Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Hallå flickor,hur löser ni problemet med vinterjackor? :eek:

Jag har lånat en jacka av min moster som funkar utmärkt! Ser ut som en valross i den men man får väl stå ut :D Och om/när den blir för liten har jag även min kusins "gravidjacka" till låns.

Det är bara att sno, låna eller "råka ta fel" så löser det sig :)

Haha ja, svägerskans kille drar väl snäppet större än mig men tur i oturen att han hade en jacka modell större som han själv inte gillar :p

Sambons jackor drunknar jag i, gravid eller inte och då är han inte skitstor, ca 185 cm/90 kg. Men har så lång rygg så han måste nästan alltid ha XL annars glipar det i ryggen, tur för mig även där :D

KL

Jag tror förresten jag fick typ förvärkar igår kväll? :crazy: Flera sammandragningar i tät följd och superont i magen (typ mensvärk från helv*etet i hela magen :crazy: ). Som tur va gick det över efter en stund, annars hade jag nog nästan ringt förlossningen o frågat lite. Hur illa ska det bli innan man ringer? Jag är nog lite väl nojig :o

Fick veta att min mamma ansökt om att få vara ledig till och med den 14e januari så att hon ska kunna ta Isaac om/när vi behöver åka till förlossningen. Så, så länge bäbisen inte blir mer än 9 dagar över tiden så är barnvakt löst iallafall :D Underbar mamma man har :love:

Tror hon köpt graviditetskläder till mig för närmare tusenlappen, jag har fått en vinterjacka som magen passar i, hon har köpt mig en barnvagn! Känner mig lyckligt lottad!

Idag har det dessutom varit riktigt livat i magen för omväxlings skull. Det har inte gjort ont, inte alls. Men liten har rört sig väldigt :D Sura uppstötningar trodde, eller snarare hoppades jag på att slippa denna graviditeten. Men igår kom dom som på beställning och det har fortsatt idag :(

Ska dessutom få träffa sjukgymnast, vet inte om jag nämnde det. Pga att mina ben domnar bort + mjölksyran. Barnmorskan trodde det berodde på att fogarna/bäckenet klämde åt någon nerv för mig. Så får vi se om det hjälper något.

Min mamma är hemma om dagarna, så vi har barnvakt dygnet runt. Det stora kruxet är väl att det är hon som är anställd som chaufför till förlossningen också. Men blir det nattetid så mamma måste vara kvar hos en sovande Hugo får pappa hoppa in och köra istället. :)

Min mamma har också köpt en barnvagn till oss, hon som betalade syskonvagnen. Hon har dessutom köpt en hel del kläder till lillebror och hon måste ju vara rättvis hela tiden, så jag har en känsla av att det finns en hel del till Hugo också. :D

Vi har bra mammor helt enkelt! :love:

Hoppas sjukgymnasten hittar något som hjälper!

Jag har sån tur att jag fått låna jacka av en kompis som fick barn i januari och min mage är ungefär lika stor som hennes var :)

Var till en vän idag och gosade med hennes 5 dagar gamla son, nu vill ja ännu mer att det ska vara dags! :love:

Lite funderingar efter jag vart där.
Hon hade det lite knepigt att få igång amningen och första natten hemma hade sonen sovit 4-5tim i sträck och dagen efter när hon var in på vägning hade han gått ner i vikt. Hon fick då skäll att hon inte hade väckt honom för matning. Nu måste hon väcka honom var tredje timme för att mata. Ibland tar de ca 1tim innan hon lyckas väcka honom. Jag har aldrig hört att man ska göra så?! Vaknar inte bebisen av sig själv om hon/han är hungrig? Kanske ska tillägga att hon både ammar och ger ersättning nu (rekomendation från bvc).
Hur gjorde ni med era nyfödda? Vad har ni hört att andra gör med sina nyfödda?

Var till en vän idag och gosade med hennes 5 dagar gamla son, nu vill ja ännu mer att det ska vara dags! :love:

Lite funderingar efter jag vart där.
Hon hade det lite knepigt att få igång amningen och första natten hemma hade sonen sovit 4-5tim i sträck och dagen efter när hon var in på vägning hade han gått ner i vikt. Hon fick då skäll att hon inte hade väckt honom för matning. Nu måste hon väcka honom var tredje timme för att mata. Ibland tar de ca 1tim innan hon lyckas väcka honom. Jag har aldrig hört att man ska göra så?! Vaknar inte bebisen av sig själv om hon/han är hungrig? Kanske ska tillägga att hon både ammar och ger ersättning nu (rekomendation från bvc).
Hur gjorde ni med era nyfödda? Vad har ni hört att andra gör med sina nyfödda?

Jag väckte Isaac var fjärde timma för att amma, dygnet runt. Annars så sov han mest igenom dagarna och nätterna.

Oj,ska man göra det alltså? :o:eek:

Hur sjutton ska jag fixa det här,jag kan ju INGENTING om bebisar! :crazy::cry:

Oj,ska man göra det alltså? :o:eek:

Hur sjutton ska jag fixa det här,jag kan ju INGENTING om bebisar! :crazy::cry:

Det går bra! Jag var 19 år och visste ingenting om spädbarn, första tiden och allt det där. Barnmorskorna gjorde mig mest förvirrad. Det var min mamma som lärde mig hur jag skulle amma, resten löser man med sunt förnuft. Självklart kan en liten bebis inte klara sig utan mat utan måste ammas regelbundet (bra om man får rutin på det dessutom! Då blir det en vana och de blir "hungriga" regelbundet). Jag fick dessutom ett barn som aldrig skrek, så visste aldrig när jag gjorde fel :D

I regel behöver man inte väcka dem, utan kan med gott samvete njuta av de timmar av sömn som man får. Är bebisen lite slö av någon anledning kan det dock hända att blodsockret sjunker och de bara sover vidare istället för att vakna när de är hungriga, det är om det inträffar som man kan behöva väcka dem en period!

Vi gtalkade under hela min "shoppingrunda", så det var bara att klicka iväg beställningen när den var klar :D. Idag ska jag se om jag hinner kika på lite andningslarm!

I regel behöver man inte väcka dem, utan kan med gott samvete njuta av de timmar av sömn som man får. Är bebisen lite slö av någon anledning kan det dock hända att blodsockret sjunker och de bara sover vidare istället för att vakna när de är hungriga, det är om det inträffar som man kan behöva väcka dem en period!

Men som i mitt fall där bebisen aldrig sa till, så var 4 timmar en bra riktlinje. Hade jag ammat vid 8, så visste jag att vid 12-snåret så behövde han få mat igen. Han följde sin kurva spikrakt, åt friskt - men var som sagt både tyst och gillade att sova som liten (tänk om det var så nu :angel: ). På bb brukar de i regel gå ner i vikt, och man får oftast inte gå hem förräns kurvan har vänt (alltså att vikten börjat öka igen). :)

Men som i mitt fall där bebisen aldrig sa till, så var 4 timmar en bra riktlinje. Hade jag ammat vid 8, så visste jag att vid 12-snåret så behövde han få mat igen. Han följde sin kurva spikrakt, åt friskt - men var som sagt både tyst och gillade att sova som liten (tänk om det var så nu :angel: ). På bb brukar de i regel gå ner i vikt, och man får oftast inte gå hem förräns kurvan har vänt (alltså att vikten börjat öka igen). :)

Eftersom sonen var så prematur så matade vi också efter klockan tills han blivit stark nog att säga till själv, men när han visat att han följde sin kurva genom att amma på sina egna signaler, så släppte vi på det allteftersom och kunde få lite mer sammanhängande sömn själva (eller inte, om han var hungrig oftare än vad klockmatningen hade gett ;)). Så den första tiden är väl den som är "nervösast" ur matningshänseende, sen lär man ju känna just sin bebis samtidigt som de blir robustare vartefter de växer :)

Man lär sig som både uva och Ferrari skrivit. ;)

Första natten hemma ställde vi klockan med Hugo, för vi visste inte när han skulle vakna. Vi hade tre timmars intervaller enligt BB. Han vaknade innan klockan och ville ha mat, så det var bara att rätta sig efter det och sen sova så länge man fick. ;)

Hugos vikt:
Född: 3252 g
24 timmar: 3050 g - tidig hemgång från BB eftersom jag inte ville vara kvar
48 timmar: 2995 g
4 dygn: 3100 g
9 dygn: 3300 g

Vill påstå att det är en helt normal viktkurva på ett spädbarn. :)

Dagens mage (och nej, spegeln har inte blivit putsad än):

lillebrorv292004.jpg

Vecka 30 (29+2)

Snor sista knappen..

Tack för tips om sjalar, har kollat in den tråden som rekommenderades så nu är jag ännu mer övertygad om att jag ej behöver en vagn :) går ju oavsett alltid att ordna i efterhand.

Nu har jag äntligen fått svar från försäkringskassan och det verkar som jag har fått grönt ljus, dom har skickat mig ett brev med deras belsutande uträkning om min årsinkomst jippi :)
Nu har jag bara en fundering, finns det något jag kan göra så att jag slipper jobba fram till sista dagen innan barnet föds? nu menar jag finns det någon typ av annan ersättning än föräldrapenning man kan ta ut i förskott?
Mitt problem är ju att jag är arbetslös, men får ingen arbetslöshetsersättning, därför jobbar jag extra och 'stämplar' (utan ersättning) de dagar jag ej har jobb. Så jag har inget att bli sjukskriven från, graviditetspenning får jag ju bara som jag förstått det om jag har för jobbiga arbetsuppgifter (springvickar på förskola och fritids).

Jag borde ta och ringa försäkringskassan igen men det är sån köööö så jag skriver här istället :)

Fiiin mage!

Jag slänger också in en,v 30+4:

Alltså,det går inte att lägga in från photobucket längre ju!

Edit: NU då?

005-1.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 323
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025