Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

KL

Här händer det rätt mycket också och det blir inte särskilt mycket tid vid datorn!
Svante har börjat rulla och hasa sig runt så fort man lägger ner honom, går jag på toan kan jag hitta honom ett par meter från där jag lade honom. De senaste dagarna har han börjat ställa sig på alla fyra med knäna uppdragna under sig. Det dröjer nog inte så länge innan han kryper. Jag var tydligen precis fyllda 5 månader när jag började krypa och han har ju bara ett par veckor dit...
Han har fått börja smaka på lite olika saker. Gröt gillar han inte särskilt mycket, päronpuré är däremot mumsigt. Banan funkar sådär medan jordgubbar var en riktig hit! Tyvärr har jag någonstans i bakhuvudet att just jordgubbar inte var så bra för små barn, någon annan som vet?

Tyvärr har nattsömnen varit rätt kass den senaste månaden :( han somnar oftast i hyfsad tid (runt 22) och sover sedan till ca 01, sedan vaknar och äter han 01,03,04,05,07 och sedan är det dags att gå upp :crazy: Jag är ganska trött på morgnarna kan man lugnt säga... Hur får man honom att sova längre? Vi har försökt ge honom ersättning som sista mål och dessutom amma efter det. Han äter väldigt lite när han äter tror jag? När han får ersättning så äter han ca 60 ml, på paketet står det att en 4-månaders äter 140-200ml per mål :eek:

I morgon skall vi in på vägning och mätning på BVC, jag skall passa på att fråga om mat och sömn då.

Jordgubbar kan framkalla allergi om man har otur.
Tror tomat och röbeta kan det också.

Har inte läst ikapp alls nu, inte varit så aktiv här sista tiden.
Men måste bara skvallra lite. Skickade just ett mail och anmälde mig till höstterminen på ridskolan här :laugh::banana: Yaaay!!

Verkligen! :)

I förrgår hade vi läkarbesök igen, och nu blev vi remitterade till ett större sjukhus med förhoppningsvis bättre resurser. Börjar ledsna så på detta...

Men hon växer fint i alla fall! Var på BVC den 19:e (Hennes 6 månadersdag) och då var hon 65 cm lång, och i tisdags var hon 67 cm! Vikten har inte ökat alls, men det är inte så konstigt ju. Nu förstår jag varför jag fick lägga undan så mycket kläder i helgen i alla fall :D

Tror att tänder är på G också, hon biter som besatt på ALLT precis hela tiden. Och sover sämre, lite dålig i magen, dreglar..

60ml är ju ingenting :eek:
När Elina fått ersättning istället så har jag en flaska som rymmer 150ml och det äter hon utan problem, har till och med hänt att vi fått göra lite till för att hon inte är riktigt nöjd!
Fy fasen va drygt att han vill äta så ofta, det funkar ju inte i längden.
Vill höra sen vad de sagt på BVC, om ni fått nå tips!

Men alla är olika... Bella blir 7 mån strax och det händer ofta att hon äter mindre än 150 ml än idag. Bebisar med magproblem etc har en tendens till att ofta äta sämre, och få "dåliga vanor" pga allt ont dom haft och så.

Tyvärr...

Kl

Var på barnkliniken och tog blodprov igår för mjölkallergin. Lilltjejen har haft feber ett par dagar och läkaren konstaterade öroninflammation. Nu blir det dubbeldos alvedon och nezeril. Stackars liten. Idag är et iaf ngt bättre m febern!

Svaret från BVC var "De gör ofta så när de är mellan 4-5 månader, det är helt naturligt".
Han var 68 cm lång och vägde prick 7,5 kg och om en dryg vecka blir han 5 månader, jösses vad tiden flyger fram!
Han ökar ju fint både i vikt och längd så han får ju i sig vad han skall, men det borde han ju också med tanke på ANTALET gånger han äter per dygn... :cool:
Det är bara hans mor som börjar bli lite sliten nu, kommer inte ihåg när jag sov mer än 2 timmar i följd på natten senast :grin: I natt har vi dock sovit hos mina föräldrar så min mor tog honom på morgonen så jag fick en timmes extra sömn :banana:

Lilleman har nu börjat ställa sig på alla fyra och gunga fram och tillbaka, det tar nog inte lång tid innan han börjar ta sig framåt också.
En annan grej han har blivit en fena på är att ta ur och stoppa i nappen själv, för det allra mesta kommer den rätt på första försöket, annars kommer den med baksidan eller sidan först och han blir hemskt frustrerad :D

Vad jobbigt att inte få sova.
Hoppas det bara är en period som snart är över :)

Rasmus växer så det knakar, kryper näästan nu och hasar i full fart både framåt och bakåt. Det verkar vara tänder på g också.
Han äter både gröt och mat, favoriten är spagetti med köttfärssås.
Välling har vi börjat med nu också och den älskar han.

Är ny här, har en 7 månaders dotter (född december 2011).

Har era börjat få tänder/fått tänder?
Har ni några tips utöver bitringar i frysen? Hon gillar inte napp så den är inget alternativ men ni kanske har något annat fiffigt? :)

Välkommen!

Min dotter (född 29/1) fick första tanden för 1 mån sen. Vi kör med bitring i kylen, kalla blöta frottétrasor och skalad morot, kylskåpskall!

Man ska inte ha bitringen i frysen, enligt BVC. Det blir för kallt.

Jag skrev fel, jag har den i kylen. Jag hade en i frysen men den blev ju is så, man lär sig.

Frotté trasor och morot skall jag testa, hon är lite frustrerad just för tillfället.

Välkommen!

*kl*

Här är vi på semester, och har det ´hur bra som helst! Lillan är nu 7,5 månad och har nu knäckt krypkoden. Det går inte fort, men det går, och det är väl bara en tidsfråga. Reser sig mot allt gör hon´också.

Två gaddningar har hon i underkäken, och efter att i veckór sagt pappa så kom det igår äntligen ett mamma. Hon är alltid glad vår lilla skitunge, och charmar släkten här nere som får se henne för första gången utan bekymmer, tror väl jag det :D

Aaaw, låter ju så himla mysigt ju! :love::love:
kl
Ture har inte fått några tänder ännu, och kryper inte än. Han säger mest "ba ba ba ba" och sprattlar runt på golvet. Sju månader blev den lille parveln idag, vad fort dom växer!

Välkommen :)

Rasmus är nu 7 mån (i förrgår) och har börjat klura ut hur man kryper.
Har inte kommit några tänder ännu men tror det är på g.
Inte stilla en sekund, det kravlas och klättras på allt, ha honom i liggvagn är inte helt lätt längre. Han vill inte ligga men är för liten för sittvagnen. Dilemma :p

Elina är ju nästan två månader yngre än Rasmus och jag har tagit bort liggdelen i vagnen och använder enbart sittdelen. Har inget annat val då lilla damen är fruktansvärt nyfiken och vill va med och SE! :D

Kl

Hon växer som hon ska, 5.5mån nu, har fått femmånaders vaccinet som inte var några problem alls. Var 66cm lång och vägde 6500g :)
Hon dreglar kopiösa mängder och tuggar på ALLT! Så frågan är om det inte är nån tand på g. Hon hasar sig bakåt om hon ligger på mage, har börjat uppskatta läragå-stolen som hon börjar få kläm på ;) Slut på lugnet här hemma nu haha
Nu börjar hon dessutom hitta balansen sittandes så det står nog inte på förrän hon sitter själv :)
Nu kan jag släppa korta stunder och hon sitter kvar men det gäller att va med för plötsligt får hon syn på nåt och då ramlar hon :D
Igår var vi och hälsade på hennes faster som har hästar och den glädjen i hennes ansikte är obeskrivbar! Hon ÄLSKAR verkligen hästar, och katter och hundar.... ;) Hon sträcker sig fram för att nå den stoooora hästen (quarter) och glädjen verkligen strålar i ansiktet, hon blir alldeles till sig, piper lyckligt och vibrerar i hela kroppen:love:
Älskade unge!

Hehe vad söt hon är.

Ja får prova med sittdelen igen.
Han sitter helt ok i den, det är bara det att han glider ur selen.
Han är inte direkt stilla om man säger så :p

Lilleman har just fyllt 6 månader, jag fattar det inte vad har vi gjort dessa 6 månader. Han känns fortfarande "ny"...

Han skrattar och "pratar", vi var på restaurang häromdagen och han tjöt av lycka när pensionärerna på bordet bredvid titta och pratade med honom.. Han har börjat krypa lite nu, mest i vår säng han får inte tillräcklig kraft på golvet. Han sover mellan 10-8 ungefär, så det är verkligen underbart. Jag jobbar även ett par pass i veckan och det fungerar ju när man får sova på nätterna. Jag har blivit bortskämd, jag hoppas nästa barn blir lika snällt :angel:
Så här ser han ut i princip hela sin vakna tid :
IMG_0678.jpg

Svante har haft några nätter där han sovit 40 min och ätit 30 min natten igenom. Svaret på varför kom igår, han har fått en tand som börjar spricka igenom i överkäken!

Det märks att han är mycket mer "med" nu, han börjar uppskatta katterna och sträcker sig efter hästarna när vi är ute i hagen. Vi får se hur länge det dröjer innan vi blir med shettis! Fick ett fint erbjudande igår ;)
Pappan tycker fortfarande att "sorken skall ha en redig häst" och syftar då på en nordsvensk :D Jag tycker vi kan börja lite mindre :p

Igår åkte jag till fastlandet ToR och var borta från 06-19. På dagen var S med mormor tills pappa kom hem. Det gick strålande! Det var SÅ SKÖNT att vara iväg ett tag och ladda batterierna, även om det var jobb jag var iväg på. Jag har aldrig njutit så mycket av att sitta på den tråkiga gotlandsbåten som igår ;)
Fast det var skönt att komma hem igen, man saknar ju lilleman helt otroligt när man man väl är iväg.

Den senaste veckan har han lärt sig att sitta och drar sig själv upp i sittande från krypställning! Själva krypandet går inte så mycket framåt, men ganska snabbt bakåt :D Vi har väldigt hala golv så han har inte så lätt att lära sig krypa heller, ser lite ut som Bambi på hal is! Det gör oss inget om det tar ett tag till innan han får upp farten, han är ju trots allt bara 5 månader.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 070
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar