Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående småätande funderar jag på om jag kanske uppmuntrar för mycket till det redan, fast med bröst eller flaska. Slog mig att jag sticker åt flaskan ofta, eller bröstet, för att se om hon vill ta en klunk, vilket hon ofta gör men sedan inte vill ha mer. Detta i situationer där hon börjar bli missnöjd.

Börjar det bli dags nu att införa lite mer regelbundenhet/faktiska måltider tro? Eller ska hon fortfarande få småäta/dricka när hon vill? Funderar på om jag ska erbjuda vatten istället då och då mellan ordentliga måltider? Hon har knappt fått något vatten utom lite när det var som varmast. Nu går det knappt 2 h mellan hon får någon klunk mjölk. Mer på natten förstås (två nätter i rad har hon bara haft två uppvak!)

Hur gör ni med måltider? Hur ofta äter era bebisar om dagarna?
Tycker själv det känns tidigt att fundera över småätande "mellan måltider". Kotten äter oftast var 3e timme dagtid (dvs det är då han säger till) men märker jag att han är hungrig tidigare kör vi ändå på att mata på hans signal. Jag hörde/läste nånstans att det kan vara läge att börja tänka "måltider" (frukost, lunch, middag och två mellanmål) runt 8 månader och därefter, men jag kan ha fattat fel också förstås.
Visst har det blivit lättare att distrahera hungrig/grinig bebis men att gå ifrån mat på hungerssignal känns en bit bort än... :)

@soom är tossingar=fötter? Isåfall är det något som jag skulle kunna använda. Det finns ju tex också "tossor" till bebisfötter. Fast någon annan betydelse har jag inte hört :)

En bebis med åtta tänder, så jag tycker nog att det är ganska stor erfarenhet :D
Vet inte vad jag ska tro, hon har varit glad sen dess, så det var kanske nåt annat. Men så länge hon är glad är jag nöjd :)

Mannen pratar massor gulligull, han har smeknamn på allt. Min instinktiva reaktion är att tycka att han ska prata ordentligt så att barnet lär sig göra sig förstådd utanför hemmet. :angel: Obs, har inte agerat på detta utan väger upp med att själv säga riktiga ord. :o
Ett vanligt förekommande ord är "tossingar", som jag aldrig tidigare hört. Även svärmor säger det. Vi är inte från samma del av landet. Nån mer som använder detta ord eller har de hittat på det själva?

:D
Utöver mina (bedrövliga) exempel så pratar jag åtminstone delvis normalt (och säger till och med hund istället för vovve och katt istället för kisse osv ;))! Mina talande barn verkar inte ha tagit skada (än) i alla fall :p. Men jag tror ändå att jag och @FeatherCloud får åka på någon sorts omskolningsläger tillsammans om vi inte skärper oss inom det närmare halvåret ;)

Tossingar har jag inte hört, däremot fossingar och tossor var för sig :)

Här är det mest Gs farmor som helt plötsligt inte kan prata rent när hon är i närheten av honom ;). Hon brukar (med bebisröst) fråga om G fått några ”tandsabissingar” när de ses :p Han brukar också få leka med ”nallebööönen” när han är och hälsar på. Jag och mannen brukar ha lite roligt åt alla ord som hon använder.

Här är det mest Gs farmor som helt plötsligt inte kan prata rent när hon är i närheten av honom ;). Hon brukar (med bebisröst) fråga om G fått några ”tandsabissingar” när de ses :p Han brukar också få leka med ”nallebööönen” när han är och hälsar på. Jag och mannen brukar ha lite roligt åt alla ord som hon använder.
Åh, jag säger också tandsebissingar! :D
Jag hade liksom tänkt att jag skulle prata "normalt" med mitt barn men det är jag helt uppenbart inte gjord för.

Glöm det där med att krypa i sömnen, det senaste är att sätta sig upp sovandes och sen vakna lite halvt och bli rädd för att man inte ligger ner längre...

Glöm det där med att krypa i sömnen, det senaste är att sätta sig upp sovandes och sen vakna lite halvt och bli rädd för att man inte ligger ner längre...

Det där höll sonen på med en period :rofl: Satte sig upp när han sov, vaknade till och blev ledsen för han kunde inte lägga sig ner igen.

Idag gjorde L sin första faceplant. Hon hade kravlat upp på någon leksak på golvet (inte särskilt högt, men det räckte) och från den dök hon ner i golvet med pannan före. Hon lyckades landa på en Brio-tågräls så hon har fortfarande två ränder i pannan från tågspåret...

Hon har lärt sig sätta sig upp nu också! :bow: Hon är så stolt. Ålar omkring på golvet, sätter sig upp och försöker ställa sig upp. Sonen var mycket tidigare med det, han hade så bråttom med allt. L känns mer bebis på något sätt. :):love:

Tack för svar om måltider! Småätande är bara något jag är orolig för ur ett tandhälsoperspektiv. Ofta äts det snart efter tandborstning. Då jag själv haft/har dålig tandkvalitet har jag blivit extremt noga med mina tänder. Fast hennes är ju utbytbara förstås. :p

Nu är lilla F småsnorig, det ihop med pruttig mage i natt bäddade för dålig sömn för oss båda ... Idag var vi iaf på loppis och hittade lite bebisleksaker. Nya favoritleken är att rida på pappas axlar och hålla i sig i hans hår som en liten apa.

Tack för svar om måltider! Småätande är bara något jag är orolig för ur ett tandhälsoperspektiv. Ofta äts det snart efter tandborstning. Då jag själv haft/har dålig tandkvalitet har jag blivit extremt noga med mina tänder. Fast hennes är ju utbytbara förstås. :p

Nu är lilla F småsnorig, det ihop med pruttig mage i natt bäddade för dålig sömn för oss båda ... Idag var vi iaf på loppis och hittade lite bebisleksaker. Nya favoritleken är att rida på pappas axlar och hålla i sig i hans hår som en liten apa.
När det kommer till bröstmjölk så ska det tydligen ge ett skydd mot karies:)

Att natta kotten ger flashbacks till hur det kunde vara att försöka få hem en väldigt berusad kompis från krogen. Han rullar åt alla håll, brottas med gosedjuren, muckar med spjälorna och varje gång han försöker sätta sig upp välter han ofelbart omkull av trötthet :rofl:

Idag har vi börjat på babysim, så mysigt!! :love:

Nåt att se fram emot nu varje vecka under hösten, riktigt kul! Och lillan tyckte det var roligt också, hon tog faktiskt några simtag :up: ska bli spännande att se utvecklingen! Tydligen får de lära sig dyka :nailbiting: (lät mäktigt när instruktören förklara att de får ”hoppa i” från kanten och simma till en!!) Har dessutom lite tur att vi var en liten grupp så vi har möjlighet att få vara båda föräldrarna i vattnet också, annars brukar de bara tillåta en.

Har själv en himla respekt för vatten och tycker än idag inte om att dyka själv eller vara där jag inte bottnar, så det känns skönt att lillan får vänja sig tidigt.

Lilltrollet har åkt på en ordentlig förkylning igen :down: var väl väntat då Havanna började förskolanefter sommaruppehållet för 2v sedan.
Fruktar lirenas gubben blir sittande insidan med henne hela natten, då jag ska upp och jobba i morgon :cry:

Mitt mammahjärta gråter verkligen, så fort något av barnen är sjuka. Jag har svårt att ge både pusiomer och annat om dom inte vill. Även om jag vet att de lugnar sig så fort de känner att de kan andas igen.

Idag har vi börjat på babysim, så mysigt!! :love:

Nåt att se fram emot nu varje vecka under hösten, riktigt kul! Och lillan tyckte det var roligt också, hon tog faktiskt några simtag :up: ska bli spännande att se utvecklingen! Tydligen får de lära sig dyka :nailbiting: (lät mäktigt när instruktören förklara att de får ”hoppa i” från kanten och simma till en!!) Har dessutom lite tur att vi var en liten grupp så vi har möjlighet att få vara båda föräldrarna i vattnet också, annars brukar de bara tillåta en.

Har själv en himla respekt för vatten och tycker än idag inte om att dyka själv eller vara där jag inte bottnar, så det känns skönt att lillan får vänja sig tidigt.
Åh vad kul det låter! Och vad roligt att hon tyckte om det :)
Kotten ska börja på babysim på fredag, egentligen är det ju sambon som ska gå med honom, men nu på fredag går vi nog båda två, sen kommer jag jobba fredagar så då blir det bara dom. Så som kotten plaskar och går loss i balja hoppas jag han kommer gilla det, även om jag gissar att det säkert blir lite överväldigande första gången.

Åh vad kul det låter! Och vad roligt att hon tyckte om det :)
Kotten ska börja på babysim på fredag, egentligen är det ju sambon som ska gå med honom, men nu på fredag går vi nog båda två, sen kommer jag jobba fredagar så då blir det bara dom. Så som kotten plaskar och går loss i balja hoppas jag han kommer gilla det, även om jag gissar att det säkert blir lite överväldigande första gången.

Ja, hon hade ju fullt upp med att kolla på allt nu första gången :p dessutom var hon helt slut efter, ammade i omklädningsrummet och direkt när vi började gå hemåt somnade hon i vagnen, sov hela vägen. Vakna ju tyvärr när jag måste lyfta upp henne till lägenheten men hon somnade för natten redan 19 idag :eek::laugh: det var länge sen!

Och superlätt nattning, hon har dock vaknat varje timme hittills för mat också :p så trött hon hungrig blir man av babysim tydligen! Haha. Jag kommer missa 2ggr pga jobb nu i september men annars är tanken att jag ska gå med henne, nu kommer ju sambon följa med ibland också när det ändå fanns möjlighet.

Vart ska ni gå nånstans?

Ja, hon hade ju fullt upp med att kolla på allt nu första gången :p dessutom var hon helt slut efter, ammade i omklädningsrummet och direkt när vi började gå hemåt somnade hon i vagnen, sov hela vägen. Vakna ju tyvärr när jag måste lyfta upp henne till lägenheten men hon somnade för natten redan 19 idag :eek::laugh: det var länge sen!

Och superlätt nattning, hon har dock vaknat varje timme hittills för mat också :p så trött hon hungrig blir man av babysim tydligen! Haha. Jag kommer missa 2ggr pga jobb nu i september men annars är tanken att jag ska gå med henne, nu kommer ju sambon följa med ibland också när det ändå fanns möjlighet.

Vart ska ni gå nånstans?
Vi ska gå i grannstaden :D är ju lite lättare att dels slippa köra in till stan och dels är vi ju redan halvvägs dit iom att vi bor ute på landet. :)
Var går ni?

Många som säger att bebisarna blir trötta av babysim! Ska bli intressant att se om det har samma effekt på kotten!

Riktigt sopig natt, kotten tyckte det var rimligt att vara vaken drygt en timme vid ettiden, och var inte alls speciellt sugen på mat. Vi fick tillslut ta selen för att få honom att somna om, och sen vaknade han supertidigt.
Idag är han som ett niagarafall av snor och har lite lite feber, så det förklarar ju saken, och spär på det dåliga samvetet över att jag blir irriterad när han inte vill sova på natten... Antar iofs att det är maktlöshet som gör att jag blir irriterad, men det hjälper ju inte.

Så idag blir det mycket sele, känns som det borde vara lättare för honom att andas i upprätt läge.

Vi ska gå i grannstaden :D är ju lite lättare att dels slippa köra in till stan och dels är vi ju redan halvvägs dit iom att vi bor ute på landet. :)
Var går ni?

Många som säger att bebisarna blir trötta av babysim! Ska bli intressant att se om det har samma effekt på kotten!

Ja, såklart :) skönt att det finns närmre.
Vi går till Monas, ligger mitt i stan så blir en promenad på 20-30min bara för oss.

Du får berätta hur det gick första gången sen, om även kotten blir trött :D

I den här tråden har vi inga hemligheter! :mad:;)

Det var vackert, stället vi spanade in! OCH vi klarade 2 x 35 minuter i bilen utan sammanbrott! Däremot var humöret inte på topp i övrigt, trött lilla A med magont efter gårdagens morotspremiär, så jag drar en lättnadens suck att äventyret nu är över :p

Vilka svamp-(och pinn- och kott-)jägare ni är! Jag ska lära mig några svampar har jag tänkt - vilket år som helst :o
Nej så klart har vi inte det!
Vi bygger garage och så har jag utöver det ett helt gäng med andra projekt;)
Och ja just det, två små barn att ta hand om!:D
När tid uppenbarar sig i mitt liv ska jag gå svampkurs så vi kan plocka mer av det vi hittar! Det är avkoppling på hög nivå att vara ute och leta efter goda saker att äta:)

Rullning verkar du ju kunna få till i alla fall! :D

Gulligull :rofl:, det måste jag nog fråga någon som känner mig i verkligheten om jag är för det ingick nog inte riktigt i min självbild :p (men jag pratar som en idiot... har ju två tandtappande och ett tandskaffande barn för tillfället så här pratas till och från en hel del om (håll för ögonen den som är känslig för diminutiv) PERMANENTISAR och MJÖLKISAR :arghh:. För att inte tala om lilla A:s bitringar - ”bitisar” och när han tappar dem -> ”bitis smitis” :meh:. Det värsta är att det är jag som infört uttrycken och ja, jag förtjänar ett kännbart straff :meh:)
Ojojoj:eek: hur ska det där sluta?:p
Jag använder ordet "klämmis" och där tar det stopp;)
Däremot kan jag plåga mina barn med att sjunga det vi gör, inbillar mig konstigt nog att saker flyter på bättre då:laugh::angel:

Min man använder gillar att ta över barnens ord och jag fnyser (inombords) var gång:arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 109
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 545
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka