Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Svante var likadan med sömnen men nu har jag tröttnat, jag blev ett vrak eftersom jag inte kan somna medan han ammar så jag sov bara en knapp timme i stöten :crazy:

Vi gjorde som så att jag helt enkelt gick ut i vår gäststuga och sov ett par nätter, dels fick jag sova och dels fanns jag inte där att snutta på. Ett tag efter det så åkte vi till mina föräldrar och då sov Svante hos min mamma medan jag och sambon åkte till deras sommarstuga och sov, helt fantastiskt :love:
Efter det har min sambo fått ha "nattvakten" och efter tips från BVC så ger han honom bara lite vatten från flaska när han vaknar, de behöver ingen mat under natten. Det har gått lite upp och ner men på det stora hela har det gått jättebra! I natt somnade han 20.30 och sov till 01 då han fick en liten slurk vatten och somnade om och vaknade igen 03.30 för en liten slurk vatten till. Sedan vaknar han när sambon går upp kl 05.30. Då ammar jag och ibland somnar han om och ibland inte.

Det här verkar funka för oss men ni får testa er fram vad som funkar för er :)

Vi ska på bröllop i helgen och jag tänker nog lämna henne hos mina föräldrar då.. I natt var hon vaken mellan 3 och 6 och då var hon med min sambo och åt ingenting, så hungrig kan hon väl inte vara. Hon äter jättebra dagtid. Jag övar som en galning med vällingen och nu äter hon faktiskt en hel deciliter.. hihi!

Jag känner att helgen kan vara ett ypperligt tillfälle att sluta amma ;)

kl

Det var längesen jag skrev i tråden nu. Kikar dock när ni andra skriver men kommer mig aldrig för att göra ett eget inlägg. Men nu så :)
Lille T växer så det knakar. På bara 10 dagar lyckades han få 7 tänder så vi har haft en rätt jobbig period som nu äntligen verkar klinga av.

Jag stör mig så enormt på min omgivning just nu. Egentligen borde jag inte vara förvånad att alla ska tycka saker om allting, men förut har jag liksom kunnat tåla det. Förut var det mycket om hur han sov, nu är den ständiga frågan "ammar du fortfarande?".

JAAAAAA jag ammar fortfarande!!! Ture är bara 8,5 månad, det är inget konstigt att amma då?? Ändå verkar det på folk i största allmänhet som att det ju är EXTREMT sent att fortfarande amma. Vilket jag känner är helknepigt, men ändå tar åt mig av när folk kommenterar. Ture ammar nattetid. Han vaknar fortfarande rätt många gånger på natten. Vi samsover och han snuttar lite på natten. So what? Det är väl min ensak? Åh, jag blir galen på sånt.

En annan sak folk i största allmänhet vill veta är när han ska börja på dagis. Jag och min sambo har kommit överens om att han ska skolas in redan i januari (då kommer han att vara lite mer än 1 år), då det underlättar om jag vill jobba någon dag då och då, kanske 50 % i början. Detta är ju SKAMLIGT enligt omgivningen. Så tidigt att börja på dagis, stackars barn! För vår del känns det helt okej. Ture har aldrig ogillat att bli "passad", är otroligt social och fullkomligt älskar att vara med andra barn. Han kommer nog troligtvis stormtrivas på dagis. Dessutom handlar det ju inte ens om heltid utan snarare kanske max 1-2 kortdagar i veckan.

Oj, vad långt detta blev. Men jag var tvungen att skriva av mig. Jag förstår verkligen inte varför alla måste ha åsikter om allting jämt och ständigt? Och om man nu måste tycka saker, kan man inte hålla det för sig själv då?

Det som stör mig allra mest är väl att jag bryr mig och störs av det ;) Istället för att bara kunna rycka på axlarna och tänka "spelar roll vad dom tycker".

Äsch, här ammar vi på, och inte bara nattetid utan även på dagen då lillan känner för det, oftast som mellanmål.

Och dagis har vi sökt plats från feb, när vi får plats är en annan sak, men jag börjar vara lite sugen på att börja jobba igen, men vi har inga planer på att ha henne heltid på dagis eftersom att vi är lite sugna på syskon. Så vi kommer gå om lott som plan. :)

kl

Det var längesen jag skrev i tråden nu. Kikar dock när ni andra skriver men kommer mig aldrig för att göra ett eget inlägg. Men nu så :)
Lille T växer så det knakar. På bara 10 dagar lyckades han få 7 tänder så vi har haft en rätt jobbig period som nu äntligen verkar klinga av.

Jag stör mig så enormt på min omgivning just nu. Egentligen borde jag inte vara förvånad att alla ska tycka saker om allting, men förut har jag liksom kunnat tåla det. Förut var det mycket om hur han sov, nu är den ständiga frågan "ammar du fortfarande?".

JAAAAAA jag ammar fortfarande!!! Ture är bara 8,5 månad, det är inget konstigt att amma då?? Ändå verkar det på folk i största allmänhet som att det ju är EXTREMT sent att fortfarande amma. Vilket jag känner är helknepigt, men ändå tar åt mig av när folk kommenterar. Ture ammar nattetid. Han vaknar fortfarande rätt många gånger på natten. Vi samsover och han snuttar lite på natten. So what? Det är väl min ensak? Åh, jag blir galen på sånt.

En annan sak folk i största allmänhet vill veta är när han ska börja på dagis. Jag och min sambo har kommit överens om att han ska skolas in redan i januari (då kommer han att vara lite mer än 1 år), då det underlättar om jag vill jobba någon dag då och då, kanske 50 % i början. Detta är ju SKAMLIGT enligt omgivningen. Så tidigt att börja på dagis, stackars barn! För vår del känns det helt okej. Ture har aldrig ogillat att bli "passad", är otroligt social och fullkomligt älskar att vara med andra barn. Han kommer nog troligtvis stormtrivas på dagis. Dessutom handlar det ju inte ens om heltid utan snarare kanske max 1-2 kortdagar i veckan.

Oj, vad långt detta blev. Men jag var tvungen att skriva av mig. Jag förstår verkligen inte varför alla måste ha åsikter om allting jämt och ständigt? Och om man nu måste tycka saker, kan man inte hålla det för sig själv då?

Det som stör mig allra mest är väl att jag bryr mig och störs av det ;) Istället för att bara kunna rycka på axlarna och tänka "spelar roll vad dom tycker".

Så fort du får barn blir du allmän egendom, alla har rätt att säga och tycka vad de vill ang dig! Men skit i vad folk säger!!

Jag hade gärna fortsatt amma, men slutade för 2 dagar sen. Lillan är mjölkallergiker och det är rätt meckigt att äta mjölkfritt bara för att amma ngn gång på natten. Dessutom sover hon så sjukt dåligt Och vi fick råd av dietist att sluta amma.

Vår tjej kommer börja när hon är drygt 13 mån. Då kommer jag jobba 80% och jag jobbar ju skift, så barnen kommer gå 15-20 h i veckan. Hon kommer gå 3 mån och sen ska min sambo vara hemma 2 1/2 månad över sommaren! Sonen började när han var 14 månader och han har aldrig tagit skada av det, men så har han aldrig gått heltid heller!

Här låter det nästan tvärtom, alla tar för givet att jag fortfarande ammar. Nu är Elina visserligen lite yngre, blev 7månader i fredags!
Alltså det här med dagis.. Vi kommer förmodligen inte ha nåt val än att låta henne börja ganska tidigt, just nu tar vi ut nästan full föräldrapenning så dagarna tar ju liksom slut...

Kl
Elina sitter helt själv nu! Inte full kontroll så klart, men hon fixar det! Hon börjar förmodligen krypa när som helst, hon står och gungar på alla fyra så fort man sätter ner henne på golvet:D
Dessutom börjar vi ÄNTLIGEN få in bättre sömnrutiner! Även dagtid.
Nu vaknar hon runt 6-7 (ibland lite tidigare..), ammar, sen äter jag och får mitt morgonkaffe, ger hundarna deras frukost, sen morgonpromenad. När vi kommer tillbaka får Elina gröt, och hon ÄLSKAR det ;) Sen går jag upp och lägger henne. Då kan hon sova en timme. Sen pysslar vi med annat och äter lite sen sover hon nån timme igen på em. På kvällen brukar vi förbereda för natten vid 19-tiden, då får hon antingen välling eller så ammar jag henne. Sen sover hon innan 20, så skönt!
Nu senaste veckan har det gått några nätter då hon sovit HELA natten utan att äta alls! Hon sover fortfarande med oss, men jag tycker det är så mysigt och vi sover bra. Tanken är väl att hon ska börja sova i egen säng men just nu är vi lite förkylda så då tycker jag att vi kan vänta med det tills iaf hon har snorat färdigt :) Sen gruvar jag mig lite för jag tror det kommer bli ganska jobbigt i början, är ju så smidigt nu att bara lägga henne i sängen och så lägger jag mig bredvid tills hon somnar. Får ju inte riktigt plats att krypa ner i spjälsängen ;)
Några tips på hur vi kan gå tillväga för att få en enkel kvällsrutin och lägga henne i sin säng?

Senast ändrad:

Jag har inga tips på en enkel kvällsrutin. Vi har väl själva inga "enkla kvällsrutiner" i den meningen om än vi inte upplever något problem med det.

Tjompan har inte fasta sovtider på dagen, hon sover när det passar henne, ibland 1 gång, ibland 3 ggr, för det mesta två. Hon sover nattetid i snitt ifrån 23-8, i vår säng. Ibland nattas hon i sin säng, men hon vaknar oftast en gång och vill ha hudkontakt på natten och då flyttar jag över henne, det är den perfekta lösningen för oss.

*kl*

I helgen har vi varit i helgen och vandrat, kanontrevligt har vi haft och tjompan har hängt på ryggen så duktigt hela tiden! God och glad, om än jag längtar tills hon kan gå. Var inte jättelätt när vi pausade och hon ville krypa omkring lite mitt ute på fjället.... :)

Knapplån.

Idag gifte vi oss, och inatt åker vi på en liten bröllopsresa :love: Bellas farmor är här och ska passa henne, och den lilla prinsessan verkar stortrivas med det hela än så länge. Hon är en väldigt framåt och öppen tjej, så det kommer säkert att gå bra!

Hon springer som en GALNING i sin gåstol, står mot möbler och krälar som en ja.. Jag vet inte vad. Allt ska gå fort nu liksom! Världens charmigaste lilla tjej verkligen. Alltid ett leende framme. Sover fortfarande precis lika bra som alltid, äter bra och "babblar" konstant.

Väldigt lik sin storebror är hon också :)
null-22.jpg

Men stort GRATTIS!! :) Ha det nu så trevligt när ni är borta, vi har fortfarande inte tagit oss för att fara iväg på bröllopsresa, vi gifte oss ju på midsommarafton...

Och vad lika dom är, söta båda två!

Nä, jag tänkte på det. Gör man det inte direkt så blir det nog inte av..

Men jag saknar bannemig redan min lilla prinsessa något enormt! Stora barnet är jag liksom van att vara utan numera, då han jämt reser till Sthlm på egen hand.. Men Bella har jag inte varit iväg ifrån så himla mycket än, så man är ju van vid hennes leende mot en konstant typ :love:
Blir lite tufft, men det ska bli enormt skönt också att bara få vila upp sig en vecka. Det har varit ett riktigt tufft år, och nu har vi 3-5 år framför oss med massor av stress och krångel - med karriärbyten, utbildningar osv. Så detta behövs :)

(Men ja, jag lär glo på bilderna i telefonen ooooofta.. Haha. )

Men OJ vad syskonlika dom var! Och jättesöta båda två!
Stort grattis till bröllopet!

kl

Lille T blir rörligare och rörligare för varje dag. Jag förstår knappt vad som händer. Hans favoritsysselsättning är att klättra över saker. Fågelvägen är den enda sanna vägen enligt honom, och tar sig över hundar, möbler, in i duschkabiner, upp för trappor och snart upp i soffan! (!!!) Han har också börjat stå utan stöd i ett par sekunder och har även tagit ett stapplande steg när han ska ta sig mellan olika möbler. Snart går han säkert :)
Växer gör han så det knakar om det. Väger 12 kg, är 76 cm lång och drar 92 i kläder och 22 i skor.. Jajemensan, fortfarande otroligt stora fötter.
Men då står man stadigt på jorden!! :D

Haha, du kunde beskrivit tjompan, hon är lika stor måttmässigt, och likadan vad gäller att klättra, stå utan stöd osv, bortsett från att hon faktiskt tar sig både upp och ner ur soffan... Företagsam, jajamensan.

kl

Här är det full fart!
Elina kryper för fullt nu, snabbt går det! Hon ställer sig upp med hjälp av vad som än kommer i hennes väg. Hundarna har det jobbigt ;)
Mina två vita bryr sig inte så mycket, men de är uppväxta med småbarn, de andra två tycker det är lite jobbigare så jag är hela tiden med och ser till så att ingen blir trängd eller Elina är för "på" ( i skrivande stund kröp hon fram till äldsta vita och drar lite i pälsen vid halsen, Beya svarar med att pussa henne i hela ansiktet ;)).

Vi går på babysim en gång i veckan nu och hon ÄLSKAR det! Hon är sjövild i vattnet, plaskar och härjar. Helt underbart att se:love:
Hemma får jag inte duscha ifred längre om jag har dörren öppen, hon kommer inkrypandes och bankar på duschväggen, hon ska med in:D

Här kommer en liten bild på Svante och Elina som numera går på babysim tillsammans! Förhoppningsvis får de plats på samma förskola också och så småningom blir de även klasskamrater :) Bilden är tagen för en knapp månad sedan.

66557_10151396010384017_520797626_n.jpg

Svante är också en framåt grabb, kryper som tusan och står utan stöd. Idag tog han dessutom sina 2 första steg, jag var helt chockad :eek: Han är ju inte ens 8 månader... Men som sagt så är det ju en rörlig och framåt grabb! Han har passerat 9 kilo också så nu skall vi byta stol, han är lite väl axelbred för sitt babyskydd nu.

Förra veckan var han hos min mor i två nätter när jag var en snabbsväng till fastlandet. Det gick jättebra! Han är så van med både henne och sin farmor så det är inga problem att lämna ifrån sig. Han är dessutom enda barnbarnet så vi har inga större problem med barnvakt när vi behöver ;)

Men oj oj, stora grabben!

Kul att få höra lite uppdateringar om alla era godingar :)

Knapplån.

Hur äter era små nu?
Bella är 10 mån gammal nu (9 mån korrigerat) och är fortfarande rätt så svår med maten.
Hon vägrar numera välling i vaket tillstånd, så det har gjort allt ännu svårare.
För tillfället ser hennes rutiner ut typ såhär;

Frukost ca 07-09 - Gröt med äppelmos
Lunch ca 12-13 - 1 burk mat
Middag ca 17-18 - 1 burk mat
Kvällsmat ca 20 - Gröt
Nattmål (sovandes) ca 23:30 - Välling (Vaknar hon går det ej att få i henne nåt)

Hon vill väldigt sällan ha mellanmål, men ibland lyckas vi få i henne lite frukt iaf. Gröten kan vara alltifrån 10 skedar till 1,5 dl - varierar enormt mkt. Samma med nattvällingen, ibland 0 ml och ibland 280 ml.
Hon växer i sin vanliga takt, dvs rätt så långsamt men håller bra hull osv. Det känns dock lite jobbigt att hon äter såpass sällan under dagen, man tycker ju att en växande bebis borde behöva mer..

I övrigt går väl allt framåt som det ska. Hon kryp-ålar snabbt, klättrar som en galning i soffan, reser sig upp mot bordet ibland, har fått en tand och tre stycken på gång. Säger mamma samt titta, och är allmänt lika glad och go som alltid!
Enligt senaste läkarkontrollen så följer hon utvecklingskurvan för sin födda ålder, och inte den korrigerade.
Är ca 72-73 cm lång, och väger nu 8,9 kg. I vinter ska vi byta till riktig bilstol, för med tjocka kläder på är babyskyddet inte så bekvämt längre.

Oj, sitter hon fortfarande i babyskyddet? Jisses, det minns jag knappt ens när Lea flyttade ur, så olika det kan vara!

Tjompan äter iaf frukost vid 9 tiden (vaknar 8) och den består utav gröt. Vet inte på hur mycket, måttar inte, men en rejäl portion är det, till detta så slinker lite bröd ner också, en halv skiva eller så.

Har man tur slinker det ner en banan vid 11, men det är ganska sällan.

Vid 12-13 tiden är det dags för lunch, det kan vara blodpudding, om damen själv får välja, men oftast är det gårdagens middagsrester.

När mamma kommer hem vid 15 tiden så blir det amning, och sen sätter jag igång med middagen som brukar stå på bordet vid en 16-17 tiden beroende på, är hon hungrig innan dess får hon en liten macka eller så.

Vid 20 snåret så är det en tallrik gröt som gäller för fröken, ev lite yoghurt eller macka, allt beror på humöret hos damen.

Vid 23 tiden är det dags för vällingflaska, hon äter en 200 ml ungefär och somnar då oftast.

Till mammas förtret älskar hon den där förbannade flaskan numera, hon ammas någon gång under natten då hon vaknar, ibland, och alltid på morgonen då vi ligger och myser innan jag kliver upp till jobbet vid 7 tiden (hon är då vaken i perioder en timme tills hon gör morgon)

Hon har ju alltid varit en liten tjej :) Har nu växt 25-26 cm sen födseln, och gått upp ca 6 kg.
Rätt så bra jobbat med tanke på dom extrema problem hon haft med outvecklade tarmar, knappt ätit dom första månaderna i livet osv.

Hon har påbörjat en provocering gällande mjölkprotein nu, så vi får se hur det går. Hon smakar en del ren mat från oss vid matbordet, men jag lagar inte mjölkfritt så det blir ingen riktig middag. Lättare med burkmat då, så hela familjen slipper leva på havreprodukter...

Jag skall snart börja jobba... Jag är inte alls sugen faktiskt, nu börjar det ju hända så mycket i Svantes utveckling så det känns lite trist att börja jobba då och att pappa får gå hem (ja lite egoistiskt får man väl vara :angel: :D )

Hur har ni andra tänkt med förskola? Vi har fått plats på ett föräldrakooperativ några kilometer hemifrån. Det är en liten förskola med 20 barn och 5 pedagoger. De har dessutom en egen kokerska som lagar all mat från grunden av närproducerat och kravprodukter i största möjligaste mån. Inomhuslokalerna är väl inte jätteroliga men de har en superfin gård och en skog nedanför som de är mycket i så det väger upp.

Vår plan är att min sambo är hemma på heltid till mitten av april och sedan skola in lilleman på halvtid (ca 20/veckan). Han kommer alltså att börja när han är ca 15 månader och då gå halvtid fram till sommaren då vi är hemma och sedan börja med längre dagar till hösten. Jag hade gärna haft honom hemma längre eller låta honom gå kortare dagar under hösten med, men för oss är det tyvärr en ekonomisk fråga :cry:

Annars så växer han också så det knakar, han fick sin sjätte tand i helgen och äter gärna mat med rätt mycket bitar i. Han är jätteduktig på att tugga!
Han testar nya läten hela tiden och det senaste är att göra riktigt skorrande RRRRRR, låter skitkul :D Som en riktigt liten smålänning (vilket han inte är...).
Han har inte börjat sätta ihop några ljud än men det kommer väl, han har så fullt upp med att lära sig gå eller ta sig snabbt framåt på andra sätt!

Jag har tänkt vara hemma på heltid tills i slutet av januari. Då kommer Ture att skolas in på ett föräldrakooperativ som låter lite likt det du precis beskrev. Det är 20 barn totalt, 5 pedagoger, och med "ur och skur"tänk, så dom är ute större delen av dagarna. De lagar också all mat från grunden vilket känns viktigt för oss. Ture har alltid varit väldigt social och öppen och älskar att vara bland andra barn så jag hoppas att han kommer att trivas bra på förskolan, fastän han skolas in när han "bara är 13 månader".

Efter inskolningen kommer jag att jobba timmar i kommunen, så i nuläget vet jag ju inte riktigt hur mycket det blir. Jag hoppas att det kan bli kanske 2-3 kortdagar i veckan på förskolan till att börja med (t.ex 7-13).
Till sommaren ska pappan vara hemma med Ture och sen får vi se lite hur det ser ut med jobb för min del (jag är ju arbetssökande, men sjuksköterska så jag håller tummarna för att det lättar lite på arbetsmarknaden och att jag hittar ett jobb relativt fort).

Ja, det är ungefär lika rörigt som det låter med vår föräldraledighetsplanering ;) Allt hänger lite löst kan man säga.
Ture utvecklas också med rasande fart. Just nu är han inne i en fas där han klickar med tungan mycket, pekar på allting och viskar "kl kl kl" därför att farmor alltid viskar "klocka" och pekar på klockan :D Han har också lärt sig att spela på läpparna (typ skjuta ut underläppen och använda fingrarna för att göra ljud?), spela munspel, nå ner till vattnet i toastolen ( :crazy: ) och allt annat möjligt bus!

photo.php

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 069
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III