Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Kl.

Ang diskussionen om rörelser i magen så känns det nästan lite provocerande att vara den som säger att jag inte har minsta problem med minskade rörelser, snarare tvärtom. Envisa unge till att ligga på tvären dessutom, fortfarande helt tomt på vänster sida förutom absolut närmast revbenen där bebisens ben ligger tydligen :D

Idag ska vi på TUL 11.30, det blir spännande! v.33+1 idag.

Jag får erkänna att jag tappat greppet om hur lilleman ligger här. Jag tror han ligger på tvären nu igen också. Magen har blivit mindre igen i alla fall. :p

Lycka till på TUL!

KL

Jag undrar va tusan min bebis pysslar med där inne? Det känns som den har ryggen utåt och den gungar regelbundet fram och tillbaka, känns typ som att den andas där inne??? Har känt det flera gånger senaste veckan nu. Den har inte hicka, för det har den OFTA och det är mycket mer ryckigt. Någon som har en teori om detta??

Det är inte bara allmänt bökande då?

Det är mest bökande jag känner och ibland hicka. Han sparkas knappt den här bebisen. :bump:

Mindre mysigt när han tar spjärn och trycker med fötterna ut mellan magmusklerna... ;)

Gah, det har min också hittat på att man kan göra! Jag typ vrålade till en gång när den spjärnade ut riktigt ordentligt med sina små fötter så min pojkvän blev jätteorolig och undrade vad som hände :o

Det kanske är det, det känns så himla regelbundet bara! Lika regelbundna röresler som när den har hicka, men mjukare :confused:

Spännande att ta bort cerklaget, då kan det ju liksom hända när som helst sen... Håller tummarna för att bebisen bestämmer sig för att stanna i värmen i magen till full tid i alla fall! :)

Jag vill helst att den ska stanna tills att min kurs tar slut, men det är ju mer för min skull :p. Det kommer ändå att vara v 36+3 när de tar bort det, så då ska det banne mig vara en tjock, frisk och mogen liten krabat även om den bestämmer sig för att titta ut! :)

Min bebis är kvar i magen :laugh:

Härligt att höra att den stannade så länge som den fått order om! :) Nu får vi börja önska att den kommer ut istället, så att vi kan få lite bebisprat i den här tråden :D

Gah, det har min också hittat på att man kan göra! Jag typ vrålade till en gång när den spjärnade ut riktigt ordentligt med sina små fötter så min pojkvän blev jätteorolig och undrade vad som hände :o

Det känns verkligen som knivhugg mitt i magen. Jag blev livrädd för det när jag var gravid med storebror, men den här gången var det rätt bekant... :angel:

Jag kommer aldrig bli klok på vad de sysslar med därinne. :D

Jag vill helst att den ska stanna tills att min kurs tar slut, men det är ju mer för min skull :p. Det kommer ändå att vara v 36+3 när de tar bort det, så då ska det banne mig vara en tjock, frisk och mogen liten krabat även om den bestämmer sig för att titta ut! :)

Det tycker jag! Jämfört med storebrorsan lär det vara en gigant den här gången ju! :idea:

Min verkar ju inte flytta sig vidare alls mellan BM-besöken så. Sen så är det som en limpa långt upp och tvärs över magen och nedre delen av magen är bara blötfet känns det som, haha.

Tja... En limpa på tvären är väl vad jag tycker det påminner om här också. :angel: Men rörelserna har jag de tydligaste på mitten, men han lär väl ligga i fosterställning och då borde ju fötterna/benen kunna hamna i mitten... Äsch, jag har ingen aning. BM får känna nästa gång jag är där tror jag. :p

På tal om föräldraledighet. Hur har ni funderat på att lägga upp det? :)

Vi styr upplägget av föräldraledigheten så att
- bebisen (förhoppningsvis) ska kunna få amma på utan att stressa med något avslut
- småsyskonet ska få ungefär samma förutsättningar som storebror med en rätt sen och lugn förskolestart
- vi båda kommer att vara lediga en längre sammanhängande period (jätteviktigt!)
- vi i slutändan, med all ledighet för båda barnen sammantaget, kommer ha varit lediga ungefär lika mycket

Som punkt 1 indikerar, så kommer jag att vara ledig först :p

Vi styr upplägget av föräldraledigheten så att
- bebisen (förhoppningsvis) ska kunna få amma på utan att stressa med något avslut
- småsyskonet ska få ungefär samma förutsättningar som storebror med en rätt sen och lugn förskolestart
- vi båda kommer att vara lediga en längre sammanhängande period (jätteviktigt!)
- vi i slutändan, med all ledighet för båda barnen sammantaget, kommer ha varit lediga ungefär lika mycket

Som punkt 1 indikerar, så kommer jag att vara ledig först :p

Det verkar ju som att ni planerat rätt precis som vi gjort. Vi får se hur mycket ledigt vi får ihop tillsammans dock. Sambon ska vara hemma måndag och fredag nu under våren, så vi får 4-dagars helger. Hugo är ju faktiskt inte så stor än, så de dagar som inte kommer vara dagisdagar för honom kommer pappa också vara hemma på. Då kan vi hitta på familjegrejer och vara hela familjen ibland och ibland hitta på egna grejer med bara ett av barnen. :)

Det verkar ju som att ni planerat rätt precis som vi gjort. Vi får se hur mycket ledigt vi får ihop tillsammans dock. Sambon ska vara hemma måndag och fredag nu under våren, så vi får 4-dagars helger. Hugo är ju faktiskt inte så stor än, så de dagar som inte kommer vara dagisdagar för honom kommer pappa också vara hemma på. Då kan vi hitta på familjegrejer och vara hela familjen ibland och ibland hitta på egna grejer med bara ett av barnen. :)

Ah, såg att min tredje punkt kan tolkas på flera sätt. Nu blir det ju jul och allt så vi får väl visserligen en lite längre ledighet tillsammans än man brukar få, men det jag framför allt avsåg var att vi båda kommer att ha en period när man är huvudansvarig - dvs, sambon kommer också att ha en längre, sammanhängande period när han är helledig och ska rodda allt medan jag roar mig med plugg/jobb. Med storebror märkte vi att det verkligen gör skillnad för föräldraskapet :)

Jag vill bara klargöra att jag inte var speciellt orolig egentligen (därav att mitt största problem var att behöva åka alla mil till förlossningen - hade jag varit orolig på riktigt så hade jag givetvis sett det som ett större problem att han var så lugn). Det känns mest som att man "måste" kolla upp det när de varit lugna lite för länge. Det är en lugn kille i magen, det vet jag ju. :laugh:

Rutiner kommer ändras, det kommer du bli varse om... :angel: Så fort man tror man börjar få rutiner så ändras de (speciellt när de väl är ute)... :devil: Så det är jag övertygad om att du inte behöver bry dig om. Det är väl om man tycker att bebisen varit lugnare än vanligt i mer än ett dygn som man bör kolla upp det. Man kan ju försöka provocera lite rörelser med buffar eller att man dricker nåt sött iskallt. Då brukar de få fart! ;)

Det enda sättet att provocera fram rörelser på lillan är att äta, kommer väl ut ett matvrak sen :D;)
Buffar, dricka något kallt eller äta något sött har inte fungerat. Lite synd att det inte gått att provocera på det sättet eftersom hon sovit på båda ultraljuden. Herregud va vi kämpade för att försöka väcka henne, fick hoppa runt som en idiot på golvet, lägga mig på sidan på britsen, sköterskan buffade en massa på magen, testade dricka kallt osv, enda reaktionen blev ett leende på lillan och sen fortsatte hon sova :D:love:

Ah, såg att min tredje punkt kan tolkas på flera sätt. Nu blir det ju jul och allt så vi får väl visserligen en lite längre ledighet tillsammans än man brukar få, men det jag framför allt avsåg var att vi båda kommer att ha en period när man är huvudansvarig - dvs, sambon kommer också att ha en längre, sammanhängande period när han är helledig och ska rodda allt medan jag roar mig med plugg/jobb. Med storebror märkte vi att det verkligen gör skillnad för föräldraskapet :)

Ah, jag fattade det som att ni skulle vara tillsammans allihopa en längre period. Fast det ska vi försöka vara i samband med sommarsemestern, så pappa får ta en månad föräldraledigt eller så då också. :)

Sen tror jag att vi kommer dela som vi gjorde med Hugo. Vi delade att en jobbade 2 dagar i veckan och en 3 dagar i veckan. Vi får se om vi får ihop det, beror lite på hur mycket dagar vi måste ta ut och så. Vår förhoppning är att inte behöva skola in på dagis förrän till augusti - 14.

Det beror lite på om sambon tar tag i sitt körkort också. I dagsläget är han utan körkort och för att få Hugo fram och tillbaka till dagis krävs nästan ett körkort för de kallaste och regnigaste dagarna. Är det fint kan man ju promenera och efter sommaren lär man ju kunna cykla även med lillebror, men det är lite för långt i spöregn och superkyla för en så liten tycker jag. :)

Men han har varit en utmärkt pappa till Hugo ska jag tillägga, fast han inte haft en lång, egen period av föräldraledighet. Han har ändå skött huvudansvaret för barn, hus och hem. Får Hugo välja är det dessutom pappa som gäller. Alltid. ;)

Delvis kl

Kom nyss hem från BM,och lillen har sen i Fredags kväll vänt sig,så nu har han huvudet neråt. :D Allt lät bra med hjärtljuden,och jag följer kurvan bra,men börjar sakta men säkert sjunka lite från att ligga högt ner mot normalstrecket,så det är skönt,var ju lite orolig att han skulle vara stoooooor,eller att jag skulle ha en massa fostervatten då jag legat högt,men nu närmar jag mig som sagt normalkurvan sakta men säkert.

Vi har lagt upp det så att jag är hemma från Februari - Augusti (heltid) börjar sedan jobba 1 dag/vecka (det är för att jag går en steg1utbildning som jag vill slutföra så det blir utbildningsdagarna)
Så helamning blir det bara i 6månader är planen. Sedan börjar jag jobba heltid när lillgrabben är 7,5månad och då är pappan hemma i 7,5månad.
För oss är det jätteviktigt att dela.

I övrigt är det ok. Jag har det lite tufft just nu, tog bort ena hästen igår och det är skitjobbigt. Men,men det går över. Magen växer (är enorm! och det är tre månader kvar!) och lillen sparkar på rätt duktigt :)

Vad du är duktig! :bow: 100% jobbade jag senast i juni -10. :angel: Då blev jag sjukskriven när jag väntade Hugo, sen har jag som mest jobbat 60% (tre dagar i veckan) i ett halvår när jag började jobba efter att varit föräldraledig med honom.

*fortsätter på samma knapp*

På tal om föräldraledighet. Hur har ni funderat på att lägga upp det? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 320
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?