Vintervärmen i Sverige just nu

Sv: Vintervärmen i Sverige just nu

+1 på den, hellre regn än snö iallafall.

Inte många mil ifrån mig ^^. Men här vid kusten har det varit mildare, snö sen i november men sen smälter den hela tiden så det blir glashalt, och kommer hela tiden mer snö så det hinner aldrig bli barmark igen.

Renarna kommer vara hungriga i år, dom klarar inte att skrapa sig ner till renlaven när det är 10cm is ovanpå =(...

Jag är väldigt oroad globalt för att den frusna metanen håller på smälta! :nailbiting: Lokalt, dvs Sverige, så störs jag av tanken på hur det här vädret skadar djur- och växtliv när vintervilan störs. :(

Ja, det har jag också tänkt mycket på.
Det kan inte vara lätt att vara björn just nu, till exempel.

Jag såg en igelkott i mitten av december, de brukar sova under balkongerna här i hyreshusområdet men denna lilla stackare hade nog lurats av det milda vädret & vaknat

Senast ändrad:

Fast tusen år är ingenting alls i jordens historia, det säger liksom ingenting om vad som är "normalt". Jorden lyckades ta sig igenom istider mm utan vår inblandning, inklusive att tina upp ifrån dem.

Jag ser flera som skriver att det borde vara människans fel men ingen som presenterar några vidare bevis, som är starkare än några motparten presenterar.

Tycker debatten är intressant men oroar mig inte, det ligger liksom utanför min kontroll precis som blixtnedslag.. Jag försöker leva hyfsat miljövänligt, oavsett om det påverkar vädret eller "bara" sopbergen och närmiljön, men tror inte nödvändigtvis på att allt som händer i vår natur är "man-made".

Min poäng: vill man påpeka/hävda något så bör förklaringarna vara korrekta. När det gäller klimatfrågan så är den globalt omfattande och berör ekonomiska intressen av sådan grad att den högst troligen kan vara korrupt påverkad.

Ja och väldigt stora ekonomiska intressen som tjänar på att hävda att det inte är några problem med fossilt bränsle.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 659
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar