Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Elliot är ju ett jättefint namn :)

Vilken rolig tid det är nu när Rasmus börjar upptäcka sin omgivning mer och mer. Han vill hela tiden vara med och se allt som händer, känna och smaka på allt och man ser verkligen hur han tänker och funderar.
Underbart :love:

Isak var så söt idag, Rasmus låg i vagnen och vi skulle gå hem.
Innan vi var klara blev han ledsen, snabbt som ögat var Isak dit och stoppade om honom med filten. :love:

Hur klär ni era barn nu när det är så varmt?
Vad har ni i vagnen när ni är ute? I bilen?

Vi har 19 gr varmt idag, då är det alltid lite kallare hos oss än i övriga samhället. Rasmus har långärmad body, långbyxor och solhatt.
Bäddat med lakan i vagnen som han ligger på, men han har inget på sig.
Jo vagnöverdraget, som skydd mot solen.

Kl

Elina växer så det knakar!
På fredag ska hon in och få vaccination! Vad fort tiden går!
Hon har varit väldigt "med" länge redan, och hon pratar konstant :D
Nu har hon dessutom börjat klara att hålla i saker och hon sträcker sig efter det hon vill ha, imorse var det min kaffekopp, tur jag höll i den annars hade hon hällt kaffe över oss båda :D
Hon rullar från mage till rygg ibland dock har hon nog inte så stor kontroll på vad hon gör ;)

Börjar få till det där med sömn på nätterna oxå! Efter att jag böt gardiner så sover hon längre, nu blir det inte lika ljust.
Några kvällar nu har hon varit ganska jobbig, hon är jättetrött men vägrar sova och bara skriker :( de gånger hon gör så så vaknar hon oftast gråtandes.. Däremot är hon ALLTID solstråle på morgonen! :)

Här uppe är det ju inte samma temperaturer som där nere riktigt. Lillan åker bil med en windfleece ifrån pop, och leggings. Inga tjockare sockor, tar en filt över påväg till bilen, och tar av den+mössan i bilen. Vagn åker hon med samma kläder, och i sjalen beror det på om jag bär henne innanför eller utanför jackan, men windfleecen även där+mössa. Sen beror det på om fleecebyxor åker på också, dock alltid tjocksockar/vindsockar då hon lätt blir lite kall om fötterna när dom sticker ut.

Sima: Är det 3 månaders sprutan? Skönt att nätterna är bättre.

*kl*

Här hemma vill lillan inte sova, hon gnuggar och gnuggar sig i ögonen, men såfort man lägger henne så vrider,sparkar och snackar hon som en tok, inte i närheten utav att somna då inte. Knasunge :love:

Sötsnöret somnade då tillslut, far hennes fick ta den nattningen, jag hade ett bad och en timme för mig själv inplanerat :o Men hon led inte för det, och inte far hennes heller. Faktum är att han emellanåt uttrycker att han gärna hade sett att hon gick på ersättning för att också få matmysstunderna. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det, jag är lite halvlat på att pumpa ur, det tar ju mer stund att pumpa ur än för lillan att äta och eftersom att hon sällan har ro att vänta på att jag ska pumpa ur blir det inte så mycket utav det hela.

Hursom, eftersom att jag rotade i hennes garderob idag, hittade en body jag köpte när hon var nykläckt och därmed påtok för stor, som jag la längst in i garderoben tog jag ut den idag. Den är i strl 80, och pop som brukar vara stora och det var himlar på håret att jag fick på den och det blir både första och sista gången den används... Får väl rama in den eller något (och i hemlighet spara den till min nr 2, när nu sambon blir redo.)

IMG_2348.jpg

IMG_2344.jpg

IMG_2339.jpg

Och såhär såg ungen ut ikväll när vi skulle natta. Sa någon tröttis?? :D

IMG_2324.jpg

IMG_2321.jpg

IMG_2317.jpg

Gud så skönt och kul att ha en liten som sitter själv! Jag längtar massor efter att Bella ska komma dit. Hon är väldigt stadig, men behöver fortfarande det där lilla stödet.

Och nu har hon ätit bra i TRE dagar i sträck, och det känns helt underbart! Mitt i ett galet utvecklingssprång är hon - gnällig, vill bli buren konstant, och har lärt sig massor av nytt bara på några dagar.. Tur att man vet om att det "bara" är en period som går över i alla fall. Hon följer verkligen schemat klockrent över alla sådana, trots att hon egentligen borde ligga ca 5 v efter.

Det är väldigt skönt faktiskt, inte minst för henne! Hon är himla nöjd med att kunna sitta och observera.

Skönt hon har ätit bra, hoppas ni har en vändning på g!

Vad söt hon är!
Håller med om att verkar skönt med ett barn som kan sitta själv, Rasmus vill gärna vara med hela tiden och se allt. Men sitter inte helt själv än.

Bebben: Vad skönt att hon äter :)
Hoppas det fortsätter så.

Till något helt annat, någon som har någon ide om vad det här kan bero på?
Rasmus äter som sagt sämre än förut, han kan lämna mer än hälften ibland eller så skriker han bara och äter inte alls (fast det är inte varje mål som tur är, vissa mål äter han utan problem)

I tisdags åt han inte på sex timmar, han bara skrek när sambon försökte mata.
Sedan rapade han en massa och till slut åt han. Han bajsade heller ingenting på hela dagen då.

Igår var han nöjd och glad hela dan, åt bra även om han inte åt upp allt varje gång. På eftermiddagen sedan blev han ledsen, sedan bajsade han en massa och efter det var han pigg och glad. Men på kvällen sedan skrek han, ville inte äta trots att han var hungrig, til lslut åt han men skrek efteråt också.

Jag lade honom på magen på min arm och bar honom så en stund, då blev han lugn. Sedan lade jag honom och han tvärslocknade. Tror det tog max fem min och natta.

Nu på morgonen åt han bra igen.

Jag testar en ny strategi nu för att få sova mer på nätterna.

Jag matar lillan var tredje timma dagtid. Jag är inne på andra dagen nu, än så länge ingen skillnad natten som var. Problemet är väl att hon bajsar som en tok. Idag har hon bajsat 5-6 ggr hittills o börjar bli röd i rumpan. Dessutom har hon börjat gnälla innan hon bajsar...

suck.. hoppas det vänder!

Knapp

Då var 3-månaderssprutan avklarad!
Skruttan var så duktig! Men vad det gör ont i ett manmahjärta när ens bebis får ont! Ändå blev hon bara lite ledsen av sprita nummer två.
Hon har varit lite extra gnällig på em/kvällen och mest velat äta eller vila/sova, så vi har bara myst. Men ingen feber eller behov av Alvedon.

Hon väger nu exakt 5.5kg och är 60cm lång! Snart har hon vuxit en hel dec sen hon föddes :)

kl

Oj, här var det dött värre! Men jag friskar upp med lite uppdatering härifrån oss. Lille T har strulat en hel del om nätterna de senaste veckorna, många uppvak med snuttbehov. Då vi samsover har jag själv fått otroligt hackig och jobbig sömn och för några dagar sedan fick jag nog och bestämde mig för att "nej, nu blir det spjälsäng, punkt slut!".
Sagt och gjort har vi infört nya kvällsrutiner. Tydlighet i att "nu är det dags att sova", jag ammar honom sittandes i stol till sömns och lägger sedan ner honom i hans egen säng. Det tar några gånger då han vaknar och blir ledsen, men skam den som ger sig! Efter att ha hållt på och nattat i 1 1/2 timme igår somnade han äntligen och sov sedan i 5 timmar i sträck! Så det märks tydligt att det är på grund av våran samsovning som han vaknar ofta. Vi stör varann helt enkelt.
Ofattbart skönt nu när det börjat lossna, även om det känns jättekonstigt att ha sin säng för sig själv igen, efter snart fem månader.
Men han sover bara i egen säng halva natten än så länge. Vi satsar på hela natten nångång när jag orkar gå upp och sitta uppe och amma på natten... typ.. aldrig? :angel:

Skönt att få lite ordning:)
Har också vissa rutiner på kvällen som jag hållt ett tag. Pyjamas på nån gång mellan halv 7 och halv 8, sen myser vi ner oss i soffan och jag ammar henne, runt halv 9 snåret brukar hon somna. Sen brukar hon få sova i min famn fram till jag går upp vilket brukar bli nånstans mellan 21.30 - 23 som vanligast..
Sen i förrgår tyckte jag att nu orkade jag bråka med att lägga henne i sin egen säng. Väntade mig ett hiskeligt liv då hon alltid vaknar när man lägger ner henne själv. Döm om min förvåning när det inte tog mer än 10min innan hon sov:eek::D
Ännu mer förvånad var jag att hon sov mellan 21-24... ;)
Igår gick det ännu snabbare att få henne att sova, hon tittade till på mig när jag la ner henne men så fort hon fick nappen somnade hon. Sov dock inte fullt lika länge, vaknade vid 23 nånstans.
Hoppas att detta håller i sig! Tänkte som så att nu i början lägger jag henne i sin säng, sen när hon vaknar får hon komma och sova med mig. Vilket nu blir större delen av natten men det är inte bara HON som behöver "inskolningsperiod" utan även jag :angel: Har blivit så van att ha henne nära.
Men om det fortsätter smidigt nu så tänkte jag att om kanske en vecka börja med att lägga tillbaka henne i spjälsängen efter hon vaknat och ätit. Och när hon vaknar nästa vända (i regel äter hon två eller tre ggr/natt) får hon stanna hos mig.. Ta ett steg i taget liksom :)
Får se om det fungerar i praktiken också och inte bara i teorin ;)

Men vad kul att höra! Och jag känner igen det där, dom utvecklas ju hela tiden och helt plötsligt så bara funkar saker som tidigare inte alls har fungerat.

kl

De senaste dagarna har Ture varit jättelätt att lägga ner i vagnen på dagen när han somnat i famnen (förut har han vaknat så fort man rört på sig det minsta). Det verkar också som att han gärna vaknar till när jag lägger ner honom, kollar läget och sedan somnar om igen när han hittat en bekväm position. Också helt chockerande, förut blev han hysterisk när han insåg att han inte längre befann sig nära mig. Ture tar ju inte napp heller så jag håller ju tummarna för att jag ska få det lite lyxigt senare, när han väl har lärt sig att somna själv utan något att suga på (han suger inte på tumme eller snuttefilt heller nämligen).

Måste få tillägga att nattningen tog tio minuter idag! Vi hade visserligen haft besök på kvällen så Ture var väl helt slut, men ändå! Vad gör man när man inte behöver ägna sig åt att hålla i sitt barn hela kvällen lång? Sitter och käkar tårta just nu och funderar på att gå ut i kvällssolen och träna hunden :D Sämre kan man ha det, helt klart!

kl

I morse vända S på sig från rygg till mage för första gången! Och jag missade det! Jag lade honom på rygg mitt i vår säng och gick på toa, när jag kom tillbaka låg han på mage! Surt sa räven men kul att han lyckades, han har kämpat som tusan med det ett par dagar.

Vi har börjat få lite "rutiner" angående nattningen också, egentligen utan att ha tänkt på det alls eller planerat att skaffa en rutin.
En kväll när S var riktigt gnällig (trött) men bara ville äta hela tiden så orkade jag helt enkelt inte mer och gick och lade honom i hans säng, utan att amma i sängen, varpå han somnade efter en halvtimmes sjungande. Sedan har vi fortsatt så. Nu somnar han på ca 15 min. Riktigt skönt!! Han kan även ligga vaken själv i sängen och sedan somna medan man tex är på toaletten. Nu när det värsta magknipet släppt så är han en ganska nöjd liten unge :love:

Tidigare har han fått gå med oss upp när vi lagt oss och så har jag ammat honom i sängen. Grejen är att han aldrig blev riktigt nöjd, plus att han ofta får magknip ca 10 min efter matning så han vaknar i panik och sedan är han klarvaken igen. Väntar jag en halvtimme med att lägga honom och istället bär omkring på honom (byter blöja tex) så hinner luften passera i systemet.
Nu ger jag i princip alltid sista målet nere i soffan (eller var vi nu befinner oss, igår var det hos svärmor) och lägger honom efter det. Då slipper vi att han hela tiden letar efter med mat och smågnäller för att han inte är riktigt nöjd. När jag ammar nere så tror jag att det har blivit tydligare för honom att "nu är mjölkbaren" stängd när man knäpper till bh:n och går upp med honom, han blir liksom distraherad av andra saker på vägen än tutten då :D
Pyjamas får han oftast på sig vid ca 20-tiden men det kan variera ganska kraftigt och ibland blir det precis före läggning.

För oss funkar det här jättebra och det har också gjort att hans pappa lika gärna kan natta honom. Jag kan amma honom och sedan gå ut och fodra hästarna och komma in till en sovande son! Dessutom får vi någon timme med egen tid på kvällen som är guld värd :love:
Hur länge han sover sedan är väldigt olika, hans rekord ligger på 9,45 timmar i ett sträck :eek: Men oftast sover han ca 4 timmar, äter och sover 2 timmar, äter och sover 1-2 timmar till. Dagtid sover han sällan mer än 30 min åt gången tyvärr så man får inte mycket gjort inte...

När vi vägde och mätte i fredags vägde han 6565gr och var drygt 63cm lång. Han växer så det knakar och yllerocken vi sytt åt honom till medeltidsevenemanget vi skall på nästa vecka är redan för liten :cool: Bara att göra en till...
Just det ja, pyjamasar med fötter funkar nästan aldrig, han har så stora fötter så när själva pyjamasen är lagom är de alldeles för små i fötterna :crazy:

Jag måste bara säga att jag älskar min Ergo :love: Häromdagen bakade jag bullar medan S satt i den hela tiden, jag börjar även komma på hur jag skall amma i den! Den är guld värd när man har en liten kille som är vaken nästan hela dagarna!

Kan bara hålla med, så härligt att allt faller på plats Nelle!

*kl*

Hoppas att ni andra har en trevlig helg, med fint väder och solsken. Idag har vi premiärcyklat i cykelvagnen, lillan hade sällskap utav min lillasyster och somnade så gott så. Hoppas vi kan låta bilen stå så mycket som möjligt och använda cykeln dit vi ska, vi bor ju ändå i stan. Var dock och kikade på ny bilbarnstol idag, blir till att köpa till veckan när jag kan passa ut en i bilen, nu får hon rent inte plats längre.

Vad tänker ni köpa för bilbarnstol? Jag funderar lite på en ny till Ture, han börjar också bli för stor för sin... Inte än på ett tag, men det börjar bli lite på gränsen alltså..

Har i alla fall beställt en manducca :) Men idag, när vi ska på premiärtur för promenad kring favoritsjön, så får babybjörn rycka in en sista gång. Ture älskar att åka bärsele så det ska bli riktigt skoj! :)

Jag är mest sugen på en Britax Max-Way, alt Multi-Tech men det lär vara sambon som har sista ordet. Jag tror inte maxwayen kommer funka hela tiden jag vill ha henne bakåt, men den sitter hon absolut bäst i nu. Däremot vill jag ju ha en till liten snart, som kan överta Leas stol då och så köper vi en ny då. Vill ju att hon sitter bra nu, och inte om något år, men vi ska prova i bilen och se där.

Och vad skoj med manduca, vi har ju en, som iofs inte är så flitigt använd. Sambon glömmer ofta av den (och gnäller över gnällig bebis när jag är iväg, prova selen säger jag då....) och jag använder snudd på bara sjal. Men den är guld att ha!

Här ska jag ha en riktig Emmadag idag, först blir det en runda i stallet i det kanonfina vädret, därefter hem och amma och sen iväg på kurs med hunden. Puh! Både skönt och jobbigt, har redan lite tjompisabstinens, haha, vad man är knäpp. Hon kommer klara sig fint med pappa sin.

Skönt med en egendag sådär.
Hoppades på att få lite egentid nu ikväll, men nej.
Rasmus är skittrött verkligen, men bara vägrar sova.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 088
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar