Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Åh, jag tror lillebror hittat mina revben! :eek: :mad: Det gjorde aldrig Hugo. Men nu kan jag stämma in i den galna kören som säger att det gööööör oooont! :crazy:

Och herregud, det är 10 veckor kvar till BF. Ska det vara så här hela tiden till dess..?!

Du,jag är så öm över revbenen så jag är nästan bortdommnad på vissa ställen,... :crazy:

I dag har lillen varit hur aktiv som helst i magen,knappt haft en lugn stund,och sen de senaste 3-4 timmarna har han hoppat så hela magen rört sig. Är det normalt att dom går från 0-100? Vet ju att dte kan var farligt om man inte känner dom så mycket,men från att känna lite då och då,till att magen studsar åt alla håll och kanter,kan det vara någon risk för något?

Har även haft en ilande värk i ljumskarna,och sen ner mot blygdbenet,vet inte om det kan vara så att han håller på att fixera sig nu,för jag har "bara" haft sparkar uppåt nu i kväll...

Du,jag är så öm över revbenen så jag är nästan bortdommnad på vissa ställen,... :crazy:

Numer har jag faktiskt blivit rätt tacksam över att ha en lugn liten i magen :D. Det med "ilande värk" mot blygdbenet. Jag känner en del rörelser där, efter bm-besöket igår fick jag veta att det är för att liten vrider på huvudet. Igår kände vi små buffar av fossingarna både jag och mannen. Mys :love: Det som gör mest ont är när liten trycker ut rumpan, jag får som en stor böld på magen :angel:

Min förra BM förklarade att det var viktigt att ha ett bra järnvärde vid förlossningen om man förlorade mycket blod. Risken för blodbrist var jättehög annars. Man återhämtade sig snabbare efter en större blodförlust om man hade ett bättre blodvärde.

Efter att ha varit livlig ett par dagar så verkar lillebror ha gått tillbaka till sitt lugn och småpillande där inne. Jag känner ju honom lite då och då, men han sparkar inte, utan mest att det känns som att han bara vänder och vrider eller ligger och plockar med nåt. :p

Hallå flickor,hur löser ni problemet med vinterjackor? :eek:

Jag plockade fram min igår för det skulle vara så kallt i dag,sen när jag provar den inser jag att det finns ingen möjlighet att kunna knäppa den,och då är det endå en ganska bylsig Everestjacka! :eek::(

Vad sjutton gör jag nu? Vill ju inte lägga allt från 1000-lappen och upp på en jacka som används i kanske 8-10 veckor bara,men samtidigt så lär jag ju kunna få igen jackan! Har funderat på typ sånna där korta "snowboardjackor",men det täcker ju inte rumpan,och jag är en riktig fryslort!

Men om jag ska köpa en liknande jag har nu så lär jag gå upp en jäkla massa storlekar,och då blir den ju alldeles för stor i ärmarna och allt istället..

Jag hade inte en tanke på att vinterjackan INTE skulle passa! :crazy: Tack och lov så ska det bli "varmt" igen from i morgon,men snart är väll minusgraderna här för att stanna säkert...

Vad ni skriver och skriver! Jag hänger ju inte med i svängarna :D

Hallå flickor,hur löser ni problemet med vinterjackor? :eek:

Jag har en del jättestora (och inte så vackra, men det får omgivningen köpa :p) jackor som jag haft när jag burit sonen i sele, så dem kör jag på nu. Jag har dock börjat titta efter en bärjacka nu, eftersom jag hoppas att vi ska kunna bära bebisen lika mycket som vi bar storebror, och många bärjackor fungerar som gravidjackor också, t ex denna http://mammabarn.se/visa_produkt.asp?id=925&t=Mamajacket+med+b%E5da+panelerna och åtminstone på bilderna ser det ju ut som en jacka man skulle kunna ha flera vintrar.

*kl*
Vecka 34+2 idag, min bebis verkar väldigt lugn jämfört med övriga vildingar i tråden. Jag går i stödstrumpor konstant för att över huvud taget kunna känna igen mina fötter, men annars så har jag det nog rätt bra trots lite självdiagnisticerad falsk ischias. Kan till exempel stolt rapportera att jag klippte tånaglarna helt själv här om dagen ;)

Mustasukka - hoppas att din lilla stannar inne till helgen!

Jag vet inte riktigt. :p

Jag kan fortfarande knäppa mina jackor (en Canada Goose och en vindjacka från Land Lake). Jag kunde ha de hela förra graviditeten också. Jag åkte till förlossningen i min vanliga vindjacka förra gången. ;)

Men jag har en stoooor, bylsig dunjacka i garderoben som jag hade när jag var uppe i stugan förra graviditeten. Den är grymt ful, men väldigt skön. Den får komma fram om jag inte skulle kunna knäppa jackan när det är kallt. :D

Vad snygg den där jackan var! :laugh:

Vad glad jag blir när jag läser att din bebis är kvar i magen! Jag har tänkt på dig och undrat hur det gått! Jag tyckte det var tyst från dig så länge, så jag funderade på om bebisen kanske tittat ut...

Jag har också funderat över det där med vinterjacka. Kan dra upp dragkedjan i min varma gosiga didrikson parkas, men jag får nog inte växa mer om det ska funka hela vintern.
Nu när du länkade till bärjackan kom jag på att jag ju faktiskt har en sån :idea:.
Den användes inte på hela förra vintern då Storan mest ville gå eller åka pulka.
Min är dock inte lika snygg som i länken.

Vad gullig du är! :) Lugnet börjar infinna sig här för mig faktiskt, v 34+0 var mitt stora mål så även om jag vill att bebisen ska stanna kvar till fullgången tid och helst även tills min nuvarande kurs tar slut :p så känns det ändå jättebra. Senare nu i veckan ska jag till specMVC och planera för borttagning av cerklaget, vilket de sagt att blir någon gång i vecka 36, och sedan är det ju faktiskt december - var tog den här hösten vägen egentligen? :eek:

Vilken bärjacka är det du har? Någon du rekommenderar?

Jag köpte aldrig någon bärjacka med sonen eftersom jag nästan uteslutande burit honom på magen och då fungerar jättejackor bra, men nu vill jag ha en som man kan bära på ryggen med för att vara lite rörligare när jag dessutom har ett självgående barn att hålla ordning på :p

Vad spännande! Alltså, om cerklaget gjort sin nytta, finns risken att det sätter igång typ... På en gång då? :o

Jag tycker också att hösten gått tokfort! Jag sitter och tittar på julklappar (eh, onlineshopping är farligt). Tack och lov så är det i år enkelt till alla äldre generationer eftersom sonen tagit sitt första dagisfoto... ;) Till mina syskon köper vi inget, utan köper till syskonbarnen istället. VARFÖR är det lättare att hitta på grejer till syskonbarnen än till min egen?! :eek:

Bärjackor var ju en smart uppfinning! Sån måste jag köpa!

Här är allt bra, v26 idag. Trött, lite ont & allmänt nedslagen men det är på grund av att jag ska ta bort min gammelhäst i helgen. Sen underlättar det inte att det är mkt stress på jobbet och att jag har mkt med min steg1 utbildning just nu.
Sen är alla djur sjuka samtidigt känns det som så stressen är stor kring det också.
Nåväl. Gnällt färdigt.

Den här graviditeten har mest känts som en jobbig transportsträcka fram till bebisen ska titta ut.. orkar inte glädjas mkt åt graviditeten i sig & det har varit mkt jobbigare graviditet än med mina två tidigare barn. Sparkarna är iaf mysiga :) Det är en aktiv liten grabb därinne ;)

På det svarar jag... ingen aning! Det låter som en bra sak att fråga när jag är där :p. Men det kan ju inte vara så att det smäller till och man börjar få värkar, tänker jag, för det är ju ingenting som cerklaget kan påverka, utan om det "drar igång" så är det väl snarare i så fall att jag börjar smygöppna mig som sist. Sedan har jag ju fått progestorontabletter hela tiden också, så de kan ju också ha ett finger med i spelet för vad som händer antar jag.

Julklappar! :eek: Ska man behöva ta itu med det också? :o Jag som inte ens har klarat av sambons födelsedagspresenter än, och han fyller snart... Fast julklappar till sonen har jag ändå lite pejl på vad han kan tänkas uppskatta, och så har vi sagt att han ska få en dock med ett litet sköt-kit när bebisen kommer också :)

(Hur har det gått med att flytta bak bilbarnstolen förresten? Jag tänkte faktiskt på dig när vi äntligen gjorde slag i saken och flyttade bak vår i förra veckan :D)

Håller tummarna för att bebisen bestämmer sig för att stanna tiden ut i alla fall! :laugh:

Jag har funderat på sånt som "berättar" om lillebror för blivande storebror också. Men jag tror inte han greppar det än helt, han är ju bara 1½... Det finns ju en massa bra böcker om att få syskon, men han har inte fattat tjusningen med böcker än! ;) En docka kanske är lättare för honom att förstå ändå... Det kanske kan vara en idé! Tack! :idea:

Mycket av mina julklappar blir onlineshoppning, jag klarar inte av att springa runt på stan med dessa sammandragningar... :cool:

Att flytta bak honom i bilen gick relativt smärtfritt. Första dagen skrek han tills jag startade bilen, sen har det inte varit ett pip om det mer. Det var som han hade ett halvhjärtat försök till att slippa det hela, men när han insåg att jag menade allvar så var det väl bara att gilla läget. ;)

Min vinterjacka går fortfarande att stänga... men är bara i vecka 28. :) så det är möjligt att det blir svårare lite längre fram.

Men jag hade inte tänkt att köpa någon för att bara kunna ha i några veckor. Så vi får se hur vi löser de.

Jag har funderat på sånt som "berättar" om lillebror för blivande storebror också. Men jag tror inte han greppar det än helt, han är ju bara 1½... Det finns ju en massa bra böcker om att få syskon, men han har inte fattat tjusningen med böcker än! ;) En docka kanske är lättare för honom att förstå ändå... Det kanske kan vara en idé! Tack! :idea:

På tal om syskonböcker så hittade jag två på biblioteket som jag verkligen tyckte var sympatiska, "lille Storebror" av Christina Cronsioc och "Nejlika och lilla lilla syster" av Hanna Zetterberg Struwe, men de verkar inte gå att köpa längre :(. Annars var de så lagom - de tog inte upp svartsjuka (jag känner inte att vi behöver lyfta det temat förrän om det inträffar :p), utan handlade mycket om hur små bebisar är - att de inte kan så många saker men att de blir lite roligare med tiden. Och Nejlika-boken hade dessutom båda föräldrarna helt naturligt närvarande hela tiden :). Så om någon har någon av de böckerna liggande och skräpande så finns det en hugad spekulant här ;)

Med dockan tänker jag att det - kanske, man vet ju aldrig vad de tycker :p - kan vara roligt för storebror att kunna bada/byta blöja/mata när man gör de sakerna med bebisen. Eller så vill han bara hjälpa till med den riktiga bebisen, vem vet? :p

För vår del gick flytten till baksätet väldigt smärtfritt faktiskt, dels är ju sonen äldre än din och dels så hade han ju haft veckor på sig att sikta in sig på att han skulle ha den där spegeln som du tipsade om bak hos sig :D

Nej, svartsjuka vill man ju inte berätta att de ska känna! :D

Jag hittade en docka som ligger i kundkorgen nu... Jag pratade med min mamma nyss som poängterade att det nog var bra att tänka på att inte kalla dockan för bebis... Han kan ju inte riktigt behandla dockan och bebisen lika. ;) :angel:

Spegeln är grymt praktisk tycker jag! Så länge det är ljust ute... Värre när jag skulle försöka köra på motorvägen i mörkret och hålla koll på H så att han inte somnade medan jag dessutom inte såg honom! Han svarar inte när man pratar med honom heller, även om han är vaken. Måååånga sånger blev det... Sen insåg jag att han somnat i alla fall. :grin:

Nej, ska de vara svartsjuka så får de i alla fall komma på det själv :D

Bara för att jag gnällde så lyckades jag faktiskt hitta Nejlika-boken på ett ställe, så jag har också shoppat loss nu. Blev en bok om hur bebisen har det inne i magen och en julklappsbok också :)

Håller helt med om spegeln, just för att hålla koll på vaken-statusen. Men jag har inte kört med den i mörker än!

Jag bytlånade jacka med min svägerskas kille förra hösten. Tvättade och tänkte lämna tillbaka den för ett par veckor sen men sen prrovade jag den och bestämde sen att han inte alls får tillbaka den! Ultimata jackan för min del, tror den kommer från Dressmann. Han var ändå inte så förtjust i den å har inte uttryckt nån vilja att ha tillbaks den, plus att det går nog ingen större nöd på honom i min jacka heller, som jag köpt för 900 spänn dagarna innan vi bytlånade :D

I övrigt har jag en karl som drar L/XL så det ska nog inte vara nåt problem dessa sista 2 månader.

Haha, jag gjorde precis lite efterbeställningar av dagisbilder så det ska räcka till alla... :angel: Bara fotoramar som fattas, sen är jag klar med julklappsinköpen till min sida av släkten. Sambons sida struntar jag i, det får han fixa själv (bortsett från farmor och farfar, de föll in under dagisbilderna). ;)

Beställa julklapparna törs jag inte utan sambons godkännande. :angel: Men de ligger i kundkorgen nu i alla fall och väntar på hans godkännande. :D

Karolajna: Helt klart nackdelen med att ha en sambo som drar samma storlekar som en själv... Fast herrmodellerna är ju oftast lite större över magen i alla fall. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 323
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025