Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

kl

uj vilken ågren jag fick nu, jag har inte ens haft en tanke på försäkringar ännu! :o Får ta tag i det på måndag.

Det känns helt surrealisiskt nu, när man är i vecka 28 och man känner lilla bebisen nästan under dygnets alla timmar. Han är en liten vilde ibland och magen ser ut som ett hav i storm, känslan när man ser på är fantastisk men ändå en smula äcklig, haha.. Det känns ju helt sjukt att man har något levande där innanför, tankarna förs genast till alien-filmerna.. Jag, som aldrig har tänkt mig att skaffa barn och därför inte heller har försökt föreställa mig hur det skulle vara att vara gravid, är i något chockartat tillstånd när magen guppar upp och ned.

Annars börjar jag redan bli urless på alla magkommentarer. Igår när jag hade hundkurs frågade en kursdeltagare om jag verkligen kommer kunna vara med alla gånger på kursen. Vi har kurs en gång i veckan och det är fyra gånger kvar. SÅ tjock är jag väl inte, hjälp :crazy: Kan bara tänka mig hur tröttsamt det blir att höra detta i hela tre månader till..

Äsch, jag hade inte en tanke på det heller förrän jag skrev här i tråden, då hade dom nämligen nämnt det på föräldrakursen och alla andra var klara och jag hade glömt bort det.

Och angående magkommentarer, här är det mest grabbarna som kommenterar att jag växt om dom, haha! Gravidmage är alla tiders bättre än ölkagge iaf :D
*kl*

Idag går jag in i v 30, alltså 29+0, men v 30 känns bättre, haha! Jag börjar lessna rejält på att vara gravid faktiskt och längtar tills liten är på utsidan istället, om än jag givetvis inte vill att den kommer ut imorgon, utan bara att dessa 10 veckorna går fort! På måndag ska jag till läkaren för mina onda sammandragningar, så får jag se om jag blir sjukskriven eller inte, om inte så går jag på semester 14 oktober, så hur som har jag snart jobbat klart för iår...

Har inte heller haft en tanke på det där med försäkring.
Måste ta det med sambon :p
Upptäckte idag att ett par av mina jeans inte går igen längre haha.
Tur att jag har ett par nya och hämta ut :p
Det är full fart i magen konstant nu och vi ser det också.
Sambon är helt fascinerad hehe ( jag också såklart, men för honom är det ju helt nytt )

Går inte dina vanliga jeans att knäppa menar du? Wow, jag får inte ens på mig mina vanliga jeans längre för mina höfter har blivit så breda :D Numera bor jag i mina mammajeans, leggings eller mjukisbyxor. Igår var det med nöd och näppe att jag fick på mig mina regnbyxor.

kl
Nästa vecka börjar våran föräldrautbildning här i stan! Det ska bli riktigt skoj, framförallt eftersom jag inte känner en enda människa här, så jag håller tummarna att jag kan träffa lite kompisar där:)

Mammajeans är grejen! :D Jag hade iofs inga jeans innan jag blev gravid, sista paret hade precis gått sönder, får köpa nya när liten tittat ut helt enkelt!

Och hoppas du träffar någon på föräldragruppen, vi har första hemmafikat med vår ikväll för nu är alla föreläsningar över. Men jag vet inte om det kommer hålla i sig, det känns som att vi är ganska olika allihopa (och bara 4 st par).

*kl*

Var hos läkaren idag och är nu sjukskriven 3 v för onda sammandragningar. Får jag inte förlängs sjukskrivning sedan så kommer jag jobba 2 dagar innan jag går på semester... Vad sjutton ska man göra av all tid?! Eller alltså, vila för sammandragningarnas skull förstår ju jag med... Någon som har några tips på hur man kan fördriva tiden?

Vad jobbigt med onda sammandragningar :( Jag hade det ca 1 vecka runt v17 och är så glad att dom släppte.

Men låna eller köp några roliga böcker, fyll frysen med hembakat och mat (perfekt när bebisen väl tittat ut :D ) eller kanske några dvd-boxar med tv-serier.

*kl*
Har ni fått några cravings? Jag har flera kompisar som hade såna hysteriska cravings, typ semlor mitt i natten och sånt. Men verkar vara helt förskonad själv. Äter precis som vanligt och är inte mera hungrig heller. Däremot är jag nog lite mera benägen att falla för sötsuget än vanligt :o Men än så länge är det bara magen som växer så då är det väl ok.

Jag har varit jättespänd på att få några cravings, men jag har än så länge inte heller haft några! Jag har större aptit än tidigare och kan äta betydligt större portioner innan jag "blir nöjd", men i övrigt är jag precis som vanligt.

Har inte heller haft några cravings, vare sig nu eller med Isak.
Väldigt skönt faktiskt :)

Hihi nej det paret gick inte att knäppa, vissa trosor och mjukisbyxor åker ner.
Ska hämta kläderna jag beställt och hoppas att de passar.

Nja, mjölk möjligtvis, men eftersom att jag är lite utav en "periodare" även som ogravid så är det inte säkert att det är pga bebbe, men jag konsumerar minst 1 liter per dag...

Och jo, onda sammandragningar är väl ingen jättehöjdare, man blir lite begränsad och ffa får jag lite dåligt samvete för roliga långpromenader med hundarna är det inte riktigt tal om nu, tur dom är flexibla :love:

December 2011
1 Emor - Första barnet, RUL gjort
4 Mirre - andra barnet, RUL gjort och det blir en pojke
11 Priscilla- första barnet, pojke.
13 aneka - andra barnet, en pojke

Januari 2012
2-6 Bebben - planerat snitt, andra barnet, flicka
24 Neverever - andra barnet, efter RUL. Nytt UL i v 32
24 simba_112 - första barnet
30 Litchie - första barnet, flicka.

Februari
9 _Smulan_ -första barnet
12 Nelle - första barnet (Flyttad efter RUL)
13 Skogstroll- Första barnet (RUL blir 14/9)
16 Bebissugen

Nu har jag fått hem mina kläder, supersköna jeans.
Skönt att få kläder som passar också, är ju alltid lite riskabelt att beställa på nätet bara.

Idag har vi varit på RUL. Vi har ju sett den lille på UL förut men nu var h*n betydligt större och den här gången kollade de mycket mera ingående.
"Allan" var pigg och rörlig och låg både och kickade med båda benen och bankade med händerna i omgångar. Det var verkligen en riktigt skarp bild och man såg allt jättetydligt. Vi sa till att vi inte vill veta kön så hon fick verkligen anstränga sig för att missa det eftersom bilden tydligen var ovanligt tydlig och h*n låg bra till :D
Allt såg bra ut och vi blev flyttade från den 14/2 till den 12/2. Skönt att det inte blev åt andra hållet ;)

Jag sitter och väntar på en beställning ifrån Ellos, visserligen inte mammakläder utan mer sånt nödvändigt som nya pyjamasbyxor och annat, men det är ändå nervöst, jag har aldrig beställt kläder på nätet förut...

Nelle: Kul med RUL, och skönt ni blev flyttade åt rätt håll ;)

Har inte haft några speciella cravings, än i alla fall:D
Just nu är jag inne i nån period då jag nästan äter mindre än normalt, inte alls så hungrig, men det håller nog förmodligen inte i sig så länge:p

*kl*
Ett tag var jag ju lite nojig över alla som frågade om jag kände bebis och jag gjorde ju inte det. Trodde jag. Inte så lätt att veta vad som är bebis när man inte varit med om det tidigare! Men när det där som kändes som puls blev starkare, insåg jag att det ju faktiskt var bebis som sparkade och så gjort i några veckor hahaha:D

Negativt i nuläget är att jag känner av foglossningen mera:crazy:
Hoppas bara det stannar upp så det inte blir ÄNNU värre med tanke på att det är ganska lång tid till slutet av januari..:eek:

Hur snart har ni fått drar moderskapsintyg?
Om jag fattat det rätt så har man rätt att söka graviditetspenning 60dagar innan beräknad födsel, men att ansökan ska vara inne minst två månader i förväg, eller har jag blandat ihop det med nåt annat?
Hur som så ska ju även intyget med då och som det ser ut i dagsläget kommer jag få lov att söka grav.penning tidigt då jag redan nu är hemma och sjukskriven för ett pajat knä.. Men om det ska vara inne två månader i förväg börjar det bli ganska bråttom.. Och jag har INTE fått mitt intyg än.

Jag fick mitt på första bm besöket efter RUL.(i v.24) Men skulle jag sökt grav. Peng så skulle jag bett om att få hämta intyget direkt RUL va gjort. Behövs ju inget standard besök för att du ska få det utan bara att bm kommer ut med det till väntrummet. För det är bra om du får iväg din ansökan så fort som möjligt efter RUL.

Jag fick mitt intyg i v.28, vilket gör att jag precis skickat in mina papper som arbetsgivaren fyllt på, så det återstår att se hur snabba försäkringskassan är, om jag hinner få några pengar när jag börjar ansöka om fp. Jag är ju sjukskriven just nu dessutom för första gången någonsin...

Knapplån.

Min foglossning börjar bli riktigt illa redan nu :crazy: Framför allt höger höft smärtar så mycket att jag knappt kan gå ett antal gånger om dagen, så det ska bli spännande att se hur jag ska lyckas genomlida en flytt om lite över en månad, och sen en vinter med hundar i snö.. Hu! Det är drygt 14 v tills vårt planerade snitt, och det känns ungefär som 1 år just nu..

I helgen är jag ensam med djur och barn, då sambon jobbar sin dryga en-helg-i-månaden, vilket innebär att han åker hemifrån vid 10 på fredagen, kommer hem ca 19 - äter och hoppar sen i säng. Kl 03 åker han igen, och kommer hem igen kring 19 - äter, sover och åker kl 03, för att komma hem kl 19 på söndag igen. Och äter och somnar. Sen börjar dom vanliga passen igen i normala fall. Nu är han dock ledig i två dagar, eftersom vi måste gå igenom det tunga avskedet av vår ena unghund då :(
Som en liten ljusglimt mitt i allting så har i alla fall en ny behandling gett verkan på den andra dåliga unghunden, så förhoppningsvis får vi ha kvar henne i ett antal år till.

På torsdag ska jag och Sebbe köra till Trollhättan för att besöka en av mina närmaste vänner och hennes familj, och med oss hem får vi både ett dundersnyggt Troll-skötbord och en Troll-spjälsäng :love: Bebisens rum kommer att bli galet fint när vi fixar i ordning det under sambons pappaledighet!

Jag var på rul den 14/9 och allt såg bra ut med lillen! BF blev 16/2 istället för 13/2, inte så stor flytt med andra ord:) Tyckte mig se en snopp när dom mätte lårbenet men det kan ha varit navelsträngen oxå så vi får se..Har känt av den lille mindre de senaste dagarna vilket oroar mig, men jag har ju oxå gjort mindre då jag varit ledig några dagar nu. Kände mkt mer när jag jobbade, då främst när jag stressat runt några timmar och sen satt mig ner. Då var jag dessutom hård i magen hela veckan och det lossnade häromdagen..verkar ha ett samband..
Ska till bm igen den 3/10. Hoppas jag får lyssna hjärtljud då så jag slipper oroa mig så! Oroar mig en del för vintern nu, sambon är jättesnäll och hjälper mig massor med hästarna, men ändå oroar jag mig för hur det ska gå..
Humöret är upp och ner nu, bröt ihop häromdagen när sambon tagit den nya osten istället för den gamla till potatisgratängen..grinade i en timme!:o
Hade dock provat kläder hela dagen i olika butiker och inget passade bra..var ganska knäckt..Har gått up minst 15 kg och är i v 20..fattar inte vad som händer riktigt..

Skönt att allt gick bra på UL!

*kl*
Hrm, hade en bm tid vid nio imorses, men försov mig så fick en ny tid på torsdag. Ska bli mest spännande att se vad sf måttet är, det låg på 27 sist, tycker magen börjar bli gigantisk och är rädd att det kommer ut världens största bebis...

*kl*
Har inte känt av bebisen så mycket på två dagar. Hon sparkar fortfarande men inte lika mycket och inte lika ofta. Kan sånt gå i vågor? Bm är ju hopplös att få tag i, men får försöka imorgon och se om hon ringer tillbaka.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 089
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar