Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Iiiih! måste bara så komma med ett glädjeinlägg, som är ot men vafasen.

Har ju saknat stallivet så, hörde av mig till min gamla stallägare och hon hade inte bara 1 häst till övers utan 2. Den ena är inte hanterad alls, och en annan som behövde lite kärlek, men som var inriden och snäll men lite testig. Åh så skoj! Har iofs inte sett dem än, men jag trivs bra i stallet, och med stallägaren, och vägarna och allt, så det ska nog bli bra, ska bli så skoj att få komma ut och pyssla i ett stall igen, för herregud vad jag saknat det. Hundarna är inte riktigt samma sak, man kommer sig ju iväg och gör något, men samma själsliga lugn som man får utav att vara i stallet är det inte att vara på lydnadsplan.

Så nu ska jag till stallet imorgon, och på torsdag ska jag till en vän och hennes häst och gosa, hon ville också ha hjälp men det ligger lite längre ifrån mig, och jag lägger hellre tid i stallet än på resor fram och tillbaka, om än hästen är trevlig.

Ååh, vilken otroligt bra vecka detta blir. Och långhelg på det!

Härligt Emor!
Hästarna är verkligen mitt andhål! Jag rider eller kör ca 4 gånger i veckan just nu, ibland fler.
Igår var Svantes mormor här och tog hand om honom så jag och sambon kunde sela på pållen och köra hem lite ved. Det var underbart väder här i gårkväll och det luktade verkligen vår. Vi njöt :love:

Svante har ännu inga riktiga rutiner. Han verkar dock ha slutat somna kl 01.30 tack och lov... istället somnar han runt 23-tiden. Däremot har han då börjat vakna 04.30-05.30 ibland :crazy: Jag är ALLT annat än morgonpigg...
Ibland sover han 4-5 timmar per dag. Igår sov han 3 x ca 10 min på hela dagen från 04.30-22.45... Lite lätt gnällig och övertrött skulle man kunna säga! Jag tycker det är jättesvårt att inte kunna planera in saker eftersom man aldrig vet vilket humör han är på eller om han tänker sova eller inte. Mina kompisar som är föräldralediga säger typ "ja mellan 11-14 kan vi göra det och det, för då sover XXX alltid". Jag vet aldrig om han kommer sova 10 min eller 5 timmar på en heldag :grin:

Det var kanonskönt! Insåg aldrig hur mycket jag faktiskt saknat hästlivet förrän jag svängde in på stallplanen, men misstänkte det ju när jag var helt pirrig hela dagen... Dock var det grymt jobbigt att omedvetet gå och spana efter Fjant (min gamla häst), kika in och se att hans gamla box var använd av någon annan, se hans gamla hage översnöade, hans skåp med någon annans namnskyllt på... Det var riktigt tungt. Och där och då bestämde jag mig för att jag SKA ha en egen häst såfort vi har råd till det.

Angående rutinerna så är det som här, man får se det som spänning i vardagen och en chans att öva upp sin flexibilitet! ;)

Flexibilitet är nog det snällaste ordet man kan använda...

Om man nu ska jämföra syskon - vilket man ju inte ska - så minns jag rätt så ofta nu hur otroligt enkel min stora kille var som bebis. Redan vid 8 v ålder så åt han på fasta tider (Det kunde diffa 10-15 min som mest) och han sov alltid samma stunder under dagen. Det var busenkelt att planera in långpromenader med hundarna, när man kunde åka och handla osv.
Med Bella får man ta varje timme som den kommer :p Ibland äter hon med 2 timmar emellan, och ibland går det 6 timmar bara sådär. Ibland sover hon korta stunder, och sen helt plötsligt kan hon sova i 4-5 timmar i sträck en dag.

Nåväl, det kommer väl med åldern :) Jag är väldigt glad över att hon somnar rätt så lika varje kväll, och sover ungefär lika många timmar varje natt, för då kan man räkna med sömnen iaf!

I övrigt så kunde vi redan igår förmiddag konstatera att hennes tarmar/mage inte tål något annat än just Neocate. Ingen frukt, ingen mat, ingen gröt - nada. Det tar ca 2 dagar för henne att visa reaktion och igår kom det då, och det kommer att sitta i ytterligare någon dag. Då äter hon mindre av ersättningen, blir gnällig, sover oroligt under dagen etc.
Bara att vänta vidare :(

Vad tråkigt att hon inte tål annan mat.
Hoppas hon kan göra det snart alla fall.

Rasmus äter dåligt idag också, förra målet lämnade han 100ml och nu 75ml.
Han brukar alltid äta upp annars. Vi ska på babymassage snart och jag hoppas att han inte blir hungrig innan vi kommer hem.
Men det går väl iof att värma mat där också om det behövs.

Ja fast att räkna med att dom sover samma tid jämt kan väl inte vara speciellt vanligt? Fast jag vet inte, jag har inget svårt att gå långpromenad om än lillan är vaken, så jag känner mig inte alls bunden utav att hon inte sover samma tider jämt. Snarare tvärt om, eftersom att hon somnar när det passar henne, så är inte jag bunden utav att passa hennes sovtider, hon hänger med på det jag vill göra, blir hon trött somnar hon, och om inte så är hon vaken.

Tråkigt att hon inte tålde maten.

Jag vet inte hur vanligt det är för andra, men vi har 3 st barn sammanlagt och allihopa har sovit på regelbundna tider och hela nätter från väldigt tidig ålder - utan några metoder eller liknande. Det tycker ingen av oss om, utan barnens behov får ju styra.
Äldsta började sova hela nätter och vid samma tidpunkt från 8 veckors ålder, mellersta vid 3 mån och Bella vid 2 v ungefär. Sen kan dom ju vakna eller så vid sjukdom eller liknande, men nu räknar jag vardagen bara. Sebbe sov på samma tider i 1 år, sen var jag tvungen att ändra om dom då han skulle börja på dagis, innan dess somnade han vid midnatt och sov till kl 10-12 på förmiddagen.

Jag tror att det säkert kan gå en del i arv också sånt där, precis som så mkt annat. Bella har ärvt min knepighet med maten tyvärr.. Jag var hemsk i flera år, om inte allting stämde exakt så vägrade jag att äta. Fast jag tålde allting, men vägrade bara att äta det :p

Justa, angående promenaderna, det var ju det jag skulle svara på egentligen!

Tyvärr så vägrar Bella att sitta/ligga i vagnen någon längre stund om hon är pigg - så hundarnas långpromenader styrs av när hon är trött och vill sova i vagnen. Om vi är ensamma, annars stannar hon ju bara hemma med sin pappa istället.
Promenader på ca 20-30 min går hon med på även som pigg dock. Nu har vi turen att ha tomt, så vi hägnade in den nyligen så att hundarna iaf alltid kan få leka lösa, eller bara vara ute, när dom känner för det. Eftersom långisarna ibland får vänta till sent på eftermiddagen eller till och med kvällen..

L sover relativt regelbundet, kan surfa någon timme, kvälls läggning är snudd på alltid lika, likaså fm vila, em diffar rejält.

Vet inte om det är aktuellt i ert fall, men L bärs alltid om hok är vaken och vi ska ut på långis, går alltid bra. Bär iofs alltid oftast långpromenader, hon ledsnar fort på vagnen när hon är vaken.

Pappan bär om vi går i skogen eller så, men jag har tyvärr en väldigt trasig axel så ingenting fungerar att bära i för mig :( Flera muskulfästen + muskler och en hel hög med nerver slets sönder av en dum häst för många år sedan.. Tappade rörelseförmågan i armen helt och hållet, men till slut så blev den fullt fungerande igen i alla fall - men jag får fruktansvärt ont vid all form av ansträngning med högerdelen.

Jag bar Isak när han var bebis, smidigt när det var för trångt för vagnen.

Rasmus har någon period nu där han äter jättedåligt.
Lämnar mellan 70 och 100ml nästan varje mål.
Begriper inte varför han inte äter, det har aldrig varit problem förut.
Kvällarna består av skrik och gnäll, han är trött men det är ingen ide
att lägga honom före 22-23tiden, då skriker han bara.

Nu har han sovit hela natten, men ändå lämnade han nästan 100ml.
Han äter bara hälften av vad han brukar ju :crazy:

Senast ändrad:

Men jag upplever att lillan kan äta lite dåligt emellanåt här också, att hon inte har tid liksom. Jag ammar ju bara så några exakta ml kan jag inte återge, men det märks att det inte blir lika tomt emellan gångerna som vanligt. Hon är dock nöjd och glad, för upptagen med världen för att hinna ligga hos mamma några längre stunder. Sålänge hon är nöjd är jag inte så orolig, faktiskt. Hon säger till om det är någonting, och snart inser hon väl att mat är ganska bra, trots allt ;)

Bebben: Vad synd, det hade kanske kunnat underlätta annars :)

kl

Åh, idag är jag så himla lycklig :bump:
Jag hade nämligen tvättat min käraste Lundhagsbyxor inför försäljning då jag förlikat mig med tanken på att jag aldrig någonsin skulle komma i dom igen...
Men en sista gång ville jag i alla fall prova att ta på mig dom, och dra på trisser om jag inte kunde knäppa dom! :banana:
Det faktum att jag kunde få på mig byxorna, att det är strålande sol och sommarvärme ute och att Ture haft en "pappadag", vilket inneburit att jag själv har kunnat sova ut på morgonen och träna hunden i flera timmar på hundklubben gör detta till den bästa dagen på evigheter!

Men så undebart!! Vad glad jag blir för din skull, det behövde du :)

*kl*

Senaste picsen på min lilla tjompis, som nu är 5 månader (och 1 dag)

Hon är då jämt glad, vår allra finaste
IMG_2271.jpg

IMG_2277.jpg

IMG_2283.jpg

IMG_2285.jpg

Hon rullar inte än heller, bara näästan
IMG_2300.jpg

Eller kryper (men det är mamma lite glad för)
IMG_2309.jpg

Har dock ingen bild när hon sitter, och det gör ju hon nästan jämt numera. Sitter, sitter och sitter, överallt, och jämt. Vad det förenklar vardagen!

Kl

Lillan fick sin spruta i fredags och blev lire varm o gnällig på kvällen.

Hon äter ju hela nätterna och jag har funderat på om hon verkligen är så hungrig. Jag hann inte fråga BVC sköterskan innan hon sa att hon inte får äta mindre än hon gör.

3 mån gammal och väger 5,6 kg, stora tjejen! <3

Men hahaha, vad söt hon är :love: (och på tal om likadana kläder så har Ture en likadan onepiece som tjompan!)
Ture sitter också mer och mer, men fortfarande inte själv. Däremot tycker jag att han utvecklats något enormt rent socialt på de senaste två veckorna. Han är så himla "med" nu, pratar och skrattar, tjuter av skratt och grejar mycket mera än tidigare med saker, blir arg när han inte når och är överlag mer uttrycksfull i vad han vill.
Så himla roligt att få lära känna sitt barn, man blir helt varm på insidan :love:

Rasmus sitter också mycket, ligga ner är inte alls populärt längre, då ser man ju inget :p Han vill vara med och känna och smaka på allt :D
Fast han sitter inte själv än, men vänder sig utan problem från rygg till mage nu :)

Emor: Vad söt hon är!

Senast ändrad:

Visst är hon?! Min lilla Lea :love:

Ja visst är det ett smart plagg? Och vad bra smak du har på kläder, haha! Vi har även den randiga ifrån KappAhl, den är nästan ännu finare :)
DSC_0338.jpg

Och visst är det roligt att lära känna dem? Jag kunde inte föreställa mig att det var såhär fantastiskt att ha barn, skulle kunna ha en hel drös! (joo jag är fortfarande helt galet bebistokig, sambon är livrädd :p )

Hahaha, jag är lika bebissjuk jag, och då har sambon och jag ändå haft det otroligt knackigt den sista tiden! Men jag drömmer om en till bebis på nätterna och har redan bestämt vad han ska heta :angel: Helknasigt.

På tal om en helknasig grej så såg jag den där dokumentären, "Finn fem fel", på svt play nyss. Fy vad ledsen man blir av sånt. Vart är världen på väg, när det inte ens får synas längre att man fått barn? Sorgligt tycker jag.

Min nästa har också ett namn, dessutom ett i mina ögon unisex namn, sambon rynkade på näsan först men det är nog inte helt hopplöst att det blir en liten Elliot sen, om jag har tur ;)

Den har jag helt missat, får spana in den.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 088
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar