt en ponnydam en dag i veckan under hösten och våren (rider henne rätt ofta på lektionen med)

Jag blir faktiskt bättre :D

Och en hel del beror på ponnyn som hela tiden kräver att jag rider. Jag tror jag helt enkelt behöver en lagom krångligt häst som dessutom är lagom stor (det verkar omöjligt att få rida cponny på vuxenlektionet på många ställen). Är det en för kravlös ponny så slöar jag och är det för svårt misslyckas jag och känner mig vårdelös. Och så måste den ha egen motor, slöa hästar dödar nöjet.

Svar till både Zacke och Escodobe: Tack för att ni delade med er! Det är en tröst att veta att man inte är ensam om att känna så här. :)

Och - visst går det framåt om än långsamt, det märker även jag! I onsdags hoppade min tränare upp och red, och på något sätt måste hon ha hjälpt ponnyn hitta knapparna, för sedan dess har han gått så fint även för mig. Snacka om ett skutt framåt i utvecklingen! Det måste ju på något sätt betyda att jag har lärt mig något, för om jag gjorde HELT fel skulle han ju inte fatta vad jag menar.

KL

Igår galopperade jag för första gången sedan avramlingen då jag bröt nyckelbenet. Visserligen på ridbanan, och bara ett halvt varv - men det gick utmärkt! :D

Jag tror jag helt enkelt behöver en lagom krångligt häst som dessutom är lagom stor (det verkar omöjligt att få rida cponny på vuxenlektionet på många ställen). Är det en för kravlös ponny så slöar jag och är det för svårt misslyckas jag och känner mig vårdelös. Och så måste den ha egen motor, slöa hästar dödar nöjet.

Bra beskrivet, det här håller jag verkligen med om! Jag har ju en unghäst som verkligen kräver att man är tydlig och mjuk - och som pinnar på som sjutton om man inte rider. Jättebra träning för mig som behöver lära mig att just vara tydlig, och att ta ner takten.

När man känner sig hopplös är en bra tränare det absolut bästa receptet:). Träna så ofta du kan så lovar jag att du kommer att känna skillnad. Det tillsammans med att man blir medveten i sin ridning-att man inte slarvar sig genom hörnen eller rider varv på varv på volten utan att egentligen veta varför eller ha en plan. Det är såna småsaker som gör så enormt mycket mer skillnad än man tror:).

Instämmer! Jag har en kanontränare, verkligen - men det är ju också hon som fått mig att inse precis hur mycket jobb jag har framför mig. Är dock mkt tacksam för detta, och för att hon är så pedagogisk! Hon kompenserar för mina tidigare inte så trevliga erfarenheter av ridlärare.

Men jag har tur som har hittat dels den tränaren, dels min ponny. Tillsammans ska de nog få ordning på mig!

Här var jag inte så värst aktiv.. ;)

Känns inte som det finns så mycket att skriva då hon fortfarande är under igångsättning. Men en sak är nytt; hon får nu efter 1,5år(!!!) själv i sjukhage äntligen gå i vanlig hage med sin flock, snacka om en lycklig brutta! Får dock gå med munkorg ett par dagar för att vänja sig med gräset :)

181205_10200415966380609_613302324_n.jpg

Vi har även börjat trava lite uppsuttet varje dag, längtar sååå mycket efter att få galoppera på henne, vilket jag inte gjort sedan skadan sep-11 :(

Tänkte ansluta mej till tråden :)

jag är storhästryttare i vanliga fall, men eftersom min dressyrhäst har ådragit sej en ligamentskada så blir det min fjording på 136cm som får ta hans plats på träningar, träningsläger samt tävlingssäsongen i höst :)

Har även satt upp ett mål att kvala Fjord SM i dressyr nästa år.

Är det många i tråden som tävlar sina ponnyer i storhästklass? :)

Hon blev sparkad i hagen och fick krossade benbitar på höger bakben (vid stora glidleden, framsidan av hasen) :(

Ansluter mig också :)
29 år, 168 cm och väger 48 kg. Har en Arab på 146 cm. Haft lite mer än ett år nu. Trivs jätte bra på ponny ryggen :) Har även en liten min shettis dam.

Min Arab heter El Shacera och är efter den otroligt fina Elcatero. Hon blev 10 år nu i april och jag hoppas vi får många fina år till.

Senast ändrad:

Knapplånar mig själv.

Vi kom iväg på vår helgkurs ändå, och det var såklart jättekul. Nu vill jag skola om oss till westernekipage ... Måste ta mig en rejäl funderare på om det kanske är westernsadel jag ska sikta på, i stället för ny dressyrsadel. Undrar just vad min tränare säger om saken.

Oj, vilken fin pålle och så duktiga ni ser ut! En häst av det där formatet skulle jag lätt kunna tänka mig om jag inte hade min fjordkille, jättejättefin!

Kl
Igår fick jag och zacke hjälp på banan igen :) kändes bra denna gången med och det känns verkligen som vi utvecklas för varje gång. Igår satte vi upp ett litet hinder för att vi skulle få nått annat att fokusera på och inte bara "harva runt". Varken jag eller zacke är några bra hoppare så det gick väl sådär:o och när det kommer till hoppning känner jag även av min längd lite. Kul ändå att prova nått annat :) körde även lite cavaletti på volt igen och det tycker zacke är skitkul :D

Vad härligt att det går framåt för er! :)

Kl

Jag har fått inse att mitt knä ännu inte håller för hoppning :mad: och eftersom en av mina elever just nu står utan häst (hennes är sjuk) så får hon låna min Diamant att hopptävla ett tag :)
941339_10151471409749843_491381001_n.jpg

164954_10151471409374843_1214173062_n.jpg

Jag har fått ett annat projekt, en tanig omusklad raggsocka som får mej att bli jätteglad! Han är en sån där häst som man helst vill hämta in och rida igen bara en liten stund efter att man släppt ut honom i hagen :p
485409_10151475537659843_334604089_n.jpg

*kl*

Jag är vuxen ponnyryttare!

Eller ja, min ena häst är 180 cm i mankhöjd och min andra, som är ponny då, är 143 cm i mankhöjd. Omväxling förnöjer! :D

Jag är 24 år, 172 cm lång och väger 60 kg. Ponnyn är en grov irländare på 15 år. Hade han inte varit så grov och burit upp mig så bra hade jag nog känt mig för lång, men nu känns det inte konstigt alls! Rider och tränar mest hemma med honom, han behövde en paus från tävlandet, men åker ibland ut på någon lätt storhästtävling för skojs skull.

60919_473642566382_6760666_n.jpg

306475_10150400393111383_1118121292_n.jpg

548724_10151075783961383_1267715671_n.jpg

562898_10151075784326383_558474984_n.jpg

264339_10151233961496383_1562132714_n.jpg

3464_10151233961921383_1577476244_n.jpg

1398_10151349884951383_1370035903_n.jpg

10845_217326491382_5539457_n.jpg

Finaste Matti från idag.
601304_10151490040064843_1439997679_n.jpg

och 3 bilder från p&c i torsdags :) (var snälla mot ryttarinnan, det är INTE jag)
397426_10151483905669843_424582101_n.jpg

941540_10151483903789843_726721079_n.jpg

408252_10151483903064843_772858000_n.jpg

*kl

Jag har fått ett litet ponnyprojekt i form av ett 13-årigt sto som ägs av en av tjejerna i stallet. Jag rider den ibland när det behövs, två dagar förra veckan och nu imorgon. Mkt trevlig liten ponny men ruskigt svårriden, därav "projektifieringen". Helt olik min storhäst dessutom så jag tycker att det är utvecklande att rida den, och dessutom får jag för en gångs skull känna mig normalstor på en häst :o

Så synd att man inte kan ha två hästar, då hade jag nog haft en ponny också.

*kl

Tog hem min welsh idag. Eller ja, hem och hem, till betet, nästa vecka tar jag hem de på riktigt.

Så jag måste väl börja rida nu... Ska bara köpa en pad till sadeln så madame inte börjar med att bocka av mig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25