Vinterföräldrar 2020/2021

Haha @Dessy snacka om att ha is i magen. Nu har ju vi

visserligen några timmars bilfärd till BB men när jag fick sonen (då var det "bara" 6.5 mil till BB) så begärde jag att få komma in typ vid första värkarna (eller iaf när det började komma lite blod) och vägrade sedan fara hem av rädsla att något skulle gå fel 😅 som tur va så tog det inte flera dagar utan sonen kom samma kväll (for in på morgonen ) men jag hann iaf studsa på pilatesbollen 😅

Hann du aldrig känna skillnaden på när värkarna gick över till krystvärkar eller blev det liksom bara ett "plopp"?
Minns att jag tyckte krystvärkarna kändes så konstiga för när dom började kändes det precis som när magen drar ihop sig inför att kräkas men det pressades ju liksom neråt istället för uppåt 😳 helmystisk känsla

Starkt jobbat och lycka till med det lilla livet!
Tack 😃
Ja, alltså vattnet gick och det tröck på neråt och så kändes det som ett plopp när huvudet (misstänker jag nu i efterhand, då orkade jag intd analysera) åkte ner lite. Så som du beskriver det med kräkning fast neråt, plus ploppet 😁 De kom som på en gång. I bilen hade jag fortfarande bara vanliga värkar även om de gjorde lite ondare så var det inget tryck. 3 sådana krystvärkar han jag med innan vi mötte upp barnmorskan och resten på förlossningen.

Tips till er som ska packa väskan: Packa med en liten pet-flaska!

Barnmorskan som förlöste och sydde mina få stygn sa att det brukar svida när man kissar och rekommenderade att antingen kissa i duschen eller ha en liten flaska med vatten och hälla mot när man kissar.
Det kändes jobbigt att duscha varje gång (tror jag kissat typ minst 1 gång i timmen) och jag fick tag på en liten flaska och det hjälper sååå mycket att späda ut kisset för att slippa svidandet. Så en flaska till det kommer jag definitivt packa ner om det blir fler barn 😁

Hoppar in från hösttråden och säger grattis.
Nu ska vi inte ha nån till, men sambon har sagt att om vi ändrar oss får det bli planerat snitt eller så får jag föda själv :p. Han tyckte förlossningen var tuff (att se mig ha ont dvs). Mes :laugh: .
Tack!! 😃
Haha! Men då har han iaf en eventuell plan, här finns ingen plan alls 😁 Tänker att jag ska fråga igen snart och se vad jag får för svar då. Men jag väntar nog till måndag åtminstonde, då har det gått en vecka 😅

Allt känns mycket bättre nu. Han åt bra igår och hade idag gått upp 15 gram 🥳
Har ökat maten med 5 ml/mål till 45 ml var 3:e timma och han har fått i sig ca 42-45 ml varje gång 😍
Blir spännande att se vad som händer till imorgon med vikten. Det togs inget bilirubin idag, men det blir imorgon. För även om det stigit så planar kurvan så det är ju bra 🙂

Nog för att det är kul att ha han på utsidan, men jag saknar att ha han i magen och avundas er som fortfarande är gravida 😅

Allt känns mycket bättre nu. Han åt bra igår och hade idag gått upp 15 gram 🥳
Har ökat maten med 5 ml/mål till 45 ml var 3:e timma och han har fått i sig ca 42-45 ml varje gång 😍
Blir spännande att se vad som händer till imorgon med vikten. Det togs inget bilirubin idag, men det blir imorgon. För även om det stigit så planar kurvan så det är ju bra 🙂

Nog för att det är kul att ha han på utsidan, men jag saknar att ha han i magen och avundas er som fortfarande är gravida 😅
Skönt att det känns bättre!

Haha, själv är jag så färdig med att vara gravid. Har rejält med sammandragningar som gör mig trött i mage och rygg, och innebär att jag är helt slut typ klockan 18... :rofl:

Jag är också trött och har hela 80 dagar kvar...
Jag har varit hemma med hosta den här veckan och varit tvungen att sova middag varje dag. Så fort jag lägger mig ner tvärslocknar jag- men å andra sidan stiger sonen upp 5 varje morgon så tror inte jag behöver va bekymrad att jag sover för mycket..

Funderar nu istället om jag kanske skadade min bäckenbotten vid förra graviditeten eller om jag kan ha fått massa brock den här gången. En del dagar gör det så sjukt ont -alltså typ att sitta på toa eller på huk så känns det som att "allt" bara skulle kunna ramla ut både analt och ut snippan. Ratade men mvc när jag va där sist men hon hade ingen aning om vad det skulle kunna tänkas vara.
Hur som så gör jag en rad olika knipövningar varje dag och håller tummarna att detta är något som lägger sig när bebis väl är här.

Jag är också trött och har hela 80 dagar kvar...
Jag har varit hemma med hosta den här veckan och varit tvungen att sova middag varje dag. Så fort jag lägger mig ner tvärslocknar jag- men å andra sidan stiger sonen upp 5 varje morgon så tror inte jag behöver va bekymrad att jag sover för mycket..

Funderar nu istället om jag kanske skadade min bäckenbotten vid förra graviditeten eller om jag kan ha fått massa brock den här gången. En del dagar gör det så sjukt ont -alltså typ att sitta på toa eller på huk så känns det som att "allt" bara skulle kunna ramla ut både analt och ut snippan. Ratade men mvc när jag va där sist men hon hade ingen aning om vad det skulle kunna tänkas vara.
Hur som så gör jag en rad olika knipövningar varje dag och håller tummarna att detta är något som lägger sig när bebis väl är här.
Det låter inte kul. Hoppas det blir bättre snart!

Upp som en sol och ner som en pannkaka... Är på BB igen eftersom han gått ner 35 gram sedan igår 😢
Fick åka hem och hämta lite grejer och senare under dagen får vi flytta ner på barnkliniken. De vill se hur han äter och fundera ut vad som ska göras för att han ska äta bättre.
Bilirubinet har iaf sjunkit, så något positivt har ju hänt...

Upp som en sol och ner som en pannkaka... Är på BB igen eftersom han gått ner 35 gram sedan igår 😢
Fick åka hem och hämta lite grejer och senare under dagen får vi flytta ner på barnkliniken. De vill se hur han äter och fundera ut vad som ska göras för att han ska äta bättre.
Bilirubinet har iaf sjunkit, så något positivt har ju hänt...
Håller tummarna för att det vänder snabbt igen! Hur mår du?

Håller tummarna för att det vänder snabbt igen! Hur mår du?
Tack! 🥰
Det går upp och ner med måendet. Men mest bra faktiskt, dock sprutar tårarna av alla möjliga och omöjliga förklaringar. Men det får nog vara så.
Är nere på Barn nu och en sjuksköterska kollade medan han åt, och självklart skötte han sig exemplariskt och var pigg och åt snabb 😎😁
Sedan kom läkaren och gjorde lite kontroller och hans slutslats var att bebis är ovanligt pigg för sin ålder och viktnedgång 😁
Men vi blir kvar här för observation till imorgon iaf, så får vi se om han håller sig pigg hela tiden eller om han matvägrar någongång.

Tack! 🥰
Det går upp och ner med måendet. Men mest bra faktiskt, dock sprutar tårarna av alla möjliga och omöjliga förklaringar. Men det får nog vara så.
Är nere på Barn nu och en sjuksköterska kollade medan han åt, och självklart skötte han sig exemplariskt och var pigg och åt snabb 😎😁
Sedan kom läkaren och gjorde lite kontroller och hans slutslats var att bebis är ovanligt pigg för sin ålder och viktnedgång 😁
Men vi blir kvar här för observation till imorgon iaf, så får vi se om han håller sig pigg hela tiden eller om han matvägrar någongång.
Han har gått upp 60 gram sedan igår och 45 ml till frukost räckte tydligen inte enligt honom, så efter vägning och provtagning fick han en till flaska med 20 ml i. Han åt upp 18 eller 19 av dem 😁

Åh vad bra! Nu vänder det :up: Och måendet kommer bli bättre, inte konstigt att det går upp och ner när ni åker in och ut på sjukhus med massa kontroller. Ta hand om dig <3

Jag är idag trött på universitetet och försäkringskassan.
Universitetet för jag jobbar som doktorand och det är helt omöjligt att hitta vem det är som är min arbetsgivare och ska skicka in inkomstuppgifter till försäkringskassan (jag har nu mejlat en person jag hoppas ska veta).
Och försäkringskassan för självklart så kan bara jag planera och ansöka föräldraledighet på mina sidor, maken kan göra det först när barnet registrerat (vilket kan vara upp till en vecka efter födseln), detta trots att vi är gifta så han automatiskt registreras som fader till barnet. Jag gissar att det fortfarande är så här för att normen är att pappan är hemma sina 10-dagar och sen är mamman hemma ett antal månader, så då gör det väl inget att pappan inte kan ansöka om föräldraledighet förrens ett tag efter födseln? :meh:
(Vi kommer dela lika på föräldraledighet från början, med 50% var, och makens jobb hade gärna haft ansökan om föräldraledigheten så snabbt som möjligt, så vi hade gärna kunnat börja kolla på det och få rätt på det nu.)

Universitetet för jag jobbar som doktorand och det är helt omöjligt att hitta vem det är som är min arbetsgivare och ska skicka in inkomstuppgifter till försäkringskassan (jag har nu mejlat en person jag hoppas ska veta).
Och försäkringskassan för självklart så kan bara jag planera och ansöka föräldraledighet på mina sidor, maken kan göra det först när barnet registrerat (vilket kan vara upp till en vecka efter födseln), detta trots att vi är gifta så han automatiskt registreras som fader till barnet. Jag gissar att det fortfarande är så här för att normen är att pappan är hemma sina 10-dagar och sen är mamman hemma ett antal månader, så då gör det väl inget att pappan inte kan ansöka om föräldraledighet förrens ett tag efter födseln? :meh:
(Vi kommer dela lika på föräldraledighet från början, med 50% var, och makens jobb hade gärna haft ansökan om föräldraledigheten så snabbt som möjligt, så vi hade gärna kunnat börja kolla på det och få rätt på det nu.)
Människan jag mejlade kunde hjälpa mig, jag skulle be statens servicecenter anmäla inkomsten, att jag inte fattade det själv :grin:

Hoppar in och rättar lite här: Maken kan ansöka om föräldraledighet (för ett barn under 18mån) när han vill. Det är ersättningen för föräldraledigheten han ansöker om från försäkringskassan och det kan han göra i efterhand.

Hoppar in och rättar lite här: Maken kan ansöka om föräldraledighet (för ett barn under 18mån) när han vill. Det är ersättningen för föräldraledigheten han ansöker om från försäkringskassan och det kan han göra i efterhand.
Jag skyller på att jag blir virrig i huvudet av all info :p:o
Tycker ändå det är störigt att jag kan skicka in intyg och planera och ansöka redan men inte han.

Jag skyller på att jag blir virrig i huvudet av all info :p:o
Tycker ändå det är störigt att jag kan skicka in intyg och planera och ansöka redan men inte han.

Det är ju en djungel av saker att hålla reda på, därför jag tänkte att jag skulle skriva något, så att ni kunde planera i lugn och ro och slippa stressa över den grejen i alla fall! :)
Tror det beror på att den gravida parten kan ta ut föräldraledighet redan innan barnet är fött, utifrån när det är planerat, medan föräldraledighet för den icke-gravida bygger på det faktiska födelsedatumet.

Det är ju en djungel av saker att hålla reda på, därför jag tänkte att jag skulle skriva något, så att ni kunde planera i lugn och ro och slippa stressa över den grejen i alla fall! :)
Tror det beror på att den gravida parten kan ta ut föräldraledighet redan innan barnet är fött, utifrån när det är planerat, medan föräldraledighet för den icke-gravida bygger på det faktiska födelsedatumet.
Det var snällt, det är verkligen tusen olika saker som alla heter typ samma sak när man börjar kolla och försöker förstå sig på något.
Säkert, men hade ju varit så skönt att kunna fixa för maken också med intyg om inkomst och sånt i förväg när vi nu ska ta ut båda två från början, jag är ett kolltroll och vill fixa allt nuuuu :p
Också det faktum att även när barnet kommit så måste han ringa försäkringskassan för att anmäla, inget automatiskt på mina sidor för honom inte....

Ja det är ett krångel! Vi har hållt på att registrera faderskap och gemensam vårdnad och grejer nu förra veckan med Familjerätten, digitalmöte med oberoende vittnen och hujeda mig allt möjligt. För att inte tala om FK, det är krångligt som tusan och då är ändå svenska vårt modersmål, tänk när det inte är det.. :eek:
Men din make kan ansöka om f-ledigt till sitt jobb redan nu, det är skilt från försäkringskassans ansökan så gör det så fort som möjligt.

För min del har jag ansökt hos FK nu, men man kommer ju ändå få ändra det i efterhand eftersom de vill ha det uppdelat på vilka dagar som är innan barnet är född och vilka dagar som är efter att barnet fötts. Så jag vet inte om det ens är värt för mammor att fixa med innan heller, jag kommer ju behöva ändra ansökan om inte barnet föds på exakt det datum jag kryssade i ändå och sannolikheten att bebisen kommer just då är ju inte så stor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
11 195
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 538
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 803
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka