Sv: Vinterföräldrar 2011
*knapp*
Oj, trött nu.
Var till MVC idag för vanlig kontroll.
Fick först panik efter att ha kollat på urinstickan och ser att färgen ändrats lite lite... Med färskt i minnet att en ur föräldragruppen fått havandeskapsförgiftning tänkte jag att nu är det kört.
Kom först in till sköterskan som tar blodprover, berättar om färgen, hon tar fram tabellen och ber mig visa vilken det var den gett utslag för och hur mycket (tror inte mitt prat var så sammanhängande
). Och när jag pekar så säger hon " men det är ju sockret, inte proteinet"..
PHU! tänkte jag och började andas normalt igen. Så kom jag på att det nog kanske inte är så bra om sockret höjts heller.
Så vi tog ett blodsockertest. 7.5. Högre än jag normalt har och nästan på gränsen till graviddiabetes om jag förstått det rätt.
Så blev inbokad för ännu en glukosbelastning i nästa vecka
Sen in till BM för att lyssna på bebis!
Visar sig att bebis hjärtfrekvens är högre än det ska.
Får gå ut i väntrummet en liten stund och vila, sen kom BM och lyssnade igen. Fortfarande för högt.
Blev inskickad till förlossningen för att göra CTG.
Jo nog var det lite väl högt allt, ibland stack det upp till 180..
Fick ligga där i ca 45 min och trycka på en knapp varje gång bebis rörde på sig så de kunde jämföra hjärtfrekvensen med bebis aktivitet.
Låg ganska högt i ca 10 min, sen tror jag bebis somnade en vända för det blev luuuugnt och hjärtfrekvensen sjönk så den låg bättre.
Sen sprattlade det till och man såg tydligt hur hjärtfrekvensen ökade, dock till normal nivå denna gång.
De tog tempen på mig också men den låg på 36.8 så särskilt sjuk verkar jag inte vara
sen kopplade de bort grejerna och jag fick vandra runt lite på rummet, vila lite, gå på toa... sen var det en gullig BM som kom in med kaffe, te och smörgås till mig och sambon (som kom instörtandes i full panik efter att jag ringt och förklarat läget och sagt att han inte ens behövde komma och absolut inte behövde oroa sig, doktorn som var in förklarade att det såg bra ut när det väl lugnat sig men ville ta en vända till för att vara säker, men jag gjorde visst misstaget när jag ringde och nämnde att jag var på förlossningen,sen hade han slutat lyssna
).
Så körde de CTG en gång till. Denna gången såg allt fint ut hela tiden, ingen hög hjärtfrekvens längre.
De visste inte vad det berodde på att det visade så högt först, kunde vra för att jag var lite uppstressad själv..
Så till slut fick vi i alla fall åka hem med besked att allt såg bra ut och om jag oroade mig över nåt var det bara att ringa.
Jag jobbar nu på att övertala bebis att den i alla fall måste vänta till efter nyår innan den bestämmer sig för att komma ut