Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

:rofl:

Jag såga också rosetten men tänkte mer att tja killar kan väl också ha rosett i håret :D hahaha!

+ lil-sis

Jag vet, det ser precis ut som en rosett i håret :rofl: Har inte orkat photoshopa bort det, men får nog ta och göra det ;)

knapplån

Har en unge som ler och skrattar ofta. Sover fortfarande bra på nätterna, runt 6 timmar :) äter och sover sedan ca 2½-3 timmar till. Tycker om att följa med till stallet i vagnen. Ligger och tittar.

Igår var det första gången jag lämnade honom då jag skulle iväg och träna med hästen och hade barnvakt hemma. Han hade skött sig så fint och varit på bra humör.

Sedan att han är så söt så man smälter gör ju inte saken sämre.
Gullunge!

Knapplån

Här växer "lillkillen" - 4 veckor 58,5 cm & 5.5 kg. Allt funkar som det ska!

Dåligt med tid för internet när pappan jobbar & en storebror finns men hoppas kunna lägga in någon bild i helgen, Först var han torr & fnasig & nu har han ansiktet fullt i hormon plitor... vill kunna fota en vacker bebis...;)

Vad härligt att det går så bra! Här sovs det också ganska bra på nätterna.

Dalatjej: Min store son hade också hormonplitor. Fifan vad han såg ut. Den här lille plutten har inte alls så många så honom kan man fota och visa upp för folk. ;)

En liten fråga förresten till er som flaskmatar, hur gör man när man ska iväg någonstans och inte har tillgång till kokande vatten när man ska göra färdigmat till barnet? Har ni med vatten i termos? Eller har ni maten färdigblandad och håller det varmt i en sån där isolerande väska? (Hade en isolerande del i förra skötväskan men den gick sönder så jag har slängt den tyvärr). Jag känner mig fortfarande lite ställd över det här med att behöva flaskmata. Har inte riktigt landat i att jag inte kommer att kunna helamma.

nu flaskmatar inte jag men jag kom o tänka på sån där vattenkokare? kan man inte ha en sån liggandes i bilen utifall att. Ja om man kommer åt ett eluttag då. Annars borde väl en termos funka som du skrev. har själv tänkt på det...även om jag ammar så vill man ju kunna ha en extra åtgärd om jag tex är på en tävlingsplats och inte kan just då.

Nu kan ju A inte äta den typen av ersättning men vi hade planen att köpa hem några färdiga tetror med ersättning just för att kunna ta med och ge om det behövdes. Iaf sempers kan ges rumstempererad :)

Förresten, jag klämmer ur "vaniljkräm" ur ajajbröstet. Det är en mjölkgång ur vilken det kommer lite annorlunda mjölk ur. Så det är väl gegga som ska ut. Men nu kommer det knappt något. Får väl klämma på tills det kommer normal mjölk ur den mjölkgången. Bröstet har inte konstrat något nu sen jag fick penicillin. Går bra att handmjölka och även till viss del med pumpen. Skönt med mjukt och sladdrigt bröst. Aj lav sladdriga bröst! FIfan för att ha ett bowlingklot i bh'n. Jobbigt när man ska sova, trycker så på bröstkorgen när man ligger på rygg och gör ont så fort man vänder sig. Nu så fladdrar det mest omkring i bh'n när jag vänder mig. ;)

Vi har vatten i termosflaska när vi åker iväg dit det saknas micro. Liten äter inte om det inte är ät-varmt. Provade att ta med tetrapak med semper men som sagt, han äter dom inte ifall de bara är rumstempererade.

Vi har också en termos med varmt vatten med. Även en flaska med avkylt kokat vatten eftersom det är så man rekommenderar till små bebisar.
En bra sida är: www.attflaskmata.se där finns tips och råd om mycket tycker jag.

Kl
I veckan var vi och mätte och vägde Alfred, 58 lång och 5970g. Hade gått upp 420g under på en vecka så mat får han ju i sig. Han har en del gaser och magknip men sover fortfarande mycket under dygnet. Igår fick jag första leendet. Det har även hänt mycket med hans huvudstabilitet trots att vi inte hinner öva så mycket på mage... han sover ju så mycket...

A-K, jag kan inte låta bli att skratta, men jag känner igen dig. Du måste ju haft vansinnigt ont!!?

*kl*

Sonen är 4 månader på fredag och har börjat få smakportioner. Idag var 3e dagen och nu börjar han förstå vitsen med smakportioner. 1/2 tesked per dag innan ett mål med ersättning. Oftast blir det vid andra matmålet när han är mer intresserad och inte lika hungrig. Vi har börjat med gröt från 4 månader utan tillsatt socker.

Ni med jämngamla barn, har ni börjat med smakportioner? När har ni bytt smak, ökat mängd osv?

Vi fick veta av neontalen att så länge det är kommunal brunn så behöver man inte koka vattnet. Vi gjorde det i strax över 1 månad då vi inte visste varför sonen hade andningsbesvär. Nu värmer vi vattnet i micron.

*kl

Här fyller vi 12 veckor idag, herrejösses vad tiden går fort! Lillplutt drar 68 i kläder, växer så det knakar :p
Har börjat snacka en massa, bästa polaren är bebisen på Liberos paket med 2or, har gått över till 3or men fick behålla ett tomt paket då den nya bebisen inte dög :D
Är mest glad och nöjd, men man märker att det händer mycket i huvudet! Blev rädd för min kusin igår och blev så hjärtskärande ledsen, snyftade verkligen, förra veckan var tulpanerna läskiga! Han lugnar sig fort, men som sagt så märker man att han blir mer o mer medveten om världen utanför vår lilla bubbla!
Äter ganska ofta fortfarande, längsta uppehållet är när han somnar för natten runt 20, då sover han fram till 12-1, synd att man själv inte gör det då bara :meh:

Mitt lilla charmtroll
IMG_20140324_133542_zps1e49e205.jpg

*kl*

Sonen är 4 månader på fredag och har börjat få smakportioner. Idag var 3e dagen och nu börjar han förstå vitsen med smakportioner. 1/2 tesked per dag innan ett mål med ersättning. Oftast blir det vid andra matmålet när han är mer intresserad och inte lika hungrig. Vi har börjat med gröt från 4 månader utan tillsatt socker.

Ni med jämngamla barn, har ni börjat med smakportioner? När har ni bytt smak, ökat mängd osv?

Jag kommer nog inte börja med smakisar innan 6 mån eftersom jag ammar, ser ingen anledning till det.

Här är det tråkigt väder idag och jag sitter i bilen i regnet. Bebis sover och bär jag in honom kommer han vakna. Vi har lite trassel med sömnen på dagarna då han är jättetrött men bara sover hos mig, så fort jag lägger ner vaknar han och jag får till sist en övertrött bebis. Så här sitter jag!

A-K, jag kan inte låta bli att skratta, men jag känner igen dig. Du måste ju haft vansinnigt ont!!?

Ja, ibland så var det inte skönt precis. Speciellt inte när jag skulle amma. Tror jag har förträngt det hela lite. Lika bra det, inget att komma ihåg. ;)

Smärtan är ju borta nu. Bara liiiite öm i bröstvårtan när jag mjölkar ur.

Apropå mjölka ur, jag kan varmt rekomendera den billigaste handpumpen på Gekås. 139 kr kostar den. Man kan inte ställa in sugstyrka som på de andra dyrare men å andra sidan är det inte så svårt att klämma lagom hårt på handtaget heller. Jag tänkte att jag testar, håller den så håller den. Och det gör den. De som säljs på apoteket kostar ju runt 600 kr. Vi är fattiga så nån sån blev det inte.

Jag köpte hem MAM:s pump med förra barnet, men tyckte inte kvaliten var speciellt bra alls med tanke på priset. Handtaget började knarra efter bara några användningar, sen började de haka upp sig så de fastnade i i "ihopklämda" läget så fick dra ut den vid varje pumpning :p

Fuskigt om du bor nära gekås ;) Börjar få lite abstinens att åka dit, en hel del saker jag skulle behöva köpa därifrån men vill inte åka så långt eller släpa runt på ett litet barn inne i varuhuset.

Köpte en haklapp med ärmar där för nåt år sen och den har vart hur bra som helst, men kan inte hitta den nån annanstans! Ångrar att man inte köpte hem ett helt gäng :o:p

Bor tyvärr inte nära Gekås, har 2,5 timmes bilväg dit. Men min systers ex-man har sin nya flickvän där i närheten så han köpte en pump åt mig när han ändå var där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Sytråden del 4
  • Träna närminnet

Hund, Katt, Andra Djur