Vinterföräldrar 23/24

Vet inte om du har sån redan @rabarberpajen men en nässpray med saltlösning som man liksom sprutar in (inte som vanlig nässpray utan mer som hårspray) har varit revolutionerande här.
Otricare heter den :)
Ja de skriker som bara den men sen blir det bra. Det suger att inte kunna andas! Eller snyta sig.
Tack! Jo, sån har vi 👍 Den har hjälpt en del, men inte helt när det har varit som värst... Men den och alvedon SUP har varit räddningen 🤧

Här springer det fram i rasande fart! Det enda som är värt något är att stå och gå, men måste hon krypa så går det fort!!! Hon kan gå längs möbler och stå korta stunder om hon glömmer av att hon inte håller sig i, men har inte ställt sig själv än och det är nog lite tid kvar tills hon promenerar iväg själv. Hon har börjat härma ljud och har läten för vad både hästen och kossan säger, men jag väntar fortfarande på första medvetna ordet, det är 10 månaders dag på fredag!!! Sjukt ju. Två månader kvar till första födelsedagen, fattar inte hur det hände. Men hon är så himla rolig nu så även om det är intensivt så skrattar vi mycket också tillsammans 😁

Idag gick bebis knöl genom att skjuta på en målarburk!
Kanske dags för Brio-vagnen ändå? :)
Haha, ja, då är det nog läge 😁 här är brio-vagnen helt okej, men den kan ju inte svänga så bra tycker bebis 😑 jag har många trösklar och gammalt brädgolv så den funkar typ bara i köket. Och jag får vända den åt henne. Men det blir några vändor iallafall när min rygg är trött.

På torsdag är det tio månaderskontroll på bvc. Ska bli spännande att se om han växer som han ska. Han gillar ju mat i alla fall ☺️

Känner mig ganska trygg med bitar nu. Han kan äta hel spaghetti och stavar med falukorv. Försöker vara lugn. Men när maken gav honom knäckebröd blev jag inte helt glad 😳

Alltså, min lilla skrutta har börjat prata lite och det är så himla gulligt 😭🥰 nu går hon runt och säger tack när hon får och tar olika saker, så när hon vill ha något så säger hon tack tack och tittar på det hon vill ha ❤️ inte kan jag neka henne någonting då. Hon har också tagit sina första steg och vi har börjat på babysim! Sova är tråkigt och allt ska vara full fart men hon älskar också att sitta och läsa böcker, tur för mig det!!

Hur går det för er andra?

Knölbebis klappar i händerna! Alltså jag dör :love:
:love: man kan liksom prata med honom nu också och han fattar. Typ idag frågade jag om han ville med upp, då kom han krypandes till mig vid trappan.
Han har också börjat gå lite när han håller i sig i saker :)
Läsa är tyvärr sådär, finns ju så mycket annat roligt?!

Knölbebis klappar i händerna! Alltså jag dör :love:
:love: man kan liksom prata med honom nu också och han fattar. Typ idag frågade jag om han ville med upp, då kom han krypandes till mig vid trappan.
Han har också börjat gå lite när han håller i sig i saker :)
Läsa är tyvärr sådär, finns ju så mycket annat roligt?!
Ja, klappa händerna är ju hur gulligt som helst att de gör 😍🥰 och jag håller med om hur mycket mer de förstår!! De fattar nog mycket mer än vad de kan visa just nu.

Lilleman är väldigt fysisk och springer nästan fram 😳 om än något vingligt. Han kan nästan skutta till, så gulligt 😍
Babblar gör han, mycket dada och gaga. Kan säga mamma, men nästan bara när han är upprörd. Annars blir det mycket "där". Lanoa (pa) och "hej" (heheeej) säger han. Och klättrar på allt! Det är mest jobbigt faktiskt 😅
Klappar händerna och vinkar. Han är så go! Om än intensiv 😳
Vill inte åka vagn ute eller bli buren. Han ska gå! Vågar inte låta honom gå på asfalt själv.

Har väntat lite med att uppdatera här i väntan på att komma iväg på 8-månaderskontrollen på BVC men när dagens tid, den fjärde bokade, också ställdes in så får jag nog ge upp den tanken. Hon kommer hinna bli 9 månader innan den kontrollen blir av. 🙄

Oftast är det en ganska nöjd bebis nu och dagarna känns mycket lättare än i början på hösten, lagom tills jag ska tillbaka till jobbet såklart 🤠

Det är mycket jollrande just nu, roligast är dadada när hon börjar bli frustrerad som vid klädbyte, det låter som att hon skäller på en för att vara så omständlig och/eller inkompetent. 😄 Försöker halvhjärtat med tecken för lite random ord men har bara orkat lära mig några enstaka hittills 😬

Åh, tecken var jag mycket duktigare på med bebis nr 1 (vilket resulterade i att hans första "ord" var häst, som han tecknade när han såg en häst på tv :D )

Här rullar det på, vi ska till BVC nästa vecka men jag jobbar. Lite tråkigt, jag gillar vår BVC-tjej.
Lovet verkar dock ha strulat till sovtiderna lite, så nu sover han bara en gång per dag. Hoppas det rättar sig igen sen när skolan börjar.

• Gilla
Reactions: eyz
Jag försöker också med lite tecken, men jag har ju aldrig händerna fria känns det som 😂🤣 men det blir ju bättre och bättre ju äldre hon blir. Synd att så många tecken kräver två händer för att vara korrekta 😁😅

Här prövar vi att vara sjuka för första gången. Snorig och inatt feber, väldigt knölig och gnällig o kunde inte sova.
Pigg och busig nu på "morgonen" när vi gick upp.

Går inte utan hjälp av möbler/vägg än men har en väldigt fart både krypandes och med läragåvagn.
Säger mam-mam-mam och daaaa och heej.
Pratar med väldigt ljus röst med hundarna och har lärt sig att "klappa försiktigt" vilket oftast funkar.
Vinkar, klappar händerna och på uppmaning får man "high five" 😁
Han tycker det är jättekul när man försöker visa och lära honom något, snappar fort upp hur man ska göra.

Bara 3 veckor tills han fyller 1 😵‍💫

Här har lillan börjat kräla fram, så vi har fått barnsäkra lite mer med grindar, och nu väntar vi på spänning på krypande och att hon ska börja ställa sig. Men hon stödjer inte på fötterna om man försöker hålla henne i stående än, så kan nog vara ett tag kvar.

Idag kommer bvc på hembesök, så ska vi se hur stor hon blivit :)

@Blyger Nej men nu är vi nog på samma ställe som du skrev om för några veckor sedan med bajsblöjor 🫠💸

KL på mig själv - på tal om BVC på hembesök, hur många av er har fått just hembesök vid 8 månader? Här verkar det vara kris (uppenbarligen när vårt besök blir vid dryga 9 månader) så vi ska till mottagningen.

@Blyger Nej men nu är vi nog på samma ställe som du skrev om för några veckor sedan med bajsblöjor 🫠💸

KL på mig själv - på tal om BVC på hembesök, hur många av er har fått just hembesök vid 8 månader? Här verkar det vara kris (uppenbarligen när vårt besök blir vid dryga 9 månader) så vi ska till mottagningen.
Vi hade hembesök i måndags, dagen efter 8 månadersdagen :)

Lider med dig 🙈

Hmm.. vi var just på niomånaderskontroll. Så vårt BVC-hembesök kan inte ha varit vid åtta månader. Men det var efter sommaren. Så vid sju kanske? Eller är jag förvirrad nu?

För övrigt SÄMST att skicka mannen på sånt. "Vad sa hon?" "Ingenting. Att vi skulle smörja med pumpgrej"
Okej längd vikt tandborstning NÅGOT annat? :arghh:
Jag vill ju VETA :rofl: "ja han växer" :banghead:
min hovslagare säger att jag har kontrollbehov och i just de här situationerna stämmer det nog :rolleyes:

Jaja BVC fyllde i vår bok iaf så nu kan jag meddela att bebisknöl är 74 cm och 10 kg.
Storlek 74 i kläder är dock för smått.

Klädstorlekar har verkligen inget med faktiskt längd, Lillan var 72 cm och 9,2 kg på 8 månaderskontrollen och har storlek 80-86 i kläder, 72 är både tajt och lite kort.

Men nu har vi inte nästa besök förrens 10 månader, inget vid 9 månader här

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 217
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
937
Senast: snöflingor
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 241
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar