Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Jag har fått rådet att ringa till förlossningen i de fall jag undrar över något. Min barnmorska gav mig numret dit, men du kan säkert hitta det om du söker på sjukhuset du ska föda på. Där svarar dom ju dygnet runt, och självklart ska du ringa om du är orolig! Min bebis har också rört sig mer eller mindre i perioder, och självklart undrar man ju när han känns mindre än vanligt.

kl

Här går livet framåt i rask takt. Är nu i vecka 29+3. Jag hinner inte med riktigt? Folk säger att magen har vuxit JÄTTEMYCKET de senaste veckorna, själv ser man det ju inte eftersom man ser sig själv varje dag. Men jag känner mig fortfarande lika pigg som vanligt, även om jag ibland får jättejätteont på en viss punkt, ganska högt upp och till vänster. Funderar på om det är mina muskler som liksom slits sönder och att det är det som gör ont. Helknepigt är det i alla fall, barnmorskan visste inte vad det kunde vara när jag frågade och eftersom det oftast inte känns alls så oroar jag mig inte speciellt mycket.

Nu har vi i alla fall köpt bilbarnstol, barnvagn, ordnat skötbord så nu är det ett par större saker kvar på listan och sen får han gärna komma om han vill. Vi är redo, i alla fall materiellt ;)

Hehe ja man vill nästan bromsa ibland.
Är i v 30+1 idag :eek: går ju huuur fort som helst.

Vi har varit in och köpt babyskydd idag och ett spjälskydd. Hittade ett i en jättemysig ljusblå färg. Sambon hade kul åt det eftersom jag muttrat en del över att allt är så könsuppdelat. Men det var fint ju :D

Tittade lite på kläder också och hittade en miiiinibody :p Tror det var str 30 eller nåt. Pytteliten verkligen, måste vara för prematurer.

Hihi hade lite kul åt min kära sambo idag.
Vi var på väg ut från gallerian och han fäller kommentaren "jag fattar inte varför alla kollar så mycket på mig"
Svarade att det var för att han är så snygg.
Sambon "Ja jo..men vad tusan, ser folk inte ringen och min älskling :love: "

Han blir inspanad en del när vi är ute någonstans, inte så populärt hos honom men jag tycker bara det är kul :D

Dessutom är vi nyförlovade nu :love:

Vad har ni köpt till bebis?

Vi har köpt:
En röd (jättebra och fin) skötväska
Ett par vantar, vita och svarta med ett hjärta på och texten älskling
En overall i svart och vitt, jättemysig. Med huva, fötter och vantar
Ett spjälskydd i ljusblått
Ett svart babyskydd
4 paket blöjor

Tja, vad vi har köpt är lätträknat, men vad vi har är en annan femma, det bygger på ganska så bra!

Vi har köpt:
Babyskydd
Vagn+skötväska
5 klädesplagg

Men det vi saknar på "vill ha" listan innan liten tittar ut är ett skötbord, enbart. Svärmor beställde en voksi classic igår åt oss, helt perfekt! :)

*kl*

Då var flytten igång, jag har nog tagit i lite mer än vad som var bra idag för herrejesus vad jag har ont i ryggen! Sammandragningarna avlöser varandra, om jag har tur... Efter lite kvällsmat är det dags att krypa till sängs, jag har bestämt att alla saker ska vara flyttade imorgon innan klockan sju, vi får se hur det lyckas, lätt och vara kaxig när det inte är jag som bär det tunga ;)

I övrigt har jag blivit lite rädd att jag läcker fostervatten, pratade med bm om det sist jag var in men hon sa bara att det är normalt, dvs att det inte är fostervatten. Men jag tycker att det luktar skumt och det är inte lite flytningar/vatten som kommer... Byter trosor minst 2 ggr per dag... Någon annan som har det bekymret?

Ja vi har också en del kvar från Isak. Bland annat vagn och spjälsäng.
Väldigt smidigt att ha sådant redan.

Men åkpåse, lite mer kläder och annat ska införskaffas också.

Jag har också väldigt mkt flytningar i perioder. Trosskydd är ett måste annnars skulle jag få byta trosor varannan timme. Tror att du skulle läcka mer om det va fostervatten.

Vi har köpt en fleeceoverall, snuttef/mys filt, lite nya kläder och en p&t vagn med syskonsits.

Funderar på att köpa en ny riktig skötväska så det är lite lättare att hålla isär lillebrors och storebrors saker. Annars kommer det väll handlas lite mer kläder tror jag. Vill ha en till Voksi påse men får se om Mini får önska sig det i julklapp. Annars så har vi allting och det är nästan i nyskick eftersom det är under 1 1/2 år gammalt. :) skönt att det inte behöver bli lika dyrt den här gången!

Jag ringde iallafall bm i onsdags eftersom jag tyckte bebisen rörde sig så lite. Så fick komma dit samma dag och lyssna på hjärtljuden. Allt lät jättebra och det kändes skönt att höra. Och sen dess har det varit full fart i magen igen :)

Vi har bara handlat lite kläder. 3 byxor, 2 bodies, 2 tunna mössor. Och den blivande pappan överraskade med att komma hem med en liten gosedjurskanin häromdagen.
Mer kläder kommer det väl bli efterhand och sen tänkte jag handla under mellandagsrean.

Men till helgen ska vi ut och börja titta på säng och skötbord.

*kl*

Här har vi klarat av bm besök idag

Sf:26cm (2cm mindre än samma vecka förra gången)
Hb: 120 (väldigt bra den här gången mot förra)
Bt: normalt
Hjärtljud: 146 , är en bebis med attityd som alltid sparkar mot dopplern. :)
Vikten ligger på +9kg än sålänge.

Så det blir besök om 2v igen ist för 3 för att kolla så att magen växer som den ska. Annars blir det väll tillväxt ul. :)

kl

Ojojoj, jag var hemma hos en kompis i helgen och hon gick loss och inventerade sina gamla bebisklädsförråd. Så nu fick jag tre proppfulla kassar med superfina kläder till min bebis! Jag är så himla glad för detta :bump: Bland annat två jättesöta, fleecefodrade overaller i storlek 56. Nu har jag äntligen något att stoppa bebis i under hemresan från BB. Om han nu inte är större än så då dvs, men det får man väl verkligen inte hoppas :D

Den här veckan känner jag mer än någonsin när han rör sig. Jag har börjat få problem att sova, för att han är väldigt aktiv på nätterna (ack ve), vaknar konstant. På dagen, om jag håller handen på magen, så kan jag riktigt känna när han sparkar, alltså att man känner något som man gissar är en fot.

Vad skoj! Jag har mor min som kommer med massor utav kläder, och jag börjar ha allt man kan tänka sig behöva upp till storlek 80... :angel:

Min bebis har snarare lugnat sig lite, är nog ont om plats för mest känner man hur rumpan putar ut och huvudet som ilar nere i blygdbenet eller vart det nu blir... Behagligt är det inte iaf...

Vi beställde lite nytt nu till bebis och lite till Isak också.
Hittade en jättefin stickad tröja till honom :)
Fick även en gosig overall av min mamma till bebis, passar bra när vi ska hem från bb.

Konstaterade idag att jag inte fått några bristningar den här gången heller.
Hoppas det inte blir några :p

Det är full fart på bebis och känner av fogarna en hel del vissa dgr.
Inte helt skönt nej:p

kl

Jag har haft jätteproblem med att äta sista veckan. Känns konstant som om magen är proppfull och så fort jag försöker äta så tar det stopp. Aldrig hungrig heller. Jag förstår ju att jag måste äta men så jobbigt när man får tvinga i sig och sen få ont i magen för det känns som om det inte får plats. Känns som om maten sitter uppe i halsen. Går på toaletten varje dag så det är inte problemet. Hoppas det släpper snart :)

Vad har ni köpt till bebis?

Suck, jag blir inte klar någonsin känns det som! Mer tillkommer, jag ångrar mig och ja..

Än så länge har vi i alla fall;
Spjälsäng
Babyskydd (Hyr av IF)
Kläder upp till strl 68
En del kläder i strl 74-86
Ytterkläder i strl 56-74
Vagn med både liggdel och sittdel
Sulky
Mysig filt
Påslakanset till vagn/vagga
Resesäng
Simbyxor för babysimmet
Nappar

Vad vi behöver köpa;
Nappflaskor
Ersättning
Blöjor + våtservetter
Salva
Badbalja
Skötbädd
Skötbord
Täcke + kudde
Sängkläder
Spjälskydd
Lammskinnsfäll

Snart ska vi flytta, och efter att lilltjejen är ute så ska vi börja fixa i ordning litegrann på nya stället. Tapetsering, ommålning och inköp av en del nya möbler osv. Då ska även hennes rum fixas till, så jag är VÄLDIGT sugen på att köpa lite extra grejer in dit, som kanske egentligen inte behövs på ett bra tag. Men som skulle göra rummet finare.. Så det blir nog så.
Jag har redan bestämt färg till väggarna, fondvägg, dekorationer, möbler och så :p Kommer bli riktigt snyggt! :) Killarnas rum ska också göras om, men där har jag inte så mycket att säga till om längre ju...
Jag kommer antingen att köpa ny spjälsäng, eller måla om den vi redan har. Så att den matchar skötbordet och övriga hyllor och saker i det nya rummet sen. I början kommer bebis sova i resesängen i vårt sovrum ändå, eftersom det är på olika våningar, så egentligen behövs inte den vi redan har.. Gillar inte färgen alls på den, typ lite antikbets fast ljust. Alla hennes andra möbler kommer att vara vita :)

Här är för övrigt en premiärbild, och kanske den enda som blir :p Jag gillar inte riktigt att se hur tjock jag blir för varje dag som går.. Togs igår, mitten av v 26.

eadcfb823d274c258f2205e4a0c347ce_7.jpg

Om mindre än 90 dagar kommer hon att plockas ut, om allt går som det ska! :love:

Kl

Igår var vi på nytt BM-besök och allt såg fint ut. Alla värden var bra förutom järnet som var lite i underkant men jag har redan börjat ta järntabletter och BM sa att det räcker om jag tar en varannan dag.
Fick även lyssna på bebisens hjärta och det var inget tvivel om att den levde iaf, den blev riktigt arg när BM letade efter hjärtljuden och sparkade efter hennes hand.;) Magen mättes också och enl SF-måttet ligger bebisen (änsålänge) i den övre kurvan. Attans, jag som hade hoppats på en liten och smidig sak..:angel:

Magen är alldeles lagom stor nu (v 24), det syns att det är en bebis i men den känns inte som någon "utväxt". Behåller gärna denna storleken resten av graviditeten mao.;)

*kl*

Har inte uppdaterat på ett tag, varit fullt upp med flytt och annat.

V 33+0 idag, och mindre än 50 dagar kvar till bf. Det närmar sig :) Bm var vid sista besöket orolig över hur den låg, hon tror den har huvudet neråt men är inte riktigt säker. Är hon fortfarande osäker efter nästa besök bokas det ett UL för koll. Är fortsatt sjukskriven och det har faktiskt hjälpt, de onda sammandragningarna har snudd på försvunnit vilket är väldigt skönt!

Annars rullar det mesta på, finns mycket småpyssel att ordna med när man precis flyttat, ochh hundarna vill ha hjärngympa och vips så går dagarna.

Hur mår ni andra?

Här är det bara bra :-) var hos bm igår
och allt såg bra ut. Sambon fick höra hjärtljuden första gången :)
Jag är lika lättad varje gång som de inte hittar nåt, som kan tyda på
havandeskapsförgiftning. Hade det med sonen.

Har nu gått upp ca 10 kg så stannar gärna på det ;)

Här är allt också bara bra :) Har en del sd när jag går och cyklar fort, men dom gör inte ont så det är helt okej.

Idag var jag så uttråkad och omotiverad till att plugga så jag muntrade upp mig med en liten shoppingrunda. Köpte en fleeceoverall och ett litet set med tröja och byxa i stl 50. Allt annat har jag köpt i dubbelstl, dvs 50-56. Köpte lite strumpor också. Imorrn slår vi till på en spjälsäng :) Hade egentligen velat ha en sebra säng men eftersom man ej kan höja bottenplattan så får det vara. Annars tycker jag att den är den absolut snyggaste som finns. Nu blir det en Troll Lux i vitt.

Har än så länge gått upp 5kg och hoppas att jag inte ska explodera framöver ;)

Hur gör ni andra, går ni på vattengympa eller yoga eller någon aktivitet för gravida? Jag går på yoga, hade hellre gått på vattengympa men har kätt för att få uvi så det kändes bättre att välja yoga.

Lite shopping är aldrig fel, vi ska hämta hem vår spjälsäng nästa vecka (då vi ändå ska dit med släp), den står hos svärföräldrarna nu.

Någon vattengympa har jag inte tagit mig iväg på, men tanken har slagit mig flera ggr. Jag promenerar med hundarna i övrigt gör jag ingenting då jag får onda sammandragningar direkt, även promenaderna har behövt modifierats (inte lika snabba, långa och backiga). Tyvär, jag längtar tills jag har tillbaka min egna kropp och kan ta en härlig rask promenad :love:

Nej havandeskapsförgiftning förstår jag att du gärna slipper :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 089
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024