Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Härligt att höra! :laugh: Fast jag skulle vidhålla att en längre sammanhängande period av egen föräldraledighet är ett bra råd i allmänhet, om jag ska döma utifrån min bekantskapskrets :)

Jag tror du har rätt. Min sambo är nog inte den mest "manliga" här i världen och städar, diskar och tvättar hellre än jag. :love: :angel: Han vill ha ordning medan jag har lättare att leva i kaos. Det har dock blivit bättre hos mig sedan vi fick barn, innan dess fick han i princip säga åt mig vad jag skulle göra (som man i traditionella könsroller får göra som kvinna gentemot mannen istället). :angel:

Nu tycker jag att vi fått bra ordning på det hela. Men har man en pappa till sina barn som inte hjälper till lika mycket i hemmet så skulle jag också absolut förespråka en längre sammanhängande föräldraledighet för honom, ensam med barn och hem.

För mig är det viktigt att namnet inte ligger allt för högt upp på namntoppen för det är inte kul att heta samma sak som flera av sina klasskompisar när man börjar i skolan. (Såg nu att Melwin låg på 29:plats som var vårt förslag om det hade blivit en pojke ;) )
Sen tycker jag som du att det inte ska vara upptaget i närmsta vänkretsen.

Ett tjejnamn vi båda gillar är Alice, men det gick bort eftersom det ligger etta på namntoppen.

Håller för övrigt med er som tycker att killnamn är svårt, vi har knappt börjat prata namn än men vår gemensamma uppfattning är att tjejnamn är mycket lättare.

Vad har ni för "kriterier" för namnen? Vår utgångspunkt är (förstås :p) att vi ska gilla namnet och dess klang och att det ska passa den lilla som kommer ut, men vi kikar också lite på vad namnet betyder (och undviker vissa betydelser), undviker religiöst präglade namn och vill helst inte ha ett namn som ligger alltför högt upp på topplistorna, även om det inte är ett jättestarkt kriterium. Och så undviker vi namn som redan är "upptagna" av någon i bekantskapskretsen.

Mina kriterier är:
- Vi ska gilla namnet.
- Det ska "låta bra" tillsammans med Hugo.

- Jag ser gärna att det slutar på -o.
- Ett "riktigt" namn och inget "hittepånamn" som är så vanliga nu.
- Det får gärna finnas längre bak i generationerna i någon av släkterna (Hugo hette min mormorsfar - visste vi dock inte när vi bestämde oss för det namnet).

De kursiva är krav, medan de andra är önskemål. :laugh:

Härligt att höra! :laugh: Fast jag skulle vidhålla att en längre sammanhängande period av egen föräldraledighet är ett bra råd i allmänhet, om jag ska döma utifrån min bekantskapskrets :)

Jag håller verkligen med dig där uva, jag tror precis som du att en längre, sammanhängande period var av föräldraledigt är otroligt gynnsamt för alla.

Jag har ett skräckexempel i min bekantskapskrets där mamman tagit 100% av all FL för båda barnen, de dagar pappan tagit har de varit hemma båda två.
Pappan har inget som helst ansvar för barnen, han vet knappt när de bör äta, vad de bör ha på sig eller var saker finns. Riktigt sorgligt, och det får mig att uppskatta min sambo än mer som precis som jag anser att det är otroligt viktigt att dela på föräldraledigheten och att båda har lika stort föräldraansvar.

Samtidigt känns det helt sjukt att jag idag, år 2012, ska sitta och känna mig "stolt" över mina barns far...

*kl*
Här är det också svårt med namn, flicknamn är i det stora hela klart och det känns skönt. Det är ett namn som finns på topp 100 under 2011 men inte överdrivet högt upp, det låter bra (i våra öron ;)) och det passar med Stella (tycker vi ;))
Det pojknamn vi funderar på ligger betydligt högre upp, och även om vi gillar namnet oerhört mycket båda två så tvekar vi. Fånigt va? ;)

Vi har några namn vi är OK med,tex mitt favoritnamn har mannen som plats nr tre tex,hans favoritnamn har jag satt som fyra osv,vi har skrivit en varsin lista med namn vi kan tänka oss,sen gått igenom varandras och stykigt det som vi INTE gillar,kvar har vi alltså ca 8-10 namn gemensamt som vi kan tänka oss. :D

Jag hoppas dock att mannen går med på mitt favoritnamn så klart! Men sen får man ju se när lillen kommer ut,då kanske det inte alls passar! :p

Vill inte skriva ut namnet än,men är ca 2000 personer i Sverige som heter det. Plats nr två på min lista är det ca 4700 personer som heter,och namnet har en fin betydelse. Så vi får se vart det slutar! :D

*kl*
Här är det också svårt med namn, flicknamn är i det stora hela klart och det känns skönt. Det är ett namn som finns på topp 100 under 2011 men inte överdrivet högt upp, det låter bra (i våra öron ;)) och det passar med Stella (tycker vi ;))
Det pojknamn vi funderar på ligger betydligt högre upp, och även om vi gillar namnet oerhört mycket båda två så tvekar vi. Fånigt va? ;)

Flicknamn är myyycket enklare och jag hade flera bra namn på lager, men kom inte på ett enda pojknamn, och bara därför så visade det sig på ultraljudet att våran unge är en pojke ha ha! :D Men vi har nu iaf lyckats döpa magen, det gick hyfsat lätt trots allt. ;)

Vi väntar en flicka och har bestämt oss för vad hon ska få heta i tilltals namn. Men sen så har vi börjat fundera på pojknamn utifall att.... tänk om det kommer ut en pojke :p fast dom sa att det är en flicka... men här har vi mycket svårare att komma på ett namn vi gillar...

Imorgon ska jag till läkaren igen och få Förlängd sjukskrivning, återstår att se om det blir samma som nu eller om jag sjukskrivs på 100%.

Fick idag höra av en vän att det är sällan dom sjukskriver in i det sista till BF, utan att dom istället vill att man ska bli omplacerad på jobbet och söka havandeskapspenning?? :confused::crazy: Tycker själv att det låter konstigt då man blir sjukskriven av något just för att man verkligen inte kan jobba.

Jag är nu sjukskriven till 14 januari (BF 27:e), vilket FK har godkänt. De två sista veckorna brukar FK vilja att man tar föräldrapenning istället. Jag kommer dock inte kunna göra det eftersom vi bara har rätt till 15 timmar på dagis då och det fungerar inte. Så jag kommer få läkarintyg till dess att bebisen är ute (enligt min läkare). Sen om FK godkänner är en annan sak... :grin:

okej, då får jag se om jag också kan bli sjukskriven längre.... gå och jobba är inget alternativ och mina 15 h i veckan har bara det börjat bli en plåga och helt plötsligt har jag börjat få rejäla samandragningar av att röra på mig.. :crazy: .

Tänkte höra med er alla som redan har barn... hur hade ni era spädbarn första tiden hemma i huset, där dom ska vila o sova m.m.? Man sitter ju inte och håler i dom hela tiden... hade ni vagn eller säng i närheten? ex i vardagsrumme tdär man kanske själv är mycket på dagen..? Eller låg bebis o soffan ? Har fundeat lite på detta... vi ska ah bebis i vårt sovrum på nätterna vilket är på ovanvåningen vill inte så fort hon ska sova bära upp henne till sängen o lägga henne där.... hur tänker ni göra?? :)

När Hugo var liten ville han mest bli buren på. Så vi bar. Och bar. Och bar. Sen bar vi lite till. ;) Närhet är viktigt när de är så små. Men annars så kunde han ligga i babysittern (har en som har sån modell att det funkar direkt från födseln), sov han så kunde han ligga i spjälsängen när han var riktigt liten. Annars gick väl vagnen runt inne också ibland. Jag hittade lösningar som fungerade för dagen i alla fall. ;)

Vad du är duktig! :bow: 100% jobbade jag senast i juni -10. :angel: Då blev jag sjukskriven när jag väntade Hugo, sen har jag som mest jobbat 60% (tre dagar i veckan) i ett halvår när jag började jobba efter att varit föräldraledig med honom.

*fortsätter på samma knapp*

På tal om föräldraledighet. Hur har ni funderat på att lägga upp det? :)

Asch, jag vet ju inte hur länge jag kommer orka jobba 100% heller. Men just nu känns det jättebra.

Ang föräldraledighet så är vi föräldralediga tillsammans de två första veckorna, sedan provar jag att vara ensam med bebisen två veckor och efter det börjar jag jobba deltid beroende på hur snabbt jag återhämtar mig. Sedan är jag kanske föräldraledig heltid till hösten.

Vi bar vår dotter mest hela tiden. Satt vi i soffan och tittade på teve så sov hon på oss. Eller så ammade vi. Vi ville ha henne nära hela tiden :love:

*fångar en knapp*

Liten har tydligen försökt gräva sig ut idag ;) åtminstone har det känts så. Ett rejält tryck neråt och en ilande slags värk under en halvtimmas tid. Fixerade sig kanske? Kände inget sånt med första så jag har ärligt ingen aning :o

Har lite ångest över att jag måste äta, har inte ätit sen 9 imorse - då jag har svårt att bita igen efter tandläkarbesöket (rotfyllning av tand), så känner mig inte särskilt pepp på att äta. Försökt få i mig lite frukt & dyl men det gör bara ONT :crazy: Hoppas det blir bättre tills imorgon.

smyger in i tråden och smygläser och kan berätta hur jag/vi gjorde.

Vi bodde då i ett jättehus på nästan 400 kvadrat. På kvällen när vi gick upp till soffan så gjorde vi "kväll" när dottern somnade och då la vi henne i hennes säng, i sovrummet. Från början var det typ tio på kvällen och sen blev det tidigare och tidigare. Vi hade en "babywatch" som vi bar med oss om vi var runt i huset så vi inte hörde.

På dagarna hade vi en vagga först och sen en resesäng som hon sov i. Vi skramlade i köket och lagade mat och pratade, lyssnade på radio osv.
När hon var runt året började hon ha svårt att koppla av till det "oljudet" och då började vi ocskå få till en rutin med att hon sov efter lunch, och då började hon sova ute i vagne (vilket hon också gjorde mycket).

Sen första månaderna spontansov hon jättemycket dels i bärsjal/sele när vi bar eller också när hon låg "själv" på en filt och pratade med någon sak eller bara tittade på.

Vi har ju övervåning i lägenheten,där vi har sovrummen uppe,och kök,vardagsrum,tvättstuga/wc nere. Jag vet inte riktigt hur vi kommer att göra än,är rädd att lägga i soffan,för OM man behöver upp och kanske bara hämta telefonen som ringer så kanske lillen vaknar och ramlar ner,allt kan ju gå så jäkla snabbt!

Att bara ligga på golvet (på någon madrass/kudde) vet jag inte heller om jag vill då vi har hundar,inte för att dom kommer skada bebis på något sätt,men jag vill inte att dom ska vara för på/nära.

Att sova i vagnen kommer han nog få göra,fast vi kommer nog plocka av själva liggdelen och bara ta in den,och ha underredet ute i förådet (brevid ytterdörren) för våran hall är så smal,så då kan han ju sova i den ståendes på golvet,då blir han ju lite skyddad från hundar som vill pussa också! :D

Sen får man ju se vad för slags rutiner han få,om han sover flera timmar på raken en viss tid på dygnet kanske jag bär upp honom i spjälsängen så han får vara lite ostörd,och sen har vi en sån där grej man kan höra bebisen i som jag inte kommer på vad det heter just nu... :p

Åhhh,jag måste ju även berätta min lycka! Har ju haft en HEMSK halsbränna från v 15 typ,har varit så strupen har krampat i hop sig (har kännts som det iallafall...) knappt kunnat sova,och fått upp sura uppstötningar när jag sovit så jag har vaknat med andnöd nästan,för det går inte att ta riktiga andetag när det bara bränner och krampar! Jag har inte vågat rapa,och i bland har man fått kasta sig upp ur sängen så man blir ståendes,för man kände liksom hur det "rann över"... :crazy:

MEN,i natt har jag sovit hela natten! Inte en tillstymmelse till halsbränna under hela natten,och ingeting alls under dagen heller! Lillen ligger ju med huvudet neråt nu sen nån dag tillbaka,så jag vet inte om det är det som gjort att det lättat,men jag är sååååååå glad över det!!!!!! :D

Jag kunde sova i 7 timmar på raken i natt,det har jag inte gjort sen jag blev gravid! :bump::banana: Sen vaknade jag enbart pga att jag "bara" var kissnödig,och det är ju ingenting! :D

Nu får jag hoppas att det håller i sig bara,men det vågar jag inte hoppas på... Men en natt var helt underbart att få. :bow:

För övrigt så är fosterrörelserna fortfarande annorlunda... Förr var det ju sparkar så hela magen hoppade,nu känns det mest som han bara bökar runt lite där inne,man ser hur hela magen rör sig som en våg typ,men som sagt,inga sparkar.. Kan det vara så att det är för trångt för det redan? Är ju bara i v 31+3 i dag,och vissa klagar ju på att sparkarna gör ONT nu,men jag har som sagt inga sparkar,utan bara bök...

Bör jag vara orolig över det,eller är det helt enkelt så att det är trångt,eller att vissa sparkar bara inte? För hela magen rör sig för fullt när han flyter runt där inne,så det är ju full fart på honom..

Jag har knappt känt några sparkar alls den här gången. Bara en massa bökande. Jag är inte orolig för lillebror i alla fall. Han bökar ju på precis som du beskriver. :)

Och du, gud vad skönt att få sova så bra! :bump:

*fortsätter på samma knapp*

I morse efter någon timme när jag kommit upp så började jag få "migränprickar" för ögonen, känna mig yr och allmänt hängig. Jag körde sonen till dagis och nästan på en gång jag kom ut och fick sval, frisk luft försvann "migränprickarna" från ögonen i alla fall.

När jag kom hem och hade vilat en stund tog jag blodtrycket, 88/44. Inte så märkligt att jag kände mig yr... :crazy: Aja, nu är det i alla fall mycket bättre.

Oj jäklar, inte konstigt att du kände dig lite hängig :crazy: jag känner mig också sjukt yr ibland och armarna domnar, men det är inte lågt blodtryck utan att bebisen ligger och trycker på något blodkärl enlgit barnmorskan.

KL

Min pojkvän fick känna på magen hos barnmorskan i måndags och fick känna huvudet, rumpan och fötterna på bebin. Han verkade dock tycka att det var lite läskigt och har sedan dess bara drömt massa konstiga bebidrömmar :D en natt drömde han att bebisen föddes och mådde bra, men hade jättestora händer med långa fingrar. Sen drömde han att han kom hem från jobbet och ertappade mig när jag tog fram bebisen ur magen och gullade med den, sen kunde jag sätta tillbaka den igen :p hahaa, det är på tiden att han börjar drömma skumma bebisdrömmar, jag har redan gjort det i flera månader ju :p :angel:

Haha,inte bara min som drömmer konstiga drömmar då! :p

Nu har vi packat kartonger och sorterat i över 2 timmar,PHUUUU! Insåg att jag knappt kan böja mig frammåt längre,när man gick och plockade från golvet så vart det skitdrygt efter några böj.... Plus att jag var iväg på dagen och fixade stallet också (2 hästar),och bar en massa vatten ut till hagen..

Nu blir det tacos,och sen bonde söker fru,för nu tycker kroppen att det får räcka för i dag! :p

Lågt blodtryck har jag alltid haft. När jag varit gravid har jag haft det extra lågt, så det var egentligen inget nytt. En gång hos BM medan jag väntade Hugo så var det så lågt att hon tittade på mig och frågade om jag verkligen var vaken och inte hade svimmat. ;) Minns att undertrycket var något vid 33-35 då.

Jag tror inte att min sambo drömmer något om bebisen. Han har inte sagt nåt i alla fall. Fast hos oss så är vi ganska väl däckade när vi väl får sova, så det finns nog inte utrymme för några drömmar. Knappt för någon av oss. Sen tror jag att det är annorlunda när vi väntar andra barnet, det är liksom inget nytt som händer nu. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 319
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård