Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Ett barn som får ersättning somnar ofta och det går ofta längre tid mellan måltiderna än när man enbart ammar. Detta beror på att ersättning är mer svårsmält än bröstmjölk. Barnet kan bli trött och dåsig av att smälta ersättningen och somna efter måltiden. (Det beror alltså oftast inte alls på att barnet blir mätt av ersättning men inte av bröstmjölken, vilket är lätt att tro om man inte känner till detta.) I värsta fall sover/står sig barnet så länge att hen hoppar över nästa amningstillfälle eller ammar kortare stund. Mjölkproduktionen minskar och man ger mer ersättning, dessutom finns alltid risken för tuttförvirring. Om den onda cirkeln fortsätter riskerar ersättningen att helt konkurrera ut bröstmjölken.

Kl
Beställde hem miniform droppar (sjukt smidigt att beställa från apotea, slippa åka in till stan) och ska ge de någon vecka och se om de blir nå bättre, annars testar jag mjölkfri kost.

Jag har noll erfarenhet av magknipsbarn, någon av er som har nå tips på hur jag kan underlätta för lillan?

Om ni kikar på bilden som ligger på förra sidan, så ser ni att hon har en rödaktig "fläck" i pannan. Vad kan de vara för nåt? Pigmentfläck? Trodde först att hon hade rivit sig i magen, men de har sett likadant ut sen hon föddes

Storebror misstänkte vi var mjölkproteinallergisk, han svarade bra på att utesluta mjölkprotein (nu vet vi att det också kan underlätta reflux som han har). Mitt tips är att läsa innehållsförteckningar på allt... De finns mjölkprotein i de mest oväntade produkterna, som i vissa vita viner tex. Vi upplevde en köar förbättring efter 3 dagar, men vet att det kan ta upp till 4 veckor innan proteinet är ute ur bådas system.
Annars säger jag som alla andra, det blir ju bättre ju äldre de blir, oftast efter 3 månader...

Jag är själv lite känslig emot mjölk, därför ja misstänker att bebis kan vara de också. Men för mig funkar de att ha mjölk/grädde i maten, men kan inte dricka eller äta de "kallt".

Kl
Bästa natten sen hon föddes! 2-3 tim mellan uppvaken och somnade om direkt efter hon käkat så slapp vara vaken flera timmar i sträck som hon gjort innan.
Körde kolikmassage och använde pysventil innan läggdags. Vet inte om de gjorde så hon kunde sova bättre. Sen hade ja inte henne i babynestet utan hon sov intill mig istället.

Senast ändrad:

Här blir nätterna sämre och sämre, inte riktigt vad jag hoppats på. Har dock haft lite problem med bajsningen och han är förkyld så jag hoppas på det. Det enda sättet att få honom att sova efter 4 är på min arm, hej ryggskott.

Kan inte bärsjal funka? Finns olika sätt att bära barnen på :) Jag har själv beställt en sån då sonen stundtals bara vill bäras omkring, hej smärta :crazy:

Om ni kikar på bilden som ligger på förra sidan, så ser ni att hon har en rödaktig "fläck" i pannan. Vad kan de vara för nåt? Pigmentfläck? Trodde först att hon hade rivit sig i magen, men de har sett likadant ut sen hon föddes

Det där är ett sk storkbett. Brukar finnas en röd fläck någonstans på bakhuvudet/nacken oxå (storken har burit bebisen med näbben över huvudet och lämnat två märken efter sig). Det bleknar inom ett par år, det i nacken brukar synas hela livet, det i pannan kan blossa upp när man blir upprörd :)

Alla mina tre barn har haft storkbett och jag hade det oxå när jag föddes. Nu kan man bara ana det när jag blir riktigt förbannad ;)

Min lillkille fick ersättning den 16:e vid ett tillfälle på kvällen, men inte ngt mer sen dess och han har sovit lika bra resterande nätter ändå :) Inatt sov han 6 timmar på raken! :bump: uuuunderbart! snuttar lite mer på dagtid, men det kan jag ta...då kan man ändå hänga framför tv:n :D

knapplån:
häromdagen var vi på läkarbesök och allt såg bra ut och han följer vikt o växtkurva :)
Han ler och skrattar hela tiden, en glad liten kille! Hoppas det håller i sig.

smärtfri är den inte (och kommer nog inte att bli heller) men det funkar bättre nu iallafall. Vissa dagar gör det lite mer ont, men jag är så van vid det nu.

Gör det ont hela tiden eller bara i början? På mig gör det vansinnigt ont första sugtagen, innan mjölken rinner till. Har förstått att det är vanligt, vilket ju inte gör det skönare...

*kl*

A har sovit väldigt dåligt i natt, bara velat ligga på mig och varit väldigt gnällig. Tog ut honom på en promenad eftersom det brukar få honom att sova gott, funkade den här gången med. Började få upp hoppet att han skulle sova en timma till i vagnen så jag kunde få vila men i samma sekund som vi svängde in på vår gata slog han upp ögonen och var klarvaken...

Bebisar går igenom 7 utvecklingsfaser under första året. Har för mig att den första är runt 5-6 veckor. Vissa är känsliga och visar tydligt när fasen kommer medans andra märks det inte alls på.... Alfreds storebror märktes det tydligt på, kanske din A är inne i en sådan fas?
Sök på utvecklingssprång....,

Jag har tänkt den tanken också :) Första steget är vid ca 4-5 veckor och det märktes jättetydligt när det kom när han var ca 4veckor. Nästa språng kommer vid 7-8 veckor och han är bara 6 veckor. Men det första jag gjorde när han blev såhär igen var att kolla när nästa utvelingssprång äger rum :)

Häftigt! :) Jag hade inte ens tänkt på fläcken hon har i nacken också.
Storasyster har ett hjärtformat smultronmärke på benet istället. Lite kul att båda fått sina speciella märkningar :)

Skönt att hon går upp i vikt. Tycker att det alltid är ett orosmoment den första tiden. Vi ska väga nästa vecka...

Kl

Alfred har fått en massa hormonprickar i hela ansiktet, han ser inte klok ut. Lite i hårbotten och ögonbrynen ser exemiga ut så smörjer med miniderm men måste fråga om man kan göra något annat åt det.
Här avlöser sjukdomarna varandra. Magsjuka har avlösts med influensa, storebror är inne på 6:e dagen med hög feber. Kollad på v-central 3 ggr och äter Kåvepenin. Sambon är lika sjuk han... Fy alltså!

Här går allt bra!

Vi var på BVC i fredags. 2 veckor och 2 dagar gammal är Måns 56,5 cm och väger 4940 g - alla kurvor pekar uppåt.

bara låt prickarna vara, dom försvinner :) haft såna på vår son med och på BVC sa dom att man bara ska låta dom vara. Jag testade att smörja lite men då tyckte jag bara det blev mer så vi lät det vara....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka