Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Är det nya rön nu? Vi har nämligen fått rådet för båda våra att man ska ha kudde, för annars kan huvudet bli platt.
Helt hopplöst förvirrande när allt ska ändras fram och tillbaka med vad som ska och inte ska göras:crazy:

Har fått förklarat att man inte ska ha kudde det första året med hänvisning till forskning om plötslig spädbarnsdöd.

En till med som är sjukt nervös inför förlossningen... Och jag är omföderska ;) förra gången vaknade jag runt 6 med vad jag trodde var förvärkar, men icke. 9 var vi på BB, låååång dusch, sen kvaddlar och lustgas, när jag sen tyckte att nu fasen gör det för ont och jag skrek epidural så sa dom "nej, nu kommer bäbis". En timme senare kvart i ett kom han :heart allt var helt utan dramatik och gick jättebra.

Mer nervös den här gången. För att inte hinna in, 8 mil är närmst.
Och för att jag har många vänner där det varit utdragna och svåra förlossningar. Rädd för skador och allt mellan himmel och jord. Även för tiden efter, hur Gabriel kommer att reagera på syskon mm. Ja... ingen idé att oroa sig när man inte är där. Men men.

Hur går det @cute_beast?

Är det nya rön nu? Vi har nämligen fått rådet för båda våra att man ska ha kudde, för annars kan huvudet bli platt.
Helt hopplöst förvirrande när allt ska ändras fram och tillbaka med vad som ska och inte ska göras:crazy:

Socialstyrelsen skriver bara så här och nämner inget om kudden:
Om barnet ligger mycket på rygg finns det risk för att bakhuvudet blir tillplattat. För att förhindra detta kan du variera barnets huvudställning. Växla mellan att placera barnets ansikte framåt, åt den ena eller andra sidan. På så sätt motverkas ensidig belastning som kan ge platt eller sned skallform.

En till med som är sjukt nervös inför förlossningen... Och jag är omföderska ;) förra gången vaknade jag runt 6 med vad jag trodde var förvärkar, men icke. 9 var vi på BB, låååång dusch, sen kvaddlar och lustgas, när jag sen tyckte att nu fasen gör det för ont och jag skrek epidural så sa dom "nej, nu kommer bäbis". En timme senare kvart i ett kom han :heart allt var helt utan dramatik och gick jättebra.

Mer nervös den här gången. För att inte hinna in, 8 mil är närmst.
Och för att jag har många vänner där det varit utdragna och svåra förlossningar. Rädd för skador och allt mellan himmel och jord. Även för tiden efter, hur Gabriel kommer att reagera på syskon mm. Ja... ingen idé att oroa sig när man inte är där. Men men.

Hur går det @cute_beast?

Vi är mest oroliga för att jag ska få bråttom in när maken jobbar...men jag får väl knacka på hos grannen...eller ringa taxi...eller kolla om svärfar är hemma. Det värsta läget är om jag får oväntat bråttom in och maken är på filmjobb. Då är han nämligen inte kontaktbar på några timmar. På sitt ordinarie jobb går han att nå och är dessutom bara några km från förlossningen, så då är det bara jag som har 4 mil dit.

Ja, visst tänker jag oxå på det här med inre skador och skit...men blir mer orolig för att de ska behöva operera och ignorerar tidigare bedömningen från narkosen att jag inte ska ges spinalbedövning. Det är jag faktiskt mycket rädd för.

Jag önskar verkligen att hon vore på låtsas.
Det finns massor jag skulle kunna skriva men det känns som att det tar över hela tråden även fast det har med bebis, förlossning och eftervård och sånt. Känner på mig att hon kommer bli värre när bebis är ute och det gör mig jätte ledsen.
Om du känner att du vill ventilera i tråden så tycker jag att du ska göra det. Det kan vara väldigt skönt och välbehövligt att få pysa ut på annat ställe än i irl-vardagen. Om någon tycker att det tar över tråden så kan väl denne bara scrolla förbi de inläggen :)

Om du känner att du vill ventilera i tråden så tycker jag att du ska göra det. Det kan vara väldigt skönt och välbehövligt att få pysa ut på annat ställe än i irl-vardagen. Om någon tycker att det tar över tråden så kan väl denne bara scrolla förbi de inläggen :)

Håller med, tråden är ju faktiskt inte bara till för att prata bebis och annat mysigt. Vi har alla våra problem och ibland är de skönt att bara spy ur sig det.

@Pilo Segt!
Var in igen lördag med 5-6 min intervaller vid kl 18 då sista BM från fredag kväll/natt sagt "kom in när det är regelbundet". Brikanylen var extremt effektiv, värkarna tog sakta fart under dagen igen och började inte kännas allvarligt förrän runt kl 17. Värkarna lugnade omedelbart ner sig och blev fjesiga med 6-7 min intervaller när de kopplat upp mig.
Fortfarande öppen 3-4 cm, huvudet ligger "fint och långt ner" vid spinalutskotten och hinnorna är kvar, men nu fick vi nya order om att åka in vid 4 värkar per 10 min då vi bor så nära. Vägrade brikanyl så har fått kraftigaste panodilen för att inte störa värkarna men ändå få sova lite, just vaknat och tagit två vanliga alvedon för att se hur kraftigt det är nu andra delen av natten. Nöter samtidigt på min värmepåse.
De försöker peppa oss och hon vi träffade igårkväll tyckte vi kunde komma in vid 07 så får vi med oss bebis hem.
Höll med förstås, men är glad att det i värsta fall är dagar bort och inte två veckor. Hoppas verkligen att det blir i helgen.

Senast ändrad:
Trött på min nya dygnsrytm. Känns som onödigt att vara vaken 1-4 varje natt. Nu har jag dessutom väckning 8 "idag" då vi skall vara på BB 9 för kontroll. Orkar inte gå ner på soffan igen för då vaknar alla djuren. Och inte kan jag läsa bok för då väcker jag mannen.

Vi är mest oroliga för att jag ska få bråttom in när maken jobbar...men jag får väl knacka på hos grannen...eller ringa taxi...eller kolla om svärfar är hemma. Det värsta läget är om jag får oväntat bråttom in och maken är på filmjobb. Då är han nämligen inte kontaktbar på några timmar. På sitt ordinarie jobb går han att nå och är dessutom bara några km från förlossningen, så då är det bara jag som har 4 mil dit.

Ja, visst tänker jag oxå på det här med inre skador och skit...men blir mer orolig för att de ska behöva operera och ignorerar tidigare bedömningen från narkosen att jag inte ska ges spinalbedövning. Det är jag faktiskt mycket rädd för.

Går det inte att arrangera så att någon i närheten som kan prata i telefon har hans mobil och helt enkelt kan hojta på honom om han är på sådant jobb?

Inne på kontroll då. Redan utskälld för att jag ligger på rygg när de tar lång kurva med babyns hjärtljud. Det var FÖRBJUDET.....

Inne på kontroll då. Redan utskälld för att jag ligger på rygg när de tar lång kurva med babyns hjärtljud. Det var FÖRBJUDET.....

Förbjudet? Har alltid legat på rygg när jag gjort ctg :o Aldrig någon bm som påpekat det eller sagt något. Däremot kan det ju bli lite jobbigt för mamman att ligga på rygg då det trycker så. Förklarade dom varför?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar