Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

sötnos!!

kl
min nattstrategi är numera att jag inte ens lägger G i vaggan (om hon inte sover redan). Då får hon sova hos mig direkt. Hon lägger sig tätt, tätt intill och jag kan amma eller bara klappa henne så hon somnar om, På så sätt får jag mest sömn!

Stora killen har hostat hela natten - med andra ord har jag knappt sovit nåt. Han är pigg i övrigt och dagtid hostar han inte alls. Han får vara hemma med oss idag i alla fall! Jag längtar redan efter sambon ska komma hem kl 16 för jag är sååå trött!

angående det här med mat!

När W var liten (han är född 08) började man med smakportioner vid 4 månader. Men nu har ju socialstyrelsen kommit med nya riktlinjer - bara amning fram t 6 månader - alltså inga smakportioner före 6 mån.

I malmö där min syster bor säger BVC "smaksensationer" från 4 mån - alltså ett kryddmått i smak av vad du äter. Vad säger era BVC?

Jag ska tillägga att jag inte pratat med min BVC om detta!

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2003/2003-126-16

Har inte heller pratat med BVC om det.
Men när Isak föddes så sade de 4mån, så vi började lite smått då.

De säger amning till 6 månader, men att man typ kan doppa fingret i sin egna mat om hon vill ha. Hon har fått någon ärta och lite (typ 2 skedar) gröt hittills. Vi har ingen brådska, men hon är väldigt intresserad och blir arg om hon inte får! Hon har ju suttit med vid bordet i 2 månader och följt varje rörelse, men nu vill hon också ha visst :)

okej!

Min stora kille åt bara mat, alltså inte någon ersättning, från han var typ 5½ månad. Då vägrade han amma ;) Den här gången blir det annorlunda misstänker jag..

Vad ska man börja med då?
Isak fick börja med fruktpureer om jag minns rätt.
Den här gången tänkte vi dock försöka göra så mycket som möjligt själv
och inte ge så mycket från burkar.

Idag har Rasmus haft en bäradag verkligen.
Han har inte varit speciellt skrikig eller så, men ändå mest varit nöjd när vi burit honom. Nackdelen är bara att jag vaknade med ryggvärk från helvetet, sambo har grejat med huset en massa så jag har mest tagit barnen.
Men Rasmus har sovit bra också så då fick min rygg vila.
Har målat med Isak, han fick fingerfärg i sitt påskägg :)
Fixade lite bilder till en fotoram också, hittade en som ser ut som en filmremsa. Ska sätta bilder på oss alla där tänkte vi :)

Senast ändrad:

Här börjar vi med det vi äter. Hon har fått smaka potatis (som jag mixade ut i bröstmjölk) men annars ärtklyfta (dvs ta av "skalet" på en ärta, då blir det två halvor) och lite annat, det som finns helt enkelt. Hon brukar dock få avsluta med lite katrinplommonpurre, vet inte om man ska blanda smaker sådär i början, men hon är nöjd iaf så vi kör på det! Hon blir vansinnig om hon inte får, så hon lär nog snart börja äta lite mer än de smaksensationer hon får i dagsläget.

Och Mirre! Du skulle ju bott här i närheten så du fått låna en sele eller sjal utav mig du som inte har!

*kl*

Här är det lite dött! Hoppas alla har haft det bra i påsk! Vi har haft en kanonhelg :)

passar på att bjuda på lite bilder på min gofis! Växer så det knakar, 74 börjar läggas till samlingen och det är dags att dra sig ut på shoppingrunda, igen... Värre kunde det varit ;)

Det är ju detta med smakisar... Visst är det såhär man gör??!

DSC_0227.jpg

DSC_0228.jpg

DSC_0229.jpg

Men morsan, vart tog den vägen?

DSC_0234.jpg

Och det är då tur hon är söt, för just ikväll, när jag inte sovit någonting och bara längtar efter sängen krånglar unga damen med läggningen, gnällig och grinig och ingenting duger... Puh!

I vanliga fall hade jag gjort såhär:
DSC_0305.jpg

Men just nu hoppas jag på ett mirakel och att hon somnar ändå.

Åh, så hon är söt eran tjompa! :love: Hoppas ni fick sova till slut igår?

kl

Tänkte lägga in en bild på våran sprattelman, a k a Tureluringen.
301826_10150881417759845_545724844_9486381_575479025_n.jpg

Vsist är hon :) och din Ture också! Jadå, mot halv elva snåret somnade damen, är ju eg ingen katastroftid, men jag hade sovit 2 timmar föregående natt och behövde verkligen krypa till korset vid nio eg... Men men!

storlek 74?! Men hur gammal är hon?!

Min tjej är drygt 10 v och har fortfarande storlek 56, men nu börjar vi kunna använda lite strl 62 i vissa kläder som är små och smala! Tex Holly's baby bodys!

Min Ture är snart 4 månader och drar numera det mesta i storlek 74. Han är 68 centimeter lång och väger över 8 kilo :D Så jag tycker det är rena skämtet när man kikar på "åldern" på kläderna, och det står "6-9 månader" på det mesta han har på sig.

Men storlekar på barnkläder är verkligen så himla knepigt tycker jag. Jag har alltid tänkt att storleken syftar till centimeter långt. Men Ture har vissa grejer som det står 60 på, annat som är i storlek 74 går knappt på? Medan annat i samma storlek är så stort så han drunknar i det. Så man får liksom "mäta" med ögat när man ska handla till honom, för att gå på enbart storlek går absolut inte!

Det är ingen liten bebis jag har, hon är 4 månader och snart 2 v. Fattar inte ens vart alla cm tar vägen, hon är inte lång men desto tyngre. Känner mig faktiskt lite snuvad på den där lilla spädisen som ju inte var så lite och växte betydligt snabbare än jag kunnat ana....

Söt hon är din tjej!

Eller hur, bodys går i 74/80 eller rena 80. Brallor i 80 eller 86 och pyjamasar i 86, sommersuitsen som hon sover i kör jag på i 92 men där funkar dom även i mindre strl. Men hon har faktiskt en tjocktröja i 68 som hon precis växt ur. Mycket knepigt!

hihi.. låter som min son (som nu är 3½), men sen hade han 86 jättelänge. Så det jämnar väl ut sig sen antar jag! Nu med andra barnet har man lärt sig vilka märken och affärer som har stora/små kläder och hur man ska tänka när man köper nytt!

Min tjej var vid 2 månader (8½ vecka )56,8 cm lång och vägde 5 kg! Det är 2 v sen!

Jo men visst är det så. H&M fungerar inte alls här, upplever deras kläder som "långsmala" och det är ju inte direkt tjompan... KappAhls kläder fungerar bra, och Lindex har även dem kläder som fungerar fint, och Åhlens fungerar inte.

Sen kan jag erkänna att jag tycker det är lite löjligt kul med "märkeskläder" till lillan, ingenting som jag tycker är viktigt till mig själv dock. Undrar om det är att jag har hittat några färgglada märken, och jag gillar färgglada kläder, och då blir det enkelt att veta vart man ska vända sig? Hon ser allt som oftast ut som en regnbåge :)

De växer så galet fort.
Min 4 åring har 116 i byxor, tyckte han hade 98 nyss :p
Men 116 är det enda som är långt nog för att räcka till i benen.

Rasmus har 62/68 nu, men en del i 62 börjar bli trångt.
För 2v sedan var han 65 cm och vägde 7070. Ska på vägning i morgon igen.

Jättesöta barn ni har allihop :)

Ååååååååh, hörrni!! Idag började jag och Ture på bebissim och jäklar vad kul han tyckte att det var!!! :rofl: Han tjöt av skratt, sprattlade som en liten galning, det var nästan svårt att hålla honom och han var helt vild. Efteråt satt han nöjd och belåten inlindad i världens tjockaste handduk och bara mös, sen duschade vi ihop och det tyckte han också var lajbans. Jag hann knappt sätta ner honom i babysittern så sov han som en sten, min lille sjöstjärna :love:
Däremot har jag fortfarande en dålig känsla i gruppen. Jag känner typ att dom inte tycker om mig. Några lite "nyare" tjejer, som bara ska vara med på simmet pratade jag iofs lite med och dom var trevliga. Så jag tror att jag ska ty mig lite till dom och skita i dom andra dryga personerna (som troligtvis inte alls är dryga, men tyvärr har jag fått för mig det).

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 089
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar