Senast utläst hos mig är
Mitt namn är Firekeeper av Angeline Boulley. Den utspelar sig i norra USA, i Sault Sainte Marie precis vid den kanadensiska gränsen nån gång vid mitten av 00-talet. Författaren är ursprungsamerikan och berättelsen speglar motsättningarna som finns på både samhällelig och individnivå. Huvudkaraktären Daunis har gått ut high school men har fått lämna drömmen om vidare studier för tillfället. Hon tampas med sin egen identitet då pappa var ursprungsamerikan, men mamma inte är det vilket gör att hon har en fot i varje läger, men samtidigt inte riktigt hör hemma någonstans. Där hon däremot hör hemma är i sportens värld, ishockey genomsyrar hela staden och dess invånare och Daunis var en lovande talang, tills saker kom emellan. När Daunis ser sin bästa vän bli mördad dras hon in i en härva där det snabbt blir svårt att avgöra vem som är offer och vem som är förövare.
Jag vet inte varför, men jag började läsa den här boken i tron att det var en fantasyroman, men det är det alltså inte. Den har i vilket fall blivit oerhört populär och vann bland annat Goodreads Choice Award i YA-klassen för ett par år sen. Den har många fina styrkor, framför allt i hur komplex den är. Berättelsen kombinerar andlighet med kärlek till naturvetenskap, missbruk och utsatthet med traditioner och trygghet. Jag tycker också det är fint hur den lyfter en kultur där den äldsta generationen är den mest betydelsefulla och samhällsbärande, det känns ganska främmande för mig. Sen är det också en kärlekshistoria och som sagt ett spänningselement, jag tycker båda fungerar men de är inte lika välbalanserade och tappar tempo ibland.
Visa bifogad fil 137498
Daunis har en bror som heter Levi och grunden till deras relation är komplicerad eftersom Levi har en annan mamma och är den familj deras gemensamma pappa valde att leva med. Det skiljer dessutom bara några månader i ålder på dem. Men de är viktiga för varandra och jag kryssar därför rutan
en bok där en syskonrelation är viktig.