Just det där med att ta ansvar för planeringen/projektledningen är vårt största problem också. Och jag har också ett stort kontrollbehov och vill ha saker på mitt sätt.Tack för dina tankar!
Jag håller med dig i stort, och har mycket lättare att köpa resonemanget för "andra par", men betydligt svårare att inte låta saker gnaga när det gäller mig och sambon...
Ang. att jag bär barnet så blir det såklart mer konkret och verkligt för mig, jag har dessutom lätt för att bli introvert och gå in i mig själv och anstränger mig för att inte på så vis stänga sambon ute. Samtidigt tycker jag egentligen inte att jag "ska" vara bättre på att planera för bebis bara för att han bor i min mage, om nån förstår vad jag menar... Tvärtom tänker jag att sambon borde vilja planera mer just för att det ska bli verkligt för honom också. (Men ja, jag förstår såklart hur du menar också @YaHilweh )
Senaste året/åren har jag också kunnat känna alltmer mer lugn i att vi inte måste sitta ihop och göra precis allt parallellt för att det ska vara jämställt. Det är okej om vi tvättar varannan gång och jag kan måla sovrummet eftersom han är ute och gräver eller skruvar upp lampor. Men det jag tror att jag är ute efter är det "mentala", alltså att dela själva ansvaret och planeringen. Jag vet med mig att jag har en släng av kontrollbehov och gärna har åsikter om det mesta, samtidigt som sambon lätt blir mer tillbakadragen i de lägena. Men jag vet inte riktigt hur en ska kunna kliva tillbaka om den andre inte först/samtidigt kliver fram...
Usch, förlåt för mina smärre romaner! som sagt, det här är min allra största förhållandeskräck, och just nu känner jag mig extra grubblande och lite nere pga hormoner och annat härligt.
Men där är det jätteviktigt att man tar ett steg tillbaka och ger utrymme, annars kommer den andre aldrig att kunna växa in i det ansvaret. Då får man ta att det blir ett litet glapp i att saker blir gjorda/planerade men oftast är det kanske inga livsviktiga saker? Och sen kan man ju alltid meddela i stil med "nu kommer jag backa undan lite så att du får möjlighet att ta lite mer ansvar för det här och det här". Annars kanske partnern inte märker att utrymmet ges och du blir irriterad för att ingenting händer.
Och sen som någon annan skrev är det en stor fördel att dela på föräldraledigheten. Min man fick bra mycket mer koll och tog mycket mer ansvar efter att ha varit ensam hemma med sonen i bara några dagar