Vinterns och vårens bokbingo 2024

Hur hittar man en bok skriven av en manlig författare född efter 1980? Jag inser nu att jag mest (80-90%) läser böcker av kvinnor varvat med böcker skrivna av betydligt äldre män.

Jag letar böcker som låter intressanta på Storytel som har manlig författare men det är så svårt hitta när de fyller år! Jag har hittat en som ser ung ut när jag googlar men jag hittar inget födelseår...
Den kategorin hade jag också problem med. Jag googlade efter unga manliga författare och läste en massa listor innan jag hittade Fredrik Söderholm.

Jag läser också 80-90% kvinnliga författare.

Jag tänkte läsa en av Callum Bloodworths böcker. Jag har läst Julakuten och "Berätta tre saker" sedan tidigare, och kom att tänka på honom för det krysset. Gillar du fantasy finns även Daniel Braesch med "Den nimska flickan" (mer åt ungdomshållet).

De två är nog dock de enda jag kommit på som är yngre män som jag läst någon bok från :cautious: (båda två är svenskar, så enkelt att kolla ålder)
Jag kom på några till.

- T.J. Klune ("The House in the Cerulean Sea" etc.)
- Christoffer Holst tycker jag borde vara född efter 1980 om man ser på foton (svenska mysdeckare och feelgood).
- William Kamkwamba - skrev en biografi/memoar om hans uppväxt i Malawi (han byggde som ung själv en vindturbin med hjälp av prylar han hittade, för att kunna få en lampa etc. i huset)
- Trevor Noah - hans biografi Born a Crime (sydafrikansk komiker och TV-programledare - jag sträcklyssnade på ljudboken för några år sedan)
- Filip Landell - "Skogshjärta", fantasy som jag inte själv läst

Hur hittar man en bok skriven av en manlig författare född efter 1980? Jag inser nu att jag mest (80-90%) läser böcker av kvinnor varvat med böcker skrivna av betydligt äldre män.

Jag letar böcker som låter intressanta på Storytel som har manlig författare men det är så svårt hitta när de fyller år! Jag har hittat en som ser ung ut när jag googlar men jag hittar inget födelseår...

Här kommer tre förslag på manliga författare födda efter 1980 🙂

Christoffer Carlsson

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Christoffer_Carlsson_(författare)

Fredrik Backman En man som heter Ove m.fl. böcker

Patrik Lundberg
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Patrik_Lundberg

Pascal Engman är född 1986. :)

Mitt 6:e X blir "Biografi med person som gått ur tiden"

Lyssnade på Salming - Legendaren, en hyllning till Salming rakt igenom!
Inget nytt, inget extra smaskigt, utan en ren hyllning till Salmings tuffhet, skicklighet och förmåga att bidra både offensivt och defensivt.

1706103996258.webp

För att bättra på vår engelska har jag och 9-åringen tillsammans läst The Skull av Jon Klassen. Det är en gammal folksaga från Tyrolen i lite ny tappning och handlar om Ottila som rymmer ut i skogen. När hon är ordentligt vilse kommer hon till ett stort gammalt hus där en talande dödskalle huserar.

Det här blev en riktigt fin läsupplevelse, boken var lågmäld och man fick fylla i en del själv, men det gjorde den både spännande och gav upphov till samtal om ensamhet, vad som kan ha fått Ottila att rymma och så vidare. Språket var perfekt, den var repetitiv på sagors vis och det hjälpte min 9-åring att utöka både ordförråd och uttal. Fina bilder också!

IMG_2803.webp

Nesligt nog så bredde den ut sig på 112 sidor, så det var ju tur att författaren var född 1981. Kryssar därmed rutan för manlig författare född efter 1980.

Jag kryssar "del ett i en serie" med Devil's Peak av Deyon Meyer.

Deckare som utspelar sig i Sydafrika. Först verkade det vara en klassisk historia med en seriemördare och en alkoholiserad polis. Men det visade sig snart vara något helt annat och den blev oväntat bra och annorlunda. Tar upp hemska ämnen som grova brott mot barn och prostitution.

Jag kommer definitivt läsa vidare i serien, denna är från 2007 så det borde finnas ett antal till.

För krysset med vinter i titeln kryssar jag Världens vinter av Ken Follett. Andra delen i en historisk romanserie som handlar om ett antal familjer under 1900-talet (som ofta hamnar vid centrala historiska händelser). Den här utspelar sig innan och under andra världskriget. Böckerna har hittills varit bra (jag läste dock ettan för kanske 1-2 år sedan), men det är långa böcker (den här på drygt 800 sidor). När jag öppnade trean (drygt 1000 sidor) nu på Storytels läsplatta var det för många sidor i min inzoomningsnivå för att den skulle kunna visa det, så den tog bort en siffra :p (fattade jag när det såg ut som om jag läst 20-25%, även om jag visste att det snarare borde vara 10% :p).

IMG_20240125_184506439.webp

Mitt tolfte kryss sätter jag på Bok som redan kryssats i bingot, med Frostiga rosor och kryddat vin av Ewa Klingberg.

Lättsam feelgood, sjätte delen i en serie. Två parallella historier, en i nutid och en i dåtid.

Inläst av Anja Lundqvist (nutid) och Viktoria Flodström (dåtid). Viktoria gör som vanligt ett fantastiskt jobb, men Anja är jag inte lika förtjust i att lyssna på. Det mest irriterande är hennes oförmåga att uttala ordet svale (=trappuppgång). Det är så uppenbart att hon inte använder det ordet själv, och inte har en aning om hur det ska uttalas. Och det förekommer väldigt många gånger i boken.

Andra krysset är en bok med ett mord. "Tills jag hittar dig" av Harlan Coben. En typisk Coben historia. Jag tyckte om den!

Handlar om en man som sitter i livstidsfängelse för mordet på sin 3 årige son. Men han säger sig vara oskyldig. 5 år in i straffet får han besök av sin fd svägerska son visar honom ett nytaget foto. I bakgrunden står en pojke som ser ut som hans son.

1000003379.webp

Trettonde krysset hamnar på Bok med snöbollskrig med Snöbollskriget av RaeAnne Thayne.

Boken känns väldigt amerikansk, eller åtminstone som min bild av vad som är amerikanskt. Personerna är svåra att relatera till, speciellt den kvinnliga huvudpersonen är alldeles för stereotyp. Den manliga är inte mycket bättre han. Kärlekshistorien är bitvis riktigt pinsam, och slutet extremt förutsägbart.

Riktigt bra inläsning av Jenny Lindberg, men det hjälper inte. Den här boken var inte alls i min smak.

Mitt tolfte kryss sätter jag på Bok som redan kryssats i bingot, med Frostiga rosor och kryddat vin av Ewa Klingberg.

Lättsam feelgood, sjätte delen i en serie. Två parallella historier, en i nutid och en i dåtid.

Inläst av Anja Lundqvist (nutid) och Viktoria Flodström (dåtid). Viktoria gör som vanligt ett fantastiskt jobb, men Anja är jag inte lika förtjust i att lyssna på. Det mest irriterande är hennes oförmåga att uttala ordet svale (=trappuppgång). Det är så uppenbart att hon inte använder det ordet själv, och inte har en aning om hur det ska uttalas. Och det förekommer väldigt många gånger i boken.

Får den som gjort krysset vara lite gnällig? Rutan säger Bok som kryssats i ett inlägg före ett av dina inlägg i detta bingot. ;):D Alltså inte random bok som redan kryssats av någon annan i bingot.

Vill inte vara alltför hård dock om ni andra tycker det är ok så får krysset vara kvar eftersom tanken är att vi ska ha kul och framförallt inspirera till läsning 🙂

Får den som gjort krysset vara lite gnällig? Rutan säger Bok som kryssats i ett inlägg före ett av dina inlägg i detta bingot. ;):DAlltså inte random bok som redan kryssats av någon annan i bingot.

Vill inte vara alltför hård dock om ni andra tycker det är ok så får krysset vara kvar eftersom tanken är att vi ska ha kul och framförallt inspirera till läsning 🙂
Jag tolkade Bok som kryssats i ett inlägg före ett av dina inlägg i detta bingo, som att boken skulle ha kryssats tidigare i bingot.

Kan du förklara hur du vill att det ska tolkas, för jag fattar faktiskt inte.

Den rutan finns väl inte? Eller vilken menar du? Såg att någon annan redan tagit upp det, sorry. Ska inte vara tjatig. :)

Jag tolkade Bok som kryssats i ett inlägg före ett av dina inlägg i detta bingo, som att boken skulle ha kryssats tidigare i bingot.

Kan du förklara hur du vill att det ska tolkas, för jag fattar faktiskt inte.

Ledsen för otydlig ruta 🙁 Om jag hade skrivit en bok i detta inlägget så hade du skrivit något i nästa inlägg direkt efter. Då hade du kunnat läsa den boken. Men jag kanske borde klämt in ordet direkt efter ett av dina andra inlägg i krysset. Ber om ursäkt att den kunde tolkas på olika sätt. Krysset kan stå kvar självklart :) .

Är lätt att ha en tanke i huvudet när man gör krysset och sen inte tänka på att formuleringarna kan lämna det öppet för tolkningar. Men då förstår jag ditt kryss och din tanke med det!

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
1 713
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 794
Senast: Shpongle
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka