Vintertäcken NU?

Sv: Vintertäcken NU?

idag va det 15 minus i morse, svinkallt, helklippt äldre häst. släppte givetvis ute henne med halstäcket.
sen spelar det ingen roll om solen tittar fram som den gör nu, det är fortfarande kallt.

mina andra hemma oklippta, har ett fodrat täcke på sig.

__Stilett__ skrev:
idag va det 15 minus i morse, svinkallt, helklippt äldre häst. släppte givetvis ute henne med halstäcket.
sen spelar det ingen roll om solen tittar fram som den gör nu, det är fortfarande kallt.

mina andra hemma oklippta, har ett fodrat täcke på sig.

Givetvis? ;) Det spelar faktiskt oerhört stor roll om solen tittar fram och det är vindstilla och kallt, jämfört om det är betydligt varmare, med blåst och nederbörd. Det har hästen betydligt svårare att tåla värme mässigt.
Halstäcken för övrigt har mycket liten funktion, då hästen släpper ut väldigt lite värme via halsen. Vi har 8 hästar i vårt stall, både hel och halvklippta, ingen av dem ens äger ett halstäcke, och ingen fryser ens vid -20 grader. så att säga givetvis med halstäcke är vilseledande.

mackan skrev:
Lånar knapp.

sen är det ju också väldigt smidigt att alltid ha det där till hands att "hästar är individer".... dvs ALLT är ALLTID speciellt för just den hästen, därmed befogat att använda 400g täcke i plusgrader.
:crazy:

Precis :smirk: Alla hästar är så speciella, den ena mer frusen än den andra. Jag kan ju inte annat än undra varför. Visst om man klipper dom för att kunna rida utan att hästen ska bli blöt av svett och så, men om man klipper och täcker tills hästen får ONT av att gå ute utan sitt 400-gramstäcke, då kan man ju böärja fundera.
Fler borde läsa den där artikeln som någon (var det du mackan?) berättade om. studien om täcken/värme från Strömsholm.

400 grams täcken i plusgrader är verkligen att ta i!!Det finns väl nåt mellanting..... Men man kanske inte vill ha en klippt häst som står där med korsförlamning bara för att vissa tror att hästar inte kan frysa? Klart det är individuellt om hästarna fryser eller inte! Det är ju skillnad på en islänning och en arab tex? :smirk:

Sen är det aldrig meningen att hästen ska få ont av täcket! En häst med ryggont kanske bör ha varma täcken för att inte bli kall och därför stel i ryggen men ryggont botas ju knappast med ett täcke så man får väl ta till andra åtgärder också.
För mig skulle det inte funka med oklippt häst utan täcke pga träning.. enda nackdelen är att han fått skav av ett av täckena han brukar ha ute men det är ju snart bra igen så!:)

Senast ändrad:

Mina är helt klippta och går täckta, men jagxvet om att hästarna behöver solens b vitamin osv blir det riktigt varmt åker självklart täcken av, min 3 åring går utan täcke hela tidennär det är fint väder eller uppehåll, dock inte mina klipta, som kan få lite lyx om det e riktigt varmt o skönt.

Det där är ju väldigt individuellt hur man gör med sin häst.
Själv har jag hellre Kenny för varm än för kall. Varma muskler mår bättre än kalla. Här har vi -15 och JA han har huva och dubbla täcken....
Huvudsaken tycker jag är att har man börjat täcka sin häst så får man ta det, man kan inte bara skita i det en dag för att det inte passar in i tidsschemat eller för att täcket är skitigt, hästen vänjer sig vid det och då får man hålla på. Så det blir dubbla uppsättningar av alla täcken om det ena är skitigt så åker det andra på, nu menar jag inte utseendemässigt likadana utan vad gäller fyllning/gram.
Han är varm och go och det är huvudsaken, tror inte att de som åker förbi honom i sin hage, sittandes i en bil full av frost på hela vindrutan, snö på taken och iskalla händer efter att ha skrapat rutorna , tror inte att de kallsvettas när de ser honom, Nä de tänker, kolla vilken tur han har som slipper frysa...:banana:

sannaaah skrev:
400 grams täcken i plusgrader är verkligen att ta i!!Det finns väl nåt mellanting..... Men man kanske inte vill ha en klippt häst som står där med korsförlamning bara för att vissa tror att hästar inte kan frysa? Klart det är individuellt om hästarna fryser eller inte! Det är ju skillnad på en islänning och en arab tex? :smirk:

För mig skulle det inte funka med oklippt häst utan täcke pga träning.. enda nackdelen är att han fått skav av ett av täckena han brukar ha ute men det är ju snart bra igen så!:)

Vem har pratat om att ha helklippta hästar otäckade? Det jag säger är att folk täckar upp hästen med antagandet att bara för att människan fryser så gör hästen det. Jag har min häst klippt och täckad, däremot går han inte med dubbla täcken eller halstäcken som en michelin gubbe, istället satsar jag på bra kvalitets täcken med luft i fodret, vilket bidrar till värme. och jag lägger inte på 400g bara för att det är kallt enligt mina mått, han är varm och go i betydligt mindre fodrat täcke. Tilläggas kanske att han är fullblod.

Läs Strömsholms studien som Runaway nämner! den är betydligt mer utförlig och mer forskad på än de artiklar Ridsport har haft, även om de bygger på ung. samma sak, men Ridsports artiklar är luddigare och mer generella.

Nej jag har inte heller sagt något om att ha klippt häst otäckad,men det finns ju tunna täcken också som kanske i vissa fall inte räcker om man har en känslig häst...för det finns ju faktiskt sånna:angel: .

Jag har lika som du.. väldigt tjockt vintertäcke med ingenting under, för lager på lager fungerar ju tydligen inte på hästar. Halstäcket har min pålle när det är runt 20 minus, blåser eller är snöstorm.. mest för att pälsen inte ska växa ut då han inte är världens mest lättklippta häst :smirk: Är det superkallt blir det fritillgång på hö också.

Sen har du helt rätt när de gäller att vissa tror att bara för att man själv fryser så gör atomatiskt hästen det.

Senast ändrad:

Det kan finnas olika orsaker till detta, men det är ju inte bra att "övertäcka" sina hästar.

En kan vara kollektiv skötsel, det är olika människor som ska hålla koll på varje hästs täcken... Vissa har bara framme "februariväder-täcket" = vintertäcket för att underlätta för utsläpparen i täckes/temperatur djungeln. Blir fel vissa varma dagar, men februari är oftast kall.
Andra skriver vid temp X = täcke Y. osv, men då varierar täckena vid samma temperatur ändå. Morgontempen kan vara helt annorlunda än dagstempen, vissa utsläppare "fryser" mer än andra etc.

Jag tror dock inte att hästarna far väldigt illa av detta, de flesta hästägarna gör nog så gott de kan.

ja här behövs då täckena fortfarande ;) idag har vi haft -25...

om du bara ser täckena, hur vet du då att det är TJOCKA vintertäcken? finns ju flera täcken som man kan beställa med olika mycket fyllning :smirk:

jag kan ju säga, att min lilla dam hade nog inte uppskattat att gå utan täcke vintertid, även vid plus grader. Hon är helklippt och har 2 termotäcken på sej. När det är plus grader får honha ett tunnare stalltäcke och de tjocka termotäcket över. Hon skulle heller aldrig kunna stå på fri tillgång på stråfoder.....

dra inte alla över samma kam , vi använder våra hästar till olika ting:smirk:

där jag har min fjording uppstallad så har dom flesta inget täcke alls.:) även araber och fullblod står utan täcke. men är det regn så har dom täcke. är det nere på 20minus så har fullblodet vintertäcke. det har inte varit det här i södra värmland än.:love: inne i stallet är det nästan kaller en ute men alla hästar står på fri tillgån ute och inne.:devil: och jag har inte set att någon har frusit denna vinter.:)

Menar du dagens datum 5/2, så var det -17 grader där jag bor. Så det var en bit från plusgrader! ;)

Jag har fyra olika täcken av varierande tjocklek och håller koll på väderleksrapporten och byter därefter.

Har fått ha termotäcket mer än vanligt i år dock pga en muskelsträckning som ska hållas varm.

Min har ett med hel hals med det är bara fodrat med 100gram och hon är helrakad...

Har förresten också mellan -12 och -19 hemma hos mig och hästarna just nu. Då har alla dubbla tjocka täcken :)

Halstäcke är jättebra när man har en vit häst som tycker om att rulla sig i lera... (Det var enkom därför jag köpte mitt lättfodrade täcke med hals. Trött på att gnugga lera. Frysa har jag aldrig sett henne göra).

min ponny måste ha täcken annars fryser hon nog ihjäl. :crazy:
hon har ett stalltäcke under, och ett vintertäck över. :D

ja min häst är ju klippt o här är det minusgrader så hon får allt behålla sitt täcke ett tag till :smirk:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 824
Senast: warg
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar