Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Här kommer listan igen!

December 2011
1 Emor - Första barnet - 28/11 föddes Lea
4 Mirre - andra barnet, RUL gjort och det blir en pojke
11 Priscilla- första barnet, pojke.
13 aneka - andra barnet, en pojke

Januari 2012
2-6 Bebben - planerat snitt, andra barnet, flicka
24 Neverever - andra barnet, efter RUL. Nytt UL i v 32
24 simba_112 - första barnet
30 Litchie - första barnet, flicka.

Februari

9 _Smulan_ -första barnet
12 Nelle - första barnet (Flyttad efter RUL)
13 Skogstroll- Första barnet (RUL blir 14/9)
16 Bebissugen

Du är ju sist ut av decemberbarnen, får hoppas mini bestämmer sig för att titta ut snart!!

*kl*

Eftersom att sambon är iväg i garaget och lillan sover (som en stock, hur sjutton gick det till??) och det är isgata ute och därför inte superroliga förutsättningar för att gå en lång promenad med hundarna eftersom att mina broddar försvunnit i flytten så sitter jag och tittar på vagnar. Förr eller senare har vi ju tänkt köpa en mindre vagn att ha i bilen när vi ska iväg till olika ställen, och då jag vill ner till släkten i södern i början på nästa år så att dom får se lillan börjar jag redan nu klura. Om vi tar med våran underbara emmaljunga så ryms det ingen packning och knappt båda hundarna (de sitter tajt och det är ju en tur på 150 mil enkel väg) så tänkte jag köpa en mindre vagn så att man ryms med packningen i bagagen. Det råkar inte vara så att någon här har någon erfarenhet utav baby jogger summit xc? Eller liknande vagnar, tänkte mig att eftersom de har nästintill fullt liggläge så kanske det kan duga under en veckas semester trots att lillan är liten och inte kommer sitta själv, utan att man lägger i åkpåsen (voksi classic). Eller tänker jag helt galet och vi får köpa en takbox istället och stoppa packningen där och ta med oss emmaljungan?

Senast ändrad:

Ja och sen blir det ett litet glapp till januari. Ja förhoppningsvis så vill mini titta ut snart. Säkert på fredag bara för att det är tjorvigt med barnvakt då. :)

Tycker inte att du tänker galet med vagn. Är det bara en vecka så tror jag hon kommer ligga jätte bra i sin åkpåse i den. Vet inget om just den vagnen eller hur den ser ut. Vet dock flera som är supernöjd med sina baby jogger city mini eller va den heter! :)

December 2011
4 Mirre - andra barnet, RUL gjort och det blir en pojke -Rasmus född 13/12

Januari 2012
24 simba_112 - första barnet

Februari

16 Bebissugen

Ska bli intressant och se hur det går med amningen nu.
Med Isak gick det inte alls, han fick inga bra tag, sög snett och det blev sår.
Mjölken sinade också. Höll på i två v innan jag gav upp.

Tyckte det kändes som att listan inte var helt fullständig så jag gick tillbaka lite längre, mycket riktigt var det ett par som fallit bort efter vägen. Här kommer den fullständiga listan, har något blivit ändrat som jag inte vet om är ni välkommna att redigera den:D

December 2011

Januari 2012
22 Sona - första barnet
24 simba_112 - första barnet, flicka enligt RUL
29 zbrka - första barnet

Februari

16 Bebissugen

har ni hunnit få det att.funka under.tiden på bb? Vi blev inte hemskickade förrän det fungerade någorlunda, om än bvc fortfarande inte är helt nöjda då jag ammar med napp 99% utav gångerna då hon inte får något grepp utan.

Hursomhelst hoppas jag att du får till det denna gången om det är det du vill!

Det fungerade hyfsat till och från på bb.
Vi fick väldigt bra hjälp men ändå så fungerade det inte alls hemma sedan.
Men vi ska köpa en pump nu så kan vi lösa det så alla fall :)

Hur mycket sover nyfödda eg?
Tycker inte han gör annat än sover :p

Tja lea är nog vaken mer än genomsnittet, hon är vaken tre timmar åt gången, i två omgångar, och sen en timme här och där dessutom. När jag berättade hur mycket hon år vaken tittade bvc bara på mig med stora ögon, haha.

*knapp*

Oj, trött nu.
Var till MVC idag för vanlig kontroll.
Fick först panik efter att ha kollat på urinstickan och ser att färgen ändrats lite lite... Med färskt i minnet att en ur föräldragruppen fått havandeskapsförgiftning tänkte jag att nu är det kört.
Kom först in till sköterskan som tar blodprover, berättar om färgen, hon tar fram tabellen och ber mig visa vilken det var den gett utslag för och hur mycket (tror inte mitt prat var så sammanhängande:D). Och när jag pekar så säger hon " men det är ju sockret, inte proteinet"..
PHU! tänkte jag och började andas normalt igen. Så kom jag på att det nog kanske inte är så bra om sockret höjts heller.
Så vi tog ett blodsockertest. 7.5. Högre än jag normalt har och nästan på gränsen till graviddiabetes om jag förstått det rätt.
Så blev inbokad för ännu en glukosbelastning i nästa vecka:crazy:

Sen in till BM för att lyssna på bebis!
Visar sig att bebis hjärtfrekvens är högre än det ska.
Får gå ut i väntrummet en liten stund och vila, sen kom BM och lyssnade igen. Fortfarande för högt.
Blev inskickad till förlossningen för att göra CTG.
Jo nog var det lite väl högt allt, ibland stack det upp till 180..
Fick ligga där i ca 45 min och trycka på en knapp varje gång bebis rörde på sig så de kunde jämföra hjärtfrekvensen med bebis aktivitet.
Låg ganska högt i ca 10 min, sen tror jag bebis somnade en vända för det blev luuuugnt och hjärtfrekvensen sjönk så den låg bättre.
Sen sprattlade det till och man såg tydligt hur hjärtfrekvensen ökade, dock till normal nivå denna gång.
De tog tempen på mig också men den låg på 36.8 så särskilt sjuk verkar jag inte vara;)
sen kopplade de bort grejerna och jag fick vandra runt lite på rummet, vila lite, gå på toa... sen var det en gullig BM som kom in med kaffe, te och smörgås till mig och sambon (som kom instörtandes i full panik efter att jag ringt och förklarat läget och sagt att han inte ens behövde komma och absolut inte behövde oroa sig, doktorn som var in förklarade att det såg bra ut när det väl lugnat sig men ville ta en vända till för att vara säker, men jag gjorde visst misstaget när jag ringde och nämnde att jag var på förlossningen,sen hade han slutat lyssna:D).
Så körde de CTG en gång till. Denna gången såg allt fint ut hela tiden, ingen hög hjärtfrekvens längre.
De visste inte vad det berodde på att det visade så högt först, kunde vra för att jag var lite uppstressad själv..
Så till slut fick vi i alla fall åka hem med besked att allt såg bra ut och om jag oroade mig över nåt var det bara att ringa.

Jag jobbar nu på att övertala bebis att den i alla fall måste vänta till efter nyår innan den bestämmer sig för att komma ut:D

Skönt att allt var bra ändå, man blir ju så orolig när det visar sådär.

Rasmus äter som en häst.
Pumpar ur och ger på flaska och han äter hela tiden känns det som.
Man blir ju orolig att han ska få i sig för mycket, men det kanske han inte kan?
Det går åt handdukar, kläder och filtar på löpande band, det kräks rätt mycket :p

Hur ofta äter era och hur mycket?

Tjompan äter varannan, var tredje eller var fjärde timme. Oftast en halvtimme åt gången, men ibland äter hon en timme och ibland tio minuter, vet ej hur mycket då jag ammar.

Kl

Sambon är ju fl ledig på fredagar och idag har vi varit ute hela dagen, hos mor min och hälsat på, ute och ätit och sen iväg till en vän där vi suttit i en grillkåta och haft det trevligt och Lea har skött sig kanon! En riktig superdag som avslutades med soffmys, och helgen har bara börjat!

VAd skönt att allt var ok, gulligt av sambon att rusa till undsättning ;-)

kl

Hoho, här är vi! Efter en intensiv flytt i helgen så bestämde sig min lille bebis (som visserligen inte var speciellt liten) att komma ut på nästan beräknat datum! :D Föddes 11-12-14 kl 03.22, vägde 4186 gram och var 54 cm lång (med en huvudomkrets på 37 centimeter! :p).
Efter att ha haft värkar i två dygn som de på förlossningen valde (när jag förtvivlat ringde dit en sisådär tre-fyra ggr) att kalla "vanliga förvärkar, det är inget konstigt och kan hålla på i flera veckor", så bestämde jag mig för att åka in till förlossningen för att få smärtstillande och få sova några timmar. Men väl inne visade det sig att jag var öppen sju centimeter, så det var ju bara för oss att installera oss och stanna kvar för att bli föräldrar :D
Hann därför bara få lustgas som smärtlindring, men jag tycker överlag att förlossningen var en otroligt positiv upplevelse!
Men jag tycker det är knepigt att dom sätter upp såna generella standarder för hur regelbundna värkarna måste vara för att "räknas". Till mig sa dom var 3:e minut, mina kom aldrig tätare än var 5:e, inte förrän i det mest intensiva skedet när vattnet hade gått. Sambon och jag kommenterade det till och med när jag stod där med min lustgas och kände mig allmänt eländig. "Om vi hade ringt nu hade vi kanske inte fått komma in fortfarande, hehe".
Grattis till er andra som också hunnit få :)

Senast ändrad:

Va skönt att höra att det vart en sån positiv upplevelse trotts att dom inte tog dig på allvar till en början. Måste kännts bra att det faktiskt va väldigt pågång när ni kom in fast dom sa att det bara va förvärkar.

Själv väntar jag fortfarande. Ingen slempropp och det har varit lugnt med sammandragningar och förvärkar senaste dagarna så känns som att mini har bosatt sig där inne för evigt :(

Grattis!! Skönt att allt gick bra :)
Den där regeln är jättedum verkligen, jag hade inte heller så tätt mellan värkarna, som mest 5min men i snitt 7-10.

kl (Uppdaterar listan!)

December 2011
11 Priscilla- första barnet, pojke - 14/12 föddes Ture

Januari 2012
22 Sona - första barnet
24 simba_112 - första barnet, flicka enligt RUL
29 zbrka - första barnet

Februari
16 Bebissugen

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
336
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 183
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar