Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Sambon min är guld, dom hade haft det jättemysigt, hon har sovit sig igenom nästan hela dagen visst dock, och somnade för natten vid åtta prick. Men hon är sån vissa dagar, att hon verkligen nästan bara sover, vet inte om det är hennes variant på utvecklingssprång? För hon har inte haft en enda helgnällig dag sedan hon föddes, men det är inte första "sova hela dagen dagen". Nåja, hon är nöjd, inte febrig eller sjuk på något sätt utan helt enkelt bara trött, så då måste hon ju få sova :)

Förresten, stallturen gick sisådär, lillponnyn började med att komma mot mig gnäggandes, oj vad det värmde! Tog en härlig barbackatur i solen och hon är ju bara så cool, om än hon satte in räsern när vi travade och försökte dra. Efteråt skulle jag dock upp på kompisens häst, men jag satt inte kvar så länge, och är nu ett par glasögon fattigare, så det kan gå!

Kl

Vilket väder vi har!! Jag tror G tycker det är lite väl varmt, men hon är nöjd så länge hon får ligga och sova i skuggan under vårt syrenträd!

På fredag ska jag flyga 100 mil m båda barnen. Ska bli väldigt spännande!

Hoppas flygturen går bra!

*kl*

Hohoooo, vart är alla?

Här är spruta nr två avklarad, lillan är 65 lång och väger 9 kg. Fortfarande bara glad, sitter hur stadigt som helst och är inte intresserad utav att ta sig någonstans. Hon äter lite med oss men ammas fortfarande i huvudsak. Hon gillar inte purreer, bitar ska det vara! Men det gör ju en massa mindre jobb för mig, så jag klagar inte.

Så hur går det för er alla, bebben, har lillan fått ordning på magen? Hur går det med Rasmus, har nätterna blivit bättre mirre? Och Simba och Nelle, är era små gottlänningar fortfarande goa och glada? Och priscilla, hur går det för er med att få ture att sova i egen säng? Hoppas ni, och alla andra här i tråden mår fint!

Sommaren är här och vi är aldrig inne nästan! Dopet närmar sig med stormsteg, idag har jag haft bakdag och tillverkat 50 st minikladdkakemuffins, 50 st minimorotskaksmuffins och 50 st pepparmintpraliner, puh! SVETTIGT!! Men jag tror det blir kanonbra :)

Ture har också fått spruta nummer två (som för övrigt gick jättebra!), är 68 centimeter lång och väger 9 kilo. Han har den senaste veckan också börjat sitta allt stadigare och älskar att provsmaka olika puréer, men helammas fortfarande.
Nätterna hade vi på gång där, innan värmen kom. Men nu när det är typ 30 grader varmt i vårat hus på kvällarna har rutinerna fallerats totalt och vi har trillat tillbaka till "sova med mamma och snutta hela natten", vilket ju inte är speciellt bra.. Men vi kämpar på :)

Hur går det med tjompisen? Åker hon nya sittvagnen jämt numera? Hur går det med vovvarna? Har du omplacerat den du funderade på, eller hur gjorde du med det där?

Här är vi :)
Jadå nätterna är bra nu, han sover en stund vid 18-19 och sedan äter han igen vid 22--23 och sover sedan hela natten.

Men så kul med dop och annat! Här börjar ju sommaren vara på g, men ännu ligger ni nog lite före där nere :)

Jodo, med tjompan går allt fint, nya vagnen är väl provinvigd men ännu växlar vi, och bär mycket. Och med hundarna har jag inte bestämt mig ännu, så de får flyta på... Det är så himla svårt! Förresten, vi är nere i södern hela juli iprincip, så vill du träffas någon gång får du hojta! :)

Tyvärr ingen förbättring här :( Men allt annat flyter på rätt så bra, så vi klagar inte just nu ändå! En sak i taget får man väl ta, känns det som..

Lilla Bella är ca 63 cm lång, och väger strax över 6 kg. Sitter nog snart helt själv, för hon har blivit väldigt stadig på sistone faktiskt. Bara lite balans som saknas nu ;) Hennes pappa började jobba igen för 1,5 veckor sedan, så omställningen har varit lite halvjobbig. Bella tog det hårt att pappa "försvann", och att alla rutiner liksom förändrades bara över en natt. Men nu har vi hittat våra egna rätt så bra :)
Hon har blivit väldigt infektionskänslig och påverkas fruktansvärt hårt av minsta lilla förkylning, så tyvärr har det sociala livet blivit lite tråkigare. Men det är smällar man får ta ibland.

I övrigt så är hon en glad unge som fortfarande sover hela nätter, sitter med vid matbordet och dreglar som en fontän :D
416ed891.jpg

3a3b6dce.jpg

Vad söt hon är!
Speciellt på sista bilden :D

Rasmus sitter också snart själv, lägger man honom på golvet så ligger han inte kvar på samma ställe speciellt länge :D Han rullar, åmar, bökar och har sig. Sedan blir han jättearg när han kommer bakåt istället för framåt.

Han är 70 cm nu och väger över 8 kg :)

Kl

Här har sommaren kommit på allvar! Elina är allt som oftast en riktig solstråle, har börjat visa intresse för det jag äter och har slickat på glass och vattenmelon :D
Hon är nu 62cm lång och väger 5775g!
Hon är VÄLDIGT aktiv dagtid, pratar konstant, sprattlar och skrattar. Det dröjer nog inte länge innan det där första riktiga ljudliga skrattet kommer :)
Imorgon åker vi över till fastlandet, blir ett stopp hos en vän i Nykvarn, där sover vi kvar, sen på tisdagen åker vi vidare "hem" till dalarna! Ska bli så roligt!!! Spännande att resa så långt bara hon och jag! Ja, två av hundarna också ;)
Hon somnar nu oftast runt halv nio på kvällen och kan ibland sova till 3-4 på morgonen :D skönt att få lite sömn till slut ;)

Skönt att ni fått sova :)
Hoppas det fortsätter. :)

Hehe Rasmus är också väldigt aktiv.
Sprattlar, pratar och skrattar hela tiden. Har man honom i knäet ska han hoppa hoppa hoppa :bump::D Man blir bara en liten aning trött i armarna. Hoppgunga nästa:p

När han ligger på golvet kämpar han för att komma framåt och blir jättearg när han bara kommer bakåt ;):D Han har inte fått kläm på det där än.
Men rullar gör han, åt alla möjliga håll.

Haha just nu sitter han i babysittern här och låter som bara den.
Hur kul som helst att lyssna på.

Senast ändrad:

Åh vad roligt det är! Hur gammal är Elina? Alfred (3,5 mån) är också jäkligt pratig nu, han snackar, vrålar och blåser bubblor! Han har just börjat skratta så smått :love: och häromdagen vände han sig från mage till rygg för första gången! Dessvärre har han blivit lite besvärlig att amma, otålig eller nåt, så ofta får jag stå och gunga för att han ska ha ro att äta :crazy: Tur att han äter ganska fort och ganska sällan!

Grattis i efterskott på ettårs dagen, haha ;)

Här blir tjompan 6 månader idag! Tjoho vad tiden går. Hon har firat med att sova, och sova, och sova lite till.... Utvecklingsfas på g måhända? Hon brukar sova snudd på ett dygn då... Nåja, just nu sitter och och håller på med sin skallra på golvet och är nöjd iaf :) Rullar gör hon ännu inte, är bara nöjd när hon sitter upp, och hon har börjat vika in benen och försöka hasa sig framåt. Kan jag ha en blivande rumphasare tro?

Knapplån.

Vad fyller ni era dagar med? Jag är så sjukt uttråkad vissa dagar, så att jag nästan går under! Man var bara ork för ett visst antal stunder om dagen innehållande löjliga ljud, flygande lekar etc. Bella älskar att bli lekt med verkligen, men jag orkar faktiskt inte det konstant. Att ligga på mage suger just nu - tydligen - och babysittern funkar kortare stunder ibland. Vagnen går bra om hon är trött, men det är hon ju inte jämt direkt..

Jag är SÅ less på att bara sitta i soffan med en bebis i knäet! Eller gå runt med en bebis på höften, eller...

Ja alltså, vi börjar med sovmorgon. När jag äter frukost så sitter hon i babygymmet och leker och kastar runt leksaker medans jag får tio minuter ifred. Därefter så busar vi lite, och är hon fortfarande nöjd får hon sitta ett tag till medans jag plockar lite här hemma. Sen så brukar hon äta, och sen ger vi oss ut på en promenad på cirka 1 timme. Efter det sover hon oftast 1 timme till i vagnen och jag får tid till att göra det jag vill den timmen. När hon vaknar sätter vi igång med lunchen, äter lunch och sen brukar vi städa eller liknande (bär henne på ryggen) och när det är gjort går vi ytterliggare en promenad. Sen kommer sambon hem ;)

Sen är vi ju givetvis iväg vissa dagar också, men långt ifrån alla.

Vad enkelt ni har det :p
Fast Rasmus är rätt enkel han också.
För det mesta alla fall.

Men lyfter jag upp honom så kan jag glömma att kunna lägga ifrån mig honom sedan. Då skriker han bara, det är lite jobbigt faktiskt. Sätter jag mig så kan han vara nöjd en stund (om jag har tur) men sitta still går inte

Jag vet :D Brukar säga att vara mammaledig är både det lättaste och roligaste jag någonsin gjort. Hon är verkligen glad nästan jämt, aldrig problem att ta med någonstans och ingenting som inte går att bota med tittut eller lite tutte. Däremot vill hon ju gärna ha uppmärksamhet, bli busad med och hon älskar när man är och stryker henne i ansiktet, eller tar i henne i allmänhet, mysfian! :) Nu kan hon gärna sitta lutad mot en och slappna av, nyss hade hon absolut inte tid med det, så saker och ting går i perioder men just nu är det bara roligt!

Enda som är att när hon sitter på golvet, om jag råkar gå förbi blir hon utom sig, även om hon te x råkar sitta i någons knä. Jag får inte passera utan måste då ta med mig henne. Fast vad gör väl det eg, i denna takten så är hon snart en tonåring som inte vill se åt sin gamla mamma så jag njuter så länge det varar :D :love:

Annars har mitt bebissug inte släppt ännu, och för någon dag sedan frågade sambon hur det var med min gravida kompis. "jodå svara jag, v 38 så nu händer det snart" sa jag och han fick ett riktigt ooh i ögonen och drömde sig bort. Vi kom fram till att båda ville ha en till liten knodd. Tänka sig, jag avskydde och vara gravid, men nu kan jag knappt bärga mig innan mensen kommer tillbaka och vi kan börja producera. Så knäpp man kan vara...

Jag har NOLL sug efter en bebis till!! Jag har ju en 4 åring också!

Min tjej är också fantastiskt glad JÄMT! Hon är lugn och nöjd och ligger ofta och somnar själv på filt på golvet! Enda nackdelen är bara att hon äter typ hela nätterna fortfarande. Men vi ska till BVC idag och dÅ får vi se vad hon säger, om hon ska få lite gröt kanske..

Här är en till med noll sug. Men det kan ju bero på syskon som redan finns och sådär..

Lilla Bella har nu kommit upp till hela 64 cm och väger 7 kg :) Sprutorna är klara igen, och läkarbesök inbokat för 6 månaders kontrollen.

270e7a2a.jpg

9f1bc0e9.jpg

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 083
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA