Inga bakverk alls på en månad? Ingen paj med vaniljsås? Inga pannkakor och våfflor? Ok, det blir inte ofta men en pannkaksmåltid i månaden blir ju redan där 2 dl grädde...
Då är vi nog betydligt mer "gottegrisar" än er...
Ungefär hälften av gräddkonsumtionen (skulle jag skatta) hos oss handlar om efterrätter, vispgrädde i varm choklad och bakverk.
Och att vispa ihop lite lyxsmör på lördagen till de nybakade bröden konsumerar också ett par deciliter grädde.
Pannkakor äter vi ganska ofta, säkert tre gånger i månaden, men det gör man ju på mjölk? Så ingen grädde där.
Baka en kaka gör jag kanske 2-3 gånger per år, de går inte åt eftersom maken är superpetig och bara äter chokladkex när det kommer till bakverk, så det är om vi har gäster över på fika och jag hinner baka. Men det brukar ofta vara smör i då, inte grädde? Fruktsallad och bärpaj äter vi ibland och har grädde till, men det brukar vara när det är säsong för bär/äpplen.
Varm choklad med vispgrädde tycker jag känns superonyttigt, så det blir kanske någon gång per år.
Nu låter vi väl som riktiga hälsofanatiker, och så är det inte - det blir rätt mycket choklad och kex och annat onyttigt också, men inte just grädde.