Det gick bra, först frågade sköterskan hur jag upplevde den förra FL och började sedan fråga mer om tider, som jag såklart inte hade koll på.
Hon hade inte läst min journal innan, med flit för att hon ville höra mina tankar kring den tidigare förlossningen först. Vi gick sedan in och kollade när den aktiva fasen började osv. och det först hon sa var med "oj", tittade i 20 sek och sa sedan, vi stänger ned det här igen.
Fick då förklarat för mig att min oro att få en likadan FL är fullt befogade för jag hade tydligen inget normalt förlopp senast. Utan ett långt, utdraget och smärtsamt förlopp. Att jag har all rätt att känna obehag för att få samma känsla igen. Samt att hon förstod min panik och stress inför det.
Kändes verkligen som hon lyssnade på mig. Jag har en tid bokad till läkare den 28/11 för att få besked (tydligen den vägen man måste gå).
Hon tror att läkaren kommer föreslå en förlossningsplan, men även att snitt inte bör vara några problem alls. Men självklart kunde hon inte lova något, utan det är ett läkarbeslut.
Och i förlossningsplanen är tanken i så fall att om det skulle starta spontant som sist, innan planerat datum så skulle man följa den och då har jag ev möjlighet att få in i den att jag ska kunna avbryta och be om snitt.
Målet är fortfarande ett planerat snitt och jag blir otroligt stressad av tanken på annat.
Det tog även upp att jag vägrar att vara med om en igångsättning, men tydligen vill man inte sätta igång tidigare snittade mammor. Så det känns bra.
Vi pratade även om att jag inte vill amma. Men kom in på om ifall man skulle handmjölka bara råmjölken. Så jag ska läsa på lite om det och se hur jag vill göra där.
Så bra att du fick ett bra bemötande, det är verkligen viktigt!
Av ren nyfikenhet - sa de att man generellt inte sätter igång personer som tidigare genomgått snitt alltså? Uppfattade du varför? (Undrar eftersom min första förlossning var ett snitt och min andra sattes igång )