Vintervärmen i Sverige just nu

Blueberry

Trådstartare
Det är varmt här i Värmland.
Rena rama vårvädret.
Hur har ni det hos er?

Är det bara en tillfällighet att det kommer in mildväder från golfströmmen just nu, eller är det något att vara orolig över ur ett globalt perspektiv?

Sv: Vintervärmen i Sverige just nu

Hörde en meteorolog på tv säga att vi har ett så kallat "låst läge", ett långvarigt lågtryck med milt mulet väder och återkommande stormar. Vi tyckte det var ett lite lustigt begrepp, låter ju som att vi aldrig ska få nåt annat väder. Men de sa inget om att det skulle ha att göra med några globala klimatförändringar.

Intressant med låst läge. Det låter som att det kommer vara så här ett tag till...

Hoppas att det är ofarligt i alla fall.
Jag börjar få lite visioner i stil med the day after tomorrow... :angel:

Hittade en årsrapport från SMHI:

http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/2013-varmt-ar-trots-sen-var-1.35158

Den nya vintern inleddes i december med ytterligare några namngivna stormar. Det var dels Sven som den 5-7 december berörde ungefär samma sydsvenska område som Simone i oktober, dels Ivar som drabbade ungefär samma område som Hilde i november.
Mildluft dominerade med bara enstaka undantag, och vid årsskiftet var det barmark även på många håll längs Norrlandskusten.

Här på småländska höglandet har vi nästan vårväder med :P

och nä jag är inte direkt orolig, det känns som om vädret har varit "konstigt" hela tiden. Under hela min uppväxt så har folk klagat på vädret och tyckt att det varit konstigt. Är det en vinter med mycket snö är det konstigt är det en vinter utan snö är det konstigt, blåser det mycket är det konstigt, kallt, varmt är är konstigt så jag personligen tycker inte nåt är konstigt ;)

Inget vinterväder här heller, men jag är inte orolig. Det går ju i cykler, vi har haft ett par år med kalla vintrar och mycket snö men innan dess var det ett par halvtaskiga vintrar också, men det glömmer man ju gärna bort ;)

Ja jösses vilken mild vinter vi har i år! Nu brukar ju inte södra Skåne bli sådär förfärligt kallt i alla fall, men inte en enda minusgrad har jag sett! Med 10.1 grader hade vi i år den varmaste julaftonen sedan 1977 i Lund och Malmö.

Jag kan inte låta bli att oroa mig lite jag också, och så är jag lite bitter för att jag inte får se snön ens när jag åker upp till Karlstad och hälsar på min bror! Mutter mutter...

Inget vinterväder här heller, men jag är inte orolig. Det går ju i cykler, vi har haft ett par år med kalla vintrar och mycket snö men innan dess var det ett par halvtaskiga vintrar också, men det glömmer man ju gärna bort ;)

Precis!! :D

Jag är inte det minsta orolig. Vi har haft 2-3 extremkalla och snöiga vintrar på raken nu, så jag tycker att det är trevligt med en som är lite "onormal" åt andra hållet! Slippa skrapa frusna bilrutor, slippa halka runt på vägarna, slippa fruset vatten i utekranen, slippa skotta snö, kunna hålla igång hästen helt utan problem (förutom med mörkret - där ser vi ju ingen ändring precis).....

De problem jag ser är en väldigt lerig hage och att jag är tvungen att mocka ut min permanentbädd i förtid för att det är för fuktigt i luften för att den ska fungera i vinter.

Men jag hoppas faktiskt att detta vädret håller i sig så länge det bara går, och sedan kan vi gliiiiiiida över i riktig VÅR snart :) ! Har det inte kommit snö vid jul, ja, då kan det kvitta.

Jag är inte orolig för global uppvärmning. Det har varit varmt förut.

Men jag vill ha SNÖ!!!

Det är så tråkigt grått och trist överallt.

Jag bor i norra norrland och här har det varit extremt milt. I dag har det t.ex. varit 2 grader varmt och regnat. I vanliga fall kan det vara -20 i början på januari. Snö har vi inte alls mycket av, det har snöat ett par gånger men det mesta smälter eller regnar bort dagen/dagarna efter, i skrivande stund har vi kanske 2 dm som ligger men det lär nog försvinna om det inte blir minusgrader snart. För ett tag sedan kändes det verkligen som vår i luften, hade kunnat tro att det var mars-april och inte december. Såg på Facebook att några från byarna här i närheten hade postat bild på knoppade träd och en groda som hoppade genom snön...

vi har det varmt och regnigt hos oss med :)

sen far man ju titta pa global temperaturen snarare an hur det ar lokalt for att se om det ar någon uppvärmning. Det kan ju vara mycket kallare i Sverige t.e.x men medeltemperaturen i världen kan ju ha stigit. :) (eller tvärtom). I ovrigt har jag ingen aning om vad rapporterna sager for i ar,

Milt och underbart!
Var precis ute på en promenad och det slog mig hur underbart det hade varit med en ridtur, det borde vara fint i backen.
Vintern brukar annars vara en liten parentes när det kommer till lyckan i att vara hästägare. Dock kan jag tänka mig att den med dåligt preparerade hagar inte skrattar ihjäl sig över mugg, avtrampade skor och lortiga djur och täcken.

Kommer det ingen snö till julafton kan det gott kvitta, nu ser jag glädjen i att det torde bli en riktigt kort vinter ;)

Det är ett j*vla skitväder enligt min åsikt, men så orolig är jag inte. Det har varit sådana här vintrar tidigare och det kommer nog sen igen! ;)

Men det är helt värdelöst när det aldrig känns som om det är riktigt ljust, ungarna spelar visserligen fotboll men de vill åka skidor. Skidföreningen jag är involverad i gråter kollektivt när det inte ens hjälper att vi har en snökanon, vi behöver ju minusgrader för att få upp lite snö.
Enda fördelen är att det inte är några som helst problem vid jakten, hundarna orkar länge, man fryser inte och djuren är så fruktansvärt feta att det kommer nog bli en explosion i vår på allt vilt. Hur mycket vildsvin det blir törs jag inte ens tänka på...
Men det är skitigt ute vilket innebär att det blir skitigt inne med ungar och hundar som är ute och leker.

Här är det milt men rått, om det ger någon mening. Blir möjligen en eller två minusgrader på nätterna, men oftast inte.

Och jag äääääääääääääälskar det! Jag har en medfödd intolerans mot kyla och skakar av köld redan innan det blir minusgrader, så det här är helt optimalt för mig. Det är lite tråkigt att hagen är så konstant lerig att hästen blivit tjock i benen, och man får förvisso inte se Sverige från sin bästa sida när det är grått och lerigt överallt, men lera > ledvärk och smärta, alla dagar i veckan. Får jag bestämma blir det varken snö eller minusgrader denna vinter.

Är i övrigt inte ett dugg orolig. Som fler andra sagt, det har varit milda vintrar förr.

Jag är rejält oroad över den (bevisade!) globala uppvärmningen, men av betydligt fler skäl än att det är en mild vinter.

Facebookfeeden svämmar över av vårbilder från trädgårdar runt om i landet, knopparna har kommit fram (och spruckit upp på vissa ställen), vårblommorna skymtar i rabatten och hundarna ser ut som träskmonster. Dygnsmedeltemperaturen här gör att betestillväxten har kommit igång igen och gräsmattorna grönskar.

Jag älskar snö, så tycker det är tråkigt som bara fasen. Grått, mörkt, skitigt, mörkt osv :arghh:

kl

Såhär verkar det bli hela "vintern" läste jag på aftonbladet iaf.
Konstigt då samma tidning sa då innan denna "vinter" kom att det skulle bli en katastrofvinter med MYCKET snö och kallt :D

De måste mena nästa vinter.. Det skulle börja i Januari, så det kanske smäller till imorgon? ;)

Jag är rejält oroad över den (bevisade!) globala uppvärmningen, :

Känner du dig verkligen övertygad?

Jag tycker klimatfrågan är en av vår tids mest intressanta.
Klimatbluffspanelen (högre akademiker som ifrågasätter globala uppvärmningen och dess koldioxidpåverkan) ökar lite för varje år - vilket i sig gör det hela ännu mer intressant.

http://www.klimatupplysningen.se/om-oss/

Eh, ja. Det råder ingen tvekan inom den seriösa forskarvärlden. Att länka till klimatskeptikergruppens egen sida är som att fråga varghatarna hur man ska bevara vargstammen.

Oavsett vad som orsakar klimatförändringar så kan väl alla hålla med om att klimatet håller på att förändras?

Det är väl ingen som tänker förneka att växtzonerna klättrar med några meter per år (man kan odla svårare trädgårdsväxter högre norrut, kalfjällslinjen kryper uppåt, etc), att fästingar sprider sig högre och högre norrut, och att det har stormat mer än vanligt senaste åren?

Oavsett varför så är det bättre att oroa sig och skaffa en beredskapsplan, än strunta i det och stå med rumpan bar OM det blir så att ex havsnivån höjs.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 659
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar