Vintertäcken NU?

Sv: Vintertäcken NU?

Min häst är 25 år gammal och hlvbld/nordsvensk. Eftersom hon inte rids är hon inte heller klippt och har därmed en hel massa hår! Hon har ett regntäcke på sig om det regnar(snöar) och blåser. När det är varmt och soligt så blir hon ändå svettig under all sin päls, även utan täcke. Så här i efterhand kanske det hade varit en bra idé att täckt henne så att det inte växt ut så mycket päls men nå ja... Hon reglerar värmen genom att lägga sig ner och sova lite i snön som just nu ligger över Blekinge, dessutom har hon redan börjat fälla. (Det kommer att bli en hårig vår:) .)

Innan har hon alltid varit helklippt (ben, huvud... rubbet) och då har hon gått med vintertäcke och ibland regntäcke över.

Jag håller med om att det är tråkigt att se alltför påbyltade hästar i vårsolen men det är ju förvisso individuellt hur hästen klarar kyla. Saker som ålder, ras och hull spelar naturligtvis in. Om man har en häst som lätt tappar hull så vill man antagligen lägga på den så den säkert inte blir kall och behöver använda sin näring till att hålla värmen. Hästar som är lättfödda klarar sig säkert bra även om det går åt energi till att hålla sig varm.

MVH Karin

Här är det 0- , molningt och dimma...
Hästarna utan päls har vintertäcke på sig.

ja min häst är halvklippt o han fryser om han inte har sitt 250 grams regnvintertäcke plus ulltäcke...till o med när det är plusgrader fryser han.

Du ÅKER FÖRBI, hur vet du då hur tjocka täckena är? Många täcken SER tjocka ut, men är tunna. Och halstäcke kan ju faktiskt vara för att man vill att hästen ska hålla sig ren.

Har själv lurat mig rejält på ett täcke. Inte förrän jag tog av det insåg jag hur tunnt det var, det såg ut att vara rejält tjockt.

Skulle aldrig drömma om att slänga ut min helklippta häst i hagen nu utan täcke! Även om det är varmt.. självklart har han inte sitt tjockaste vintertäcke på sig när det är plusgrader men thermotäcke med regntäcke ovanpå blir det (eftersom thermotäcket inte är regntätt) iaf!

Vitsen med klippta hästar är ju att dom inte ska svettas så mkt när man rider och har man inga täcken på växer pälsen igen (dom behöver inte frysa för att den ska det) och dom svettas vid ridning. Min har inte täcken bara för att den fryser utan för att hans päls inte ska växa ut så fort igen! Med det menar jag inte att han står och svettas..man får väl anpassa täcke efter väder!

Men det är ju som allt annat individuellt.. hade inte alla 1000 olika åsikter så vore det ju inte buke :angel:

*kl*

Det är inte utan att jag är j*kligt nöjd med mina "raggsockor" här ute...Dom är i full träning, svettas men får torka inne innan dom släpps ut. Har en mycket tjock och rejäl päls som inte släpper ifrån sig detminsta värme...det såg jag tydligt under snöstormen då dom fick gå ute som vanligt...när dom kom in hade dom ett tjockt snölager på ryggarna och när den var bortsopad var dom helt torra under.

Har inte sett dom "frysa" en enda gång;)...trots snålblåst och elände i 20 minus. Däremot har dom fodrat regntäcke när det ösregnar och blåser hårt och tempen ligger runt nollan...:smirk:

Lånar knapp.

sen är det ju också väldigt smidigt att alltid ha det där till hands att "hästar är individer".... dvs ALLT är ALLTID speciellt för just den hästen, därmed befogat att använda 400g täcke i plusgrader.
:crazy:

Det verkar vara en hel väldig massa hästar som är frusna av sig och har ryggproblem när man läser alla inlägg här... är det verkligen så illa ställt med hästpopulationen i Sverige?
Ok, ok nu är det ju många fler hästar i Sverige än ni som skrivit här... men ändå!

"Avundsjuk"
Här är det -22 idag så det blir till att ha både täcke å krage.....våren känns hemskt långt borta!

Jag är glad för att jag har haft sån tur, av fem hästar har ingen varit frusen... (min valack är korsförlamningshäst men är det några plusgrader och inte blåser får han gå utan täcke, han tycker det är jätteskönt)

Hej!
Kn bara hålla med. I mitt stall har vi en stackars ponny, som förvisso är klippt men med 5 plusgrader och sol får han ändå stå med 2 tjocka vintertäcken ute. Inne i stallet är det ett täcke på, med ca 10 grader som kallast.. Känner man under täcket på honom är han jättevarm, nästan svettig, men han är klippt så han ska minsann ha tjockt täcke..

/ Lavinia

*lånar*

Av mina (genom åren) hästar, så har hästarna bara haft täcke på sig när det faller ned blötsnö i samband med minusgrader Aldrig annars. Har inte haft en häst som varit "frusen" av sig.
Raserna det är frågan om är: Varmblodiga travare (i tävlingskondition), New Forest, Welsh Ponny, Connemara och shettisar (normalt aktiverade även under vintern). Blir de svettiga efter jobb, så får man gnugga dom tills de är relativt torra och låta dom stå inne tills dom är torkat helt.

Häromdagen, när det var +grader och regn, så var shettisbrudarna ute otäckade hela dagen i hagen. Visst var täckhåren blöta, men längst in vid skinnet så var det torrt. Likaså när det snöar mycket ute vid 20-30 minusgrader, mycket snö på täckhåren, men när man borstar bort detta och känner i underullen, så är hästarna varma och torra invid skinnet.

Tror det är rätt så mycket "dalt" med många (obs inte alla) hästar i dagens samhälle......

här har vi 12 minus på dagarna och runt 20 på nätterna. Så mina hästar får inte gå utan täcke. E dessutom klippta.

felaktiga sadlar, felaktig ridning, folk slarvar med uppvärmning avskrittning och att jobba hästen i form.. bortförklaringar som "men han ska ju bara mulla i skogen, då behöver ha ju inte gå i form."

BeastieBabe skrev:
felaktiga sadlar, felaktig ridning, folk slarvar med uppvärmning avskrittning och att jobba hästen i form.. bortförklaringar som "men han ska ju bara mulla i skogen, då behöver ha ju inte gå i form."[/QUO
Om man påstår att hästen måste vara täckt pga av ryggproblem så ska man kanske ta försöka ta bort det problemet.Det verkar konstigt att bara säga min häst har ont i ryggen o måste ha täcke jämt o vara nöjd med det.har själv en häst som var tvungen att ha täcke förra hösten pga stela ryggmuskler men efter behandling så är han frisk o har inte haft täcke på hela vintern(står på lösdrift).

Jaa. det är konstigt!
Min (helklippta) pålle går största delen med regntäcke (fodrat iofs).
Nu är det här 18- grader.
Precis på morgonen, annars ligger det runt 10-.
När det är nedåt 20-25 får han på sig sitt tjoocka täcke, och då har han varit varm under det andra när jag kommit för att byta.
Han har mat i hagen också.
(Det är inte jag som klippte honom, då jag har honom på foder. Han var klippt när jag fick hem honom.)

Vi har 4 hästar här. 2 av dom har inget täcke.. dom har så bra päls att dom fryser inte!:love:
Men dom andra 2 har. den ena fick vi hit i november och då hade han haft täcke på sej så han hade knappt nån päls.. så vi va tvugna att ha täcket på honom. och den andra har aldrig haft täcke innan men hon börjar bli gammal och kunde inte hålla värmen denna vintern. Dom andra kom in med snö på ryggen på kvällen och hon va jätteblöt överallt. så hon har ett flistäcke och ett regn/vintertäcke över.. hon svettas inte med det..hon tycker det är skönt att inte stå o frysa..för det gör hon ganska lätt nu för tiden..:(

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 824
Senast: warg
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar