Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

+ Zacke
Tack! Känns bra att få höra att jag tänker "rätt". Det gör det lite lättare att handskas med känslorna..

Tycker också du gör helt rätt:). Det gör riktigt ont i mig när jag ser hästar som ska hållas vid liv till varje pris istället för att låta dom somna in och veta att man gett dom ett riktigt bra liv:).

*kl*

Ponnyfröken:)
998088_10201099737247476_462151448_n.jpg

999844_10201099737007470_1008683596_n.jpg

1005795_10201099735927443_277070537_n.jpg

Du gör rätt. Min dog av cancer, och de sista veckorna gick det snabbt utför, det är inget någon hästägare vill se. Jag saknar honom fortfarande så där mycket att det gör ont, trots att det snart är fem år sen, men det var rätt beslut att ta, man ska inte tvinga djur att fortsätta leva bara för att man själv inte vill vara utan dem. Önskar att fler hästägare resonerade som du!

min erfarenhet är att få personer som ångrar att de tagit bort sina djur för tidigt, långt fler önskar de Inte hade väntat så länge.

+ alla andra
Tack för att ni stöttar mej!

Idag var vi ute en sväng med en kompis i skogen. Diamant var pigg positiv och framåt, men på alla ställen där han tidigare hoppat så klev han bara (vattenpölar, pinnar mm). Vi myser och gör roliga saker och tar mycket kort...
558001_10151622823469843_33849622_n.jpg

Fiorano
Första bilder var jättetrevlig på er! Barbie är så fin!
Ditt leende på sista bilder säger en hel del om vad du tycker om henne! :)

*kl*
Vad tycker ni om de nya Sv Ridponnyhingstarna? Vad tycker ni behövs i ridponnyaveln för att få upp kvaliten ännu mer på våra ponnyer?
Vad tror ni om att ha in fler små fullblodshingstar (givetvis med bra steg, ridbarhet och hoppkapacitet samt låga mnk höjder även bakåt i stammen)?

Vilka underbara bilder på er! Fota så mycket du bara orkar nu! Jag ångrar mig som sjutton att jag knappt har några bilder på min första häst. Förlorade henne väldigt hastigt i en olycka efter tio år.

Vad det gäller RP-hingstarna har jag pinsamt dålig koll på ponnyaveln öht. Känner att det är rätt svårt att hitta info och ha möjlighet att läsa på på samma sätt som med halvbloden. Sen är jag själv inte jätteförtjust i fullbloden. Typmässigt är det säkert bra, men gångartsmässigt och hoppförmåga tror jag att vi bättre får in genom andra länders ridponnier som redan fått till typ och allt det där. Fördelen med att Sverige är helt efter i avelsarbetet gör ju att vi kan åka snålskjuts på andra länder som redan ligger väl framme:p.

Åh fy sjutton, lider verkligen med dig. :( Men som tidigare sagts så tänker du helt rätt. Jag tog bort mitt älskade sto för två år sedan, trots att hon just då mådde ganska bra. Men jag visste att vintern skulle göra det värre och ville inte se henne behöva genomlida det. Självklart gjorde det jätteont, och gör det fortfarande! Men jag kan samtidigt tänka tillbaka och vara både stolt och glad över att jag tog beslutet i tid.

Fantastiskt vackra bilder på er också! Som riktiga affisch-foton!

*kl*
Vad tycker ni om de nya Sv Ridponnyhingstarna? Vad tycker ni behövs i ridponnyaveln för att få upp kvaliten ännu mer på våra ponnyer?
Vad tror ni om att ha in fler små fullblodshingstar (givetvis med bra steg, ridbarhet och hoppkapacitet samt låga mnk höjder även bakåt i stammen)?

Jämför du med dom tyska hingstarna så är kvalitén på dom svenska pinsamt dålig. Jag tror inte heller på att ta in fullblodshingstar och betäcka med, däremot så har jag sett en hel del fina ponnyhingstar som har fullblod längre bak.

*kl*
Det är så skönt att ha erat stöd! Tack!!!
Jag fortsätter bildbomba tråden med nya bilder på min älskling.
Åh vad jag älskar denna hästen!!
1185521_10151627101674843_1721316407_n.jpg

1185521_10151627101684843_161350328_n.jpg

1185521_10151627101689843_1862727502_n.jpg

1004821_10151704656904123_328944092_n.jpg

Ang fullblod i ponnyaveln, så tror jag på att lätta upp de fina Connemara och nf ston som vi har i Sverige. Sedan om det är utlänsk ädel ridponny, fullblod, arab eller stor welsh av ädel typ spelar nog mindre roll. Det som spelar roll är ju ridbarhet, temperament, gång och hoppteknik.
Enklas är nog att hitta en hollensk eller tysk ridponny som passar in i dessa kriterier, men jag är svag för fullblod.. sen kommer det antagligen flytta hem en liten fin fullblodshingst som skall få gå 3års till våren med ponnyer.

Idag kom det slutgiltiga beskedet av veterinären om Diamant.
Helt otroligt så får jag behålla honom! :bump:
Det var inte så illa som veterinärerna trodde! Cansern är godartad och går att ta bort med endast lokalbedövning :):bump:

Allt det onda försvann i samband med att dom hittade och tog bort urinsten!

Vilken tur att jag bad en vet till kolla!!

Just nu är jag den lyckligaste i hela världen!!!!

och ngn fbl hingst kommer inte hem utan Diamant har fått sällskap av ett swb sto. Kändes som en smartare ide ;)

Senast ändrad:

Ja det känns underbart!!

Vad fin han är nu! Ser ut som att han har mognat en hel del ridmässigt! :)

Nej varför ska vi lätta upp naturraserna? Vill man ha en liten stor häst är det väl bättre att avla på de riktiga ridponnyer som redan finns?

kl
jag har tidigare ridit i en ungdomsgrupp, trots att jag varit mer än dubbelt så gammal som de andra. Det har helt enkelt inte funnits så många vuxna ryttare på den lilla ridskola, det har funkat bra men nu har vi fått till en vuxengrupp!

Vi är fyra stycken som hade vår första lektion i måndags. Alla hästar var under ponnymått:-D

Underbart! Jag blir så glad för din skull/Tualma (ponnyryttare i hjärtat, dock med fyrbening över 148 cm)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama