Vinterföräldrar 23/24

Jag tycker maten är svår just nu, var lättare när det bara var smakportioner 😅 nu när det är så olika vad hon får i sig och hur mycket det mättar är det svårt att pricka in mattider så maten är klar just när det behövs... Vi är väl uppe på 3-4 mål mat och har ersättning som mellanmål 2-3 gånger utöver det... Oftast inget på natten men händer nån enstaka gång, tänker att det är när hon har fått i sig för lite under dagen...
 
Jag tycker maten är svår just nu, var lättare när det bara var smakportioner 😅 nu när det är så olika vad hon får i sig och hur mycket det mättar är det svårt att pricka in mattider så maten är klar just när det behövs... Vi är väl uppe på 3-4 mål mat och har ersättning som mellanmål 2-3 gånger utöver det... Oftast inget på natten men händer nån enstaka gång, tänker att det är när hon har fått i sig för lite under dagen...
Vi kör en salig blandning av (pulver)gröt, burkmat och äta samma som vi andra. Är det panik så är det ju och då är burkarna bra för de kan man bara värma :)
 
Måste föra till protokollet att lillbebis nu kryper.

I matväg äter hon oftast äpple och havregrynsgröt till frukost, till middag vanligen det vi äter fast anpassat. Sen klämmer vi in en flaska välling på eftermiddagen eller innan sänggång. Där är det väldigt olika hur mycket som hon vill ha. Allt mellan 10 -150 ml. Ska snart börja ge lunch också (😑) (ska njuta av ett mål mat i lugn och ro när jag börjar jobba om 2 månader)
 
Nu har jag redan börjat va en sån jobbig förälder 😁 fick inte plats på den förskolan jag sökt till januari så nu har jag mailat och ringt runt till både rektor och utbildningsansvarig men alltså systemet i kommunen är så tråkigt så när jag tackar ja till den andra förskolan jag blev erbjuden så förlorar jag min plats i kön till mitt förstahandsval och måste sätta upp mig för omplacering. Det är en helt annan kö och inte samma prioriteringsordning så då blir det andra som får förtur till där jag vill gå... Och tackar jag nej till den jag blev erbjuden så åker jag ur kön helt. Jag tror säkert att den andra förskolan är bra men jag bor 200 m från mitt förstahandsval och den jag fick ligger i ett annat samhälle.
Har ni en plan för när era ska börja?
 
Fasen vad tråkigt @Queen :down:
Förskola nära underlättar ju vardagen massor!

Vi planerar nog att försöka skola in kring påsk. Räknar kallt med att få plats här ute i samhället, men inte hört något.
 
Vad trist för er @Queen och det låter ju inte som ett optimalt kösystem. Håller tummen att det löser sig bra för er.

Vi bor också väldigt nära den förskola vi sökt i första hand, och räknade väl med att med små barnkullar behöver man inte söka i så god tid men när jag pratade med administratören sa hon att det var en god idé att skicka in ansökan snarast när jag frågade ett år innan planerad inskolning 🫠
 
Vad trist för er @Queen och det låter ju inte som ett optimalt kösystem. Håller tummen att det löser sig bra för er.

Vi bor också väldigt nära den förskola vi sökt i första hand, och räknade väl med att med små barnkullar behöver man inte söka i så god tid men när jag pratade med administratören sa hon att det var en god idé att skicka in ansökan snarast när jag frågade ett år innan planerad inskolning 🫠
Ja, här får man bara ställa sig i kö 6 månader innan inskolningen och det gjorde jag sånär som på en vecka. Vet att det är svårare att få plats om man inte börjar i augusti när alla ändå slutar men jag har tyvärr inte föräldradagar kvar till det hur mycket jag än vill. Tycker hon är liten som ska börja vid 13 månader men då har jag dagar kvar så jag kan jobba 80% ett tag utan att tappa sgi och det känns värt det så hon inte får så långa dagar. Bor i en liten by så hoppades ju ändå få plats. Vet dessutom en som förmodligen ska sluta i jul på den förskolan men nu när jag tappar min kötid så är det ju ändå inte säkert att jag får den platsen.
 
Nu har jag redan börjat va en sån jobbig förälder 😁 fick inte plats på den förskolan jag sökt till januari så nu har jag mailat och ringt runt till både rektor och utbildningsansvarig men alltså systemet i kommunen är så tråkigt så när jag tackar ja till den andra förskolan jag blev erbjuden så förlorar jag min plats i kön till mitt förstahandsval och måste sätta upp mig för omplacering. Det är en helt annan kö och inte samma prioriteringsordning så då blir det andra som får förtur till där jag vill gå... Och tackar jag nej till den jag blev erbjuden så åker jag ur kön helt. Jag tror säkert att den andra förskolan är bra men jag bor 200 m från mitt förstahandsval och den jag fick ligger i ett annat samhälle.
Har ni en plan för när era ska börja?
Vad tråkigt att du inte fick förstavalet!😞
Hoppas det löser sig!❤️

Min pojke börjar i januari, 13 månader och tre dagar gammal. Mina föräldradagar är slut snart så jag kommer plugga distans från och med oktober för att på så sätt skydda sgi:n..
 
Måste säga att hittills har tillvaron varit enklare sedan lillfisen började krypa :love: Hon kryper mellan sina leksaker och utforskar rummet nyfiket men försiktigt så för första gången denna föräldraledighethar jag lyckats få något mer än bebishäng gjort. Det är såklart massor av bebishäng ändå men det är lättare att orka med en hel dag (som fortsätter med endast korta naps) när man kan lägga fokus delvis på något annat en stund till exempel rensa den där hyllan som väntat i ett år :angel:

Och hux flux för ett par veckor sedan så äter hon precis allt efter att ha varit lite känslig för ris och pastabitar och liknande. ALLT slukas med stor aptit. Hissar alltså 8 månaders bebisar :D

Hur går det för er andra?
 
Åh vad härligt @eyz !
Här är det också bara bra, Knölen sover oftast 2 h på förmiddagen så då gör jag annat. Sen kommer ändå brorsan hem från skolan vid 13 och det blir full rulle 😅 inte alltid han sover en gång till på eftermiddagen.
Äta älskar han! Själv :mad: men går att mata också. Det var för övrigt en sån grej som gjorde mitt liv smidigare, när han började äta själv :D
 
Åh vad härligt @eyz !
Här är det också bara bra, Knölen sover oftast 2 h på förmiddagen så då gör jag annat. Sen kommer ändå brorsan hem från skolan vid 13 och det blir full rulle 😅 inte alltid han sover en gång till på eftermiddagen.
Äta älskar han! Själv :mad: men går att mata också. Det var för övrigt en sån grej som gjorde mitt liv smidigare, när han började äta själv :D
Oj en enda sovstund? Låter svettigt haha. Hur sover han på natten?

Ja det där med att äta själv... inte ens D-dropparna får vi ge utan att en liten hand ska vara med och styra :laugh:
 
Oj en enda sovstund? Låter svettigt haha. Hur sover han på natten?

Ja det där med att äta själv... inte ens D-dropparna får vi ge utan att en liten hand ska vara med och styra :laugh:
Ja 1-2 :)
Mycket fint, 19-20 till 06 typ när vi ska upp till skolan.

:rofl: bebisar :love:
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Här har vi också generellt en glad och nöjd bebis just nu 🥰 Hon verkar "high on life" och kryper runt och utforskar, ställer sig och utforskar, busar lite med storasyrran, sover gott i sin vags på dagarna och äter mat med god aptit! Håller med om hissen på 8-månaders bebisar @eyz !

Men de senaste par dagarna har dock varit kämpiga med en sjuk, febrig, snuvig, ledsen bebis 💔 Dagarna har ändå gått okej, men nätterna har varit katastrof! Stackars liten 💕
 
Vet inte om du har sån redan @rabarberpajen men en nässpray med saltlösning som man liksom sprutar in (inte som vanlig nässpray utan mer som hårspray) har varit revolutionerande här.
Otricare heter den :)
Ja de skriker som bara den men sen blir det bra. Det suger att inte kunna andas! Eller snyta sig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
821
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 031
Senast: Sassy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 725
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 875
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp