Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Jag har dunåkpåse som är tokvarm så han har bara vanliga kläder och mössa i den. Måste dock börja använda tunnare snart och då kanske det behövs lite mer kläder. Jag tycker det är så svårt!

Ser att jag skrev lite otydligt, han har alltså body och byxor på sig som vanligt, sen bara mössa +filt i babyskyddet.

Alfred finner sig i de flesta mössor. Storebror däremot totalvägrade alla typer av mössor fram tills han var 6 månader.
Alfred är en väldigt foglig bebis tycker jag, jag kan lägga ifrån mig honom när han somnat, lägga ner honom i vagnen eller babyskyddet när han verkar trött så somnar han. Inget av det kunde jag med storebror.

Åh i bilen har jag en "åkpåse" från hokus pokus som går att öppna. Den är minsann hus smart som helst. Fattar inte varför inga säljer sådanna idag!

Det är jättesvårt det här med kläder! Tänker att det är lättare att de blir för varma än tvärtom, lite som hästar och täcken :)

Kl
Blev skapligt chockad när lilltjejen vände sig från rygg till mage idag. Är ju bara 2v gammal!
Hon är precis som sin storasyster stark i nacken och kan lyfta på huvudet kortare stunder

Visst är det coolt! A gjorde det också efter två veckor, tror det hjälpte att han blir tokarg när man lägger honom på mage ;)

Ni som har barn sedan innan, går den där lyckan och fascinationen över minsta framsteg barnet gör någonsin över?

Åh i bilen har jag en "åkpåse" från hokus pokus som går att öppna. Den är minsann hus smart som helst. Fattar inte varför inga säljer sådanna idag!

Vi har en mini åkpåse i fårskinn från bozz som passar både i babyskyddet och vagnen. De är de bästa köpet jag gjort och den har använts hur mkt som helst till både storasyster och bebis.
Saknar dock en tunnare variant ni till våren, så funderar på att sy en fleecefilt "åkpåse".

Visst är det coolt! A gjorde det också efter två veckor, tror det hjälpte att han blir tokarg när man lägger honom på mage ;)

Ni som har barn sedan innan, går den där lyckan och fascinationen över minsta framsteg barnet gör någonsin över?

Nej, aldrig. Helt otroligt roligt med 3-åriga storasyster som utvecklas i rasande fart och är en vuxen människa i liten förpackning! :)

saint_anger: du får lämna recension på själen när du provat den! Jag har en trikåsjal åt A om fungerar jättebra men den du beställt såg ju mysig ut iom att de inte blir fullt lika instängda!

*kl*

A har varit jätteledsen och gnällig hela natten, vi sov totalt 3 timmar. Det är inte alls lika honom att skrika, han har skrikit mer inatt/dag än han gjort sammanlagt i hela sitt liv. Bytte blöja på honom och upptäcker att hans navel är ordentligt röd och svullen. Klart att det inte varit skönt med blöja på en ond navel! :(

Tycker att den vätskat sig en aningen också men har tvättat med vatten och luftat och nu ser det bättre ut. Får se hur natten blir och hur det ser ut imorgon om vi får ringa bvc och kolla läget.

*kl*

9.745 gram landade vågen på idag så det blir att aktivt leta bärsjal. Lutar åt easyhug eller tricotti. För D är en otrolig klängig bebis som trivs bäst i famnen och jag känner att mina axlar och rygg börjar göra ont. Att bära en svajig 3 månaders kille är inte lätt, man glömmer ofta av att han är liten trots sin storlek.

Han fick sina första vaccinationer idag, lite ledsen men blev glad rätt fort. Får se om febern kan hålla sig bort men än så länge är han lika glad och aktiv som vanligt. Förkyld igen dock, de avlöser i princip varandra.

10 månader kvar till inskolning men han står redan i kö till förskolan :D Pratade med ansvarig barnomsorgsadminstratör som sa att jag kunde anmäla honom så fort jag visste datum. Fyllde bara i inskolningsdatum så får jag antagningsbesked när det närmar sig. Känns skönt att slippa tänka på det då jag ska återgå i arbete 19 januari 2015. 13 månader kommer han då.

3 månader - äter minst 235 ml per mål, ibland mer. Han äter drygt var 3e timme mellan kl 06/07 - 20

Alfred äter olika mycket varje gång men mellan 60-120 ml var 2-3h. Men det varierar verkligen dag till dag. Jag tycker att han äter lite men han går upp fint i vikt så det verkar ju fungera.
Våra är ju nästan lika gamla, ska du börja ge tillägg?

Jag funderar på att göra det ibland, framförallt på kvällen så känns det som jag inte har tillräckligt med mjölk. Så tänkte att det kan vara bra att ge ersättning sista målet så han förhoppningsvis sover några fler timmar i sträck. Sedan är det väldigt smidigt att hans pappa kan ge det ibland om jag ska iväg :)

Testade innan och då åt han 70 ml med god aptit och var riktigt mätt på slutet. Kräktes en del så fick ju uppenbarligen i sig mer än som får plats :)

Det är väldigt skönt att inte amma denna gång, jag känner mig inte lika låst som när jag helammade storebror. Däremot så tycker jag att det nu med ersättning blivit mycket fokus på ml från min sida, hur mycket han får i sig osv.. Det var det inte med amningen. Vilken ersättning tänkte du ge?

Kl
Här har Alfred åkt på magsjuka nr2. Storebror var magsjuk dagen innan men blev frisk fort. A får nog dras med krasslig mage i en vecka som förra gången. Nu har sambon dessutom blivit dunderförkyld så jag väntar bara på att A ska åka på det också... Vill ha sommar och varmt nu så man slipper alla infektioner!!

har gett sempers färdigblandade för att testa. Han fick nan på sjukhuset och det gick inte alls med hans mage så vågar inte ge det igen.

Jag håller med dig om det här med ml! Nu när jag pumpar samtidigt så ser jag ju hur lite jag får ut (ca 40 ml/bröst) och när han då äter 70 ml ersättning funderar jag på om han verkligen blir mätt på att amma. Han går ju upp bra i vikt och är nöjd och glad, men kan inte låta bli att fundera.

Jobbigt med magsjuka, är så glad att vi sluppit det så här långt i år. Däremot är A lite snuvig, håller tummarna att det inte blir värre.

Det går aldrig jämföra pumpa och vad bebis får i sig. Jag kan aldrig pumpa ur några mängder men har bebis som går upp mkt i vikt, typ 0,5 kg i veckan i början! ;)

Jag skulle åka på mjölkstockning om jag skulle åka hemifrån och låta bebis äta ersättning. Har ni inga problem med att få dem att dricka ur nappflaska?

du har nog rätt, verkar komma mkt mer när han dricker. Tur det :)

A tar flaska utan problem. Samma sak med napp. Kan börja amma med amningsnapp och sedan ta bort den och fortsätta amma utan problem. Han är en okomplicerad bebis på det sättet :) Vill inte din ta flaska?

dom dagar min varit lite skrikig så har vi gett ersättning sista målet innan sovdags för att han ska sova lite extra. Annars helammar jag. Men skönt att kunna ge ersättning om det krisar, och ja i nödfall om man tex måste åka bort. Man kan ju trots allt inte alltid ha bebis med sig om man ska utföra ngt ärende.

Min ide om att ge ersättning visade sig vara rätt dålig... A åt ett mål igår kväll och vi har haft den värsta natten so far. Magknip och en otröstlig liten bebis. Åt kl 23 och först vid 4 -tiden lyckades han somna. Blir nog ingen mer ersättning här på ett tag :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 353
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka