Visning av hus

Madick

Trådstartare
I morgon kommer mitt hus ut på Hemnet och om en vecka är det visning och jag är sååå nervös. Kanske ni kan hjälpa mig lite?

VAD tittar du i första hand på när du är på visning? Vad stör dig och vad spelar ingen roll? Vad kan jag tänka på lite extra?

Sv: Visning av hus

Att det ska vara rent och fräscht utan onödiga saker. Ett tips är väl att plocka undan hundens koppel och bädd (om du har hund) tex. Många är ju så hysteriskt rädda för allergier.

Huset vi tittade på och köpte var ett renoveringsobjekt där ingen bott på 1 år så det var väl dammsuget men inget mer.

Jag, min pv och hans föräldrar har vart på en del visningar. Kan inte komma på något som stört oss i husen, mer än den gången då de som bodde i huset var hemma under visningen, det kändes inte helt optimalt.

Annars kan jag inte komma på något som du som husägare kan göra, då är det mera sånt som beror på mäklaren, att hen kan svara på allt man undrar osv.

Lycka till!

//r

Jag vill se möjligheterna. Ett hus som ger ett luftigt och fräscht intryck tror jag lockar ev. köpare på ett helt annat sätt än ett hus som är fullproppat med grejer och prydnadssaken eller (ve och fasa) som upplevs stökigt och ofräscht.
Toaringen uppe är ett no no, rensa kyl och frys från magneter och skit om du har sådana. Finns det någon list som saknas som gör att något ser ofärdigt ut drar det ner på intrycket. Kolla även så att entrén utanför känns inbjudande och stoppa undan jackorna i hallen så den ser stor och luftig ut.

Tycker inte du behöver göra något speciellt. När letade hus tittade jag på potentialen och huset i sig. Tapeter, möbler och allt som hörde ägaren till kändes ganska oviktigt, de skulle ju ändå ut tills jag flyttade in tänkte jag :D

En bra grej kan väl vara att göra det fint även inne i skåp, tex i kök, garderober och badrumsskåp.
Även om man kanske inte alltid bör kolla överallt så gör man det.

Jag letar fel :angel: saker som behöver fixas för att hemmet ska vara "färdigt" lister, att alla täcklock på elkontakter är hela. Om fasaden, fönster, skorstenar, ser ok ut. Finns kattvindar så öppnar jag ev luckor för att se taket. Finns det möjlighet att gå upp på vinden så gör jag det. Sen tar jag med mig min pappa som är rörmokare så får han se över golvbrunnar, värmesystem mm.

Små saker ser jag inte som några större problem, men det drar ner helhetsintrycket. Är det ett badrum som känns ofärdigt drar jag öronen åt mig med en gång.

Sen ser jag mest till planlösning och känslan i huset. Ägarens prylar och möbler försöker jag se bortom.
En visning jag var på så hade de tömt hela huset, sen hade mäklaren homestageat hela huset i shabby chic med alla klyschor som finns med en fikabricka på köksbordet med muffins, en tidning, ett oöppnat paket kaffe, små burkar med marmelad mm. På diskbänken stod en kokbok lutad mot kaklet, olivolja, vinäger och färska kryddor stod i en korg redo för matlagning. Tänk er det temat i ett totalrenoveringsobjekt, det var skrattretande.

Säger som de som svarat innan, plocka bort tandborstar och annat onödigt. Städa som om du skulle ha gäster och röj lite i skåpen så kommer allt gå fin fint!

*knapplån*
Det är märkligt att folk köper hus efter hur städat det är eller om listerna är rätt.
Inte underligt att människor som köper hus råkar illa ut när värmesystemet sedan pajjar eller taket läcker.

Och jag skiter fullkomligt i om det är rent och fräscht. Snarare så tycker jag högst illa om alla hus som ser totalt sterila ut, som om ingen bor där. Det tycker jag är jättetrist.

Men det jag tittar på är läget, planlösning, energideklaration, renoveringsbehov.

Jag blir misstänksam om huset är för obebott.
Som att det är något man försöker dölja.
Vatten, avlopp, radon eller så.

Jag tror du tjänar på att plocka bort smågrejer och allt som gör att huset ser plottrigt och trångt ut.
Nu vet jag ju inte alls hur ditt hem är inrett men jag tror att merparten av husintressanter har lättare att få en överblick och ett gott intryck om huset är sparsamt och lugnt möblerat.

Tänk även på garderober, förråd osv. Där folk "normalt" sett inte kikar.

*knapplån*
Det är märkligt att folk köper hus efter hur städat det är eller om listerna är rätt.
Inte underligt att människor som köper hus råkar illa ut när värmesystemet sedan pajjar eller taket läcker.

När det gäller lister som saknas är det väl så att man lät får intrycket att det kanske är annat man heller inte orkat göra klart. Viktiga saker.

Eller så är det tvärt om.
Att man prioriterat lister före annat som är viktigare.

Först det som syns.
Ytrenoveringar kan dölja många viktiga brister.

Jag var och tittade på ett hus åt en vän.
Det var jättefina ytskikt och fuktskador med mögel på vinden.
Eller ett hus åt mig med jättefina ytskikt och ingen isolering på vinden som inte heller var ventilerad.
Och ett annat hus till mig med jättefina ytskikt och en grundvattennivå som var över nivån för källargolvet.

Så jag vet i alla fall vad jag tycker är viktigt.

Senast ändrad:

Enda visningen jag på rak arm kan komma på att jag stört mig på något var ett där de istället för tavlor hade foton på familjen lite här och där.. nåt tackkort på köksbordet och det bästa av allt; sexspel framme i gäststugan :p
Där kändes på nåt sätt att man inkräktade.

Tre saker att tänka på så går visningarna galant:

1. Städat hus där allt är undan plockat.
2. Ta bort ALLA personliga saker, som foton, lappar osv.
3. Ta bort ALLT som visar att det bor ett husdjur där just nu.

Vi var och tittade på en del hus nu för någon månad sen och det var ju lite intressant hur folk tänker inför visningar. Även hur de tänker när de renoverar! :crazy:

Precis!

Vi var och kollade på ett hus i början av året, ett U-format hus där den vänstra delen var byggd efter resten av huset. Garage längst upp och så ett stort rum med två långsmala fönster som satt ihop på sidan. Rummet hade de delat av på mitten med tvättstuga i ena rummet och klädrum i rummet bredvid.
Däremot hade de stött på ett problem när de smällde upp väggen... Fönstren som satt ihop öppnas bara inåt och det kan ju vara bra att kunna öppna i tvättstugan, så då hade de gjort ett väldigt konstigt hack i väggen så det var ju öppet in i båda rummen... Jättesvårt att förklara! Det syns lite på den här bilden.

Intressant.
Man kan ju annars bygga en låda i det ena rummet när inte fönstret får plats i det andra.

Då tar man bort den!

På visningar ska huset/lägenheten vara i så pass opersonligt skick att ALLA kan känna att de kan tänka sig att bo där.
Finns det massa bilder på släkt och vänner överallt kommer många bara känna att de inkräktar eller är på besök hos någon, de får väldigt svårt att föreställa sig själva att bo där.

Det är samma sak som de gjorde i någon lägenhet på Äntligen Hemma förut, tror jag det var.
Då hade de en stor Djurgården vägg målad i ena sovrummet. Den tog de bort - just för tänk om det kommer en AIK:are på visningen, då är den väggen det enda den kommer minnas och förmodligen rata bostaden bara på grund av en sån sak många tycker är en liten petitess.

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
923
Senast: Pilot
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 272
Senast: Lisen82
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 270
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 437
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar