Precis sa ... Jag kanner det ocksa som om gradde gor maten "kleggig" och aldeles for "stampig".
Personligen ater jag normalt inte efteratt eller 'bakverk'. Jag bakar mycket matbrod och garna hart brod, men gillar inte "fika brod". Det blir bade for sott och ofta for "kleggigt" Om jag gor paj ... blir det oftast en barsas till eller nagon enstaka gang en klick glass. Jag ater kanske glass nagon gang per ar ... utom i Sverige dar jag rent fanatiskt vraker i mig lakrits glass.
Jag har bara gradde till pankakor om jag gor pannkaks tarta till den av sonerna som langtar efter det till sin fodelsedag. Pannkakor ska, i mina ogon, atas med bar eller sylt.
Det kan kanske ha något men saken att göra jag är förtjust i både fikabröd och sötsaker och vill gärna ha vispad grädde både till efterättspajer och pankakor.
Det kan ju vara så enkelt som om en gillar grädde/smak av grädde så använder en mycket mer grädde än de som inte tycker så mycket om det. Det vanliga är väl(?) att en försöker laga och äta mat som en tycker om.
Jag sitter för övrigt just nu och smaskar på "chokladgegga" vilket är socker , kakao och grädde som jag rört ihop.