Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Totalt off topic, men vad har ni för kameror som får så himla fina bilder?
Har bara en vanlig digitalkamera själv som jag inte alls är nöjd med, blir sällan bra bilder inomhus.
Har velat ha en (digital) systemkamera länge och känns som ett ypperligt tillfälle att skaffa en nu så man kan få riktigt klara fina bilder på mini (när mini nike behagar titta ut :))

Tack!
Hundarna var jag aldrig bekymrad över på det viset - dessa hemska kamphundar vill ju inget hellre än att älska ihjäl sin familj :love:

Unghunden är som sagt vild som få, men hon mognar ständigt så snart kan man säkert lita på henne också! Just med det där att inte springa som en dåre inomhus och sånt.. Dom vuxna kan ju sin sak redan :) Trots att den näst yngsta (Blir 3 år i maj) aldrig varit kring SMÅ barn, så föll det sig helt naturligt för henne.

Nu ska jag bara köpa nytt objektiv så att bilderna kan bli bättre också :D

Jag har bara en enklare variant, en Nikon D3100. Den duger perfekt till min hobbynivå! Ska utrusta den med bättre objektiv och blixt nu också, det förhöjer kvalitén avsevärt.

Min syster är fotograf och tyckte att jag skulle satsat på en av monsterkamerorna, men det kändes onödigt eftersom jag ändå inte är lika duktig som henne på alla inställningar än.

Simba, tack :)

Jag har en D90 med lite olika obejktiv, min erfarenhet är att objektiven gör mer för bilderna än kameran. ( och kostar mer ) ett extremt prisvärt objektiv till nikon kamerorna är nikons fasta 50 mm 1.8 som är extremt ljusstarkt och tar bra bilder inomhus, tror bara det kostar någon 1000 lapp.

+ Bebben

Tack för svaren :)
En nikon D3100 har jag faktiskt kollat på, känns som att det är en prisvärd kamera som passar en hobbyfotograf ;)

Den är väldigt trevlig att fota med tycker jag! Lagom lätt att bära omkring på också, så man orkar ta med sig den ut med hundarna också ;) Men som sagt, standardobjektivet räcker bara en bit på vägen, sen får man köpa nytt.

Jag ska beställa hem det som Abova nämnde här ovanför, och även en bra zoom.

Lite OT här men...

Vi har en D3100 som vi köpte med ett 18-55 objektiv i höstas. Vi kände att vi ville ha en fast objetiv som var lite ljuskänsligare och kikade på just 50 mm 1.8 men när vi provade objektiven i en butik insåg vi att 35 mm passade oss mycket bättre. D3100 har en cropfaktor (tror jag att det heter :p) som gör att man kommer lite närmare fotoobjektet än med till exempel D90 med samma objektiv. Litet tips bara så att ni inte måste backa mer än ni vill för att kunna ta de bilder ni vill :).

Visst är det så att man i vissa fall kommer lite väl nära objektet med ett 50 mm, och där kan en 35 mm vara bättre men det är väl inte riktigt lika ljusstarkt och så är det väl mer än dubbelt så dyrt, närmare 3000 har jag för mig?

bebben, jag köpte ett beg ( ca 20 år gammalt ) 70-200, 2.8 som jag tokälskar som teleobjektiv.

Till både dig och Bebben: Helt fantastiska bilder!! :love:
Bebben: Vad stark Bella är i nacken, hon kan ju hålla upp hela huvudet jättehögt!! Är det en ögonblicksbild eller är hon lika stark som hon ser ut? Ture är ju sju veckor på onsdag, och han håller upp huvudet men endast någon sekund i taget och han avskyr verkligen att ligga på mage, så det går bara kortare stunder innan han ledsnar och börjat gråta..

kl
Som svar på frågan angående fotoutrustning (iofs kanske inte riktat till mig eftersom jag bara lagt upp en enda bild som inte verkar vilja synas, men ändå :D), jag har en EOS Canon 500D med ett standardobjektiv. Men faktiskt så klickade jag precis hem ett 50 mm fast och kan knappt bärga mig tills det nya objektivet kommer! :bump:
Jag var supernördig med kameran för något år sedan och fotade dagligen. Men sen kom jag in i en svacka i och med att jag omplacerade en hund och lusten har inte kommit tillbaka- förrän nu! Jippie!
Ska bli så skoj att ha dokumenterat Tures framfart ordentligt :)

Lägger till en bild på när lilla T tränar nacken, hoppas den vill fungera nu:
417669_10150524724334845_545724844_8974877_202842071_n.jpg

Senast ändrad:

Nu har vår dotter äntligen kommit! När vi kom in var jag öppen 5 cm och 20 min senare är hon född! Galet!! Bra barnmorska som magkatarr mig och höll emot, för jag kvävde inte sys ett stygn på sen!!

Till både dig och Bebben: Helt fantastiska bilder!! :love:
Bebben: Vad stark Bella är i nacken, hon kan ju hålla upp hela huvudet jättehögt!! Är det en ögonblicksbild eller är hon lika stark som hon ser ut? Ture är ju sju veckor på onsdag, och han håller upp huvudet men endast någon sekund i taget och han avskyr verkligen att ligga på mage, så det går bara kortare stunder innan han ledsnar och börjat gråta..[quote/]

Hon är stark för att vara så liten! Det sade dom redan på BB, och hon tränar rätt mycket så fort man bär henne för då vill hon titta på allt. När hon ligger på mage så håller hon huvudet uppe i kanske 15-20 sek åt gången, sen vilar hon i någon minut emellan.

Vilken liten stålbrud! Häftigt :)

kl

Idag har jag och T varit på bvc. Min lille knodd är numera 60 cm lång och väger 5400 gram !! Han hade gått upp över 700 sedan senaste besöket (som var för två veckor sen). Tyckte att han hade fyllt ut lårskinnet lite :D

Grattis!!!!

KL
Var in på kontroll på mvc idag igen. Såg bra ut förutom att mitt blodtryck än en gång visade på tok för högt med elektriska apparaten, även efter vila, tog då manuellt och det var inga som helst fel då utan låg perfekt, knepigt.
Fick ny tid om en vecka exakt ifall bebis inte kommit än och även inbokad på förlossningen den 8e (onsdagen efter alltså) för ev igångsättning...
Förhoppningsvis behöver vi inte vänta så länge..
Min bm frågade om jag haft några sammandragningar, neeeej säger jag, bara det att när hon skulle ta sf måttet och känner på magen och skrattar lite "du har ju sammandragningar nu":D
Hoppsan!
Hon kände ordentligt på magen och kände hur högt mot revbenen bebis rumpa är och förstod att det ibland gör ganska ont. Bebis är fortfarande fixerad och trycker ändå på revbenen så bm tror på en lång bebis, lite komiskt med tanke på att varken jag eller sambon är långa:rofl:

Så vi fortsätter vänta...

Vilken jättecharmig bild!
Den där skulle bli fin som förstoring :)

Rasmus lyfter huvudet mer och mer nu och kan byta sida sas på mage.
Lägger vi honom så han har ansiktet åt vänster tex, byter han själv till höger och tvärtom. :)

I morgon ska jag på coreträning. Själv!
Inga barn, ingen sambo haha.
Bara jag, en boll och mina vänner som jag aldrig hinner träffa :love:
Ska bli såå kul! (och säkert såå jobbigt haha)

Usch har fått nåt exemaktigt på fingrarna.
Som små små blåsor och det kliiiar! Jag blir galen!
Fattar inte var det kommer ifrån

Senast ändrad:

Hoppas liten kommer snart!

Kl
Lillan är duktig på att ligga på mage, och har varit sedan dag ett och blir sällan arg om än hon får ligga där en liten stund. Stark som en oxe är hon och imorgon ska jag hämta en matstol jag köpt, lillan vill nämligen sitta själv och det går utan problem om msn bara stöttar upp underkroppen, sitter i amningskudden utan bekymmer. Då hon redan är så intresserad vid matbordet så ska hon få en egen stol nu så får vi se hur det funkar. Hon viftar nämligen så mycket att det är svårt att ha henne i knäet och äta samtidigt... :-)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
336
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar