Sv: Vinterföräldrar 2011
kl
I morse vända S på sig från rygg till mage för första gången! Och jag missade det! Jag lade honom på rygg mitt i vår säng och gick på toa, när jag kom tillbaka låg han på mage! Surt sa räven men kul att han lyckades, han har kämpat som tusan med det ett par dagar.
Vi har börjat få lite "rutiner" angående nattningen också, egentligen utan att ha tänkt på det alls eller planerat att skaffa en rutin.
En kväll när S var riktigt gnällig (trött) men bara ville äta hela tiden så orkade jag helt enkelt inte mer och gick och lade honom i hans säng, utan att amma i sängen, varpå han somnade efter en halvtimmes sjungande. Sedan har vi fortsatt så. Nu somnar han på ca 15 min. Riktigt skönt!! Han kan även ligga vaken själv i sängen och sedan somna medan man tex är på toaletten. Nu när det värsta magknipet släppt så är han en ganska nöjd liten unge
Tidigare har han fått gå med oss upp när vi lagt oss och så har jag ammat honom i sängen. Grejen är att han aldrig blev riktigt nöjd, plus att han ofta får magknip ca 10 min efter matning så han vaknar i panik och sedan är han klarvaken igen. Väntar jag en halvtimme med att lägga honom och istället bär omkring på honom (byter blöja tex) så hinner luften passera i systemet.
Nu ger jag i princip alltid sista målet nere i soffan (eller var vi nu befinner oss, igår var det hos svärmor) och lägger honom efter det. Då slipper vi att han hela tiden letar efter med mat och smågnäller för att han inte är riktigt nöjd. När jag ammar nere så tror jag att det har blivit tydligare för honom att "nu är mjölkbaren" stängd när man knäpper till bh:n och går upp med honom, han blir liksom distraherad av andra saker på vägen än tutten då
Pyjamas får han oftast på sig vid ca 20-tiden men det kan variera ganska kraftigt och ibland blir det precis före läggning.
För oss funkar det här jättebra och det har också gjort att hans pappa lika gärna kan natta honom. Jag kan amma honom och sedan gå ut och fodra hästarna och komma in till en sovande son! Dessutom får vi någon timme med egen tid på kvällen som är guld värd
Hur länge han sover sedan är väldigt olika, hans rekord ligger på 9,45 timmar i ett sträck
Men oftast sover han ca 4 timmar, äter och sover 2 timmar, äter och sover 1-2 timmar till. Dagtid sover han sällan mer än 30 min åt gången tyvärr så man får inte mycket gjort inte...
När vi vägde och mätte i fredags vägde han 6565gr och var drygt 63cm lång. Han växer så det knakar och yllerocken vi sytt åt honom till medeltidsevenemanget vi skall på nästa vecka är redan för liten
Bara att göra en till...
Just det ja, pyjamasar med fötter funkar nästan aldrig, han har så stora fötter så när själva pyjamasen är lagom är de alldeles för små i fötterna