Vintertäcken NU?

Sv: Vintertäcken NU?

*knapp*

Min häst har haft täcke en del i vinter eftersom hon tappade i vikt... Annars får hon mer än gärna gå utan. Jag upplever också som att många, därmed inte sagt alla, övertäckar sina hästar idag... Det är sorgligt...

Min häst har aldrig haft eller behövt täcke. Han har från allra första dagen ute byggt upp sin päls & hud så att den klarar allt från spöregn till kalla vinterdagar. Han fryser aldrig, jag lovar. Så länge han har hö i hagen (han får fri tillgång) så håller han värmen och hullet bra. Hans päls ärlika tjock som en isbjörns. Han är ett amerikanskt varmblod som mår toppenbra.
Sen är det ju självklart att en häst som är van vid att ha täcke givetvis fryser om man helt plötsligt tar av det, men min häst är van vid att inte ha täcke från sina små år.

det kan vara kallt på morgonen när hästen tas ut och så blir det varmare senare på dagen. alla kan inte åka och byta täcken på sina hästar mitt på dagen.

Hehe.. Alltså, tjenare, visst kan hästar frysa å så.. Men är det inte lite pjåligt att ha fullt påklädda hästar nu, med lika mkt täcken som de hade i vintras? Isf måste de ju ha frysit lika mkt i vintras som de skulle göra nu i ett tunnare täcke? =/
Nej men visst, vissa har ryggproblem å så och en del är säkerligen riktiga fryslortar, men att ALLA som man fortfarande ser påpälsade kan ha det behovet.. Nja.. Väldigt tveksam!!

sweep skrev:
det kan vara kallt på morgonen när hästen tas ut och så blir det varmare senare på dagen. alla kan inte åka och byta täcken på sina hästar mitt på dagen.
Ja, nu börjar den här "luriga" tiden! Det är ju samma för oss människor! Om ett tag vet man inte hur man ska klä sig! :crazy:

Tja, det är ju fortfarande vinter. På nätterna har vi haft -10 till -15 den senaste veckan. Nu är det visserligen bara -2 och mulet mitt på dagen men vad gör man när man inte har täckesbyten och står i utebox?

Frysa hela natten eller vara varm på dagen, det är verkligen frågan.

Ehhh, var i landet bor du ? Här nere i Skåne har det i alla fall varit definitivt vinter och behov av vintertäcke sista veckan. -20 flera nätter i sträck och mellan -5 och -10 på dagen kombinerat med stark vind som skapat snödrev vilket gjort att hästarna knappt velat vara ute alls, vinden piskar upp snön som yr iskall i luften. Tom mina dräktiga ston har fått på sig vintertäcken med hals denna vecka för annars ville de inte vara ute överhuvudtaget, stod bara innanför grinden och skrapade och kallade och ville bli räddade från detta hemska väder. Du vet här nere i Skåne snöar det inte bara uppifrån utan det snöar nerifrån också....
Så vinter så det förslår är det här fortfarande en halvmeter snö kvar och massa minusgrader kallar i alla fall inte jag vår, man kan inte bara gå efter kalendern även om jag hemskt gärna sett att det blev vår och varmt någongång.

Oj, detta var ett känsligt ämne....:smirk:
men smaken är som baken, delad!!
Själv låter jag mer än gärna hästen gå utan täcke, om det inte är massa nederbörd i samband med att nordan ligger på!
Är det väldigt kallt ute, busar dom lite extra så dom håller värmen uppe ;) Fri tillgång på mat är också ett plus!

Hos oss är det -20 när vi släpper ut hästarna. Visst, det hinner kanske bli nollgradigt framåt lunch, men så länge vill man ju inte heller vänta med att släppa ut dem. Det är ju jättesvårt att lägga på täcke på morgonen, för det kanske är svinkallt då, men inte efter några timmar, hur vet man det då?

Jag löser det så att jag har stalltäcket under och kan sen ta av det yttre om det blir varmare eller som idag-soligt.
De fick t.o.m sola o klia varandra ngn timme.

Ja, det är ju jättebra om man har den möjligheten, men hur många är det som har det?

Men hos oss är det ju för sjutton -10 grader ute! Min häst får fortsätta ha täcke tills det börjar bli vår här.. visst kommer han inte behålla sitt tjocka täcke så länge till men dock ett vintertäcke iaf.

Min häst är känslig för kyla dessutom då han haft problem med korset så jag vågar inte låta honom gå utan täcke för tidigt. Han är 18 år så jag har en känsla av att sådana skador lätt kan halka tillbaka om de blir stela av kyla.

Nu ar det val fortfarande vinter i Sverige, men pa varen, nar det ar plusgrader tycker jag det ar valdigt vanligt att folk tacker sina hastar for mycket. Visst, en gammal hast kan behova det, men majoriteten ar de som formanskligar hastarna!:devil:
Jag lider med dessa hastar

nu är det ju 0 gradigt upp till ett par + grader här på dagarna & solen lyser för det mesta, så att det blir ännu varmare då. nätterna är inte kallare än -3/4 grader & hästen står inne i stall där det ligger på ett + grader iallafall. så nu har han ett fleecefodrat täcke på sej. men kryper det ner under -5 grader igen på dagarna & ingen sol så får han vintertäcket på sej igen, då det är kanske -15 grader på nätterna också & då sjunker temperaturer rättså rejält i stallet också.

så det är väl lite olika beroende på vart man bor om man bör ha vintertäcke nu eller inte, sedan beror det ju givetvis på vad man har för häst. man får väl känna & se om ens häst är för varm eller lagom med vintertäcket.

_Runaway_ skrev:
Huh, blir helt svettig av att åka förbi hästhagar där hästarna går med tjocka vintertäcken + helhalsar på sig, det är plusgrader för dom som missat det :crazy: Okej om man täcker hästn när det är kallt, men vindstilla, fri tillgång på grovfoder och plusgrader... Då tycker JAG det börjar gå till överdrift.

jag bara undrar om du har missat nåt...har inte sett röken av några plusgrader..
Skulle gladeligen täcka av dem då

BeastieBabe skrev:
felaktiga sadlar, felaktig ridning, folk slarvar med uppvärmning avskrittning och att jobba hästen i form.. bortförklaringar som "men han ska ju bara mulla i skogen, då behöver ha ju inte gå i form."
:crazy: ja, tyvärr ser man sånt allt för ofta:crazy:

folk blir snåla och köper billig sadel som ej passar, felaktigt foder, fel ridning mm. mm,,

okunniga föräldrar vars dottern har ponny som de köpt en billig sadel till osv.

DAGS ATT INFÖRA HÄSTKÖRKORT!!!

ang täcken så har vi svinkallt här på mornarna, sen på dagen är det varmare. Man kan ju inte åka och byta täcken på hästarna så fort väderleken ändras....;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 824
Senast: warg
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar