Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Skulle behöva en manual på den här bebisen! Minns inte att de var såhär krångligt med äldre dottern. Hon är otroligt skrikig kvällar och nätter och känns som jag testar allting men hon blir inte riktigt nöjd. Hon var väldigt magknipig första veckan så har gett semperdropparna och hon ligger inte och vrider och knorrar en massa nu så de har nog gett lite effekt iallafall :)
Amningen funkar ok på dagen, men på natten har hon börjat tvärvägra vänster bröst. Jag har mjölk och jag kan handmjölka igång utdrivningsreflexen. Men bebisen sugen bara nåt tag och ger sen upp och skriker istället. Har testat alla möjliga amningsställningar (stå, gå, ligga ner, tvillinggrepp och sitta på alla möjliga olika vis). Höger är också svårare att amma ifrån på natten, men inte lika omöjligt. Känns så frustrerande att de kan ta en timme innan hon äter ordentligt :(
Kan tillägga att hon är hungrig för så fort hon får mjölken att rinna till klunkar hon på ett bra tag. Har även testat pumpa igång mjölken för att sen amma, men då blir hon förbannad att hon får mjölk i ansiktet.

Senast ändrad:

På natten använder jag ett amningsmellanlägg för att slippa krångla. A har haft svårt att få bra grepp men nu fungerar det bra dagtid. på natten är det svårare eftersom jag inte riktigt ser att hjälpa honom i mörkret. Du kanske ska testa det?

Jag brukar tända lampan :p Menar du amningsnapp? Jag hade de till Alicia när hon var liten, men på henne gick de inte att vänja av med nappen och de ledde till att ja fick mjölkstockning flera ggr när jag använde den hela tiden. Iof har inte bebisen samma problem som Alicia hade. A hade aldrig bra grepp och bebisen har bra grepp men ger upp om mjölken inte kommer på en gång. Så kanske ska ge amningsnappen en chans iallafall?
Din bebis blir inte förvirrad att köra utan napp dagtid?

Kl
Hur ofta äter era bebisar?

Precis, amningsnapp är det jag menar :)

Det funkar bra att ha både med och utan numera. När han är superhungrig eller bröstet är tokfullt använder jag nappen även dagtid men allt mer sällan :) samtidigt känner jag att om det är det som behövs för att få amningen att funka är det värt det. Hellre amma med napp än inte alls!

A äter ungefär varannan timma dagtid. På natten är det lite olika, i natt satte han nytt rekord och sov 5 timmar. Men oftast är det ungefär varannan timma då med...q

Det låter jobbigt saint_anger.. Jag skulle vilja ha en manual till våran också. Här sover han hela tiden utom ca 3-4 h per dag. Natten sover han också genom, visserligen med matningar emellanåt. Är det normalt att sova så här mycket? Sen äter han väldigt sällan, kan gå igenomsnitt 3 1/2 h mellan matningarna...
Storebror åt hela dagarna igenom, hade pauser i amningen på 20 min sen påt igen. Känns så annorlunda jämfört med storebror.

Tar era napp?
Alfred är 1 månad idag. Är nu 56cm och väger 4950g.

A har napp nästan hela tiden. Började med det på sjukhuset och så har det fortsatt hemma.

Tack allihop!

Eftersom han var överburen fick vi inte åka hem på en gång (även om jag väldigt gärna hade velat). I går fick vi äntligen komma hem - underbart!

Lilla killen mår bra och verkar också tycka att det var skönt att komma hem.

Dagtid äter bebis varje, varannan eller var tredje timme beroende på vad vi gör/var vi är. Hemma blir det mer "sitta och snutta-tid" men är vi ute och åker går det så gott som alltid 2,5 timme utan problem. Han är dessutom HEEEEELT underbar på nätterna och äter ca 22 innan läggdags, sen en eller två matningar innan morgon. Vaknar knappt när jag ammar då så jag har slutat att byta blöja då utan han får klara sig till morgon. Inatt åt han ca 02 och vaknade sen 05.15 och sen somnade jag inte om mer utan det kändes ok. Han är lite förkyld så jag ville sätta honom upp lite. Största problemet med att ha ett storasyskon på dagis. :(

Den här lille killen är väldigt cool jämfört med storasyster. Han skrattar och smajlar och gillar att alla bär på honom. Storasyster var det bara jag som dög till länge länge, minns hur sambon stod och höll henne skrikandes utanför duschen medans jag snabbduschade i panik. Inget sånt nu. Än iaf! ;-)

Qbaby, låter som vi har det likadant. Väldigt intensiva ettor och lugnare tvåor. Min lille kille tar inte napp, han skriker helt enkelt så sällan att vi knappt har provat. Men det kanske kan komma sen? Just nu vill han inte de få gånger vi försökt...

Kl

Var till BVC och vägde idag. Hon hade bara gått upp 100g sen hon föddes (12 dagar gammal idag). Så ska tillbaka på fredag och har de inte ökat då kanske jag måste börja stödmata med ersättning. Känns som en repris på storasyster att mjölken tunnade ut/sinade tidigt :/

Visst är det jobbigt när de inte vill gå upp i vikt! För A tog det en vecka att sluta tappa vikt och först 3 veckor efter födseln var han uppe över startvikten. Här har allas inställning varit att så länge han är nöjd och glad gör det inget att viktuppgången var långsam. Hur är hon, er tjej? vekar hon vara hungrig/missnöjd? Har hon fått ett namn än förresten?

*kl*

Var inne på bvc vi också idag och A har gått upp 200 g den här veckan och väger nu 3400 g :)

Vi var ute på långresa i helgen, min man skulle på konferens i min gamla hemstad så passade på att följa med när resan och boende var betalt. Det är 45 mil enkel resa och det gick hur smidigt som helst! Stannade halvvägs för att mata men annars sov han sig igenom hela resan, så skönt :)

Hon gick aldrig ner i vikt efter födseln, både hon och Alicia åt på bra redan efter förlossningen så jag måste ha väldigt fet råmjölk. Utan problemet verkar komma sen när mjölken runnit till.
Har kollat hur mjölken ser ut nu på kvällarna när hon klunkat på bra och ätit klart och den mjölken är fortfarande blåaktig och ofet. På dagarna ser den vitare ut, så antagligen har jag väl dålig mjölk kvällstid.

Nja, hon är lite kvällsgnällig och magknipig under natten, men verkar inte så överdrivet hungrig. Nattetid vaknar hon ca var 3:e timme och äter. Under dagen igår åt hon ca varannan timme. Hon får ju i sig mat för jag bytte nog närmare 20 bajsblöjor igår och hon spyr ibland upp överskottet när hon ätit mycket.

Jämför man barnens viktkurvor i början så ser det likadant ut på båda. Alicia började inte öka i vikt enligt deras "mått" förrän hon var 2 månader och det var då jag hade börjat ge ersättning istället.

Nej, hon är fortfarande namnlös, så hon kallas bara för bebis för tillfället haha :)

Inatt var hon verkligen inte glad. Hon snuttade i över 3tim i sträck och blev aldrig nöjd, så det blir att köpa hem ersättning idag. Kände mig så taskig inatt att jag inte kunde få mitt barn mätt :( Försökte pumpa efter hon ätit också, men fick inte ut någonting (brukar inte ha problem att pumpa annars)

Verkar vara något med den här natten, A har också sovit jättedåligt. Ätit varannan timme och så legat och gnytt i ytterligare en timma innan han somnar. Jag hinner ju lagom somna innan det var dags att börja om igen...

Tror jag lyckades skrapa ihop 3 1/2 tim sömn inatt. Och imorgon börjar sambon jobba igen, lite småpanik hur ja ska få ihop allting. Men på nåt sätt ska de nog lösa sig. Har en känsla av att jag kommer vara väldigt trött och kommer ha svårt att hinna äta.

Jag har ju normalt bara mig själv och bebis att ta hand om på dagarna så kan ju sova en del när A sover. Idag är dock storebror hemma och är sjuk så får försöka hålla mig vaken...

Man lär sig göra mycket med bara en hand... laga lunch, gå på toaletten och klä på sig går bra med bebis i famnen, värre är det att hinna duscha. A vaknar så fort jag lägger ner honom och det är helt omöjligt att få honom att somna om. Så för att slippa övertrött ledsen bebis är det bara att hålla i honom. Tur han fortfarande är liten och behändig ;)

Visst lär man sig göra mkt med en hand. Bebis här GÅR att sätta i babysitter en stund, och kan vara nöjd i babygymmet en stund så man iaf kan få händerna fria en stund, storasyster var tvungen att vara nära mig 24/7 och det var väldigt slitigt. Skaffade en babybjörn efter ett tag så jag kunde fixa stallet lite.

Jag har en fråga angåense klädsel. Vad har ni på era barn när ni går ut? Jag har både en vanlig overall och en tunn tunn fleece från polarn o pyret men bebis får panik när jag försöker klä på så han åker i babyskyddet i vanliga kläder med en tjock liten fleecefilt runt kroppen över bältet. Ibland om det är riktigt kallt en cardigan upptill. Mössa alltid på men den hatar han också och far väldigt illa av den i bilen så den måste av direkt. Jag tror jag köpt 8 mössor men hittar aldrig någon när vi ska iväg, och i vagn är de ju värdelösa för de bara snurrar. Har ni tips om bra mössor?

Håller med er om att natten till idag måste varit något speciellt.... A har också sovit dåligt inatt, haft lite magknip och gnytt. Jag har hittills varit duktig på att lägga över honom till spjälsängen efter matning under natten men inatt funkade det bara inte så han fick ligga bredvid mig.
Under dagen har magknipen återkommit men verkar lugnat ner sig nu. Bytte precis på storebror och han var såklart lös i magen och vi har nog åkt på en magsjuka eller nåt.

Det är skönt att ha storebror på dagis 15h så man slipper underhålla uttråkad 2 åring också alla dagar.

På torsdag är det vägning igen. Sist hade han växt 4 cm på lika många veckor...

Den enda mössa A accepterar är en som min mormor stickade till mig när jag var nyfödd, ett mönster ur hushållningssällskapets mönsterbok tror jag. Den är lite stor så ska han ha den i vagnen måste han ha en annan under, då har vi en "toppluva" från petit bateau som också fungerar ok när den väl är på. Hjälmmössa i alla dess former går helbort, han blir tokarg när jag sätter på en sådan.

I övrigt har han vanliga kläder, typ body och byxor och en fleeceoverall från polarn och pyret. I vagnen har han en thermoåkpåse som han ligger i. När vi åkt långt i bilen har han en cardigan istället för overall och en filt över bältet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka