Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Sötnos!

Vi var på BVC igår och lillans kurva fortsätter dippa.. Hon är drygt 4 mån och väger 6,1 kg och är 62 cm lång. Igår började vi med lite gröt på BVC's inrådan. Hon fick igår och idag. Jag funderar på om nåt faktiskt kommer ner i magen!

LIqw-EiOvv

LNhnnyCOkc

Bella har ju haft stora problem hela livet med det där, och vid 18 veckors ålder så vägde hon under 6 kg och var 60 cm lång. Nu, 1 mån senare så har hon helt plötsligt gått upp 1 kg! Trots att hon inte ätit mer, eller annat.. Förhoppningsvis så blir det likadant för er :) Hennes kurva var helt plan väldigt länge, och började till slut att gå neråt också. Inte på längden så mycket, men på vikten.

Bella har ju haft stora problem hela livet med det där, och vid 18 veckors ålder så vägde hon under 6 kg och var 60 cm lång. Nu, 1 mån senare så har hon helt plötsligt gått upp 1 kg! Trots att hon inte ätit mer, eller annat.. Förhoppningsvis så blir det likadant för er :) Hennes kurva var helt plan väldigt länge, och började till slut att gå neråt också. Inte på längden så mycket, men på vikten.

Det har eg inte stört så mycket, förutom att hon äter mkt nattetid. Hon är väldigt nöjd och glad! Hon blir 18 v på sön, så superliten är hon inte. Men hon sjunker i kurvan för varje gång vi är där!

kl

Här är vi!
Svante växer så det knakar! Han är nu 67cm lång och vägde 6,8 kg vid 3-månaders kollen då han också fick sina första sprutor. Själva puttandet gick jättebra men samma kväll skrek han i drygt 5 timmar i sträck utan hejd, stackarn :cry:
På samma koll upptäckte vi att han hade lite prickar på snoppen, han har inte haft minsta tillstymmelse till rodnad eller liknande alls innan. Vi skyller allt på engångsblöjorna han "var tvungen" att ha på sig nattetid när vi var bortresta. Nu när tygblöjorna är på dygnet runt igen så försvann det tack och lov!

Han har varit ganska förkyld också de senaste veckorna så han har svårt att amma och ta nappen. Det har tyvärr gjort att våra nattningsrutiner som funkade så bra inte funkar så bra längre :( Han sover ganska lite överlag för att vara bebis tror jag?
Han somnar runt kl 23, vaken 02-03, sover till ca 05,30 är vaken en timme och sover sedan till ca kl. 8. Dagtid sover han i princip aldrig, åker man bil kan han somna men vaknar direkt när man stannar. I vagnen vill han inte sova och helst inte ligga i alls. Sjalen är det säkraste kortet att ta till, då kan han sova en hel timme i sträck, annars rör det sig om ett par pass på 15-20 min per dag ungefär.
Häromdagen sov han 10 min mellan kl. 05,30-23,00.
Man får ju inte mycket gjort om man säger så...

På morgnarna och förmiddagarna är han dock världens solstråle och snackar som en tok och ler med hela ansiktet :love:
Han har blivit en fena på att vända sig från rygg till mage och har börjat dra upp benen under sig och kan lyckas kajka iväg en halvmeter emellanåt.

Det går så fort!!

Det går galet fort.
Usch, inte kul när de känner av sprutorna sådär. Rasmus blev också väldigt ledsen nu sist.

Han blir 6 mån nästa vecka, är 71 lång och väger 8.3 kg.
Vänder sig från rygg-mage och tvärtom. Har inte riktigt kommit på hur man tar sig framåt än, går mest bakåt :D men förflyttar sig genom att rulla. Sitter nästan själv också. Jollrar, skrattar och ler hela dagarna :D

Tycker också det går så fort!! Lille Ture är 6 månader nästa vecka. Vi har haft ett par lugna veckor eftersom han lärt sig att sitta själv. Han har suttit nöjd och glad och plockat med sina saker... tills nu när han kommit på att han inte kommer FRAMÅT! Så fort jag sätter honom på golvet tippar han sig så han kommer på mage, sen ligger han och antingen putar med rumpan eller gör små mini-armhävningar och blir jättefrustrerad att han inte kommer någonvart! Han sover också extremt dåligt för tillfället, så jag hoppas att detta är ett utvecklingssprång och att det snart är överstökat. När han kommer ur det kan han säkert krypa om han fortsätter i den här farten!
(Emor: Ses jättegärna när ni är neråt i landet!:bump:)

Hehe så gör Rasmus också, sedan blir han tvärarg när han inte kommer framåt. :p Vi har haft en skrik och gråtdag här idag.

Rasmus sov en längre stund i förmiddags, men i övrigt har har han bara sovit två
kortkorta stunder på hela dan. Så hans humör har varit i botten och han har skrikit hela dan :crazy: Jag har haft huvudvärk (har ännu) hela dan och sambon har inte varit hemma. Wohoo...

kl

Här är vi!
Svante växer så det knakar! Han är nu 67cm lång och vägde 6,8 kg vid 3-månaders kollen då han också fick sina första sprutor. Själva puttandet gick jättebra men samma kväll skrek han i drygt 5 timmar i sträck utan hejd, stackarn :cry:
...
Han har blivit en fena på att vända sig från rygg till mage och har börjat dra upp benen under sig och kan lyckas kajka iväg en halvmeter emellanåt.

Det går så fort!!

Oj, han drar ifrån Alfred på längden! I förrgår (3 månader och 3 veckor) vägde Alfred 7,3 kg och mätte 64,5 cm (på 3-månaderskontrollen var siffrorna 6,9 kg och 63,5 cm). Han har bara vänt sig någon enstaka gång, men jag tycker allt går alldeles nog fort ändå!
Men fy så hemskt med 5 timmars skrik :-( Alfred var gnällig och orolig efter sprutorna, så han fick Alvedon. Sen sov han 4 timmar :-P Så här var själva sprutorna värre, hua!

Rejäla killar ni har!

Här har första tanden kommit. Vi har börjat med lite gröt och det går skapligt! Hon har vänt sig åt båda håll ett par gånger och sitter i matstol!

Nu när vi är hemma från semestern tänkte jag börja läsa somna utan gråt och se om det är nåt för oss!

Oj oj, en tand! :) Något sånt verkar inte vara på G här ännu.

*kl*

Är det någon som har lämnat bort sin en natt ännu? Lillan är ju bara strax över 6 månader, vi har tänkt gifta oss i sensommar, och jag skulle gärna åka iväg en helg bara jag och sambon i samband med det, tror jag. Lär ju sakna ihjäl mig, hon kommer då vara 9 månader antagligen. Är det otänkbart att se om vi hittar någonstans att fara iväg en natt bara han och jag?

Och Priscilla, vad skoj! Vi kanske kan lägga till varandra på fb om du har, lite lättare att hålla koll där när man far ner, jag glömmer av buke lite nu och då nu...

Senast ändrad:

Hej på er, va ett tag sen sist!

Måste falla in och svara om det här med en natt borta. Tycker absolut att ni kan boka in en/två nätter för er själva. Vi gifte oss i samband med Charlies namngivelse och då fick vi en bröllopsnatt för oss själva inbokat i en trevlig stuga. Det va Underbart att slippa lägga barn och få bada bubbelbad och bara rå om varann. :) Charlie va bara 5,5månad(det skedde förra helgen) då men visste att Svärmor +man skulle klara det galant. Så släpp kontrollen lite och passa på att rå om er själva!

Rasmus 6 mån har sovit hos farmor och farfar ett par gånger faktiskt.
Det har gått utan några problem alls :) Så ta en helg själva ni, det går säkert bra.

Rasmus har börjat stå på alla fyra och gunga fram och tillbaka.
Men han har inte börjat hasa sig framåt ännu.

Hej, och vad kul att du tittar in! Och grattis till giftermålet :)

Nej jag vet, det lär inte vara någon fara, bara det att hon är så extremt tuttig på kvällarna och kommer inte riktigt till ro utan alla gånger... Men det går säkert bra, ni har rätt.

Det går säkert bra:)
Tar hon napp?

Haha Rasmus har fått en lite rolig vana vid sovdags nu, men bara på kvällen, aldrig dagtid. Han sover ju på mage (fy fy jag vet :p ) och ligger och juckar med rumpan, grymtar som bara den och det riktigt spritter till i hela honom. Han är som denna :bump: :D fast han ligger ner hela tiden och håller sig på mage.
Sedan rätt som det är så bara tvärslocknar han :D

Jodå, hon är en mönsterbebis. Tar napp, tumme, ammar men kan lika gärna äta ifrån flaska. Mat äter hon själv (te x broccoli buketter, potatisklyftor, morotsstavar osv) men har inget emot att matas. Totalt okomplicerad!

Vi har inte lämnat bort en hel natt än, har inte haft behov av det hittills. Däremot flera timmar här och där, och det går hur bra som helst. Bella har människor i sin närhet som hon tycker väldigt mycket om att vara hos, och blir inte ledsen alls. Bland annat så är hon nu med två olika vänner till mig när jag tränar på gym några dagar i veckan, och hennes pappa är på jobbet. Ibland är hon hos en av dom när jag känner för att vara i stallet en sväng under dagtid också. Hennes farmor passade henne flera kvällar i rad på vår semester tidigare, då vi ville ha lite egotid.

Vi planerar också vårt kommande bröllop, vilket blir i oktober, och då ska Bella vara här hemma med sin farmor i en vecka utan oss, och då kommer hon att vara ca 9,5 mån gammal. Känns inte oroligt alls, farmor är 110% kapabel och Bella kommer att klara sig fint.
Jag är mer orolig när det kommer till hundarna ;)

(För att undvika missförstånd - så beror det på att alla mina hundar är tuffa, självständiga individer ur en ras som gärna slåss med andra hundar om chans ges = det kan lätt hända saker om hundvakter inte följer reglerna.. Inte att jag bryr mig mer om dom.)

kl

Vi ska på bröllop i slutet av augusti. Lillan kommer då vara 7 månader och jag vet inte om vi kommer kunna lämna henne med mormor och morfar. Storebror ska vara hos dem, men det beror helt på hur mycket hon ammar! Just nu vill hon äta 5-7 ggr per natt. Hon tar inte flaska eller napp. Vi jobbar på nappen - det kanske kommer att gå. Dessutom hoppas vi att hon kan börja äta välling när hon är 6 månader.

Förresten. Hon har ätit gröt nu i snart 2 veckor. Hur lång tid brukar det ta innan de begriper att gröten ska sväljas och inte spottas ut? Gav ni fruktmos på gröten från första början? Vi ger bara ris/majsgröt 1 gång om dagen och just nu av 1 msk pulver och jag skulle tro att hon får i sig ca 70% av, resten rinner ut. Hon har fått suga/gnaga på äpple, päron och melon och verkar gilla det!

Min lilla har aldrig spottat ut, utan svalde från första början. Vi ger fruktgröt, så inget extra mos på här.

Hihi.. bra nybörjarbebis du har.. så var våran son! Den här är något mer komplicerad! Men hon är nöjd och väldigt, väldigt glad! Gladaste bebis jag träffat!

eller hur :D denna är också jämt glad, så underbart! har aldrig träffat någon som jämt skrattar. underbara unge!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 083
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24