Vintervärmen i Sverige just nu

Sv: Vintervärmen i Sverige just nu

Fast om man tittar bakåt i jordens historia så är det inget ovanligt med klimatförändringar, det kanske händer men jag tror inte att vi människor kan göra så mycket för att stoppa det, möjligtvis se till att vi klarar oss så bra som möjligt vid ev havs nivåhöjningar och annat.

Exakt, som jag skrev, oavsett orsaken så är det bättre att oroa sig och bli förberedd :).

För övrigt så tror jag att människo-skapad global uppvärmning är något vi hellre tror på, för det kan vi göra något åt.

Mycket jobbigare om det är en del av den naturliga fluktationen, och vi INTE kan göra något åt det, utan världen som vi känner den helt enkelt snart kommer bli rejält om-möblerad och vi får välja på att anpassa oss eller dö ut (såsom har skett så många gånger förr här på jorden)...

Eh, ja. Det råder ingen tvekan inom den seriösa forskarvärlden. Att länka till klimatskeptikergruppens egen sida är som att fråga varghatarna hur man ska bevara vargstammen.

Det är inga dumhuvuden bakom men det var å andra sidan inte poängen. Poängen: skepsisen sprider sig i den seriösa forskarvärlden.

Oavsett vad som orsakar klimatförändringar så kan väl alla hålla med om att klimatet håller på att förändras?
.

Min poäng: vill man påpeka/hävda något så bör förklaringarna vara korrekta. När det gäller klimatfrågan så är den globalt omfattande och berör ekonomiska intressen av sådan grad att den högst troligen kan vara korrupt påverkad.

Finns ingen seriös forskare som INTE är skeptisk, skulle jag vilja säga. Det är ju en del av jobbet.

Tyvärr blir ju alla forskningsrapporter feltolkade/överdrivna för att media vill ha saftiga rubriker och Stora Sanningar.

Fast om man tittar bakåt i jordens historia så är det inget ovanligt med klimatförändringar, det kanske händer men jag tror inte att vi människor kan göra så mycket för att stoppa det, möjligtvis se till att vi klarar oss så bra som möjligt vid ev havs nivåhöjningar och annat.

Atmosfära förändringar av den här magnituden är INTE inom "normalintervallen" för hur det har ändrats sen livet uppstod.

Grafen är tyvärr bara över tusen år, men den visar ändå en hel del:
Trends%20in%20Atmospheric%20Carbon%20Dioxide_2.gif

400.000 år:
Graph showing a 450,000 year record of carbon dioxide (CO2) levels in the earth's atmosphere. This record was compiled from analyzing bubbles of fossilized air trapped in ice cores. The fossilized air shows the levels of carbon dioxide and other gases in the atmosphere throughout this 450,000 period. The last 100-150 years of the 20th Century show a significant rise in CO2.
graph4.gif

http://www.pbs.org/wgbh/warming/etc/graphs.html

Senast ändrad:

Finns ingen seriös forskare som INTE är skeptisk, skulle jag vilja säga. Det är ju en del av jobbet.

Tyvärr blir ju alla forskningsrapporter feltolkade/överdrivna för att media vill ha saftiga rubriker och Stora Sanningar.

De bör iaf vara men även forskare är människor med övertygelser.
Dock ser jag inte bara media som skyldiga i detta. Det finns stora maktintressen inblandade.

Det är inte ovanligt med klimatförändringar, nej. Skillnaden nu är väl att det går ungefär sådär 10 gånger snabbare än det gjort vid tidigare tillfällen.

KL
I övrigt tror jag att enstaka milda/stränga vintrar inte alls behöver ha med klimatförändringar att göra, såna variationer är inget nytt. Alla stormar och liknande extremväder känns ju dock mindre normalt och mer oroväckande. Sen lär det väl dröja några hundra år innan det händer nåt "riktigt" oroväckande, så att säga, men oavsett vad det beror på känns det ju ganska naivt att påstå att mänskliga faktorn och det vi gör med jorden inte skulle påverka dess tillstånd.

Här är det vårväder. Det är flera +grader varmt och gräset på min gräsmatta växer!!!! O_o Gräset i hagarna verkar också vara växande om man ska tro på hästarna.

Jag gillar inte snö så väldigt samtidigt som jag faktiskt gör det. Jag har inget emot vinter egentligen. Men det är när jag bor i stad och inte på landet där jag inte kommer fram om det öser ner en massa snö som grannarna inte plogar bort. Minusgrader hade dock varit trevligt så att hagarna blev lite hårdare....

1555555_10151889061288877_1517207399_n.jpg

Det som syns uppe till höger i bild är en "sjö" som blev av regnet.
Detta är som tur är värsta hagen, lösdrifthagen är bättre. Minusgrader, JA tack!! Och om vi får minusgrader är hästen inte lika lerig när hon rullat sig, för DET gör hon, vareviga dag rullar hon sig så hon har lera på ögonlocken, långt ner i öronen och i näsan! :mad::D

Det är varmt här med, 5 plus var det idag, själv tycker jag det är kanonbra att ridbanan fungerar även vintertid. Hoppas hoppas att vädret håller i sig. Mina hagar är inte särskilt leriga.

Nej det gör den inte. Det råder i princip total enighet bland världens klimatforskare. Temperaturen stiger pga antropogen påverkan på klimatet. Det man tvistar om är hur mycket temperaturen kommer stiga. En joker i spelet är haven som kolsänka, pH håller på att sjunka på flera platser i havet dvs det börjar bli mättat och kan inte ta emot mer koldioxid. En annan joker är de ökande utsläppen (antropogena och naturliga) av partiklar som i sin tur skapar moln och frågan är då om detta skuggar så mycket att temperaturhöjningen avstannar.

Senast ändrad:

Jag älskar den här vintern!

Hatar snö och kyla. Får gärna vara så här ett tag till, helst till april.
Är inte orolig det minsta. Vi har haft ett par överjävliga vintrar senaste åren så detta känns som ett bra plåster på såren.

Här har vi is. Haft blankis på gårdsplanen, hagar och vägar i flera veckor. Hästarna är oskodda, och kan av olika orsaker inte skos (men dom har så dom kan röra sig även utan skor). Hunden är inte ordentligt motionerar då jag är rädd för sträckningar, både på mig och honom, och det pendlar mellan att snöa en dag och regna dagen därpå. Ge mig snö eller då barmark, men ingen mer is!!!

Det är sådana "ljuva" vintrar vi brukar ha i Skåne... Den berömda ISEN... :crazy: Så då är man rätt glad för plusgrader och barmark i stället!

Kommer ifrån Skåne och har aldrig varit med om sånt väglag i Skåne som vi har här uppe nu. Mina föräldrar har heller aldrig varit med om något liknande. Dom fick se och uppleva det förra veckan när dom var på besök. Våra vägar och hagar har en tjock ishinna och sen vatten uppe på det. Snöar en dag sen regnar det med nollgradigt i flera dagar efter det. Akuten/ortopeden på NUS har fruktansvärt mycket att göra och all sand håller på o ta slut. Går vissa dagar inte att gå utan broddar på skorna och går inte att motionera hästarna vettigt om man inte har ridhus. Annars är det bara skritt som gäller pga all is.

KL

Man måste skilja på klimat och väder. Enstaka vintrar eller somrar som är kalla eller varma gör ingen skillnad. Det är längre perspektiv som avgör.

I det längre perspektivet HAR det blivit förändringar och temperaturen höjs. DET är oroande. Men att just den här vintern är blaskig ska man inte oroa sig för.

Jag älskar vädret. Ser jag aldrig mer snö dör jag lycklig.
Jag borde verkligen flytta söderut.

Jag tycker snö är halvkul, en vecka om året på skidsemester...

Norr om Polcirkeln har vi haft snö sen början av november. Nu under julhelgen har det varit runt nollan och regn så det resulterade i såphala vägar med lite vatten på. Det löste sig dock efter ett dygn då det blev nån minusgrad och lite snö så ytan blev lite sandpappersaktig.

Det är fortfarande milt, men ändå såpass att det kommer snö och inte regn. Vi har även hunnit med några dagar i december då det varit ner mot -30...

Jag älskar vädret. Ser jag aldrig mer snö dör jag lycklig.
Jag borde verkligen flytta söderut.

Jag tycker snö är halvkul, en vecka om året på skidsemester...

Min version:
En vecka före julafton och möjligen en vecka efter.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 659
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar