Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Vill ni sova bra... Ät inte ärtsoppa. Gossen somnade 00:30 efter ett par timmar med magknip och varje amning under natten krävde 15 min rapning (brukar inte behöva rapas på natten annars)

Tittar in från sommar -16, här har ärtsoppa gått bra men inte kål. Spelar ingen roll om den är rå eller kokt eller kokt och stekt (hälländsk långkål) så blir E gasig. Iofs inget större problem då hon bara pruppar mer, men kan vara bra att tänka på om man har ett känsligt barn.
Vi har haft matkassar från Coop och 95% av alla rätter i dec innehöll kål...

Inatt är första natten jag sovit dåligt. Redan igårkväll kände jag mig konstig och hade en väldigt tydlig neråt-känsla. Känns för varje steg jag tar att det trycker på neråt, inte alls känt så innan och inte förra graviditeten heller så jag vet inte riktigt vad det kan betyda.

Vill ni sova bra... Ät inte ärtsoppa. Gossen somnade 00:30 efter ett par timmar med magknip och varje amning under natten krävde 15 min rapning (brukar inte behöva rapas på natten annars)
Usch då! Hoppas det släppt helt nu.
Hur är er lille med barnvagnspromenader?
Vår får sina fisar sönderskakade till mer pruttvänlig storlek efter bara 15 min i vagn på ojämn mark (läs=snö) och sover betydligt lugnare efter en sådan sväng. Hon får ur sig luft som annars skulle matats ut under iallafall 3 h de närmaste 20 minuterna efter vi kommit in.

KL. Minus 20 idag så jag vill inte dra ut sötnosen i vagnen. Synd, för då är det såklart soligt och fint. :meh: Imorgon ska det falla ner till -27, så det blir promenader inomhus med sele två dagar.
Men vi firar ändå för vi har haft 2 riktigt bra nätter på rad med bara 3 matningar efter läggning! :) Femte dagen med en glad tjej dessutom (som har stickade hängselbyxor idag då lägenheten inte hängt med i temperaturomslaget). :D

Usch då! Hoppas det släppt helt nu.
Hur är er lille med barnvagnspromenader?
Vår får sina fisar sönderskakade till mer pruttvänlig storlek efter bara 15 min i vagn på ojämn mark (läs=snö) och sover betydligt lugnare efter en sådan sväng. Hon får ur sig luft som annars skulle matats ut under iallafall 3 h de närmaste 20 minuterna efter vi kommit in.

KL. Minus 20 idag så jag vill inte dra ut sötnosen i vagnen. Synd, för då är det såklart soligt och fint. :meh: Imorgon ska det falla ner till -27, så det blir promenader inomhus med sele två dagar.
Men vi firar ändå för vi har haft 2 riktigt bra nätter på rad med bara 3 matningar efter läggning! :) Femte dagen med en glad tjej dessutom (som har stickade hängselbyxor idag då lägenheten inte hängt med i temperaturomslaget). :D

Åtminstone brukar han sova bra på promenader i vagn. Tyvärr har vi -15 idag så får snällt stanna hemma (förutom att vi måste veckohandla idag men de blir ju i uppvärmd bil) inne har vi mysiga 18'grader just ju. Han sover bra just nu i mössa, sovpåse i ylle (inga andra klädesplagg) och yllefilt runt. Själv sitter jag och virkar bröstvärmare i ett helullgarn köpt av en fårbonde

Åtminstone brukar han sova bra på promenader i vagn. Tyvärr har vi -15 idag så får snällt stanna hemma (förutom att vi måste veckohandla idag men de blir ju i uppvärmd bil) inne har vi mysiga 18'grader just ju. Han sover bra just nu i mössa, sovpåse i ylle (inga andra klädesplagg) och yllefilt runt. Själv sitter jag och virkar bröstvärmare i ett helullgarn köpt av en fårbonde
Inte bara vi som har kallt då. Jag står vid datorn med dottern i sele nu, förhoppningsvis ger mina hundratals knäböj lite fis-hjälp för den lilla kroppen. :D
Visst hade ni allmänt ett kallt hus? Lät ganska rått med 18, jag huttrar redan vid 20. :crazy: Men härligt med bröstvärmare! :up:

Jag är så himla törstig jämt. Är det normalt? Känns som jag dricker vatten hela tiden och ändå är jag törstig. Är det något jag bör ta upp med bm?

Jag är så himla törstig jämt. Är det normalt? Känns som jag dricker vatten hela tiden och ändå är jag törstig. Är det något jag bör ta upp med bm?
Jag tog upp allt nytt min kropp hittade på med BM bara för att ha sagt det till någon med vårdutbildning som då kunnat reagera i tid, men var också törstig på slutet och för mig var det inget. Kan ju bero på vilka värden man har och om det finns sjukdomshistorik som bör tas i beaktande.

Inatt är första natten jag sovit dåligt. Redan igårkväll kände jag mig konstig och hade en väldigt tydlig neråt-känsla. Känns för varje steg jag tar att det trycker på neråt, inte alls känt så innan och inte förra graviditeten heller så jag vet inte riktigt vad det kan betyda.

Bebisen tränger sig längre ner i bäckenet, det är ett bra tecken :bump:

Jag är också törstig, på nätter kan jag lätt dricka 1-2liter. Dock dricker jag dåligt på dagarna. Fråga bm, men så länge sockret är normalt tror jag inte det är något fel. Diabetes är ju de man tänker annars när man är törstig :)

Inte bara vi som har kallt då. Jag står vid datorn med dottern i sele nu, förhoppningsvis ger mina hundratals knäböj lite fis-hjälp för den lilla kroppen. :D
Visst hade ni allmänt ett kallt hus? Lät ganska rått med 18, jag huttrar redan vid 20. :crazy: Men härligt med bröstvärmare! :up:

Jo, vårt hus är byggt på 30 talet och har bla orginalfönster. Dragit som tusan och dessutom direkt el uppvärmning där elementen är underdimisonerade. Lyckan är vedspisen i köket :love: men den räcker ju inte så långt....varje vår säger vi att inte en vinter till, därför är de fjärde vintern här *visslar*

Jo, vårt hus är byggt på 30 talet och har bla orginalfönster. Dragit som tusan och dessutom direkt el uppvärmning där elementen är underdimisonerade. Lyckan är vedspisen i köket :love: men den räcker ju inte så långt....varje vår säger vi att inte en vinter till, därför är de fjärde vintern här *visslar*
:up: på vedspis!

Lyx med vedspisen!!! Önskar vi hade en.
Vi är riktigt utsatta vid strömavbrott. Stugan byggd nånstans mellan 1860 och 1890, gamla fönster, elradiatorer som är både dyra och inte lagrar som t ex olje-element. Ingen annan värmekälla efter att vedpannan i källaren revs ut. Vi har ett eget olje-element som vi kan flytta på, men går strömmen hjälper ju inte det.
Dessutom bor vi så att nätavgiften är riktigt dyr här (blottade och utsatta ledningar), så vi pendlar mellan vad som är behagligt fysiskt och vad vi har råd med... Just nu 18-20 grader inne i rummen (ej i fönstrena), men lär bli lite kallare om kylan kommer.

Har oxå sagt att vi måste flytta innan nästa vinter (hyr), men vi blev visst kvar för vår andra vinter ändå. Trivs så himla bra med läget.

Jag är också törstig, på nätter kan jag lätt dricka 1-2liter. Dock dricker jag dåligt på dagarna. Fråga bm, men så länge sockret är normalt tror jag inte det är något fel. Diabetes är ju de man tänker annars när man är törstig :)
+ @cute_beast

Sockret är helt normalt alla gånger vi kollat så borde ju inte vara diabetes då. :) Jag är inte en sån som dricker så mycket annars så har ju verkligen reagerat på hur törstig jag är.

+ @cute_beast

Sockret är helt normalt alla gånger vi kollat så borde ju inte vara diabetes då. :) Jag är inte en sån som dricker så mycket annars så har ju verkligen reagerat på hur törstig jag är.
Som du säger så borde det vara lugnt gällande diabetes om du har normala värden. Och som @malumbub sagt så är lite extra vatten bra till mycket när en är gravid. Du får se det så att du samlar mindre vätska när du dricker ordentligt samt får tömma blåsan effektivare då den fylls ordentligt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar