Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Det var smart.
Vi har duschkabin dock.

Men kan lika gärna duscha när sambon kommer hem.

Jag är nöjd så länge det funkar här :) Men såfort hon blir rörlig lär jag behöva rensa så att inga flaskor (eller toaborsten...) står i så låg höjd, så får vi låsa in oss med lite leksaker istället :)

Knapplån.

Vi hade en supertrevlig semester verkligen! Tills i måndags, då Bella började bli sjuk. I tisdags blev hon riktigt sjuk, så vi beslutade oss för att köra hem tidigare än planerat under natten. Under onsdagen blev hon sämre och sämre då febern bara fortsatte att stiga, hostan blev värre osv. På torsdagen så slutade hon att äta, slutade kissa och var brännhet konstant trots Alvedon hela tiden - så vi fick åka in akut under kvällen. Slutade med att vi blev inlagda då hon var väldigt uttorkad och medtagen, och knappt gick att få kontakt med. Det gick sjukt fort, var läskigt som fan att buffa på henne och inte få respons i bilen på väg in... Dom kunde inte sätta dropp på henne heller, för hennes kärl var obefintliga så det gick inte ens att hitta dom med laser.
Men till slut så började hon äta och dricka litegrann igen och långsamt så blev hon bättre och vi fick åka hem efter en dag.

Nu går det stadigt framåt och idag har hon ätit ytterligare lite bättre :)

I övrigt så börjar hennes dåliga aptit att visa sig på vikten nu.. Hon är förvisso tjock och go, men växer väldigt långsamt. Hon är ca 60 cm nu, men väger bara 5,8 kg. Hon kan ha det mesta i 62, men en del 56 passar också fortfarande.

Min storebror fick en son imorse, som bara ligger 7 cm bakom 4mån gamla Bella... :p

Åh fy så otäckt :crazy:
Håller tummarna nu att hon blir pigg och glad snabbt igen och att hon ökar i vikt som hon ska! <3

Vi har också duschkabin, glasväggar så jag brukar sätta henne i babysittern precis utanför, hon ser mig och jag ser henne hela tiden, brukar gå jättebra! :)

Skönt att semestern vad trevlig, och att lilla Bellan kvicknade till såpass fort ändå. Men gud så otäckt! Vad skönt att ni var lite förutseende och for hem lite tidigare, och att allt gick vägen. Nu får det väl ändå vara slut på Bellans otur?!

*kl*

Från det ena till det andra... Någon som börjat tänka på syskon? Om än inte direkt så i framtiden? Hur går filosoferingarna där hemma?

Ni som har syskon, hur är det eg? Vi filosoferar för fullt här hemma, och det är allt ifrån att vara nöjda med bara ett friskt piggt barn, till att vilja ha om några år, till att vilja ha snart...

Ja, jag hoppas verkligen att vi ska slippa mer otur nu...

Syskon? Ja, vi har ju varsin son sen innan så det känns som att kvoten är fylld här :D Rent krasst så var inget av barnen planerade, varken Bella eller dom i tidigare förhållanden, så vi är nog klara med överraskningar nu... Det är mysigt med bebis, men det tar ju en jäkla massa tid, engagemang, pengar och ork att ha barn också - dom måste ju få vad dom behöver liksom.
Så Bella kommer att förbli yngst, och enda prinsessan :)

Vi har ju syskon redan :D
Fast äldre då.

Men ja, vi är nog ganska nöjda med två tror jag.
Just nu känns det inte så lockande med en till, det får visa sig i framtiden hur det blir.

bebben: Fy så otäckt! Skönt att hon blev bättre så snabbt.
Kul att ni i övrigt hade en bra semester också :)

Bebben: Usch vad otäckt med lilla Bella !! Hoppas nu att hon kan få vara frisk och växa, utan fler otäckheter! Stackars liten :cry:

Du har rätt Emor, det har varit mycket för oss nu i och med flytt, renovering, sambon som jobbar otroligt mycket och har jouren ofta (vilket innebär noll avlastning för min del). Men det kommer ju säkerligen bli bättre med tiden :) Vi hade ett långt samtal häromdagen och det känns verkligen som vi har kommit en bit i rätt riktning!
Syskon till Ture hoppas vi verkligen, men det kommer nog dröja minst tre år tills dess.. Samtidigt har jag fortfarande inte tagit tag i att börja med preventivmedel, så det kanske blir syskon om nio månader, vem vet :angel:
(Får prata med barnmorskan om det idag när vi ses)

kl

Snart ska jag börja rehabilitera min hund, och behöver tips på bra bärselar? Vi ska gå i blåbärsriset och där är det inte lätt att köra barnvagn ;)
Ture sitter mer än gärna i min baby björn-sele när vi är inne, men jag känner ganska snabbt att den selen inte är speciellt ergonomisk i strukturen. Jag får otroligt ont fort i axlarna då hela tyngden läggs där.
Jag behöver en sele där han sitter på ryggen och kan se åt sidorna, men samtidigt också som han kan somna i och sova om han vill det. Är manduccan något för oss, eller ska man satsa på någon Haglöfs eller liknande?

Jag älskar min manduca, spec för ryggbärande (på mage är det bekvämare med sjal) och har min utlånad för tillfället. Sambon är jättesur pga det, då hon alltid brukar åka rygg när vi dammsuger och liknande, men det går ju som inte nu :p Har försökt sjala upp henne men det blir inte lika bra och inte lika bekvämt på rygg. Så jag hade alla tider tagit en manduca! Har ju provat ergo också, den tyckte inte jag var lika bekväm, var dock inte orginalet jag provade utan ergo performance.

Och här dök lillan i söndags, 2 ggr. Första gången var lite otäckt tror jag, gnällde lite efter men tror hon vart mest förvånad. Andra gången gick det jättebra :)

Vi diskuterar det här med syskon rätt mycket. Vi vill absolut att han skall få syskon då vi båda är ensambarn och är överens om att det inte är särskilt kul eller bra.
Vi väntar nog ett år ungefär innan vi försöker igen, 2-3 år mellan skulle passa bra för oss. Sedan vet man ju aldrig om det går lika enkelt (eller alls överhuvudtaget) igen :)

Lilleman fortsätter växa, i förra veckan blev han 8 veckor och vägde då 6095g och var 62cm lång. strl 56 kan vi glömma sedan länge och en del, framförallt byxor, har han tom 68 i. Fast byxstorleken tror jag beror på att vi använder tygblöjor och då blir de ju lite rundare runt rumpan :)
Vi har tyvärr fortfarande problem med magknip till och från trots minifom, men det blir allt längre mellan anfallen *peppar peppar*

Idag skall vi på promenad med föräldragruppen från MVC, vi skall avsluta vid glassmagasinet nere i hamnen så jag har bara ätit ett par mackor till lunch :D
Föräldragruppen från BVC skall börja den 5/5. Har ni andra kontakt med era respektive föräldragrupper?

I mitten av maj skall vi till Skåneland på medeltidsläger i 10 dagar. Vad skall man tänka på när man åker med liten första gångerna? Mer än att ta ordentligt med pauser?
Just nu sitter både jag och svärmor och syr kläder till honom för fulla muggar! I morgon kommer en kompis som också är föräldraledig ut och syr en stund, hennes familj skall också med till skåne!

Här blev det ingen föräldragrupp från bvc.
Det var inte många nog intresserade.
Den från MVC var vi inte med på, det blev för långt att åka eftersom det inte fanns någon just här.

Vi har tänkt göra som så när vi reser till fjällen men även till blekinge, att jag sitter bak och pumpar, och ger henne på flaska. Då behöver vi inte stanna för varje måltid, utan stannar för att byta blöja, sträcka på oss osv. Nu har ju dock lillan en period (får jag hoppas) när hon fullkomligt vägrar att åka bil, hon skriker tills hon knappt får luft från det att vi startar tills dess att vi stannar... Men förhoppningsvis blir det bättre, tror hon börjar sitta tajt i babyskyddet...

Vi har kontakt med våran föräldragrupp, nu var vi bara 4 men vi träffas någorlunda regelbundet även om vi inte är alla jämt. Det är vi själva som hållt kontakten sedan mvc, det är samma grupp + några till i bvc grupp men där har vi bara träffats en gång och det verkar dröja tills nästa gång.

Lillan har spytt ner mig säkert 10 ggr sedan kl 18, hör inte till vardagen och hon somnade vid 19, vanligen vid 21 mot 22. Kan bli en spännande natt detta...

Hoppas ni får en trevlig resa :)
Eller, två rättare sagt :p

Isak har en period nu där han bara totalvägrar somna själv.
Man måste sitta på sängen tills han verkligen har somnat.
Lite jobbigt när man nattar båda själv.

Jadu, vi planerar att fara när hon sover, men det ska nog ordna sig. Är dock tyvär ett tag kvar innan vi far, var tänkt att vi skulle varit nere redan men med facit i hand är det kanske tur att vi väntar och hoppas lillan tycker bilåkandet är ok ändå.

Det kan jag förstå, iaf om dom blir trötta samtidigt?

Här sover iaf lillan, hon vaknade strax efter jag skrev inlägget, pigg som en lärka, och har nu somnar igen, precis i vanlig tid, skönt!

Har precis varit iväg på lite hundträning. Båda grabbarna skötte sig finfint, och vi konstaterade här hemma att det var exakt 1 månad sedan jag var iväg utan tjompis senast :o Hon har ju hängt med de sista träningarna... Inte konstigt det var skönt att vara iväg 2 timmar för sig själv... :)

Ännu skönare var det dock att komma hem och konstatera att hon varit nöjd och glad hela tiden! Nu har vi gjort helg här hemma hela familjen, himla skönt. Firar med lite huvudvärk en kopp te, helt ok ändå :)

Knapplån.

Bella har nu bara hostan kvar, så skönt att hon mår bättre! Hon sover som vanligt igen, och är glad typ jämt. Hon har nästan kommit upp i sin vanliga mängd mat per dygn också, men aptiten är fortfarande sämre än vanligt tyvärr.
Hon både växer långsamt och går upp i vikt väldigt långsamt nu, och det börjar bli så galet påfrestande :( Jag hoppas allt jag bara har att det ska bli annorlunda när hon kan få i sig riktig mat, gröt och annat sen. Ja, jag hoppas att det ens ska gå att GE henne sådant..
Hon har fortfarande inte passerat 6 kg, trots att hon borde ha gjort det enligt sin kurva. I princip alla bebisar som är 5-8 v yngre än henne är både längre och tyngre som vi känner/vet om. Känns lite jobbigt ibland.
Man blir ju så orolig liksom.. Visst, en bebis som mår dåligt hade ju inte betett sig som hon gör - men för lite mat kan ju ändå inte vara bra.

I övrigt så börjar hennes pappa att jobba om några veckor igen, och jag är halvt panikslagen i för faktumet att jag ska stå själv om dagarna. Jag är konstant utmattad, har grava sömnproblem och extremt svårt att sortera ut och orka med allting som liksom följer med att ha barn. Min diagnos gör att allting blir 100 ggr svårare, och även om jag lyckades helt ensam med stora sonen så minns jag hur fruktansvärt jobbigt det var många dagar.
Men nu har ju tack o lov Bella en pappa som kommer att komma hem varje eftermiddag och vilja vara med henne, och han är en underbar sambo som verkligen gör sin del här hemma också. Ofta mer än så med, eftersom jag jämt är orkeslös typ..

Nåja, allting löser sig ju. Bella är en väldigt enkel och glad tjej, så vi kommer säkert att klara av dagarna fint ihop, även som ensamma :)

Från det ena till det andra... Någon som börjat tänka på syskon? Om än inte direkt så i framtiden? Hur går filosoferingarna där hemma?

Jag har alltid velat ha en stor familj! Jag älskade att vara gravid, vill gärna föda igen (även om det var en jäkla pärs!) och för närvarande innebär lilleman inte någon vidare stor belastning (jag är helt medveten om att detta kommer ändras, men hur det blir vet man ju aldrig), så än så länge håller jag fast vid det :-) Men vi får väl se, vi kanske känner oss färdiga efter två (men det tror jag inte!).

Nelle, våra småprinsar fortsätter vara ganska jämnstora :-) På tvåmånaderskontrollen vägde Alfred 6280 och var 60 cm lång. Han har börjat "prata" nu för nån vecka sen, hur mysigt som helst!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 088
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?