Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Här går det framåt med stormsteg :)
Vi tränar och förbereder oss för en pay n jump terräng i slutet av maj.
Efter det väntar flera olika pay n jump, pay n ride, clear rounder och tävlingar :bump:
Diamant får visserligen vila under hela Gothenburg Horse Show, då jag finns i våran monter på mässan, men sedan fortsätter vi med träningen!

547329_10151421305039843_1507843250_n.jpg

*kl

Min welsh är fortfarande hos uppfödaren, tar hem henne sen när jag har råd att köpa en sadel, förutsatt att det finns en kompis i stallet till ponnyn som blir kvar, jag har nämligen stallets andra ponny hos mig på avvänjning.

Ponny is the shit! Varför ha en stor mastodonthäst som kostar skjortan och byxorna i löpande utgifter när man kan ha en liten smidig ponny?
Jag är 25 år, 162 cm och typ 60 kg. Pysslar med körning och westernridning (ridgenar, inga kor)

Har en fjord/island, Ferguson f-95 138 cm. Han är huvudsakligen körhäst nuförtiden, men har en ridhästkarriär bakom oss. Härlig kille den där!

Och sen har jag en new forest, Noreena f-02 147 cm. Hon ska bli min nya tävlingshäst, ska bara skolas om ordentligt först. Hon har varit hopphäst och blivit riden av barn, vilket märks väldigt väl..

Det händer att folk muttrar om new foresten, det är ju en ponny och jag är vuxen! Huuga, det går ju inte för sig :meh:
Är så glad att jag lämnat den engelska ridningen för tio år sen, i westernvärlden är det helt okej att tävla sin ponny som ponny oavsett om man är 7, 19, 45 eller 108 år.

Min treåring är under inridning april och maj, men det går framåt. Jag längtar efter att få testa henne själv. :)

Dyker in i tråden med en ponny.
Har själv två stora (o en ponny under metern också visserligen, men den rider ju barnen och inte jag). Däremot har jag av olika anledningar börjat rida en elevs häst en hel del, då ägaren har fått ett långt ridförbud.

Är en rätt läcker liten ponny egentligen, men fasansfullt trixig och rätt jobbig. Stel som en blanka, men egentligen böjlig som en gummiboll när hon väl lossnar.
Igår red jag första ordentliga passet på henne, har tidigare bara suttit upp ett par gånger under lektion.

3564_10151384179795811_1701902598_n.jpg

601924_10151384177475811_1765000631_n.jpg

923195_10151384176230811_1680095981_n.jpg

391042_10151384164160811_288933370_n.jpg

Jag är 23 år, 173cm lång och rider ibland vårt sto på 145cm. Tycker hon är precis lagom, och hoppas att hennes dotter på 2 år stannar på samma höjd! :)

9438353aa44011e2a8b922000a1f8ac2_7.jpg

Hej! Här är jag. Vuxen (33) som sedan i höstas äger en fjordvalack som är c-ponny. Han är inte reggad som fjordhäst utan som korsningsponny, och är väldigt mycket ponny till sättet ... så jag tycker vi passar här!

Jag har just upptäckt något revolutionerande: jag har ridit för fort i hela mitt liv! Efter en avåkning för tre veckor sen där jag bröt nyckelbenet försöker jag börja om från början och dra ner på tempot, med hjälp av min suveräna tränare. För första gången i livet börjar jag uppskatta långsamma uteritter utan galopp. Det trodde jag aldrig om mig själv.

Ponnyn då? Jo, han behöver också ta ner tempot. Det här är en sportfjording av den pigga typen som gärna pinnar på i 140. Men nu ska vi hitta form och takt och bli mer samspelta i stället. Känns mycket bra!

Vad härligt att du fick en ridtur utan bocksprång!

Elanor: Hon såg trevlig ut! :)

Vi har passat på att njuta av det fina vädret och har ridit mycket i skogen :) Pigg kille som faktiskt höll sej i skinnet och varken bockade, stegrade eller försökte sticka, trots att vi hade med oss ett helt gäng kompisar :D
942592_10151438474384843_707888187_n.jpg

Tack! Han är min :love: känns helt knasigt att han fyller 20år på fredag :eek:

Hur går det för er andra, tränar ni inför något speciellt?
Vi har siktet inställt på Pay n Cross i slutet av månaden och matti är supertaggad i all ridning vilket gör att jag mest sitter och fnittrar :p

Jag siktade på att åka på en trail-helg nu i maj, men sen flög jag av och bröt nyckelbenet och kunde varken rida eller lastträna som planerat. Nu är ponnyn så våryr att det känns tveksamt om det är en bra idé att åka iväg. Det lutar mot att vi stannar hemma och tar det lugnt och jobbar på våra läxor från dressyrtränaren i stället.

Det är synd, för jag är jättesugen på trail och det här ska vara en jättebra instruktör. Å andra sidan hinner vi väl med sådant när vi blivit lite mer samspelta (har bara ägt ponnyn i ett halvår).

Jag satsar på en pay andr ride dressyr men den är inte för än i höst:D. Men då har lilla häst aldrig ridits i ridhus eller överhuvudtaget bland annat folk och hästar och vi måste träna upp oss både i ridningen och lastningen:o

Knapplånar mig själv.

Aaaah! Jag har ridit sedan jag var fem, och jag kan inte rida. Jag ligger sämre till än en nybörjare, eftersom jag har 28 år av felaktigheter att radera innan jag kan börja på 0. Extra frustrerande är att jag vet precis hur jag borde göra, och varför - men jag kan inte! Kroppen lyder inte! Jag kan alltså inte ens rida lätt ordentligt.

Tur att ponnyn är både duktig och tålmodig, men stackaren som har en så hopplös pilot. :arghh:

Kul med pay n ride och kul för er med något så nytt :)

Här har vi firat 20års födelsedag med massa äpplen, morötter och gottisgröt (lusern, kli, kornkross, olja och betfor) hade en väldans lycklig Diamant!
Innan det lekte vi lite i paddocken :)
931280_10151451668104843_1735416131_n.jpg

947087_10151451668004843_1975635725_n.jpg

179469_10151451667549843_1325127413_n.jpg

Känner igen det! Har haft egna hästar i över 10 och först nu tagit tag i ridningen ordentligt med tränare, och det är mycket invanda fel som måste ändras, skitsvårt :( men det är bara att kämpa på!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25