Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Vi nöjer oss nog med två tror jag.
Känns som att det räcker bra, även om det vore kul med en dotter också.
Sambon har 5 syskon så vet inte om han tycker det räcker eller inte :p

Igår vände sig Rasmus från mage till rygg, två gånger :)
Blev premiär i barnstolen också, med massa kuddar och filtar runt om.

Hur mycket sover era på dagarna?
Rasmus sover max 40 min i taget, ett par, tre gånger på en dag.
Sedan däckar han vid 18tiden på kvällen, för att sedan vakna igen vid 21 för att han är hungrig. Visserligen somnar han om igen sedan igen.

Det är olika, några dagar nu har lillan inte sovit något alls utan varit vaken ifrån 09-22 i ett. Andra dagar kan hon sova 3 timmar, uppdelat på 2 pass, så det varierar. Just nu sover hon, tack och lov, är själv med världens nacksäpärr så det är skönt att få vila lite.

I genomsnitt så sover Bella i 3-5 h varje dag, och allra minst 10h per natt. Så någonstans mellan 13-17h per dygn blir det då. Det beror en del på hur hon äter dagtid, om vi är ute mycket, åker mkt bil eller annat sånt.

Idag fick hon börja med smakisar också. Vi har uttömt alla knep som finns för att få i henne mat - men hon är fortfarande inte uppe i 500 ml/dygn ens.. Så nu står alla våra förhoppningar till att hon ska tåla mat, gilla det och snabbt vilja äta hyfsat mycket. Annars kommer det att bli någon form av hjälpmatning enligt läkarna :( Hon får äta 500 ml/dygn som allra allra minst för att få i sig näring så att hon klarar sig, men helst ska hon vara uppe i ca 900 ml/dygn nu..
Om vi lurar i henne mat i sömnen så ofta vi bara kan så kommer hon upp i strax över 400 ml/dygn, och får hon bestämma helt själv så landar det på ca 300 ml. Jag fattar verkligen inte varför hon inte blir mer hungrig... Sjukt jobbigt detta!
Det är tur att hon är en otroligt glad, nöjd och enkel tjej i övrigt - annars vet jag inte hur man skulle ha orkat..

Usch, vad otroligt tufft för er som föräldrar :cry: Jag hoppas verkligen att det löser sig nu när hon börjat äta "vanlig mat"!

Här hemma har Ture också börjat få smaka så smått på det jag råkar äta. Han verkar tycka om alla smaker jag har erbjudit hittills (är jättenyfiken och "spottar inte ut" nånting), men jag har inte stått och kokat någon palsternacka och mosat med bröstmjölk och sånt som man läser om, utan han har fått slicka lite på saker som jag äter.. Vi får se när vi börjar på riktigt. Har inte så jättebråttom med det.

Vi var i stan i förrgår och handlade tillbehör till vår Tripp Trapp, så nu kan han i alla fall sitta med vid matbordet! (Om än lite vingligt än så länge :D)
404980_10150915296379845_545724844_9590994_1317397695_n.jpg

Vad jobbigt, hoppas hon snart inser att detta med mat är någonting roligt!

Priscilla: Vad go och glad han ser ut! Stod och höll i precis en såndär body på Lindex för någon dag sedan, superfin! Men eftersom att lillan enbart har molobyxor typ, dvs en massa olika print så visste jag inte vad jag skulle matcha den med, så det fick vara. Kul att han gillar smakisarna. Jag blandar inte heller med bröstmjölk, hon får utav oss, jag är alltid restriktiv med salt så det blir ingen skillnad där, och är det någon maträtt där det är mycket salt så får hon lite burkmat. Hon har ju verkligen insett detta att mat är skoj, och klipper lätt en halv 4 månaders burk, vilket mamma tycker är påtok för mycket än. Vill helamma ett tag till och försöker ge henne så lite som det går utan att hon blir vansinnig, för damen har humör minsann...

*kl*

Nackspärren har inte släppt här, gud så drygt det är. Sambon i garaget igen, och jag drog ut kompaniet på en promenad i snöslasket, var väl kanske inte den bästa iden jag haft... Så nu vilar jag mig medans lillan sover i vagnen, men snart börjar det bli dags att väcka henne för lite mat, snart babysim. Tror dock att jag sitter på kanten idag, har ingen aning om hur jag skulle komma i min baddräkt :o

Kl

Syskon ja... Hade nån frågat mig innan jag blev gravid hade jag sagt att vi vill ha 2-3 barn.. Men nu vet jag inte, hade ju himla jobbigt med foglossning och det var riktigt dåligt mellan mig och sambon.. Vet inte om jag skulle fixa det en gång till. Behöver ju inte bli likadant men.. Vi får se.

Elina växer och växer!
Hon är jättestark redan nu och lägger vi henne på mage så rullar hon själv över på rygg.. Och blir jättearg för att hon inte kan ta sig från rygg tillbaka till mage än :D
I början av maj ska vi in för första vaccinsprutan! Jösses vad tiden flyger iväg!
Hur var era barn efter de fått sprutan?
Vi blev erbjudna att få komma dit precis innan vi ska på vår första träff med föräldragruppen men om risken finns att hon blir jätteledsen eller dålig efter så känns det inte så lockande.

Igår fick E prova sitta i egen stol vid bordet :D
Stöttade upp rejält med filt runt om och det gick riktigt bra faktiskt :) visst, hon är i minsta laget, men korta stunder går nog bra :)

Vad tråkigt att höra att ni hade sådanna problem under grav. Och vad duktig hon är, som rullar! Det har inte lillan kommit på knepet för ännu, hon är iofs inte nöjd på golvet annat än om hon får sitta, så hon sitter ju utan stöd nu, går att lämna lite här och där sittandes utan att filosofera på vart hon sitter om hon skulle välta.

*kl*

Ja angående syskonfrågan som jag slängde ut så är det för att jag är helt kopiöst bebissugen :o Vet inte riktigt varför, jag menar jag har ju en bebis, och har ju alltid sagt att jag är nöjd med ett barn, men sedan några veckor tillbaka känner jag en sådan obeskrivlig längtan över att bli gravid och få ett syskon tätt. Måste ju vara något fel på mig, för tanken på att vara hemma med två små skrämmer vettet ur mig. Dessutom har vi sagt att vi ska vara hemma med L först, sedan ska jag jobba/plugga vad jag nu känner för och efter ett tag köpa hus, SEN ska vi börja med en ev bebisverkstad dvs 4-5 år bort.

G får sin spruta på fredag!

Vi har ju ett barn sen tidigare så jag tror inte det blir fler! Barnstol väntar vi med ngn månad. Nog för att hon är stadig, men jag har för mig att de ska vänta till ngn viss ålder lör ryggens skull..

Och angående sprutan, så reagerade L aldrig på sprutan. Men vad bvc sa var att gör dom det så är det sällan de gör det direkt efter sticket utan snarare fram emot kvällen isf.

Rasmus blev lite tröttare än vanligt bara.
I övrigt reagerade han inte heller på den.

Nog får man bli lite trött och less på det här med barn ibland?
Rasmus vill absolut hålla i allt han ser nu, vilket gör det väldigt svårt och mata ibland, eftersom han drar bort flaskan hela tiden.
När han ska sova ligger han och drar ur nappen hela tiden, ändå vill han ha den eftersom han inte somnar utan den. Lyfter jag upp honom så drar han mig i håret hela tiden, eller bökar runt och kör in armbågen i halsen på mig.

Sitter och nattar nu, vet inte hur många gånger han har dragit ur nappen.
Dessutom har jag världens hosta, lätt och få honom att sova då :crazy:
Så just nu vill jag faktiskt bara att han ska somna och sova till i morgon :o

Men han vägrar såklart och sova just nu.
Han vägrar ligga i gymmet, babysittern håller vi på och ska tvätta så den är isärtagen, sitta i knäet går inte, han bara bökar och kråmar sig och gnäller av trötthet. Men sova ska han inte. Suck.

Senast ändrad:

Jag kan iaf rapportera att hon vid lunchtid idag åt 5 st rågade teskedar mat, sen satte jag stopp. Vill ta det lite lugnt ändå ju, så att vi kan märka om hon inte tål det utan att få en hemsk reaktion.
På kvällen fick hon lite (mjölkfri) gröt och vart helt galen! Gjorde minsta portionen på 0,5 dl vatten - och hon ät upp allt :eek: Får se vad magen säger imorgon helt enkelt!

KL

Usch verkar som att Rasmus är förstoppad.
Han brukar bajsa en gång om dagen, idag har han inte gjort det än.
Nu skriker han bara och vägrar äta, fast han borde vara hungrig för han har inte ätit sedan halv två.

Satan, räcker väl med koliken han fick.
Den är ju över nu, allt har fungerat bra nu.
Måste det bli så här nu istället då? Vad trött jag blir!
Tips någon?

Jaa han bajsade!
Haha vilka udda saker man blir glad för som förälder.
Nu hoppas vi att han äter också. Han åt halv två sist.

Bjussar på lite bilder på tjompilompi. Har även en någon film, ifrån veckans dyk, om du vill se Priscilla? Du som var nyfiken på det där :p

Börjar med det smidigaste i världen, sjalamning! Helt plötsligt är matstunden när man är iväg någonstans (eller hemma för den delen) inget problem, underbart.
DSC_0313.jpg

Cool brud i solskenet
DSC_0327.jpg

Såhär hittade jag lillan en morgon, go bebis (notera hästskosuiten, jag gör vad jag kan...)
DSC_0332.jpg

Lillhunden blev helt plötsligt väldigt bebisgossugen, första gången som han självmant gått och lagt sig hos na, och han låg där länge och blev dragen i örat, jättenöjd?? Haha
DSC_0338.jpg

Gla skit
DSC_0351.jpg

Bara för att dom är så söta, haha
DSC_0366.jpg

Koncentrerad
DSC_0367.jpg

Men herreguuuuud vad söta bilder från babysimmet! :love: Hon ser ju så otroligt glad ut, eran tjompa! Leendet smittar genom cyberspace ;) (Klart jag vill se film från dyket!)

kl

Ture sover sämre och sämre på natten verkar det som. Inatt var han vaken i över 1,5 timme. Han är inte ledsen på natten, men han är vaken och ligger och pratar, sparkar, grejar med täcket, sina kläder, sina fötter... Jättegullig är han ju så klart när han har sina nattliga monologer, men det är ju inte speciellt skoj att ligga vaken och lyssna på honom varje natt. Jag har provat om det gör någon skillnad hur dags jag nattar honom, men det gör det inte. Suckelimuck. Jag får väl sätta mitt hopp till att han "växer ifrån det"..

Bjuder också på en bild från igår, vår snälla granntant har stickat varsin matchande tröja till mig och Ture, så jag var ju tvungen att posera för att göra ett tackkort till henne!
561902_10150918133554845_545724844_9604011_1557008756_n.jpg

Visst är hon en goskit?! :love:

Och så superfina ni är, vilken gullig granne! Måste flytta, här slåss vi bara om tvättstugetiderna med grannarna, knappt så dom hälsar surkartarna.

Angående natten då för lilla Ture, söver du om honom, eller somnar han om av sig själv sen? Tänkte om det kunde hjälpa att han isf sov i eget rum och du inte hör tjollret, fast det gör du kanske ändå? Jobbigt måste det vara iaf, eller kanske ffa irreterande om han vaknar och är nöjd, är dom missnöjda finns det ju iaf en orsak till att man måste vakna själv :p

*kl*

Dagens ilandsproblem. Lea har slutat med den goda vanan att somna vid 21-22 och vakna vid 8-9 och somnar nu istället 19.30 och vaknar 5.30. Jag är inte morgonpigg. Gud hjälpe mig!

Idag skickade jag upp sambon, han går ändå upp vid 6, så dom roade sig och hade morgonmys till 7 då han dumpade av henne inne hos mig och hon åt och somnade om, det är ju iaf bästa tänkbara men varför kan hon inte sova lite läängre?? Hoppas det är en fas...

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 088
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?