Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Haha! :D Såg himla festligt ut! Måste säga att en gång på 14 år är högst överkomligt. ;) Jättesöt tjej på ponnyn sen, håller med om att balansen såg ovanligt bra ut! Modig tjej dessutom, dom flesta brukar ju hålla i sig i framvalvet för glatta livet. :p

Kl
Provred den eventuella bytesponnyn igår och det kändes inte alls så särskilt bra. Den var trög och motig och var dessutom rejält utåttåad. Så jag tackar nog nej till den. I övrigt var den väldigt mjuk att rida med mycket gummi, framför allt galoppen var kanon! Men man fick verkligen ingenting gratis...

Jag är glad att jag kan roa :D
Mathilde håller i sig i en rem som jag satt fast i sadelns D-ringar. Men det var nog mest för att jag sa till henne. Jag har någon bild, icke publicerad, där hon håller i sig med ena handen men den andra sitter hon och klappar med bakom sadeln. Med tanke på hur liten hon är så blev jag impad att hon ens kunde böja sig så att hon nådde bakom sadeln :p
Men inte var hon rädd eller så. Hon bara satt där med glad min och pratade som vanligt. Överhuvudtaget så är hon nog aldrig rädd. Ibland lite väl orädd... När stallets stora vakthund (tibetansk mastiff) skäller på henne, han är lite osäker runt småbarn, så bara skrattar hon och säger "Hej Midas!" och "Hunden skäller!". Hade jag inte haft koll på henne hade hon nog gått in på gårdsplanen.
Många vuxna tycker däremot att han är otäck och vill helst inte ens gå precis utanför grinden.

Den eventuella bytesponnyn var inte bara betesseg eller så? Utåttåandet har förstås inget med att göra men bristen på framåtbjudning kanske har. Men visst, känns det inte rätt så är det ju bättre att leta vidare.

Den var så pass mycket utåttåad att jag inte tror på en framtida avelskarriär, och det är ju bland annat därför jag vill byta, för att få ett lämpligt avelssto. Sen var hon först allmänt skitseg och tog inte skänkel alls typ, varken ute eller på banan. Efter några varv på banan kissade hon och då blev det bättre med ett litet skutt också - mycket trevligare! Men hon var tjock med rejäla fettdepåer, och hade enligt ägarna bara gått på bete en vecka när de var nere i Falsterbo med sin stora häst. Innan det skulle den alltså ha varit i bra form. Jag kände lite varningsklockor åt att den inte ens kan gå på bete i en vecka utan gallor och fettansamling som resultat. Annars gick den tydligen in nattetid hela året runt.

Så njae, det kändes inte så bra... Har dock en annan ponny på g som känns mycket intressantare. Ska prata mer med den ägaren idag. :)

Då förstår jag att du drog öronen åt dig. Det var lite väl mycket som verkade negativt.
Hoppas den andra ponnyn får det att säga "Klick!" :D

Precis, det som hade varit bra om min hamnade där är att det är bara två mil emellan, så jag hade fortfarande haft en chans att se honom.

Den andra ponnyn känns mer än väldigt intressant, där skulle min få det kanonbra och den ponnyn tilltalar mig massor! Enda kruxet där är att den står så långt bort... 50 mil enkel väg. Det skulle innebära att jag kör dit min treåring och tar med hennes tillbaka. Då finns ju alltid chansen att ångra sig på plats också om det skulle kännas dåligt. Så nu ska jag ringa runt lite och kolla!

Aha, det var väl inte diplomstoet som var så utåttåad? Sen tror jag allmänt att bete med ponnier är något man måste vara försiktig med. Jag hade inte kunnat släppa mina på bete under längre period utan att få fettdepåer:/. De går dagtid på magert ängsbete med skog och rätt blöt mark-bara på de sväller dom som tunnor.

Nej det var inte diplomstoet. Hon är visad med 88897, en åtta på benen kan inte vara utåttåad direkt. Den jag kollade på igår var visad med en 6 med bedömningen "betydande tåvid fram", vilket syntes lång väg. Diplomstoet är jag väldigt förtjust i, trots att jag inte träffat henne, och det låter som the perfect match åt båda håll. Så vi får väl se hur detta slutar! Det känns väldigt roligt i alla fall! :) Hon har dessutom jättebra stam med A-premierad mamma och Elitpremierad mormor och mormorsmor, bådar gott för framtida avelskarriär!

Ang bete så får man såklart vara försiktig. Den ponnyn jag kikade på igår kunde definitivt inte gå på bete, det syntes lång väg, och om det verkligen var så att den bara gått på bete en vecka och redan samlat på sig mycket så vore det total katastrof med sommarlov för den. Diplomstoet låter inte alls lika känslig på det viset och har gått ute dygnet runt flera veckor nu utan att ha nån fett-tendens. Så det känns också mycket bra! Vår ponnybusa kan absolut inte gå på bete, hon sväller direkt! ;)

Senast ändrad:

Kan lika gärna dela med mig av min lilla film här med. Den är ganska lång och inte världens bästa (filmar man med fisheye blir det visserligen en stor yta, men lite kufiskt utseende..)
FILM
Min fina lilla new forest :love: som visserligen är typ gigantiskt..

Visst är det skönt att ha kort resa för att hälsa på men samtidigt måste du ju trivas med ponnyn du ska ha istället. Annars blir du ju ändå inte nöjd med bytet.

Precis! :) Så det känns mycket roligare med den som står 50 mil bort. Jag försöker lösa lite grejer runt ikring nu. Det ska på skor på min för att han ska besiktas innan det blir nån fortsättning. Tyvärr verkar alla hovslagare ha stängt av mobilen. :meh:

Kusinen är halvintresserad, hon älskar djur, och vill gärna titta på bilder/filmer i mobilen på hästarna, men hennes mamma (min moster) är lika hästrädd som min mamma och motarbetar väl det hela lite... :p

Det blev en Globus Clic, billig men i ett himla fint skick, och underbart skön att rida i. :D

Hmm. Mathildes pappa är rädd för hästar och är inte jätteglad för hennes intresse. Men jag (och typ alla andra runtomkring henne) hejar ivrigt på :p

Jag har, vad jag kan komma ihåg, aldrig ridit i någon Globus-sadel men jag har hört att folk varit nöjda :)

Min mamma har motarbetat mitt hästintresse i snart 25 år, och först kom ponny nummer ett, sen nummer två och sen dess har det bara rullat på, så jag hoppas att det kommer bli likadant med lilltjejen om hon vill rida sen. ;) Min new forest är bara tre år, så hon är väl inte världens bästa barnponny än, men både hon och barnet växer ju.

Jag är jättenöjd med sadeln. Min ponny har så kort rygg att det är svårt att hitta en sadel som passar, så det var verkligen perfect match med en sadel som dessutom passade mig.

Tack! Vi är lika lyckliga bådatvå när vi rejsar på fälten :p
Han är 20år men det vet han inte om :D

LC: Härliga bilder på din mara tant och ponnyunge!!

*kl*
Hej hej :)

Jag svor att aldrig mer skaffa häst efter att behövt ta bort 3 stycken på 6månader för lite över ett år sedan, sålde allt och gav bort resten.
Sagt och gjort.. Det gjorde jag inte. *fniss* Och alla mina saker hade ändå inte passat för hon hade drunknat i dem! :P

Igår la jag handpenning på en ponny *bigsmile*

Jag är 27 år 165cm 54kg och har köpt ett ridponnysto oinriden (än så länge) tjej som är runt 142cm hög. Vacker som en dag :)
Ska försöka lägga upp en bild när jag hämtar henne så får ni se, Stella kallas hon iaf :)
Här känner jag att jag passar in iaf :)

Välkommen till tråden! :D

Det ska bli spännande att se bilder sen :)

kl
Här händer det inte mycket just nu eftersom Zacke är så känslig för insekter så är det bara att lägga ner ridningen sommartid(har ridit några varv i hagen dom riktigt blåsiga dagarna). Men nu kommer snart hösten och då ska vi köra hårt :)
Har ju nästan aldrig varit av gården under dom 6åren jag ägt honom men nu ska vi försöka vara med på blåbärsdressyr :D kommer bli riktigt spännande och en stor grej för oss som inte är vana :o

*kl*

Jag och ponnyn är ute och tävlar dressyr en del bland stora hästar. Det går bra:D.
58646_10201072067075739_374279761_n.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt