Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Kl
Elina vände sig igår från rygg till mage för första gången. Hade lagt henne på rygg på en filt ute och satt mig själv bredvid för att klippa klorna på hundarna. Ställde en påse med frolic mellan oss. Den var tydligen himla spännande för hon sträckte sig efter den och plötsligt låg hon på mage istället :D
Jag skrattade gott åt det hela då jag brukar säga att "lite frolic fixar det mesta", har ju dock alltid menat för hundarna, men uppenbarligen gäller det även på barn ;)

Hehe, frolic är bra till mycket.
Är så roligt och se när de vänder sig sådär.
De ser så förvånade ut och sedan blir de jätteglada för att de lyckats.

Rasmus kryper nu, det går lite stappligt än men när han ser nåt intressant går det undan :D
Vi var hos hans farmor och farfar idag, alla sambons syskon utom ett var där, så blev rätt mycket folk. Rasmus var väldigt trött när vi gick hem, blev lite övertröttskrik här en stund.
Hur gör ni för att hjälpa era att slappna av om dem blir sådär övertrötta?
Han har inte sovit mycket alls på dan.

Jag brukar lägga Ture bredvid mig i sängen och stryka honom på ryggen när han blir sådär hysteriskt övertrött så att han inte ens vill ammas längre (som ju är det bästa tröstmedlet i vanliga fall). Kul att Rasmus kommit igång med krypandet!
Ture stod på alla fyra första gången igår. Idag har har han gjort det tre ggr som jag har sett, han står mest och vickar fram och tillbaka för tillfället. Men nu när han kommit upp tänker jag att det nog inte är långt borta tills han kryper runt här hemma :love:

Hur mycket sover era på dagarna nu?
Rasmus är jättesvår att lägga på dagarna nu.
Han är jättetrött men ändå somnar han inte.
I fredags var han vaken nästen hela dan.
Känns som att han är lite liten än för att inte sova dagtid.
Liggvagnen blev så ostabil och sliten så den är inte kvar. Han tog sig ur den också. Så vi har bara sittvagn men som går att fälla ner, plus en resesäng på nedervåningen. Sin vanliga säng sover han bara i nattetid.
Tips?

Ture sover 2-4 timmar dagtid, beroende lite på vad vi gör. Det är fortfarande fördelat på minst 2 sovtillfällen (som exempel: idag sov han 11-12 och sen 15-17). Om han inte skulle sova så mycket skulle han bli otroligt gnällig och missnöjd med livet.
Jag försöker att variera vart han sover på dagen. Förut somnade han alltid när vi gick promenader. Jag har ju hund så det blir en timmes promenad på morgonen och en timme på eftermiddagen. Ture har också sittdel med fällbar rygg att sitta i, men den senaste veckan vägrar han att luta sig bakåt i vagnen, han ska sitta upp och titta, man kan ju missa nåt annars! ;) Så just nu är den nya rutinen först hundpromenad, sedan ersättning i flaska och så somnar han i spjälsängen hemma istället.
För Tures del är det lite "från dag till dag" med hur och var han kan tänka sig att somna. Så man får prova sig fram lite. Men alternativen för oss är; promenad med vagn, promenad med bärsele, spjälsäng på mage med nappen i handen, spjälsäng på sida med flaska eller liggamma (som är min absoluta nödlösning). Kanske inga tips direkt, men så här gör vi i alla fall :)

Min lilla tjompa kryper också nu, tog första stegen fredagen den 13, haha! Men först nu som hon börjar få lite fart om än hon inte kryper jämt och överallt ännu.

För att svara på sovfrågan, så varierar det. Är vi iväg har hon oftast inte tid att sova, annat än om jag ammar henne till sömns, vilket jag iofs oftast gör när hon ska sova, förutom när hon somnar i vagnen. Somnar hon i bilen eller sjalen händer det att det är ett bröst där med i spelet.

Hur länge hon sover varierar, händer ytterst sällan att hon hoppar vilan helt men det händer. Annars så mellan 30 min och 3 timmar ungefär. Oavsett är hon alltid go och gla, så hon får bestämma!

Rasmus sover också ungefär 2 gr om dan.
Det går sådär att få honom att sova dagtid nu, sedan på kvällen är han så övertrött att han skriker sig till sömns stackarn. Sedan sover han bra på natten iof.

Men det händer kopiöst mycket nu också.
Han kryper, han sätter sig upp själv och han har börjat resa sig mot saker.
Så antar att det är någon typ av utvecklingssprång nu.
Helt plötsligt händer det massor.

Bella (Egentligen bara 6 mån korrigerat förvisso) vaknar för frukost någon gång mellan 06-08 numera, då äter hon en hyfsat bra portion och somnar sen om i sängen med mig. Brukar för det mesta sova till 10:30-12:00 beroende på när hon vaknar förstås. Denna vanan fick hon då jag desperat provade olika ställen att mata på under morgonen, och helt plötsligt bara sov som en stock när hon fick mat i vårt sovrum. Hon blir distraherad av precis allt, så jag tog upp henne till vårt då som är knäpptyst, dunkelt, inga fönster som syns, inga saker på väggarna osv osv. Då började hon äta frukost ordentligt för första gången i sitt liv :)

Därefter sover hon för det mesta en gång till under eftermiddagen, oftast 30-60 min. Somnar sen igen mellan 20-21 på kvällen.
Så ser rutinerna ut just nu, hon lär säkert ändra dom igen någon gång..

Kl

Nu har man fastställt att G inte tål mjölk och vi väntar på att få komma till barndietist. Hon gillar den mjölkfria gröten och har börjat lägga på sig lite nu och få lite hull ;) nätterna är bättre i hon sover tom i sin egen säng!!

Ska på 6 mån kontroll på tisdag!

Hon vaknar mellan 7 & 8 och brukar somna runt 9.30 och sova 45 min till 2 1/2 h och sen sover hon 1-2h på eftermiddagen också!

Kl
Här är en till som sover dåligt dagtid. Ibland somnar hon på morgonpromenaden, oftast när hon sover så rör det sig om en halvtimme åt gången.. Somnar till när hon ammas och nu har hon kunnat fortsätta sova ett litet tag när jag tar bort henne från bröstet, har ju amningskudde och har helt enkelt gjort så att jag bara snurrar runt med henne på den så jag tar mig ur soffan och hon ligger kvar på soffan/kudden. Praktiskt då hon ligger skönt och så kan hon inte trilla ur soffan heller eftersom kudden är böjd:)

Däremot har hon börjat krångla vid amningen. Eller ja, hon vill plötsligt bara äta från högra bröstet.. Nästan varje gång jag lägger henne till vänstra så börjar hon bråka. Skitjobbigt. Fortsätter hon så här så kommer jag nog sluta amma tidigare än planerat, orkar liksom inte bråka varje gång och har ingen större lust att sitta och pumpa:crazy:
Hon provar lite allt möjligt i matväg nu, Ellas kitschen är en favorit! Hon tycker de är goda, än så länge har hon inte ratat en enda av deras påsar, jag gillar dem just för att slippa glasburkar, praktisk enkel förpackning och dessutom inte en massa tillsatser i! Ekologiskt till och med ;) Nackdelen är att de är bra mycket dyrare...

Annars är det fullt ös här, hon ligger nästan aldrig på rygg längre, hon har fått in tekniken ordentligt på att vända sig så det gör hon så fort det går :D
Åla sig bakåt är hon duktig på, hon blir dock ganska frustrerad då det är FRAMÅT hon vill ;)
Dröjer nog inte så länge innan hon tar sig upp på alla 4..

Knapplån.

Två bilder från en varm Bella idag..

6f67835d.jpg

cd6ef4db.jpg

Eller så kan man ju göra som jag råkat göra- bara amma på ena bröstet vilket resulterat i att mitt högra bröst totalt har sinat medan det vänstra producerar mer än nånsin = det ena bröstet är dubbelt så stort som det andra... :crazy:;) Oh well.. Jag får väl skylla mig själv. Men det är bra komiskt (eller kanske inte...) när jag sätter på mig bhn och måste lägga i en kudde i den ena kupan för att fylla ut så det inte ser för tokigt ut när jag ska iväg nånstans...

kl.

Vad använder ni för vagnar nu?
Lillen tycker inte att det är så roligt att ligga längre, men sittdelen i vår är för stor, han får inget stöd av den...

Har sett smidiga vagnar på stan där dom sitter, mindre typ sulkys fast vända så bäbis sitter mot mig som kör. En sån vill jag ha, men lyckas inte hitta någon?

Jag har sittdelen till Elina, går inte att ha nåt annat, hon är för nyfiken ;) har en kronan vagn. Funkar hur bra som helst.

kl.

Vad använder ni för vagnar nu?
Lillen tycker inte att det är så roligt att ligga längre, men sittdelen i vår är för stor, han får inget stöd av den...

Har sett smidiga vagnar på stan där dom sitter, mindre typ sulkys fast vända så bäbis sitter mot mig som kör. En sån vill jag ha, men lyckas inte hitta någon?

Jag bytte till sittdel i helgen. Vi har en Emmaljunga och den funkar men är något stor om vi har fårskinn i och så har vi en Urban jungle och i den sitter hon mkt bättre! Det är dyna i den med!

Jag ska leta efter en ny vagn till Bella tror jag. Vår Quinny var grym som liggvagn, och är jättebra som sittvagn - för stora barn. Nu är ju inte Bella särskilt stor, så hon kommer inte att sitta bra i den förrän hon åtminstone är kring året om hon växer i den här takten. Såå, jag håller på att leta lite nu..

Hon är för övrigt mitt i ett utvecklingssprång nu! Har lärt sig att sitta själv bland annat (7 mån gammal, 6 mån korrigerad ålder), ålar litegrann och massa småsaker :)

d1df4b7a.jpg

Hon är ju bara för söt! :love:
kl
Ture är också i ett utvecklingssprång just nu. Idag satte han sig upp två gånger själv, från liggande. Han har gjort det ett par gånger i sin spjälsäng (som jag fortfarande inte har sänkt ner ännu, men nu är det VERKLIGEN dags..), men då har jag trott att han har tagit hjälp av spjälorna. Men idag satte han sig två gånger när vi låg i min säng! Stora killen :love: Ännu kryper han inte, men han står och vaggar på alla fyra, så det är nog inte så långt bort nu. Funderar på att köpa en mopp-dräkt till honom dock. Tycker jag städar och städar, men nu när han ålar runt så märker jag att dammsugaren inte tar alla hundhår... :crazy: Hur gör ni andra som har djur? Egentligen bryr jag mig väl inte "så", men det ser ju inte så trevligt ut så klart. Funderar på att investera i en bra dammsugare.

Vi har en väldigt dyr dammsugare, med högsta sugkraften som finns (På vanliga, industri är helt annan liga liksom) och bra munstycke osv. Men alla håren kommer inte med ändå.. :crazy: Vet inte vad mer man kan göra nu..

Jättesöt!

Vi har en också en Emmaljunga, Rasmus sitter bra i den och kan även sova bra i den. Han har en "vägra sova" period nu, idag vaknade han vid två och verkar inte vilja sova än direkt.
Blev ingen nattsömn för mig idag nej, jippie...
Hoppas verkligen den här perioden är över snart.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 070
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar