Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Här har vi ett toppenstöd - Bella kan luta sig mot hundarna :D I övrigt så vill hon väldigt gärna vara upprätt hela sin vakna tid, så det blir nästan alltid uppe mot axeln så att hon kan kika runt, eller så att hon sitter i ens knä och man ger stöd då såklart. Ibland vill hon ligga på mage på oss och titta också, men det är mest när hon börjar bli lite trött och snart kommer att somna.

6 v blev hon igår (måndag) och vi var på läkarbesök hos BVC då. Hon väger nu 4340g och är 53cm lång. En ökning på 1715g och 6cm på dessa veckor :) Helt okej för en prematur som dessutom är liten i maten!

Jag är inne på min andra dag av föräldraledighet nu, det känns jättekonstigt eftersom jag mår så mycket bättre än jag har gjort på hela tiden förut. Visst jag är trött men fysiskt och psykiskt mår jag väldigt bra :)

Fick veta att en i vår föräldragrupp fick en dotter igår, jättekul!

Idag skall jag till MVC och sedan göra ett gästspel på jobbet eftersom vi har ett viktigt möte som jag gärna inte missar. Skall försöka baka lite muffins också tror jag. (Och japp, jag vägrar kalla våra svenska muffins för cupcakes...)

Det verkar som att våra bruttor är ganska lika, även här är det axelläge som gäller när man är vaken, alt sittandes i knät vänd bortåt, man vill ju vara med!

*kl*

Hämtade hem tripptrappen idag, till frökens stora förtjusning! Oj så nöjd hon var när hon fick sitta med vid bordet då vi åt middag, helt själv! Imorgon ska vi iväg till bvc, ska bli spännande att höra vad hon väger nu, och efter det blir det träff med föräldragruppen, alltid kul att se de andras smås utveckling :)

Förresten, sitter och kikar på bilstolar, nu är det ingen panik att byta då hon får plats men jag tänkte börja kika vad som finns på marknaden, och fastade för britax multi-tech, någon här som har erfarenhet utav den? Tänkte det är ju några som har äldre barn, vad har ni för barnstolar och hur tänkte ni där? Vi har en passat så bilmässigt känns det inte som att vi borde vara så begränsade till vilken stol vi ska välja, dock är både jag och sambon långa och om än tjompan ännu verkar vara mer bred än lång så är jag rädd att det snart poffar till ordentligt och jag vill helst bara köpa en stol att ha bakåtvänd, så stolen måste vara godkänd upp till 25 kg.

Jag hade Maxi-Cosi till Sebbe och var väldigt nöjd! Det enda som var negativt var att den var lite jobbig att flytta mellan bilar, men det hade nog mer med min bil att göra tror jag.. Man höll på att bryta ryggen av sig typ. Nu har han en bältesstol från Akta Graco med motiv från Toystory :D

Vi ska byta till större bil snart, så jag kommer låta bilen avgöra vilken stol Bella ska få sen. Vi måste ju få plats med två bältesstolar och en bakåtvänd i några år till. Oftast är det bara Sebbe och Bella i bilen, men bonussonen måste ju också få plats när han är här hemma :) Så vi letar efter en bil med stort baksäte, och rymlig baklucka (För hundarna) - vilket har visat sig vara svårt om man inte vill ha en enorm familjebuss typ. Och en sådan vill jag helst undvika :p

Igår var jag vid MVC, jag fick träffa en annan BM eftersom min ordinarie är i Kenya! Inte alls avundsjuk :d
Jag har aldrig varit på ett så snabbt besök där tidigare, 7 minuter tog det! Jag har ju haft problem med både vikten och järnvärdet, så pass att jag har fått träffa läkare och tagit en massa extraprover. Enligt denna BM så hade jag gått upp bra under hela graviditeten (totalt knappa 3 kg upp) och hade väldigt bra blodvärde :confused: Eh, va?!
Hon ville inte ens att jag skulle ta en nytt blodvärde när jag ändå var där för jag låg ju så bra sist (107). Dessutom tyckte hon att jag kunde sluta äta niferex nu. Jag kan ju inte påstå att jag fick något större förtroende för henne. Min andra BM har alltid tagit sig tid att prata med oss och fråga om vi har några funderingar osv. När Acke tog upp en sak som han hade funderat på så blev hon mest förvirrad och ställd och fick sätta sig ner igen, hon var nämligen redan på väg ut ur rummet.

Jag gick i alla fall och tog blodvärdet eftersom det har pendlat mellan 92-110 hela tiden. Provsköterskan tyckte att det var en självklarhet att jag skulle göra det, jag har ju börjat lära känna henne efter alla prov jag har varit och tagit. Döm om vår förvåning när blodvärdet skjutit upp till 125!! Helt underbart! Nu behöver jag inte äta med järntabletter så nu skall nog min mage bli glad igen!

Summa summarum så var allt bara bra med mig och "Allan" men jag var inte impad av BM.

Bvc besök avklarat, 61 lång och 6200 tung, följer sin kurva klockrent stora tjejen!

Ja så kände jag med! Jag gick mest därifrån som ett levande frågetecken :confused:
Tur att det inte var ett av de första besöken för då hade jag nog känt mig ganska illa till mods.
Nu när det är precis i slutet och man har varit där flera gånger och dessutom har väldigt bra kontakt med min ordinarie BM så känns det mer okej. Jag kan liksom skaka av mig det och tänka att det inte spelar så stor roll hur jag blev behandlad, jag vet i alla fall att jag och bebis mår bra. Jag känner mig så lugn i övrig just nu så det skall ganska mycket till för att rubba mig nu, värre var det i början/mitten av graviditeten!

Vilken skum BM du fick.
Hoppas din ordinare är tillbaka snart och skönt att allt var bra.

Vägde Rasmus idag, 5 150g väger han nu är 60 lång.
Han växer så det knakar :D
BM ´s kommentar "men oj vad han skjuter iväg på längden" :D
Men vi är långa båda två, min bror är 195 och våra två morbröder 2 m båda två.
Så han har och brås på, Isak är också lång.

Började på core igår och vad kul det är!
Har träningsvärk både här och där idag och längtar tills tisdag så man får träna mer. Våran bm var också där haha.

kl

Tyckte att hunden var lite i vägen när jag kröp runt och lekte med Ture på golvet. Gå och lägg dig sa jag. "JAJEMENSAN!" sa han och fläkte sig över hela babygymmet ;)
426654_10150535075159845_545724844_9006227_662525306_n.jpg

Vi är på gång till bvc för ett extra besök. Ture har nämligen börjat lukta ostbåge/grönmögelost i hårbotten. Han har lite skorv, men inte alls mycket. Men idag är det så man kväljs när man närmar sig honom, luktar ända upp till mig när jag sitter och ammar, inget trevligt alls :eek: Får se om det finns någon salva man kan få..

Haha vilken söt hund :D
Kul med matte på golvet ju:D

Rasmus har upptäckt att det är mycket skönare att sova på mage än rygg.
Så det gör han mycket dagtid nu, men under uppsikt då.
Men på nätterna vill ju gärna vi sova också, men det törs vi inte när han ligger på mage. Man vill ju inte gå ut och gå nu heller direkt, -15.8 gr här nu :crazy:

Lea sover också gärna på mage på dagen, men på natten gpr det bra att natta henne på rygg.

Och jag har varit iväg med en av hundarna idag och tränat dw, -27 hade vi!

Jag måste säga att jag har fått en mycket nöjd och belåten liten dotter. Hon äter och sover och är bara nöjd! Nu är hon ju bara 5 dygn, men vi har fått en väldigt bra start.

I onsdags var vi på 3 dagars kontroll (läkarbesök) på BB. Då vägde hon 3665 hade alltså gått ner ca 2 hg. Igår ringde bvc och vi ska dit på tisdag!

Och även Bella har börjat sova på mage på dagen, det är nog 50/50 nu ungefär. Vissa ggr är det enda sättet för henne att komma till ro, medan det går hur bra som helst på rygg andra gånger. Skulle det sluta fungera med ryggläget så köper vi andningslarm och låter henne sova på magen känns det som..

Efter låååånga 9 dagar ensam hemma med både hundar och barn så är äntligen hennes pappa hemma igen också. Det kändes som att jag skulle gå under där i land alltså.. Dels så fick jag lite mindre sömn, men det jobbigaste var nog att ha hundarna utan hjälp. Jag fattar inte nu hur jag kunde orka med många hundar när sonen var liten.. Har jag blivit så gammal och bräcklig? :D
Inatt har Bella för ovanlighetens skull vaknat och velat äta en gång vid 03, och då hade jag inte lyckats somna än trots flera timmars enträgna försök. Somnade dock efter matningen, men har sen blivit väckt fyra gånger fram till kl 07 av hundar som är dåliga i magen :( Har hunnit springa två gånger sen dess också.. Skitkul att släpas ut i morgonrock i många minus...

Jag bestämde mig nog precis för att jag bannemig ska vila ett tag när jag lämnat stora sonen på dagis om en stund! Annars kommer jag nog inte orka.. Sov bara 2,5h igår också. Usch.

Fy vad jobbigt att inte kunna sova :(
Jag har inga problem att somna, däremot har jag en bebis som har börjat vara vaken mer och mer på nätterna igen, för att äta. För tillfället äter han varannan timme hela natten, och det tar ju en stund att amma honom dessutom.

kl

-10 grader här idag. Hur gör ni andra med barnvagnspromenaderna i kallare väderlek? Jag är lite kluven. Med overall, åkpåse och varm mössa kommer ju inte Ture bli kall, men ansiktet blir så klart kallt? Kan man lägga en filt över barnvagnen för att komma undan från den värsta kylan?

Jag har en voksi, just nur det -24 här och vi ska snart ut på promenad, en kort än förvisso. Hon ligger så skyddat i den att hon inte fryser, i -15 ligger hon i innekläder och mössa och är varm och go, nu kommer hon få en tjocktröja på sig, tjocksockar och en rejäl möda samt vantar om fingrarna skulle få för sig att leta sig fram. Dock får hundarna kärlkramp nu så vi är inte ute så länge pga dom och lillan.

kl
Här kommer ett riktigt depp-inlägg. Sorry...
Igår var jag och tittade på när min häst tränade hoppning tillsammans med sin fodervärd. Det var 16 minusgrader så jag klädde på mig rejält! När jag kom hem hade jag så j**la ont i fogarna! Att gå så påklädd i djup snö och sand var inte alls bra för min kropp! Min sambo fick i princip bära mig upp för trappan till sovrummet och sedan var jag tvungen att väcka honom varje gång jag skulle på toa i natt. Jag kunde inte röra mig utan att skrika till eller gråta. Det blev inte mycket sömn i natt inte :(
Nu har det släppt lite och jag har äntligen kunnat ta mig nerför trappan och fått i mig "frukost". Jag fick en värmefilt i julklapp som är guld värd så just nu sitter jag ihopkurad under den och hoppas att foglossningen tänker ge sig ännu mer.
De senaste två dagarna har illamåendet kommit tillbaka också och jag har kräkts några gånger, jag trodde det var över nu! Jag som var så pigg och kry!
Ute bara snöar och snöar det, blä vilken dag :cry:
9 dagar kvar till BF!

Usch, jag hade också en riktig skitnatt, sammandragningar och förvärkar, ett tag trodde jag att nåt var på G men icke!

Ta dig en riktigt varm dusch, eller ännu hellre om du har badkar, ett hett bad! Gör under för ömma leder och fogar!
Du ska se att vi säkert hamnar på BB samtidigt haha ;)

Men usch, stackars dig!:crazy: Hoppas filten hjälper iaf! Jag har en sån där varmvattenflaska man kan stoppa i ett gosedjur, den har varit min bästa vän under 2/3 av graviditeten!

*kl*
Har också börjat känna av foglossningen igen fast nu känns det inget medans jag rör mig. Har jag däremot suttit i soffan en stund och ska resa mig....ajaj! Trycker neråt mycket med och bebisen fixerade sig nog igår. Innan har den varit ruckbar fortf och den har vridit sig och bytt sida lite då och då men nu ligger den stadigt med ryggen och rumpan utåt (och har hicka för tillfället). Vet inte vilket som är värst, nu trummar den ju med händerna inåt ryggraden till.:grin:

Imorse ville inte bilen starta när sambon skulle till jobbet förresten, batteriet hade laddat ur sig för det varit så kallt. Känns tryggt när det är 6 dagar kvar till BF och man bor ute på landet.;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
336
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar