Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Var på andra kollen på eftervården, nu har hon passerat födelsevikten med 55 g och allt såg bra ut.

Vi fick lite bra råd och nya inputs om hur vi ska få lite lugnare nätter med mer sammanhållen sömn som implementerade på en gång. Bebis tog sitt oroliga "jag ska vara vaken och nyfiken men samtidigt missnöjd och trött"-fas efter middagen till kl 20 istället för att starta den mellan 11-01 som alla föregående nätter vilket gjorde så vi har fått sova 3 h på raken direkt vi lagt oss! :bow: Och dessutom i sovkorven mellan oss, inte på någon av oss! :banana: Sitter nöjt vaken nu efter att ha bytt på, ammat och sövt bebis för att invänta hennes djupsömn för att se om det går att återupprepa proceduren.

Annars max fått 1,5 h i taget, dock oftare 45 min med 2 h vakentid emellan så både jag och karln har blivit rejält möra. Också varit mycket gråt och vesande som försvunnit helt så fort klockan slagit 08 och bebis har då blivit lugn och nöjd samt kunnat sova varsomhelst och hursomhelst. Tills det är dags för nattsömnen det vill säga. :banghead::meh:

Fick prova amma på annan plats än hemma idag också. Då vi stannade till på väg hem från BB och karln tänkte utföra en snabb kompletteringshandling vaknade bebis och tyckte att nä, nu räckte det med lugn och ro i bilen. :devil: Så nu har jag ammat i baksätet på vår bil vilket gick alldeles utmärkt. :)

Tjohooo, det fungerar! :banana::bump::banana::bump:
Nu vaknade hon 2,5 h från slutet av förra uppvaknandet och är lagom trött och hungrig. Ingen supertrött svårtröstad bebis som bara precis orkar amma.
Ska det vara såhär så kommer vardagen bli så mycket lättare. F-n vad utvilad jag är, fått sova drygt 6 h och natten är inte slut än. :laugh:

Tror vi har synkat våra babysar. Gossen åt kl 00, kl 4 får jag VÄCKA honom för mat pga brösten och så ville han äta själv för en timme sedan ungefär. Introducerade napp lagom till sovdags, så nu åt han ordentligt i stället och inte bara snuttade på mig varannan timme

Som plus sov han dessutom i babynestet hela natten i sin egen säng (spjälsäng med en långsida borttagen brevid min säng)

På minus. Får så ont i bröstvårtorna när de knoppar ihop sig pga kyla. 20 grader i sovrummet, Säkert 40 grader under mitt täcke så blir chock när jag stiger upp.

Fick lite feber igår kväll. 37,7 mot min normaltemp 35,6. Kände lite feberfrossa igår men inga andra symptom så tänker avvakta.

Tjohooo, det fungerar! :banana::bump::banana::bump:
Nu vaknade hon 2,5 h från slutet av förra uppvaknandet och är lagom trött och hungrig. Ingen supertrött svårtröstad bebis som bara precis orkar amma.
Ska det vara såhär så kommer vardagen bli så mycket lättare. F-n vad utvilad jag är, fått sova drygt 6 h och natten är inte slut än. :laugh:

Tror vi har synkat våra babysar. Gossen åt kl 00, kl 4 får jag VÄCKA honom för mat pga brösten och så ville han äta själv för en timme sedan ungefär. Introducerade napp lagom till sovdags, så nu åt han ordentligt i stället och inte bara snuttade på mig varannan timme

Som plus sov han dessutom i babynestet hela natten i sin egen säng (spjälsäng med en långsida borttagen brevid min säng)

På minus. Får så ont i bröstvårtorna när de knoppar ihop sig pga kyla. 20 grader i sovrummet, Säkert 40 grader under mitt täcke så blir chock när jag stiger upp.

Fick lite feber igår kväll. 37,7 mot min normaltemp 35,6. Kände lite feberfrossa igår men inga andra symptom så tänker avvakta.
Fint med bra synkade bebisar, så gudomligt skönt när de sover längre sträckor och ammat ordentligare.

Har du några tygamningsinlägg att stoppa ner i BHn? Mina värmer verkligen bra, kanske kan det lindra lite?
En väldigt varm dusch lindrade för mig när mina bröst växte 3 storlekar på ett dygn.

Fint med bra synkade bebisar, så gudomligt skönt när de sover längre sträckor och ammat ordentligare.

Har du några tygamningsinlägg att stoppa ner i BHn? Mina värmer verkligen bra, kanske kan det lindra lite?
En väldigt varm dusch lindrade för mig när mina bröst växte 3 storlekar på ett dygn.

Testat inlägg men de fick i stället vårtorna att gråta, testade tom att klippa hål i dem. Värme funkar så lindar in mig i filtar. Hjälper inte att vårt hus är kallt och dragit

Testat inlägg men de fick i stället vårtorna att gråta, testade tom att klippa hål i dem. Värme funkar så lindar in mig i filtar. Hjälper inte att vårt hus är kallt och dragit

Det är så svårt det där, kommer ihåg känslan med sonen. Hade ont jämt, dock går det över (ingen tröst nu kanske) :)

Det är så svårt det där, kommer ihåg känslan med sonen. Hade ont jämt, dock går det över (ingen tröst nu kanske) :)

Fick jättesåriga vårtor redan på BB, så till den grad att jag låg och spände mig i 15 min vid varje amning. Han åt i en timme åt gången, med en timmes mellanrum. När vi kom hem skickade jag mannen att köpa amningsnappar. Ja lite bökigt men nu får han grepp direkt vilket han inte fick innan= massa gråt. Och då ansåg de på BB att de har svårare att äta med nappen...

Jag hade 113 eller 117 sist, lite osäker. Ska bara äta en tablett varannan till var tredje dag. Dom rekomenderade niferex åt mig. Ganska dyra, ca 150kr för 50 tabletter har jag för mig. Man tar man bara 2-3 st i veckan är det ju ok ändå!

Jag blev rekommenderad några som kostade 250 kr för 30 st... snällare mot magen eftersom min havererar fullständigt av extra järn så jag struntade faktiskt i det.

Tittade genom pappren igår kväll. Tror de var en snabb förlossning.

Från vattenavgång till födsel 8h40 min (de tog hål på hinnorna)
Öppningsskedet 5h19 min
Krystade i 16 min

Det var nog snabbt :) Förstagångsföderska ligger väl på 12-15 timmar tror jag i snitt. Från första värken till dottern var ute tog det ganska så exakt 15 timmar för mig, mitt vatten gick inte så de fick ta hål på hinnorna när krystvärkarna börjat och de pågick i 50 min. Jag var helt färdig då, 4 timmar är ju asmycket @Lazy Lady ! 2 timmar är rätt lång tid det också @*Gotlandsrusset* !
Mitt kom igång naturligt. Lär gå fortare den här gången.

Det var nog snabbt :) Förstagångsföderska ligger väl på 12-15 timmar tror jag i snitt. Från första värken till dottern var ute tog det ganska så exakt 15 timmar för mig, mitt vatten gick inte så de fick ta hål på hinnorna när krystvärkarna börjat och de pågick i 50 min. Jag var helt färdig då, 4 timmar är ju asmycket @Lazy Lady ! 2 timmar är rätt lång tid det också @*Gotlandsrusset* !
Mitt kom igång naturligt. Lär gå fortare den här gången.

Jag blev ju igångsatt eftersom min bebis inte levde och sen fick jag inga egna värkar alls. Allt va med dropp som fungerade dåligt (korta täta värkar) Blev igångsatt 07,30 på söndagen och hon föddes 18.30 på måndagen. Men det är nog rätt vanligt att det blir så under såna omständigheter. Kommer kännas som rena lyxen med snitt till våren.

Jag har fått massa bristningar på magen och har lite svårt att förhålla mig till dem. Just nu är det inte hela världen men kan inte låta bli att tänka på att jag troligen kommer vara extremt missnöjd med dem sen :down:

Jag har fått massa bristningar på magen och har lite svårt att förhålla mig till dem. Just nu är det inte hela världen men kan inte låta bli att tänka på att jag troligen kommer vara extremt missnöjd med dem sen :down:
Jag fick mina bristningar två veckor innan ungen tittade ut. Jag var skit arg i typ två dagar och sen tänker man inte på dem så mycket. Dem bleknar med tiden även om man ff känner dem när man drar fingrarna tvärsöver. Nu nästan fem år senare så syns dem nästan inget längre. Men dem lär väl få lite färg nu igen när man väntar nästa.

Fick jättesåriga vårtor redan på BB, så till den grad att jag låg och spände mig i 15 min vid varje amning. Han åt i en timme åt gången, med en timmes mellanrum. När vi kom hem skickade jag mannen att köpa amningsnappar. Ja lite bökigt men nu får han grepp direkt vilket han inte fick innan= massa gråt. Och då ansåg de på BB att de har svårare att äta med nappen...
Usch då, men det gör mindre ont för dig med amningsnappen då hoppas jag?
Kan tipsa om amningskupor med lufthål om de ömmar i BHn eller i bröstet som inte ammas på, jag använder mina som uppsamlingskärl på det fria bröstet och låter det vara kvar i BHn.
Hoppas det lindrar sig snabbt för dig, blir ju extra kämpigt med kallt i huset.

Jag blev ju igångsatt eftersom min bebis inte levde och sen fick jag inga egna värkar alls. Allt va med dropp som fungerade dåligt (korta täta värkar) Blev igångsatt 07,30 på söndagen och hon föddes 18.30 på måndagen. Men det är nog rätt vanligt att det blir så under såna omständigheter. Kommer kännas som rena lyxen med snitt till våren.

Har jag sagt att du är beundransvärt stark ❤️

Har också en hel hög bristningar dock ej på magen utan enbart på vänster sida höft. Är inte alls kul men hoppas på att de bleknar så småningom.

Jag har bristningar på brösten, röda och fula :down: Det är bara att hoppas att de försvinner eller i alla fall bleknar lite.

6 dagar kvar till bf. Igår fick jag lite panik över att jag kan föda barn när som helst :nailbiting:

Har haft bristningar hela mitt vuxna liv. Ingenting jag tänker på. Det är som det är.
Jag har också mycket bristningar sen innan, tyvärr så kan jag inte låta bli att ibland störa mig på dem därav att jag är ganska säker på att även dessa nya kommer att ägnas (för mycket) tankar åt. Speciellt eftersom de sitter så att jag verkligen ser dem. Bättre med de i ländryggen de ser jag inte så lätt :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 857
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V